Permalänk

Jag skickade in min dator till Letmerepair också, hade problem med högra fläkten, den lät oerhört mycket.

Hur som, jag var mot förväntan väldigt nöjd med reparationen, båda fläktarna var väldigt tysta igen, samt att temperaturerna ser väldigt fina ut.

Så jag hoppas, att ni också blir nöjda med servicen denna gång och att Letmerepair kanke tar G53/73 datorer på mer allvar!

Visa signatur

ASUS G73JH - i7 - Radeon HD 5870 GDDR5 - DDR3 8192

ANTEC P180MINI - i5 3.15 Ghz - Intel X-25 80GB - 2x Samsung Ecogreen 2TB - 8GB RAM 1600Mhz XMS3 - GIGABYTE GAH55M - DELL ULTRASHARP 21,5"

Permalänk
Hedersmedlem

Vill du kan jag hjälpa dig om det visar sig att de kladdar till det på servicen. Bor ju i Malmö så det borde ju gå att lösa

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av doolar:

Just bristen på test utav datorn innan dom skickar tillbaka reagerade jag också på. U36:an jag fick tillbaka hade omedelbara grafikdefekter vid uppstart - helt omöjligt att missa om dom startat Windows. Sen var datorn dessutom dåligt ihopsatt med glipor både här och där, samt att den var väldigt skitig/dammig.

Som sagt jag förväntar mig inga stordåd denna gång heller, men man kan ju hoppas.

Vid närmare eftertanke så var min dator ihopsatt på ett lustigt sätt med, tangentbordet gick upp o ner och tangentbords-belysningen fungerade inte.
Som sagt, det jag tycker är lustigast är hur de kan ha testkört mitt grafikkort när datorn inte ens hittade ett vid uppstart. Det känns som att de bara tog ett "print screen" som de har liggandes och kopierade över till min burk som "bevis" på att allt fungerade.

Men men, jag hoppas bara att de ersätter mig med en ny dator eller reklamerar den då jag är trött på den.

Permalänk
Hedersmedlem

Efter vad man hört om Asus och service borde det nästan vara tvärtom mot hur det är idag, skickar man in sin dator på service borde garantin ryka direkt.

Helt otroligt att ha en sån rent ut sagt usel servicepartner och inte göra något åt det.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ilstallione:

Efter vad man hört om Asus och service borde det nästan vara tvärtom mot hur det är idag, skickar man in sin dator på service borde garantin ryka direkt.

Helt otroligt att ha en sån rent ut sagt usel servicepartner och inte göra något åt det.

Haha det va ju faktiskt lite humor "skickar man in sin dator på service borde garantin ryka direkt". Det är tyvärr alltid de värsta casen som uppmärksammas. tyvärr hör man ju inte av alla dem så mycket som skickar sin dator och får tillbaka fungerande i bra skick.
Men de bästa folk kan göra är att fortsätta sätta press vilket gör att Asus kan sätta störra press på letmerepair.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus.David:

Haha det va ju faktiskt lite humor "skickar man in sin dator på service borde garantin ryka direkt". Det är tyvärr alltid de värsta casen som uppmärksammas. tyvärr hör man ju inte av alla dem så mycket som skickar sin dator och får tillbaka fungerande i bra skick.
Men de bästa folk kan göra är att fortsätta sätta press vilket gör att Asus kan sätta störra press på letmerepair.

Du har helt rätt i det du säger David (bra namn för övrigt;) ) Visst är det så att det är de fall där kunden är missnöjd som uppmärksammast mest, tyävrr är det så. Men man får se det som konstruktiv kritik istället och hoppas på att ASUS uppmärksammar detta. Om de inte byter reparatör så kanske de åtminstonde kollar upp så att reparationerna går rätt till, det är trots allt deras rykte som står på spel.

Jag som konsument och person är (på gott och ont) väldigt petig och noga med mina saker, därför kan man tycka att jag gnäller både på det ena och det andra, men det är jag det.

