Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan12:

Har nu lagt en beställing från inet
borde väl få den på onsdag

Beställde också från inet igår efter mycket velande mellan denna och dell u2410, hoppas man blir nöjd nu bara och inte får någon defekt pixel

Visa signatur

|| Main: Asus Z170 Pro Gaming | Intel Core i7 6700K | Corsair 4x8GB DDR4 | GeForce GTX 1070 | Linux ||

|| HTPC: MSI Z87I | Intel Core i3 4130T | Corsair 2x4GB DD3 | Intel HD graphics 4400 | Linux ||

|| NAS: Qnap TS-431P ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kilroy:

det där låter dock betydligt mer som internet-lag än input-lag.
Eller?

+1

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Redzo:

Förklara, varför skulle det vara lagg och inte input lag? Skärmen har trotts allt input lag och det var någon ms sekund innan raketen kom fram som jag fick kill flera ggr. Lagg brukar vara lätt att märka och det märkte jag inte av.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Förklara, varför skulle det vara lagg och inte input lag? Skärmen har trotts allt input lag och det var någon ms sekund innan raketen kom fram som jag fick kill flera ggr. Lagg brukar vara lätt att märka och det märkte jag inte av.

Lagg finns det alltid när man spelar i nätverk.

Jag antar att du fick killen genom ljudet precis innan raketen faktiskt träffade?

Jag har inte spelat BC2 så jag vet inte hur det funkar, men känslan jag får av andra spel där det känts på liknande sätt så har det varit nätverks-lagg som varit boven.
Om det är skärmen eller något annat i det här fallet har jag ju egentligen ingen aning om.

Permalänk
Medlem

Det där är definitivt lagg i spelet, det finns mycket "sync buggar" i BC2 som beter sig minst sagt konstigt, input lag är om du t.ex. känner "lagg" med hur responsivt det är om du t.ex. rör musen och hur lång tid det tar innan du ser det hända på skärmen.

Det är extremt små marginaler det handlar om också, BC2 är inte direkt det bästa spelet för o märka sånt heller utan jag skulle rekommendera nått som t.ex. Quake vilket är mycket mer "direkt" känsla i det och det krävs oftast extremt mycket vana vid 0 input lag för att ens vara i närheten av att känna av det (om det nu inte är en extremt dålig skärm när det gäller input lag, vilket ZR24w inte verkar vara, den ligger rätt dugligt till)

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem

Fick mitt ex från pcgiganten i tisdags. Är väldigt nöjd.
Den är bättre på alla plan än min gamla samsung syncmaster 970p. Förutom att man ser lite vitt ljus i kanterna när bilden är svart.
Men man får koncentrera sig på att hitta det. Inget man tänker på vid normalt användande.

Det bästa med skärmen förutom storleken måste va färgerna. Wow ser ut som ett nytt spel!
Skärmen är _väldigt_ ljusstark. Man får lätt solbränna om man låter fabriksinställningarna vara
Som nån annan sa så är foten något utöver det vanliga. Den väger mer än skärmen och är totalstabil.

Visa signatur

[]i5-2500k[]16gb[]R9-290[]

Permalänk
Medlem

Skönt att höra, jag har bestämt mig för att köpa en jag också nu.
Men det dröjer ytterligare 3-4 veckor eftersom jag håller på att flytta fortfarande.

Permalänk
Medlem

Flatpanels som gör väldigt bra tester av olika plattskärmar ska testa den här inom kort, håll ögonen öppna på det testet!
http://www.flatpanelshd.com/news.php?subaction=showfull&id=12...

Permalänk
Medlem

har fått min skärm nu o allt e kanon me den.

dock va de en sak som slog mig.
de e inget jag stör mig på men vf e den så tjock?
har de me att de en ips eller vadå?

Permalänk
Medlem

http://www.tftcentral.co.uk/reviews/hp_zr24w.htm review för de som inte sett det.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem

Efter recensionen har jag lite svårt att bestämma mig. Den halvdåliga kontrasten och svärtan i jämförelse med andra ips-skärmar verkar ju trist, frågan är hur mycket man märker av det i praktiken. Alternativet för mig känns mer som LG W2220P eller Dell 2209WA. Helst skulle jag vilja ha 24" men inte betala mer än 4000. 2000-2500 för en 22" skärm som inte har problem med svärtan och som fungerar bra i övrigt känns dock lockande. Ni som har skärmen, tänker ni på kontrastproblem eller dålig svärta eller är det något man inte direkt lägger märke till?

Permalänk
Medlem

Har använt min några dar nu och är överlag väldigt nöjd, när man har helt svart bakgrund är det lite glow när man inte sitter mitt i center inget jag märker annars, väldigt hög brightness i default 90 man får sänka till närmare 0, sett att vissa t.o.m fått sänka i windows för att kunna kalibrera.

