Permalänk
Skrivet av i7.Asus:

Har ett sjukt stört problem...Processorn ligger på 100% vet icke vad som är felet och det laggar även i spel.. vad kan detta vara?

Testa att köra en runda med: SUPERAntiSpyware.com - Downloads
Om inte det går vägen så är det antagligen windows som strular, ominstallation bör lösa det.

Permalänk
Skrivet av andchi:

Okej! Låter grymt. Har du kört Windows Experience Index med klockat grafikkort? Vore kul att se vad du har för resultat!

Kan man uppdatera sin hårdvara på något vis där? I nuläget ligger grafiken på 7,1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Volvopower:

Kan man uppdatera sin hårdvara på något vis där? I nuläget ligger grafiken på 7,1.

Bara 7,1? Lägre än vad jag hade förväntat mig, faktiskt. Datorn jag sitter på har 6,2 i spelgrafik klockat och det kortet är över tre år gammalt.

Jag använder MSI Afterburner för att klocka grafikkortet. Riktigt bra program och mycket användarvänligt! Rekommenderas starkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andchi:

Bara 7,1? Lägre än vad jag hade förväntat mig, faktiskt. Datorn jag sitter på har 6,2 i spelgrafik klockat och det kortet är över tre år gammalt.

Jag använder MSI Afterburner för att klocka grafikkortet. Riktigt bra program och mycket användarvänligt! Rekommenderas starkt.

Du sitter på Windows Vista och får 6,2 i grafikpoäng? Ok.... Det är intressant eftersom Vistas maxpoäng är 5,9.

Visa signatur

Samsung Galaxy Note 10.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av eliaz:

Du sitter på Windows Vista och får 6,2 i grafikpoäng? Ok.... Det är intressant eftersom Vistas maxpoäng är 5,9.

Har inte uppdaterat min signatur sen typ 2008. Kanske borde göra det. Har W7 nu.

Permalänk
Medlem

Gick in på Komplett precis och såg att leveransen av G73JW är försenad ytterligare en månad (22 jan 2011)! Vad är det frågan om? Varför dessa ständiga förseningar?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av andchi:

Gick in på Komplett precis och såg att leveransen av G73JW är försenad ytterligare en månad (22 jan 2011)! Vad är det frågan om? Varför dessa ständiga förseningar?

isf är de mycket bokningar på Komplett...kommer att levereras datorer under hela December och Januari

Permalänk
Medlem

En fråga, jag har sett att denna dator säljs med 16 gb minne nånstans, specen säger doch max 8GB om inte jag minns fel, vet ni om 16 är möjligt? (4*4GB antar jag att det är då)

Visa signatur

Asus G73SW-TZ134V + ett antal andra burkar :)
Systemvetare

Permalänk
Medlem

Hej jag funderar på denna ASUS G73JW CI5 2.53 4GB/500 GTX460 17.3" W7HP - Specifikationer

Hur lång är batteritiden om man ser på film?

Hur är skärmens betraktningsvinkel? Hur är skärmen jämfört med andra bärbara i ssamma prisklass inklusibve macbook?

Permalänk
Medlem

Funka inte

Skulle köpa väskan från amazon men jag fick "Important Message
ASUS G73 Republic of Gamers Backpack for G70/G71/G72/G73 Notebooks cannot be shipped to the selected address." googlat runt på nätet men kan inte hitta någon annan stans att köpa denna väska ifrån.

Någon som vet om en annan bra rygga som passar G73 bra ?

Permalänk
Medlem

Nu jävlar hade Komplett utan förvarning fått in några G73JW på lager! Kunde inte låta bli att beställa. Tveksamt om jag får den innan jul men det vore ju helt underbart om det så blev!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av H8R3D:

En fråga, jag har sett att denna dator säljs med 16 gb minne nånstans, specen säger doch max 8GB om inte jag minns fel, vet ni om 16 är möjligt? (4*4GB antar jag att det är då)

Asus ger endast support upp till 8GB men har sett flera som kört den fungerande med 12-16Gb.

Permalänk
Medlem

@Asus.David

Du kanske kan besvara min fråga, har beställt en Asus G73JW från webbhallen i början av november, dom har haft flertal leveranser enligt sidan men ändå så har jag inte fått något meddelande att "min" har kommit. Har nu funderat på att byta sida/försäljare för att se om det blir någon skillnad... några tips vart man snabbast får tag i en G73JW? ...