Jag hoppas att min dator kommer tillbaka i bra skick denna gången iaf. Jag tänker inte ljuga och säga att jag har varit missnöjd med den från början, för som sagt den fungerade kanon i nästan ett år, men när den väl rasade så gjorde den det ordentligt och då var reparationen under all kritik.

Men jag håller tummarna och återkommer när jag vet mer, så får kanske andra G73Jh ägare nytta av informationen.

Tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus.David:

Haha det va ju faktiskt lite humor "skickar man in sin dator på service borde garantin ryka direkt". Det är tyvärr alltid de värsta casen som uppmärksammas. tyvärr hör man ju inte av alla dem så mycket som skickar sin dator och får tillbaka fungerande i bra skick.
Men de bästa folk kan göra är att fortsätta sätta press vilket gör att Asus kan sätta störra press på letmerepair.

Ska bli intressant och se hur min G73:a kommer tillbaka från Letmerepair, kan ju varit ett "olycksfall i arbetet" förra gången jag hade min flickväns U36 hos Letmerepair.

Har köpt Asus komponenter i många år och nu på sistone Asus notebooks, har alltid varit mycket nöjd med kvalitet på framförallt komponenter. Jag har varit väldigt nöjd med min G73JH ända till den gick sönder, jag lovar att jag kommer att uppmärksamma både om det blir bra eller dåligt efter reparation.

Visa signatur

Stulen slö sked

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Asus.David:

Haha det va ju faktiskt lite humor "skickar man in sin dator på service borde garantin ryka direkt". Det är tyvärr alltid de värsta casen som uppmärksammas. tyvärr hör man ju inte av alla dem så mycket som skickar sin dator och får tillbaka fungerande i bra skick.
Men de bästa folk kan göra är att fortsätta sätta press vilket gör att Asus kan sätta störra press på letmerepair.

Absolut, du har rätt i det du säger och självklart skrev jag med gimten i ögat. Men även om det är som du skriver att de värsta casen(fallen på svenska) som uppmärksammas så spelar det väl ingen roll, målet måste väl ändå vara 100% nöjda kunder och avvikelser från det som faktiskt uppkommit genom rent j*vla slarv borde ju följas upp ordentligt.
Betänk attmålgruppen för de här datorerna är tonåringar och lägg sen till i ekvationen vad datorerna kostar. Inte bra sas...

Men som andra även skriver så hoppas jag att ni tar åt er av kritiken och åtgärdar det hos er servicepartner. Uppenbarligen har de ju brustit i sina rutiner i de fallen som diskuteras här, datorerna är ju inte användabara när de kommer från service.
Det är ju ändå så att man är av med datorn några veckor och att då få skicka in den direkt igen med vändande post för att någon service"tekniker" inte är nöjd med jobbet är inte godkänt.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Absolut, du har rätt i det du säger och självklart skrev jag med gimten i ögat. Men även om det är som du skriver att de värsta casen(fallen på svenska) som uppmärksammas så spelar det väl ingen roll, målet måste väl ändå vara 100% nöjda kunder och avvikelser från det som faktiskt uppkommit genom rent j*vla slarv borde ju följas upp ordentligt.
Betänk attmålgruppen för de här datorerna är tonåringar och lägg sen till i ekvationen vad datorerna kostar. Inte bra sas...

Men som andra även skriver så hoppas jag att ni tar åt er av kritiken och åtgärdar det hos er servicepartner. Uppenbarligen har de ju brustit i sina rutiner i de fallen som diskuteras här, datorerna är ju inte användabara när de kommer från service.
Det är ju ändå så att man är av med datorn några veckor och att då få skicka in den direkt igen med vändande post för att någon service"tekniker" inte är nöjd med jobbet är inte godkänt.

Är det verkligen många tonåringar som köper spellaptops för 10-20k? Själv är jag 36! Jag tror generellt att de här burkarna riktar sig till folk med jobb och det är sällan tonåringar nuförtiden...

