Fujitsu Siemens Scaleo X- 2005 utgåva. HJÄLP! Uppgrader Grafik kort!.

Permalänk
Medlem

Fujitsu Siemens Scaleo X- 2005 utgåva. HJÄLP! Uppgrader Grafik kort!.

Hej!

Jag har en Fujitsu siemens Scaleo X från 2006 köpte jag den, det dåliga är att det finns dock inte typ någon information på internet längre om den utgåvan från 2005-06, dåligt. Jag är inte så jätte kunnig med dator byggande osv därför gör jag den här threaden.. Datorn ser ungefär ut såhär:

Specifikationer (system):

Microsoft Windows XP
Home Edition
Version 2002
Service Pack 3

Intel Pentium 4 CPU 3.40GHz
3.39GHz, 1,50 GB RAM
PAE (Physical address extension) = ingen aning vad detta menar..

I alla fall den är i helt orginal skick med ATI Radeon X850 grafik kort som klarar Spel som Left 4 Dead 2, Counter strike:Source osv som stöder Shader 2... Dock de nya spelen som Call of Duty modern warfare 2, Crysis osv som man måste ha shader 3 för, Alltså behöver jag ett nytt grafik kort..

Jag har funderat på att köpa ett sådant här: http://www.inet.se/artikel/5408605/...deon-hd5770-1gb

Men jag vet inte om den här datorn klarar det grafik kortet eller om det passar i den dator: PCI-Express (ingen aning vad detta är heller ) men såg på systemenheter på enhetshanteraren att jag hade PCI bus, inte säker om jag har det men såg det i listan.. ?!

I alla fall Kan jag få tips på nått bra grafik som klarar spel som CoD mw2:
http://store.steampowered.com/app/10180/
Där ser ni "System Requirements" det som är rekommenderat ...

Ett så bra grafik kort som möjligt så man kan spela med bra grafik, men grafik kortet får inte kosta mer en typ 1660kr eftersom senare mot sommaren kommer jag köpa en ny data eller försöka och ta hjälp att bygga egen, men tills dess vill jag lägga ut lite pengar på att göra så datorn kan hantera de nya spelen utan problem..

Väntar på 4GB (4x 1gb) ram minnen så jag har 5.5GB ram minne och sen installera Windows 7 ultimate. Har inte updaterat BIOS alls, och den uppdaterades väll senats 2005 osv.. Hjälp mig!! Antar det finns folk på den här sidan som har/haft en sådan här dator... Om mer information om datorns system behövs kan jag försöka få fram med hjälp

Och jag hittade en bild från en post från 2007-02-12 14:39 av Defiant1 här på sidan och så här ser datorn ut inifrån nästan förutom han har bytt

3st Grafikkort (6800GT)
1st Moderkort
1st nätdel
1st DVD-rom
1st CPU kylning

men ser typ ut sådär inifrån..

(#7297579) Länk till hans post om problem med datorn men jag har alldrig haft några problem...

Permalänk
Medlem

Vill du veta information om just den datorn vilka specifikationer så kan du besöka denna sida och knappa in serienumret på baksidan.

http://se.ts.fujitsu.com/systeminfo/index.html där kan du se vilket moderkort, vilka minnen den har osv och vad som ingår m.m.

Visa signatur

Every day sends future to past

Permalänk
Medlem

Okej, tack . System typ: " SCALEO X /CBN/P4 650/MB ATX/1536MB/V256/ "

Okej vad bra där ser jag vad som finns i datorn.. Men fortfarande frågan är eftersom jag inte är så kunnig med dator byggande osv, så vill jag fortfarande ha hjälp med om det grafik kortet som jag länkade: " http://www.inet.se/artikel/5408605/xfx-radeon-hd5770-1gb
"
Om det går i min dator, och hjälp i så fall att välja ett annat om det inte går i min dator.. Säg till om det är någonting ni behöver veta för att lättare hjälpa mig välja ett så bra grafik kort som passar..

