Permalänk
Medlem

Router på router, problem!

Hej!

Sitter på en jobbigt problem. Har IP-tv, telefoni samt internet via bahnhof, allt via en SIP-box som behövs för IP-telefonin, detta är en Linksys. Den akutella Linksysen har bara en "internet-port" varför jag kopplar in en till router, en Packetfront (vit, med ett gäng portar), okänd modell. som medföljde lägenheten som skulle användas för stadsnätet.

Problemet då? Tja allt har fungerat fram till nu då jag köpt ett hemmabiosystem, ett Samsung HT-BD1250 och försöker få igång dess streamingfunktion. För att kunna streama behöver jag komma åt det interna nätverket.

Scenario 1: Kopplar Packetfront-routern som etta i kedjan, så som jag haft ända tills nu. Internet, telefoni och IP-tv fungerar utmärkt. Kan dock ej hitta mitt lokala IP (via cmd/ipconfig /all) utan där finnes endast mitt publika IP. Standardgateway också med ett publikt IP, i dessa fall 94.254.77.xxx för gatewayen och 94.254.77.xxx för IPv4. Således hittar heller ej mitt hemmabiosystem min dator och streamingen fungerar ej.

Scenario 2: Kopplar Linksysroutern först i kedjan. Internet och telefoni fungerar samt även streaming funktionen (dvs, jag har nu ett lokalt IP i stil med 192.168.115.2, vilket visar sig i cmd/ipconfig /all). Nu fungerar istället ej IP-tvn.

Skall även sägas att jag kommer åt internet i hemmabiosystemet i båda dessa scenario (YouTube-funktioner etc).

Handlar detta om stända portar i respektive router? Kan ej komma åt websetup på PacketFronten hur jag än bär mig åt. Kan komma åt Linksysen i scenario 2, dock kan jag ej logga in då mitt inlogg ej stämmer förnärvarande - men kan säkert fixa detta.

Sitter på win7 64bit som det skulle hjälpa.

Tacksam för all hjälp på förhand!

Permalänk
Medlem

Är du säker på att Packetfronten är en router? Det brukar vara en fiberomvandlare med eventuell inbyggd switch. Det skulle förklara varför du i scenario #1 inte hittar någon lokal IP eftersom det inte finns någon sådan. Dessa brukar å andra sidan sitta fast som #1 kedjan dvs. det är där fibern kommer in i lägenheten, kan du koppla den bakom Linksysen måste ju fibern komma in någon annanstans... Jag har själv Bahnhof 100/100, hos mig är det en Genexis Fiberxport-fiberomvandlare med inbyggd switch som ligger #1 i kedjan och det går inte att sätta något framför.

När det gäller Linksysboxen rekommenderar inte Bahnhof att man meckar med inställningarna. Vill du ändå göra det ska du kunna logga in på den med "user" som login och "tvx123" som lösen.

Jag kan ha fel om Packetfronten och vet inte varför IP-tv:n inte funkar i scenario #2. Vad du skulle kunna försöka (om du inte redan gjort det) är att koppla bort all utrustning, vänta ca 30 min, koppla in Linksys som #1, sedan resten.

Eller prova att ha Packetfronten först, IP-tv direkt till den, Linksys till en annan port på Packetfronten och telefon + dator till Linksysen. Funkar givetvis endast om du bara har en dator då Linksysen bara har en port ut.

Permalänk
Medlem

hej, tack för svaret!

Nej PacketFronten är onekligen ingen router, utan som du säger sannolikt en fiberomvandlare.

Har testat förslagen du nämt. När packetfronten är först i ledet och jag kopplar ip-tv till den samt Linksysen till en annan port och kör dator+telefon därifrån så kommer jag iallafall inte åt mitt lokala ip och streamingfunktionen fungerar ej.

När linksysen är först är det samma lika som tidigare. Får mitt lokala IP, men eftersom att biosystemet är kopplat till packetfronten i detta läge så kan den ej hitta min dator via nätverk.