Anyways - oavsett ålder eller målgrupp finns inget annat att förväntas av en garantireparation att den ska utföras korrekt!

Visa signatur

Stulen slö sked

Permalänk
Hedersmedlem

Själv är jag 40 snart så det kanske är som du säger om åldern, och angående garantireparationer kan man väl säga att du sammanfattar det helt i i linje med min åsikt.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Har testat att köra portal 2 ett par gånger nu och datorn har dött vid fler än ett tillfälle.. Senast så drog jag hem "Open Hardware Monitor" för att ha på min externa skärm så jag kunde kontrollera temperaturen i datorn när jag spelade, dom resultat jag fick var:

Idle (bara webläsare igång samt skype)
Cpu: 52°C
Gpu: 70°C

Spelande:
Cpu: 65-70°C
Gpu: 94-101°C

Laddning mellan spel:
Cpu: 60-65°C
Gpu: 85-95°C

Uppdatering: Detta är efter jag blåst ur damm ur fläktarna.

Detta känns alldeles för varmt! Eller om det finns någon med lite mer erfarenhet av spelande och temperaturer som har nån åsikt?
Har läst att vissa påstår att kylpastan inte är rätt applicerad, om så är fallet så är det inte något jag kommer göra själv då jag inte vill bryta min garanti, men om jag skickar in den för det kommer då Asus gör något åt det?

Någon som har erfarenhet från samma problem?

Visa signatur

___________________________________
Asus G73HJ, 1.6 ghz i7, 6gb DDR3 Ram, 640gb 7200rpm HD(2 x 320gb), Ati Radeon HD 5870 1GB, Win 7

Permalänk
Hedersmedlem

Ja, det är ett standardfel på just G73 och är lätt fixat. Har väl diskuterats balnd annat några inlägg ovan ditt, har du ens försökt hitta en förklaring till ditt problem?

Du har till 99% fått in damm i fläktarna och behöver få det bortplockat. Att blåsa ut det utan att demontera datorn är lite att skjuta problemet framför sig. Eftersom du har garanti är det bara att skicka in datorn och få det fixat av Asus på ett sätt som de kallar fackmannamässigt.
Jag håller tummarna att du får tillbaka en fungerande dator, det är några stycken som tyvärr inte fått det. Uppenbarligen lämnar Asus servicepartner en hel del att önska vad gäller demontering och hopsättning av datorer.

Om du inte har tummen mitt i handen fixar du det ganska lätt själv och du bryter inga garantisigill genom att göra det.

http://www.youtube.com/watch?v=Tp90M_N6dzs

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Så då kom G73:an tillbaka från Letmerepair, dom har bytt moderkort, GPU och båda fläktarna.

Tyvärr är tangentbordet buligt och sticker upp säkert 5 mm i vänstra övre hörnet, samt tangentbordsbelysningen är stendöd. Skickas tillbaka med vändande post! RIKTIGT jävla dåligt Asus! Två av två reparationer på Asusdatorer som varit dåligt gjorda. Det står på lappen från Letmerepair "Your product has been cleaned and tested in _all_ functions before being returned to you." Det är fult att ljuga säger min mamma.

Inte verkade tjejen på Asus kundservice vilja ge någon kompensation eller annat, dock var hon trevlig och förstående. Tålamodet tryter!

Visa signatur

Stulen slö sked

Permalänk
Medlem

precis gjort en felanmälan på min, fick bara använda 150 tecken.. fick ju knappt plats med felen..