Angående halvdåliga kontrasten och svärtan i testet ovan så såg jag en som fått betydligt bättre värden efter kalibrering i hardforum tråden (0.18cdm2 black depth and 776:1 contrast ratio with 140cdm2 brightness) så vet inte riktigt vad man ska tro.
länk: http://img109.imageshack.us/img109/8875/27037494.jpg

Med tanke på att jag klarade mig utan trasiga pixlar och det lägre priset är jag nöjd

Visa signatur

|| Main: Asus Z170 Pro Gaming | Intel Core i7 6700K | Corsair 4x8GB DDR4 | GeForce GTX 1070 | Linux ||

|| HTPC: MSI Z87I | Intel Core i3 4130T | Corsair 2x4GB DD3 | Intel HD graphics 4400 | Linux ||

|| NAS: Qnap TS-431P ||

Permalänk
Medlem

Det jag ser som största problemet med skärmen är white glow, jag vet inte om jag skulle vilja ha den som min huvudskärm för t.ex. titta film dock (har jag tv till) men för gaming och allmän windows usage så är jag Extremt nöjd, jag kör brightness 1, contrast 96, 157 red, 173 green, 152 blue på mina settings, tycker svärtan e helt okej men som sagt white glow är rätt obvious på extremt mörka scener.

Notera att de settingsen är inte gjorda med hjälp av hårdvaru kalibrator, de är satta efter ögat (och lite efter vad andra som kört hårdvarukalibrering kört som baseline)

Overall tror jag det är bäst värde om man letar efter en 1920x1200 skärm, om den upplösningen inte är viktig så finns det nog bättre värde 1920x1080 skärmar tror jag nog. Detta är ju faktiskt enda 1920x1200 24" IPS skärmen som inte är wide-gamut och ligger på rätt lågt pris så den är ju placerad väldigt unikt på marknaden

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem

Jag fick lov att lämna in min tv i några dagar för hdmi kontakten hade pajat på något underligt vis. Under den tiden använder jag hd skärmen och för film är jag inte helt nöjd får jag nog säga, svärtan är inte riktigt tillräckligt mörk fast det kanske går att ställa in bättre. För spel och kontorsarbete gillar jag dock skärmen riktigt bra. Att få en bättre skärm i denna prisklass tror jag är riktigt svårt. u2410 ansåg jag var sämre som sagt, dock just för svärta var u2410 bättre vill jag nog minnas. Jag skrev tidigare om vilka svagheter jag anser u2410 har.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk

Är det någon som har mätt den verkliga energiförbrukningen på denna skärm? Spec antyder en oacceptabel förbrukning (< 95 W maximum; < 85 W typical) men det är väl säkerligen med en alldeles för hög ljusstyrka. Hur ser det ut med när brightness är mellan 0 och 25 ex?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjornhallberg:

Är det någon som har mätt den verkliga energiförbrukningen på denna skärm? Spec antyder en oacceptabel förbrukning (< 95 W maximum; < 85 W typical) men det är väl säkerligen med en alldeles för hög ljusstyrka. Hur ser det ut med när brightness är mellan 0 och 25 ex?

Nånstans i hardforum-tråden såg jag att 40W var troligt vid rimlig ljusstyrka.
Jag återkommer när jag lyckats kräva tillbaka min effektmätare..

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Medlem

Min ligger på ca 40w med brightness 4

Visa signatur

|| Main: Asus Z170 Pro Gaming | Intel Core i7 6700K | Corsair 4x8GB DDR4 | GeForce GTX 1070 | Linux ||

|| HTPC: MSI Z87I | Intel Core i3 4130T | Corsair 2x4GB DD3 | Intel HD graphics 4400 | Linux ||

|| NAS: Qnap TS-431P ||

Permalänk
Medlem

Bra recension.
HP ZR24W review - FlatpanelsHD
Jag hade hoppats på något bättre omdöme...

Nu blev det lite svårt att välja, EIZO FLEXSCAN EV2333WH och NEC MULTISYNC EA231WMI t.ex. verkar ju vara bättre bildkvalitetsmässigt, framförallt vad gäller svärta och ljusnivåer.
Men då får jag ge upp 1 tum storleksmässigt, 120 vertikala pixlar i upplösning och högre responstid.
Så det lutar ändå åt den här skärmen, men valet känns inte lika självklart som det gjorde innan jag läste recensionen och jämförde.

Permalänk
Medlem

Fått min skärm nu.
Men när jag drar ner brightness-nivån så kommer två ljud. Det första är ett tydligt surrande som hörs tydligt om jag har örat precis bakom skärmen (vid ventilationsgallret). Det är dock inget problem då jag inte hör det framför skärmen.
Vad som värre är är ett pip som överröstas av surrande bakom skärmen. Men som som hörs tydligt framför också. Det är väldigt tydligt om jag ändrar ljusstyrkan och har örat 10 cm framför skärmen. Vid normalt avstånd hörs det tydligt (speciellt om jag lyssnar efter det). Det är som lägst oljud över 95 ljusstyrka (och mellan 35-45). Känner någon annan igen detta problem?