Men men... kan bara säga beställ aldrig mer något från webbhallen, dålig service som fan. Dom vet ju inget och dom kan inte direkt svara på frågor heller (!)

Mvh Alex

Visa signatur

7800X3D || 4080S || 32GB || Formd T1

Permalänk
Medlem

Packade precis upp min G73JW. Undrar en sak. Skulle man inte få en mus till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus.David:

Asus ger endast support upp till 8GB men har sett flera som kört den fungerande med 12-16Gb.

Tackar för informationen. Bara vänta på att det ska komma in lite pengar. Så blir det en sådan.

Visa signatur

Asus G73SW-TZ134V + ett antal andra burkar :)
Systemvetare

Permalänk
Medlem
Skrivet av andchi:

Packade precis upp min G73JW. Undrar en sak. Skulle man inte få en mus till?

Lyllo dig! Hur lång tid fick du vänta? Och vart beställde du din?

Visa signatur

7800X3D || 4080S || 32GB || Formd T1

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkrl:

Lyllo dig! Hur lång tid fick du vänta? Och vart beställde du din?

Beställde från Komplett. De fick tydligen in några tidigare än väntat och jag hade tur att se det i tid. Beställde den 22:a och fick den idag. Så het klart godkänt!:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av andchi:

Beställde från Komplett. De fick tydligen in några tidigare än väntat och jag hade tur att se det i tid. Beställde den 22:a och fick den idag. Så het klart godkänt!:)

Ahop, tur du hade då själv väntar jag på min från webhallen sen den 12:e nov....…

Visa signatur

7800X3D || 4080S || 32GB || Formd T1

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkrl:

Ahop, tur du hade då själv väntar jag på min från webhallen sen den 12:e nov....…

Åh, fy fan! Låter inte så roligt. Ta och avbeställ annars och beställ från Komplett istället. De ska få in nya på onsdag!

Permalänk
Medlem

Mitt tangentbord har slutat lysa och knapparna uppe till vänster fungerar inte. Någon som har en aning om vad detta kan bero på? Det enda jag gjort är att partitionera hårddiken så D fick några Gb mer. Har alltså inte rört några program eller annat sånt.

Permalänk
Medlem

Konstigt ljud

Hej äger en G73Jh och den har fungerat ypperligt men nu har det börja låta konstigt vid den övre högra sidan. Det liksom rasslar, låter som om det är en fläkt eller något. Har inte rört datorn från skrivbordet. Irriterande då den har varit väldigt tyst fram tills nu.

Någon som haft samma problem?

Antar att det enda man kan göra är kontakta ASUS eller någon som har några idéer

Permalänk
Medlem
Skrivet av egt077:

Hej äger en G73Jh och den har fungerat ypperligt men nu har det börja låta konstigt vid den övre högra sidan. Det liksom rasslar, låter som om det är en fläkt eller något. Har inte rört datorn från skrivbordet. Irriterande då den har varit väldigt tyst fram tills nu.

Någon som haft samma problem?

Antar att det enda man kan göra är kontakta ASUS eller någon som har några idéer

Japp har exakt samma problem har funkat perfekt i några månader .. som du säger rasslar det på höger sida
men de vore märkligt om de inte skulle gå på garantin .. ska kolla upp de ... på min rasslar det några minuter sedan tystnar det .. men de är ju inte acceptabelt ändå .. sedan lever min tochpad sitt eget liv ..

Micke

Visa signatur

amd 64 3200
3D connect AWi 9800SE
ViewSonic 171s

Permalänk

Jag hör lika som ni 2 över mig här. Har ni någon updatering på om ni har löst de?

Visa signatur

ASUS G73JH - i7 - Radeon HD 5870 GDDR5 - DDR3 8192

ANTEC P180MINI - i5 3.15 Ghz - Intel X-25 80GB - 2x Samsung Ecogreen 2TB - 8GB RAM 1600Mhz XMS3 - GIGABYTE GAH55M - DELL ULTRASHARP 21,5"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kanjtozzft:

Jag hör lika som ni 2 över mig här. Har ni någon updatering på om ni har löst de?