Visa signatur

___________________________________
Asus G73HJ, 1.6 ghz i7, 6gb DDR3 Ram, 640gb 7200rpm HD(2 x 320gb), Ati Radeon HD 5870 1GB, Win 7

Permalänk
Medlem

Har inte haft några som helst problem med min G73-A2 som jag köpte ifrån USA förra året. Varken flashat bios eller öppnat upp den för rengöring, visst att jag har dammsugit utblåsen ett par gånger men inte mer än så. Den står på här hemma dag in och dag ut, så jag har väl haft tur med min då

Tråkigt för er som det strular för, hoppas själv att man slipper skicka in den till den där verkstaden!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av omii:

Har inte haft några som helst problem med min G73-A2 som jag köpte ifrån USA förra året. Varken flashat bios eller öppnat upp den för rengöring, visst att jag har dammsugit utblåsen ett par gånger men inte mer än så. Den står på här hemma dag in och dag ut, så jag har väl haft tur med min då

Tråkigt för er som det strular för, hoppas själv att man slipper skicka in den till den där verkstaden!

Har du stressat den med till exempel furmark och fått fram några temperaturer?

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Har du stressat den med till exempel furmark och fått fram några temperaturer?

Exakt min tanke, min funkade fint till jag tog upp spelandet igen som legat på paus några månader. Har bara använt datorn som surfburk under tiden. När den började få jobba fullt igen så kom problemen snabbt!

Visa signatur

Stulen slö sked

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av doolar:

Exakt min tanke, min funkade fint till jag tog upp spelandet igen som legat på paus några månader. Har bara använt datorn som surfburk under tiden. När den började få jobba fullt igen så kom problemen snabbt!

Har du skickat in din? Annars fixar jag den gärna till dig så du slipper vara utan dator igen. Kan ju passa på att "modda" musplattan samtidigt så fungerar den som det är tänkt sen.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Har du skickat in din? Annars fixar jag den gärna till dig så du slipper vara utan dator igen. Kan ju passa på att "modda" musplattan samtidigt så fungerar den som det är tänkt sen.

Tack, men jag har skickat tillbaka den för andra gången nu, finns berättelse längre upp i tråden. Räknar med att den kommer tillbaka i ordning!

Kan du berätta om moddningen för plattan? Har knappt använt pekplattan men sett i någon tråd att det är något fel på den. Jag jobbar som PC-tekniker sen många år så jag ska nog klara att skruva i burken själv.

Visa signatur

Stulen slö sked

Permalänk
Hedersmedlem

Under plattan sitter en alu-"folie" modell tjock, antagligen en värmesköld för diskarna. Ta bort den och alla rester av tejpen den sitter fast med. Sen slutar plattan registrera fingrar som inte finns.

Du behöver riva ner en del för att komma åt den ordentligt tyvärr.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Under plattan sitter en alu-"folie" modell tjock, antagligen en värmesköld för diskarna. Ta bort den och alla rester av tejpen den sitter fast med. Sen slutar plattan registrera fingrar som inte finns.

Du behöver riva ner en del för att komma åt den ordentligt tyvärr.

Aha det är därför plattan är muppig vid de få tillfällen jag använt den. Jag använder den så otroligt sällan, så få se om jag orkar dela burken för att fixa det.

Visa signatur

Stulen slö sked

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Har du stressat den med till exempel furmark och fått fram några temperaturer?

Just Furmark eller 3Dmark har jag tyvärr inte kört något den senaste tiden. Men jag spelar väldigt mycket på den typ BC2, Crysis 2, SC2 osv.

Kan köra en omgång Furmark när jag hinner och se vad tempsen ligger på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av doolar:

Så då kom G73:an tillbaka från Letmerepair, dom har bytt moderkort, GPU och båda fläktarna.

Tyvärr är tangentbordet buligt och sticker upp säkert 5 mm i vänstra övre hörnet, samt tangentbordsbelysningen är stendöd. Skickas tillbaka med vändande post! RIKTIGT jävla dåligt Asus! Två av två reparationer på Asusdatorer som varit dåligt gjorda. Det står på lappen från Letmerepair "Your product has been cleaned and tested in _all_ functions before being returned to you." Det är fult att ljuga säger min mamma.

Inte verkade tjejen på Asus kundservice vilja ge någon kompensation eller annat, dock var hon trevlig och förstående. Tålamodet tryter!