Om vi förutsätter att jag tycker detta är oaccepterbart, är det bästa att skicka tillbaka skärmen på ångerrätt, eller är det att reklamera?

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Medlem

Det låter inte normalt, alla jag har sett som kommenterat om ljudnivån har sagt helt knäpptyst (det är även min) så jag skulle definitivt överväga att fixa en ny, hur du nu gör detta vet jag inte (vet inte vad som passar bäst, RMA eller ångerrätt) men det är inte normalt iaf så mycket kan jag säga.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Skrivet av Johan12:

har fått min skärm nu o allt e kanon me den.

dock va de en sak som slog mig.
de e inget jag stör mig på men vf e den så tjock?
har de me att de en ips eller vadå?

Håller med, lite små tjock. :(( Fördelen med TN LED skärmar

Permalänk
Medlem

Blir nog att sitta kvar på 22" crtn ett tag till. Hade det inte varit för att svärtan på zr24w verkar vara halvdålig hade jag slagit till direkt, men då jag tycker om att titta på film på datorskärmen har jag en känsla att jag skulle bli besviken på zr24w och 22" w2220p känns inte som tillräckligt mycket av en uppgradering för att jag ska byta bort en fullt fungerande skärm även om det är ett stort åbäke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RMgX:

Efter recensionen har jag lite svårt att bestämma mig. Den halvdåliga kontrasten och svärtan i jämförelse med andra ips-skärmar verkar ju trist, frågan är hur mycket man märker av det i praktiken. Alternativet för mig känns mer som LG W2220P eller Dell 2209WA. Helst skulle jag vilja ha 24" men inte betala mer än 4000. 2000-2500 för en 22" skärm som inte har problem med svärtan och som fungerar bra i övrigt känns dock lockande. Ni som har skärmen, tänker ni på kontrastproblem eller dålig svärta eller är det något man inte direkt lägger märke till?

Svärtan tänker jag inte på i spel men för film, vilket jag inte använder den till, var det inte riktigt så bra som jag hade önskat.
Överlag så tycker jag dock HP'n var skönare än u2410 med mindre tinting och mer homogen samt bättre ytbehandling. Men det är ju bara att beställa och testa och se om du gillar den annars ångra köpet.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Har haft siktet inställt på ZR24w, men när jag nu läser testerna blir jag liiite tveksam (speciellt då kontrasten ska vara undermålig och svärtan mer mörkgrå än svart). Jag vill använda skärmen mycket för bildeditering (hobby), men också en del för spelande och har inte råd att betala mer än 4k. Är det trots bristerna den här skärmen som gäller tycker ni, eller finns det nån TN-skärm som faktiskt kan konkurrera? (En dyrare IPS har jag som sagt inte råd med).

Permalänk
Medlem

Tydligen kan man med annorlunda inställningar få betydligt bättrer svärta och kontrast. TFT central har uppdaterat försöken. Nu börjar jag känna mig intresserad igen, vi får väl se.
LCD and TFT Monitor News

Permalänk
Medlem

Visst du kan få bättre svärta och kontrast med 0 brightness och 100 contrast.
Problemet du får istället en gamma på 2.0 som måste kompenseras med färgprofil för att få tillbaks den till 2.2.

Detta går väll lätt att göra, men sen blir det mer strul när du ska starta något spel så ligger inte färgprofilen kvar och då måste du använder något roligt program för att behålla färgprofilen igång. Har hört man kan göra just detta med RivaTurner men inte testat det själv.

Så visst du kan få till svärtan och kontrasten lätt i windows och program, men det är så mycket strul när man ska spela att det känns mer värt att köpa en annan skärm ifall detta är något man tänkt använda skärmen till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pekadan:

Har haft siktet inställt på ZR24w, men när jag nu läser testerna blir jag liiite tveksam (speciellt då kontrasten ska vara undermålig och svärtan mer mörkgrå än svart). Jag vill använda skärmen mycket för bildeditering (hobby), men också en del för spelande och har inte råd att betala mer än 4k. Är det trots bristerna den här skärmen som gäller tycker ni, eller finns det nån TN-skärm som faktiskt kan konkurrera? (En dyrare IPS har jag som sagt inte råd med).

Lycka till med att hitta en bättre skärm till ett bättre pris.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Lycka till med att hitta en bättre skärm till ett bättre pris.

Det var ett bra svar på min fråga. Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pekadan:

Det var ett bra svar på min fråga. Tack!

Många av oss, jag inkluderad, är otroligt kritisk när det inte finns perfektion. Priset för perfektion är skyhögt och jag har letat riktigt mycket men detta är bästa jag hittat. Om du inte är nöjd kan du ju trotts allt skicka tillbaka skärmen, göra ett ångra köp, kostar ju inget, om du köper på distans.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Beställde precis en från inet, hoppas den blir bra. Skriver en snabb subjektiv utvärdering när jag haft den ett tag