Bärbar hårddisk i stationär dator?

Permalänk
Medlem

Bärbar hårddisk i stationär dator?

Fick troligen virus i min bärbara dator efter att ha installerat ett program och får hela tiden bluescreen efter windows xp logan. Förut kunde jag komma in i felsäkert läge och rädda lite bilder men jag skulle vilja rädda mer men som sakt, jag kan inte komma in på den och funderar på om det går att stoppa in en bärbar dators hårddisk i en stationär.

Jag tackar för alla vettiga svar!

MVH Kevin

Permalänk
Medlem

Visst går det, den bärbara lär vara 2.5" men du ska väl ändå inte montera in den permanent? Finns isf monteringsskenor för att få in den i en 3.5" plats

Visa signatur

I used to think I was ambivalent but now I'm not so sure

Permalänk
Medlem

Tänkte om sladdar och sådant passar så det är bara att plugga in och rädda filer.

Permalänk
Medlem

Är då samma storlek på anslutningskablaget till min laptops hårddisk men kanske finns olika?

Visa signatur

I used to think I was ambivalent but now I'm not so sure

Permalänk
Medlem

Är det en s-ata disk så går det utmärkt. Är det p-ata(ide) så får du köpa en adapter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av klavin
Tänkte om sladdar och sådant passar så det är bara att plugga in och rädda filer.

samma fit

Sata och ide är samma Bara olika storlekar på hdd ^^

//skane

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Medlem

så man behöver inte en el sladd till den bärbara i stationära datorn?

Permalänk
Medlem

jo, på precis samma sätt som vilken disk som helst i din stationära

Visa signatur

I used to think I was ambivalent but now I'm not so sure

Permalänk
Medlem

Men det finns ingen elsladd utag på den bärbara hdd

Permalänk
Medlem

sata eller pata? Den kanske har en bred sata-kontakt som täcker både data- och strömporten?

Visa signatur

I used to think I was ambivalent but now I'm not so sure

Permalänk

Boota på en linuxskiva och kopiera till valfritt usb/minne/disk

Knoppix som enbart gär att köra från skiva fungerade för mig.

De flesta(alla?) går att 'provköra' från skiva.

//

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av klavin
Tänkte om sladdar och sådant passar så det är bara att plugga in och rädda filer.

Har du en SATA-disk är det bara att koppla. Edit: Tydligen finns det olika SATA-kontakter också (tog mig tid och gogglade); Det finns en slimline som används för diskar i notebooks. Om det är en sådan så behövs det en övergågn även här, och då är en vagga som jag tippsade om nedan ett alternativ.

Är det en PATA-disk så behöver du en övergång melln "mini"-ATA till ATA. Detta kan lösas med ett kabinett: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=144236615

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Här är en bild på hur det ser ut.

Permalänk
Medlem