Japp de dom tog de på garantin något med kylsystemet sas de ,, dock är ja lite missnöjd över min service som i detta läge tagit 3 veckor och dom väntar fortfarande på delar .. finns väl nåt som heter skälig tid vid en service får väl använda de om de inte händer nåt mer denna vecka ..

Micke

Visa signatur

amd 64 3200
3D connect AWi 9800SE
ViewSonic 171s

Permalänk

Okej, skicka du in den till asus, eller till återförsäljaren? Precis jag tror den tiden ligger på 3 veckor. inte säker dock. Men då ska nog jag också skicka in min för att försöka få den lite tystare

Visa signatur

ASUS G73JH - i7 - Radeon HD 5870 GDDR5 - DDR3 8192

ANTEC P180MINI - i5 3.15 Ghz - Intel X-25 80GB - 2x Samsung Ecogreen 2TB - 8GB RAM 1600Mhz XMS3 - GIGABYTE GAH55M - DELL ULTRASHARP 21,5"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kanjtozzft:

Okej, skicka du in den till asus, eller till återförsäljaren? Precis jag tror den tiden ligger på 3 veckor. inte säker dock. Men då ska nog jag också skicka in min för att försöka få den lite tystare

Ring asus support så ordnar dom med en fraktsedel väldigt smidigt ....

Visa signatur

amd 64 3200
3D connect AWi 9800SE
ViewSonic 171s

Permalänk
Skrivet av Gneter:

Ring asus support så ordnar dom med en fraktsedel väldigt smidigt ....

Okej! Tack, ska se efter lite då

Visa signatur

ASUS G73JH - i7 - Radeon HD 5870 GDDR5 - DDR3 8192

ANTEC P180MINI - i5 3.15 Ghz - Intel X-25 80GB - 2x Samsung Ecogreen 2TB - 8GB RAM 1600Mhz XMS3 - GIGABYTE GAH55M - DELL ULTRASHARP 21,5"

Permalänk
Medlem

Problem

Tjena! Har en Asus G73J series(tror det är en h) och helt plötsligt, de senaste dagarna, så fryser datorn. Det har hänt vid 3 olika tillfällen och förstörde nästan ett skolarbete jag arbetat på i 6 timmar så känns relevant att försöka fixa felet.

Som sagt, datorn fryser. Inga konstiga ljud, ingen bluescreen, inga felmedelanden utan det är som om jag trycker på an pausknapp så stannar hela datorn. Vet inte alls vad det kan bero på för jag gör ingenting påfrestande med datorn. Samtliga gångerna det har hänt så har jag bara suttit i mIRC, lyssnat spotify och surfat. Spela går klockrent, har ännu inte hänt något när jag spelar så verkar inte vara GPU problem. Kylningsproblem? Tror inte det då jag startade om datorn när det hände, och sen satt non stop i 6 timmar innan det hände igen. Hade det varit kylrelaterat så hade det antagligen hänt mycket tidigare då datorn aldrig fick svalna(ifall den nu hade varit överhettad).

Någon som har liknande problem eller känner till problemet sen tidigare?

Permalänk
Medlem

Jag har stora problem med min touchpad. En femtedel av den fungerar. Den femtedelen som är längst till vänster. Resten av den fungerar ibland, men byter när som helst till scrollning. Innan jag tvingades stänga av pinch-zoom så brukade den få totalfnatt och zooma hejdlöst om jag kom åt fel områden på styrplattan när den bestämt sig för att krångla. Jag har provat att ställa upp Palmcheck till max utan resultat. Stänger jag av tvåfingerzoom så fungerar inte de påverkade delarna när den trilskas.

Jag har även haft problem med överhettning. Datorn stängde av om jag spelade spel för länge. Med för länge menar jag mer än en kvart. Temperaturen den stängde av vid var runt 111°C enligt Open Hardware Monitor.

Rasslandet uppe i högra hörnet finns även det, men det brukar försvinna efter några minuter. Det händer bara när jag startar datorn.

