Canon 40D, Vad byta upp/ner sig till?

Permalänk
Medlem

Canon 40D, Vad byta upp/ner sig till?

Hej!, Har haft denna kameran ett tag nu. Kameran har gått ca 5000-6000 bilder. Alltså så har den mycket kvar

Men jag är ganska mycket av en film-kille, Och de är väl just de jag saknar. Har ett Sigma 18-50 2.8 på som jag gillar väldigt mycket.

Så min fråga är, vad får jag för huset om jag säljer det?

För de pengar jag får, vad kan jag köpa för kamera då med bra video-funktion + gärna ljud in Och.. ja får vara en Canon så mina objektiv passar!

Vad har ni för idéer?

//Simon

Visa signatur

i7.

Permalänk
Hedersmedlem

en 500D kanske skulle kunna vara en värdig ersättare?

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem

Varför inte komplettera med en vettig DV-kamera?

Permalänk
Medlem

Om du är seriös, en 7D såklart. 500D har så pass begräsad filmfunktion att det knappast är värt ett byte.

Och du kan glömma att byta rakt över, det kommer att kosta dig en hel del då en begagnad 40D går för mellan 5-6500:-

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Medlem

Okey, Jo har en vettig dv-kamera. Funtar på att skaffa en 35mm adapter. Men eftersom jag inte gör något "Seriöst" så skulle allt i samma paket fungera bra.

7D låter ju som något. Satan vad allt ska kosta bara

//Simon

Edit:

Om man skulle sälja med objektivet också, då lär jag väl få en 7-8k kanske?

Säg att jag lägger upp mig till 12k-15k för en ny då, Vad får jag för det? Som bäst.

Visa signatur

i7.

Permalänk
Hedersmedlem

Har du väl vant dig vid Canons xxD-serie så kommer antagligen ett byte till xxxD-serien att kännas som ett rejält nerbyte. Skulle inte rekommendera ett sånt byte bara för att få film-möjlighet.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Nej är riktigt förtjust i denna kamera, har testat nikon's d40/d60, d80 Men inget för mig känns det som.

Inte testat billigare canon's. Får väl ha kvar denna ett tag till Gör ju sitt jobb bra just som fotokamera.

//SImon

Visa signatur

i7.

Permalänk
Medlem

Jag skulle tro att nästa generation Canon-kameror kommer att ha betydligt bättre filmfunktionalitet än de nuvarande. T ex en 60D kommer troligtvis ha det mesta som 7D och 1D Mark IV klarar i filmväg men ändå vara billigare. Om det inte är akut skulle jag således vänta och spara pengar så länge.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Hedersmedlem

Bytte från 400D till 5DMK2 nyligen och skulle aldrig någonsin kunna gå tillbaka till hundra-serien.

7D låter som ett vettigt val, eller 5DMK2 om du vill ha skarpa bilder också

Visa signatur

Grundare/VD, Kakaw.se – kvalitetschoklad på nätet.

Permalänk

7D eller 5Dmk2 är de alternativen som finns som jag ser det.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

Film=7D
Bild=5D Mark II

Visa signatur

EIZO FlexScan SX2761W 29" | ASUS Crosshair III Formula | AMD Phenom II X4 955 3.21Ghz | Corsair HX1000W | Corsair Dominator 6GB 1866 MHz DDR3 | PowerColor HD 2900 XT 1GB (CrossFire) | Western Digital VelociRaptor 300GB 10KRPM 16MB SATA | D-Link DNS-323 2TB http://www.aperture1337.com/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av L33tKr3w
Film=7D
Bild=5D Mark II

underskatta INTE att filma i småbildsformat och med dom skärpedjupen.

men jag håller kanske med i alla fall