Frågan är väl om inte Packetfronten dödar allt vad lokalt nätverk heter bara den är inkopplad? Borde jag inte helt enkelt kunna köpa en "vanlig" router istället för Packetfronten och således få alla delar att fungera? På vilket sätt kan Packetfronten vara viktig i sammanhanget egentligen? Behöver jag ha verkligen ha en fiberomvandlare, och vad gör den som inte en vanlig router gör? Är lite grön på dessa tekniker.

Permalänk
Medlem

Sitter den inte fastmonterad på väggen är det med största sannolikhet ingen fiberkonverter.

Din packetfront verkar vara, precis som du säger, en router.

Permalänk
Medlem

Ja det var ju lite märkligt. Kanske kan din hyresvärd / bostadsrättsförening / liknande berätta mer om vad Packetfronten är till för någe? Jag bodde själv förut i en bostadsrättslägenhet där hela huset var anslutet till Telias fiber. Det fanns ett skåp där man gjorde kopplingarna, och så här såg det ut:

1. Fiberomvandlare
2. -> Telias "bredbandsomvandlare" (delar mellan data, telefoni & tv)
-> a. Router
-> b. IP-telefoniadapter
-> c. IP-tv-adapter

Sen kunde man i skåpet koppla dessa tre mackapärer till önskade uttag i lägenheten där man ville få ut data (a) / telefoni (b) / tv (c). Väldigt onödigt krångligt, hela fem apparater för att kunna använda tjänsterna. Bor i en annan lägenhet nu, ansluten till Strängnäs stadsnät, och här är det som sagt bara en mackapär i motsvarande skåp.

Kanske är din Packetfront till för någon liknande funktion som telias "bredbandsomvandlare" i min förra lägenhet. Fast på den var portarna tydligt markerade med olika färger, grönt för data, gult för telefoni och rött för tv, med tillhörande kablar i samma färger.

Jag skulle testa att sätta en vanlig router som #1 och sen koppla resten till den, prova det om du har / kan låna en router.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ormey
Sitter den inte fastmonterad på väggen är det med största sannolikhet ingen fiberkonverter.

Din packetfront verkar vara, precis som du säger, en router.

Den satt ursprunligen fastmonterad på väggen, men jag flyttade den av praktiska skäl. Men eftersom att jag kan använda SIP-boxen från bahnhof direkt i bredbandsuttaget i väggen så kan den knappast vara nödvändig att använda. Packetfronten har ju 3 portar för tv/telefoni, samt 4 portar för PC/consoler etc. Dock fungerar Ip-telefonin ej via packetfronten, annars hade jag kunna exkluderat bahnhofroutern helt och hållet.

Får väl ringa mälarenergi, som står för stadsnätet här, de har sin logga på packetfronten så de borde kunna svara för lite support.

Annars får jag testa som JackA säger, skaffa en annan till router.

Permalänk
Medlem

Är det en inbyggd SIP-box i Packetfronten måste den konfigureras för att funka med Bahnhofs IP-telefoni, med rätt SIP-server, login, lösen osv... Är sannolikt samma för IP-tv (har ingen erfarenhet). Och kan du inte logga in på den är det ju omöjligt. Hoppas Mälarenergi kan hjälpa. Sannolikt kan dom logga in på Packetfronten från sina datorer, om du kopplat in den som #1, men om de kan konfigurera den för att funka med Bahnhofs tjänster är en annan femma.

Stadsnätsägaren där jag bor, Sevab, som installerat Fiberxport-mackapären i min lägenhet kunde inte hjälpa mig när jag upptäckte att bara den 1:a av mackapärens 4 portar funkar (ska vara en inbyggd switch med 4 portar, ingen router). Tvingades lägga in en egen switch för att kunna koppla in båda datorerna och Linksys SIP-boxen.