Jag har skickat in datorn till support, men det enda de gjorde var att uppdatera BIOS och grafikkortets firmware. Detta tog för övrigt några veckor. Värmeproblemet har blivit bätre på det viset att den inte kommer upp i mer än 108°C om jag hårdtestar datorn i FurMark. Däremot så kan processorn gå upp i 86°C efter den skickades in. Jag har för mig att den vart uppe i 90° också men det är jag osäker på.
Man kan ju tycka att de borde uppnat och kollat upp rasslandet också, men som sagt så öppnade de inte ens datorn.

Jag har provat en annan lösning som en officiell(?) källa på notebookreview forumet. Någon kille som tyckte att alla skulle försöka installera en viss version av drivrutiner för att homogenisera testgruppen och skicka in systemloggar för att de lättare skulle kunna felsöka och identifiera felet. Ett av de felen som de ville testa lösningar på var att en del knapptryckningar faller bort. Dum nog som jag var så beslöt jag mig för att testa om detta löste problemen med min touchpad, vilket det såklart inte gjorde. Nu har jag däremot problem med knapptryckningar som faller bort titt som tätt.

Jag har hört att kylpastan ska hålla riktigt dålig kvalité och försämras kraftigt efter ett par månader, så jag funderar på att skicka in den igen och skicka med en tub Arctic MX-2 som de kan smeta på för att se om det blir bättre.
Tyvärr så har jag inte tid att vänta tre veckor innan de ens tittar på datorn då jag studerar och använder datorn mycket i mina studier.

ASUS har extremt bra hårdvara för ett relativt billigt pris, men det är synd att de sparat in såpass mycket att komponenterna håller såpass låg kvalité som de gör. Jag hade kunnat tänka mig att lägga några hundra extra för att få en touchpad som fungerar och en bra och gärna erkänd kylpasta istället för en som troligen skulle bli brädad av tandkräm efter några månader. En bra kylpasta behöver inte kosta mer än 50 kronor, säkert billigare om man köper i bulk.

Jag glömde att nämna hårddiskproblemet jag har. Ibland så tappar datorn kontakten med den andra hårddisken. De två sista partitionerna på disken försvinner från utforskaren och allt som fanns däri är inte längre tillgängligt. Det har bara hänt 4-5 gånger på ett drygt halvår, men det är enormt irriterande när det väl händer. En omstart löser problemet, med det har hänt att jag vart tvungen att starta om två gånger innan det försvunnit.

Skrivet av Cedrik:

Tjena! Har en Asus G73J series(tror det är en h) och helt plötsligt, de senaste dagarna, så fryser datorn. Det har hänt vid 3 olika tillfällen och förstörde nästan ett skolarbete jag arbetat på i 6 timmar så känns relevant att försöka fixa felet.

Som sagt, datorn fryser. Inga konstiga ljud, ingen bluescreen, inga felmedelanden utan det är som om jag trycker på an pausknapp så stannar hela datorn. Vet inte alls vad det kan bero på för jag gör ingenting påfrestande med datorn. Samtliga gångerna det har hänt så har jag bara suttit i mIRC, lyssnat spotify och surfat. Spela går klockrent, har ännu inte hänt något när jag spelar så verkar inte vara GPU problem. Kylningsproblem? Tror inte det då jag startade om datorn när det hände, och sen satt non stop i 6 timmar innan det hände igen. Hade det varit kylrelaterat så hade det antagligen hänt mycket tidigare då datorn aldrig fick svalna(ifall den nu hade varit överhettad).

Någon som har liknande problem eller känner till problemet sen tidigare?

Om du har en gammal BIOS-version så fryser datorn om du trycker Fn + Esc. Testa att trycka det, fryser den så får du uppdatera BIOS själv eller om du så vill skicka in den så gör de det åt dig. -Om du orkar vänta tre veckor..

Glömde att nämna hårddiskproblemet och markerade nu huvudord.
Permalänk
Medlem

Hej

Är riktigt sugen på att skaffa mig en G73JW men är lite fundersam. Är det värt att skaffa nu, eller är det bättre att vänta tills nya Radeon HD 6000M-series och Nvidia 500M- series släpps?

Den dator jag sett på heter Asus G73JW-TY098V för att vara mer exakt och har ett riktigt fint pris. Skärmen är dock 1600x900 och alltså inte full hd. Hur stor är skillnaden mellan den skärm som denna dator har och full hd? Är det stor kvalitetsskillnad och något som man ser direkt på skärmen?

Tacksam för svar.