Permalänk
Medlem

Ska nog inte vara någon fara så länge nätagget orkar med.

Visa signatur

Every day sends future to past

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xeno81
Ska nog inte vara någon fara så länge nätagget orkar med.

okej så det där ATI Radeon 5770 hd grafik kortet ska funka?, men hur vet jag om nätagget orkar med då?

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Kolla vad det står på nätagget.. läs upp alla siffror som står på den klisterlappen.

T.ex. Hur många Watt maxoutputen ligger på samt Amperen på 12V linan.
Risken är att du behöver köpa ett nytt nätagg också.. Men läs vad det står på den etiketten. Något såhär ser den ut.
http://technobabble.com.au/articles/shuttle_files/psu-specs.j...

Permalänk
Medlem

På klisterlappen så står det:

Made by Fujitsu Siemens Computers GmbH
100-240v - 50-60 hz 7a

På: http://www.inet.se/artikel/5408605/xfx-radeon-hd5770-1gb

SÅ står det på specifikationer: Rek. nätdelsstyrka 450W

Alltså så måste jag köpa nytt nätagget? Om jag gör det så ska datorn kunna klara av grafik kortet utan några problem?
Vad är grejerna förutom nätagget att en dator ska klara av och köra ett bra grafik kort utan problem?

Permalänk
Medlem

Du behöver en betydligt snabbare cpu, spara pengar till en ny dator istället.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk

Det finns 2 typer av nätagg som brukar sitta i Scaleo X med P4 3,4-3,8GHz från 2005. Den ena typen är 500W FSP med 120mm fläkt neråt mot cpu (på satta sätt som alla moderna Corsair agg har fläkten) Den andra typen är FSP 350W som har fläkten bakåt, precis som datorn på bilden ovan. Det kan säkert finns ytterligare någon variant, med jag har bara träffat på dessa två varianter i alla Scaleo X som jag nämnde ovan.
Men du kan ju alltid köpa ett grafikkort och fungerar det inte med agget byter du ut agget. När du sedan känner för att uppgradera mera köper du tex ett färdigt uppgraderings paket från komplett med cpu+minne+mobo. Det är lätt att montera eftersom FSC har följt ATX standarden och har inga konstiga kontakter till startknapp, front led och USB.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Patrik91uk
Det finns 2 typer av nätagg som brukar sitta i Scaleo X med P4 3,4-3,8GHz från 2005. Den ena typen är 500W FSP med 120mm fläkt neråt mot cpu (på satta sätt som alla moderna Corsair agg har fläkten) Den andra typen är FSP 350W som har fläkten bakåt, precis som datorn på bilden ovan. Det kan säkert finns ytterligare någon variant, med jag har bara träffat på dessa två varianter i alla Scaleo X som jag nämnde ovan.
Men du kan ju alltid köpa ett grafikkort och fungerar det inte med agget byter du ut agget. När du sedan känner för att uppgradera mera köper du tex ett färdigt uppgraderings paket från komplett med cpu+minne+mobo. Det är lätt att montera eftersom FSC har följt ATX standarden och har inga konstiga kontakter till startknapp, front led och USB.

Okej, men Patrik kan inte du länka ett bra grafik kort du tror/vet passar min data utan att behöva ändra agget osv... föresten är nätagg dyrt?

Ge lite länkar tack på nätagg som inte är alls för dyrt och kan ta de flesta bra grafik korten. som det grafik kortet jag länka till...

Permalänk
Permalänk
Medlem

Slutat med det ta det lugnt, deletat bumpsen...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mikei
Okej, men Patrik kan inte du länka ett bra grafik kort du tror/vet passar min data utan att behöva ändra agget osv... föresten är nätagg dyrt?

Ge lite länkar tack på nätagg som inte är alls för dyrt och kan ta de flesta bra grafik korten. som det grafik kortet jag länka till...

Det finns många hyggliga grafikkort, nätaggregat kostar från cirka 300kr och uppåt. Ska man ha ett lite finnare aggregat kostar de från cirka 600kr och uppåt.