Skickade in min på service med då den gav grafik artifakter på skärmen. (Detta är då en G53SW) Jag fick tillbaka den efter 3 veckor hos Asus egna support service center i Uppsala och tangentbordsbelysningen var helt borta med samt tangentbordet sitter nu upptryckt 2-3 millimeter runtom... Kasst.

Visa signatur

Mac Studio M1 Max + Studio Display

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dubadai:

Skickade in min på service med då den gav grafik artifakter på skärmen. (Detta är då en G53SW) Jag fick tillbaka den efter 3 veckor hos Asus egna support service center i Uppsala och tangentbordsbelysningen var helt borta med samt tangentbordet sitter nu upptryckt 2-3 millimeter runtom... Kasst.

Exakt som min då alltså, skickade du tillbaka den?

Visa signatur

Stulen slö sked

Permalänk
Medlem
Skrivet av doolar:

Exakt som min då alltså, skickade du tillbaka den?

Nej jag orkade inte så jag sket i det. Allt annat funkade! Bor inte i Sverige så här inte tid att skicka tillbaka den, får fixa det vid annat tillfälle. Är nöjd med datorn ändå. Glad att det funkar Haha. Men ändå dåligt att dem inte kollade att allt funkar innan dem skickar tillbaka den!

Visa signatur

Mac Studio M1 Max + Studio Display

Permalänk
Skrivet av omii:

Har inte haft några som helst problem med min G73-A2 som jag köpte ifrån USA förra året.

Samma här. G73JH-A2
Jag köpte dock med "repaste" dvs att dom satte på artic silver under gpu och cpu. Verkar ha varit ett smart drag.
Jag har också uppdaterat bios och v-bios så jag kan använda AMD´s senaste drivrutiner.
Jag dammsuger fläktarna varannan vecka ungefär, jag har en extremt kraftfull dammsugare

Mina temps:
Idle på desktop: 49-52 klockan på 405/1000
Browsa websidor: 54 klockan på 700/1000
Spela the witcher 2 i 3 timmar: 72 klockan på 750/1050

Fattar inte vad ni gör med era datorer...."..gummit hänger o slänger..." min ser ut som ny...får ju vårda den lite ffs

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kriistoffer:

Samma här. G73JH-A2
Jag köpte dock med "repaste" dvs att dom satte på artic silver under gpu och cpu. Verkar ha varit ett smart drag.
Jag har också uppdaterat bios och v-bios så jag kan använda AMD´s senaste drivrutiner.
Jag dammsuger fläktarna varannan vecka ungefär, jag har en extremt kraftfull dammsugare

Mina temps:
Idle på desktop: 49-52 klockan på 405/1000
Browsa websidor: 54 klockan på 700/1000
Spela the witcher 2 i 3 timmar: 72 klockan på 750/1050

Fattar inte vad ni gör med era datorer...."..gummit hänger o slänger..." min ser ut som ny...får ju vårda den lite ffs

Nackdelen med att dammsuga med en som du säger extremt kraftig dammsugare är att du spinner fläktarna otroligt mycket snabbare än de är designade för. Du kommer eventuellt att få problem med dem längre fram. Den statiska elektriciteten du skapar får du väl se som bonus i sammanhanget

Om du kikar på "disassembly videon" längre upp i tråden så ser du problemet med dammsugningsmetoden, mest troligen kommer du att få problem med igensatta fläktar trots ditt arbete. Hade Asus bara satt ett litet filter på insuget som man kunde tömma lätt själv hade hela problemet eliminerats.

Ivf, kul att du är nöjd med din dator, får hålla tummarna att du slipper skicka den på "service"...

Hur fungerar din musplatta?

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk

Jo visst spinner fläktarna om man håller dammsugaren mot hålet länge, men man får ju svepa lite så dom inte spinner upp i 120.

Jag har svårt att tro att jag skapar någon elektricitet som hittar in till ett kretskort???

