Permalänk
Medlem

är htpc det jag söker?

Hej.

Jag har nog inte haft tv under mitt första år här i mitt första egna hem så det börjar kännas dags.

Har tänkt skaffa canaldigital parabol och dra lite special så varje rum (3kanske4 sovrum, 1 vardagsrum 1 biogrum), med tv ska kunna bevittna kanalerna. Även dra nätverkskabel.

En HTPC - det är inte direkt menat som någon server va?

Hurpass är HTPC mjukvarorna för att ta emot kanaler från sådan box och spara filmer som visas på tv:n osv?

Eller är inte HTPC relaterat till vanliga sända kanaler heller?

Är HTPC bara en söt liten sak istället för dvd-spelare?

Ja klart jag kunde googlat fast tänkte att ni kanske kunde komma med lite tips hur jag ska binda samman allt på smart vis.

Visa signatur

e7200, gigabyte gefore9600gt passiv, gigabyte ep35-ds4, 2x2gb corsair budget pc6400, xp pro. corsair 650w,

Permalänk
Medlem

htpc = home theater personal computer
från den kan du koppla in din tv med tex hdmi och kolla på film surfa ha som server med om du vill. det är exakt som en dator som man har till tex tven. den är då inte oftast menad att spela med

"Hurpass är HTPC mjukvarorna för att ta emot kanaler från sådan box och spara filmer som visas på tv:n osv?"

det får du ta med nån annan

MVH

Visa signatur

Q8200@ 3ghz - gtx 260@ 676/1178/1386 - corsair 4gb 800mhz - GA DS3L - corsair 550w

Permalänk
Medlem

Vad du söker är Dreambox med en CS(CardSharing) server.
Då kan alla se på olika kanaler på varsin box som sitter på nätverket eller någon annanstans.

Dock så är det här så långt ifrån plug and play du bara kan komma

Du måste ha eller skaffa dig ganska bra kunskaper i linux för att det ska gå smidigt.
Men om du är allmänt haj på datorer så kan du nog få upp ett fungerande system på under ett år.

Lättast för dig borde vara att höra runt om det finns någon lokal nisse som håller på med Dreambox som kan fixa det åt dig. De finns lite här och var, oftast så är det dom som höll på med piratkort förr i tiden som sitter med det nu.

De snubbar som kan Dreambox kör ofta "server" själv

Men det hela är lite hushush på nätet...

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem

En MythTV-backend med lämpligen 3-4 tv-kort av lämplig typ (DVB-C kabel-tv, DVB-S2 sattelit, DVB-T marksänt/boxer) samt en enkel frontend bestående av en enkel dator vid varje TV.

Backenden sköter in-/uppspelning av TV samt lagrar musik, film och bilder. Frontenden ansluter till backenden via förslagsvis ethernet och visar/spelar materialet som finns i backenden.

Visa signatur

| Tablet: | Samsung Galaxy Tab 2 7.0 | CyanogenMod 10 |
| Laptop: | HP Mini 2140 | Atom N270 1.6 GHz | 2 GB PC5300 | GMA 950 | 64 GB SSD | Xubuntu |
| HTPC: | P4 3.0 GHz | Zotac GF9300-I-E | 3 GB PC6400 | 320 GB HDD | Xubuntu |
| Server: | C2D E6750 2.66 GHz | 4 GB PC5300 | 160 GB + 160 GB + 1 TB HDD| Xubuntu