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Om det sitter en brandvägg i linksysen så blockerar den säkert tv-trafiken. Vad händer om du stänger av brandväggen?
Eftersom du inte får något internt ip på scenario1 är packetfronten ingen riktig router utan mer någon typ av switch.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jocke92
Om det sitter en brandvägg i linksysen så blockerar den säkert tv-trafiken. Vad händer om du stänger av brandväggen?
Eftersom du inte får något internt ip på scenario1 är packetfronten ingen riktig router utan mer någon typ av switch.

Hittar ingen brandvägg i Linksysen, och således återstår just nu bara att ringa till mälarenergi och be om support, eller köpa en annan router. Återkommer efter jag pratat med mälarenergi.

Permalänk
Medlem

Pratade precis med Mälarenergi. De hade absolut ingen aning hur de skulle kunna hjälpa mig, utan föreslog att jag bara skulle koppla förbi Packetfronten (som han trodde var mina fasta uttag i väggen), men han var då osäker på om en vanlig router kan hantera ip-tv, eller om det nu krävs en switch för detta. Så frågan blir väl: Finns det routrar som klarar av att sköta internet och ip-tv, eller krävs det något annat?

Permalänk
Medlem

Vad är det för modeller på grunkorna? Ja något heter dom.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Linksys: SPA2102-R
PacketFronten: CPS218Ci (enda jag hittar på baksidan, har ingen manual)

Permalänk
Medlem
Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Är som jag tidigare skrev något grön på detta område, så jag är inte helt på det klara med vad som menas med att linksysen har NAT- funktion. VAd hjälper det mig så att säga?

Ja, PacketFronten ser ut som på bilden du länkade.

Permalänk
Medlem

Det verkar som om packetfronten enbart separerar signalerna för de olika ändamålen men den är ingen router, linksysen däremot har en router isig.

Packetfronten skall vad jag kan tyda sitta först alltid, då den släpper igenom ditt publika IP om jag förstått det rätt...

Lite att läsa. www.stadenistaden.se/module.asp?XModuleId=21557

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Är lösningen måhända att:
Sätta packetfronten som etta, dra en nätverkskabel från en internetport på den till uplinken på linksysen. från linksysen dra en kabel till ytterligare en router och sedan köra hemmabion, och datorerna därifrån?

Just nu har jag nätverkssladden från datorn i linksysen och har tilldelats ett lokalt ip, men eftersom jag inte har någon mer port i den kan hemmabiosystemet ej hitta datorn (eftesom den sitter i packetfronten). Samtidigt har jag ip-tvn i packetfronten och det fungerar.

Hoppas ni förstår vad jag menar, blev lite rörigt.

Permalänk
Medlem

En switch efter linksysen, sen kopplar du dator & hemmabiosystemet i switchen.

Btw: Varför måste du ha linksysen?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Kan inte sätta linksysen först då ip-tvn ej fungerar då, av någon anledning.

Måste ha linksysen för att få iptelefoni att fungera. Visserligen verkar det som om switchen stödjer ip-telefoni, men jag har hittils ej fått det att fungera.

Borde jag inte kunna göra som jag skrev tidigare? Alltså;

Uttag i väggen ---> switch, från switch till linksys, från linksys till en ny router. Datorer och hemmabio i den nya routern, iptelefon i linksysen och ip-tvn i switchen?

Permalänk
Medlem

Låter vettigt. Du ska dock kunna koppla Linksysen till routern, det förenklar kanske. Då använder du Linksysen enbart till telefoni, annars fungerar den som router också.

Permalänk
Medlem

Jo det kan jag ju såklart göra, sticker iväg och köper nån router och kopplar den mellan swich och linksysen. Borde fungera, hoppas jag i alla fall

Återkommer med resultat senare! tack för all hjälp so far

Permalänk
Medlem

Packetfront -> Linksys -> Switch

Inga andra sätt.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Alternativ 2 är att köpa en router och göra om den till switch. Stänga av nat, dhcp och brandvägg, ev. trådlöst.

Fråga snällt i en lokal butik ifall du får låna hem en switch.