Jag skrev längre upp i tråden om dom sakerna som jag inte är 100% nöjd med, en av sakerna är musplattan
som inte fungerar helt perfekt. För det mesta går det bra men ibland tar den inte emot signaler.
Jag använder dock uteslutande musen så det spelar mindre roll.

Givetvis kan min dator också gå sönder, den risken finns för oss allihop, men undrar hur man hanterar saker
i övrigt om man lyckas förstöra gummit så mycket som folk skriver om. (t.ex hur rent är det hemma)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kriistoffer:

Jo visst spinner fläktarna om man håller dammsugaren mot hålet länge, men man får ju svepa lite så dom inte spinner upp i 120.

Jag har svårt att tro att jag skapar någon elektricitet som hittar in till ett kretskort???

Jag skrev längre upp i tråden om dom sakerna som jag inte är 100% nöjd med, en av sakerna är musplattan
som inte fungerar helt perfekt. För det mesta går det bra men ibland tar den inte emot signaler.
Jag använder dock uteslutande musen så det spelar mindre roll.

Givetvis kan min dator också gå sönder, den risken finns för oss allihop, men undrar hur man hanterar saker
i övrigt om man lyckas förstöra gummit så mycket som folk skriver om. (t.ex hur rent är det hemma)

Vi ser det annorlunda med till exempel musplattan, jag är 100% missnöjd om den inte tar emot signaler ibland då den för mig är helt värdelös när den gör så.

Statisk elektricitet hittar vägar genom till exempel plast, det är ganska höga spänningar. Inte för att jag tror att något skulle hända men det är ändå inte att rekommendera att ha en dammsugare så nära moderkort och andra komponeneter. Det är väl ganska vedertaget även här i forumet och inget jag sitter och hittar på för att vinna en diskussion.

Du får _inte_ fläktgallerna efter fläktarna rena genom att svepa med en dammsugare över utblåset, det är helt omöjligt. Som jag skrev tidigare så kolla i videon hur de är konstruerade så förstår du hur jag menar. Jag har själv skruvat ner datorn och det är alldeles för tight för att det skulle gå att göra som du beskriver.

Kul iaf att du är nöjd med datorn, jag anser att den kunde fått en runda till hos någon kvalitetskontrollant innan den gick i produktion.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk

Jag håller med om att det är skitdåligt att inte musplattan funkar 100%
Absolut.
Jag bara använder den inte, hatar musplattor, så jag påverkas inte av det, men ja oavsett så ska allting fungera och om det inte gör det så är den defekt. Jag har ju rätt att skicka in datorn pga detta, men tycker inte det är värt det.

Jag förstår att risken finns att statisk electricitet kan komma in, men jag anser den risken som minimal.
Jag vet hur flänsarna ser ut och var dom sitter och förstår att dammsugningen inte tar allt damm.
Men om man håller rent hemma förövrigt plus dammsuger utblåsen så verkar det fungera,
min dator har fina värden och har inte krånglat ännu, men jag är medveten om att den kan starta
att krångla. Men jag kan ju inte rapportera om vad som eventuellt kan ske, det får jag göra
när/om det blir så.
Sedan beror uppbyggnaden av statisk electricitet en hel del på vad man dammsuger för andra saker, t.ex ryamattor osv. Om jag ofta fick stötar av min dammsugare så skulle jag inte använda den mot datorn. Jag har aldrig noterat statisk electrisitet på denna dammsugaren jag använder nu. Jag ska tillägga att jag aldrig skulle få för mig att dammsuga innuti en stationär dator men att dammsuga av fronten och utblåset bak hör till min normala dammsugningsrutin på bägge mina stationära datorer och har gjort det i 10 år. Jag rekommenderar ingen annan till att göra samma sak, men hos mig verkar det onekligen inte som att det är speciellt skadligt för mina datorer.

Personligen är det den bästa datorn jag har haft, trots misstagen, detta för att ingen dator eller komponent är perfekt och tyvärr får man helt enkelt väga fördelar/nackdelar mot pris.