Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Testat med allt på default? Alltså med original ICC profilen etc.
6500K - sRGB.
Det är vad jag använder, och jag har en colorimeter.. så jag tycker att original inställningarna är bättre än mina kalibrerade inställningar som jag gör med en egen hårdvarukalibrator..

Testade HP_ZR24w.icc (från HP) med skärmens fabriksinställningar och det ser mycket bättre ut.
Tycker dock att det är lite konstigt att det är så här. Kanske bara är mina ögon eller jag som är kräsen med min macbook pro ljusstarka led-lcd.

Man skulle frågat om man fick låna en sådan colorimeter av skolan innan sommarn kom.
Tack.

Visa signatur

Mina poster är en illusion. Det som står skrivet här över står i själva verket inte där så inget av det som du läser är sant. Inte ens den här texten. Jag har själv ingen kunskap om det jag skriver och ingen bör således läsa eller ta in den information som står skrivet.

Permalänk
Skrivet av rumpnisse:

Testade HP_ZR24w.icc (från HP) med skärmens fabriksinställningar och det ser mycket bättre ut.
Tycker dock att det är lite konstigt att det är så här. Kanske bara är mina ögon eller jag som är kräsen med min macbook pro ljusstarka led-lcd.

Man skulle frågat om man fick låna en sådan colorimeter av skolan innan sommarn kom.
Tack.

Förresten, vit får en lite gulaktig nyans på min skärm också när jag kalibrerar den. Så man ska inte kalibrera denna skärm, kalibrering fukkar bara upp skärmen.
Hur hög ljusstyrka kör du med? Jag kör med 6 i ljusstyrka, med den inställningen får jag 120 cd/m2 i white luminance (ljusstyrka) vilket är det rekommenderade för LCD bildskärmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Förresten, vit får en lite gulaktig nyans på min skärm också när jag kalibrerar den. Så man ska inte kalibrera denna skärm, kalibrering fukkar bara upp skärmen.
Hur hög ljusstyrka kör du med? Jag kör med 6 i ljusstyrka, med den inställningen får jag 120 cd/m2 i white luminance (ljusstyrka) vilket är det rekommenderade för LCD bildskärmar.

90 som i fabriksinställningar. Tycker att 6 blir alldeles för mörkt. Speciellt om jag jämför med min macbook. Min gamla LCD blir till och med ljusare då.

Så nu är det:
B: 90
C: 80
6500 K - sRGB
Med "drivrutinsprofilen" från HP

Visa signatur

Mina poster är en illusion. Det som står skrivet här över står i själva verket inte där så inget av det som du läser är sant. Inte ens den här texten. Jag har själv ingen kunskap om det jag skriver och ingen bör således läsa eller ta in den information som står skrivet.

Permalänk

90 i brightness.. åh herregud.. aja det är dina ögon som blir brända ^^
Alltså.. 90 är ju helt sinnessjukt, jag skulle dra ner det till minst 20.
Du vet väl att alla professionella fotografer som har 20.000 kronors bildskärmar, och 10.000 kronors bildskärmskalibratorer kör med 120 cd/m2 i ljusstyrka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

90 i brightness.. åh herregud.. aja det är dina ögon som blir brända ^^
Alltså.. 90 är ju helt sinnessjukt, jag skulle dra ner det till minst 20.
Du vet väl att alla professionella fotografer som har 20.000 kronors bildskärmar, och 10.000 kronors bildskärmskalibratorer kör med 120 cd/m2 i ljusstyrka.

hahaha. får la kanske sänka liiite.
Satte den på 70 nu. Har ju inget att jämföra med och detta är min första "riktiga" skärm.
Har ju ingen sådan fancy mätare...

Visa signatur

Mina poster är en illusion. Det som står skrivet här över står i själva verket inte där så inget av det som du läser är sant. Inte ens den här texten. Jag har själv ingen kunskap om det jag skriver och ingen bör således läsa eller ta in den information som står skrivet.

Permalänk
Medlem

Jag har min brightness på typ 10.

Jag märker förövrigt av ganska rejält med whiteglow i spel när det är helt svart, då skiner det verkligen om skärmen på ett lite irriterande sätt. Men i övrigt märker jag inte av det.

Permalänk

Jag hittade följande YouTube video som visar "IPS glow" på ett tydligt sätt:

YouTube - IPS Glow Effect

Fenomenet illustreras verkligen bäst mha en video, eftersom det uppträder när man rör sig i olika vinklar kring skärmen.

Permalänk
Skrivet av fjodor2000:

Jag hittade följande YouTube video som visar "IPS glow" på ett tydligt sätt:

YouTube - IPS Glow Effect

Fenomenet illustreras verkligen bäst mha en video, eftersom det uppträder när man rör sig i olika vinklar kring skärmen.

Mja fast skiten syns också tydligt när man kollar på skärmen rakt framifrån, på den där videon syns det typ bara när man kollar från sidorna.

Permalänk

Ok, då är det ju värre. Men jag antar att fenomenet är ännu tydligare om man tittar i vinkel?

Vidare, är "IPS glow" effekten lika tydlig med ZR24w som med de monitorer som visas i videon (förutsatt att man har en svart bild och tittar på monitorn i vinkel, som i videon)?

Permalänk
Skrivet av fjodor2000:

Ok, då är det ju värre. Men jag antar att fenomenet är ännu tydligare om man tittar i vinkel?

Vidare, är "IPS glow" effekten lika tydlig med ZR24w som med de monitorer som visas i videon (förutsatt att man har en svart bild och tittar på monitorn i vinkel, som i videon)?

Ja det är ännu tydligare när man tittar i vinkel.
Ja effekten är lika tydlig på ZR24w som det är på skärmarna i videon, jag tror att det är samma sak med alla IPS skärmar..

Permalänk
Medlem

Ska till Stockholm i morgon och undrar om någon vet någonstans man kan kolla på denna skärm i stan? Håller på att beställa en men det skulle vara skönt att få kolla på den först.

Permalänk

Nån som haft någon död pixel på sin HP ZR 24w och fått den utbytt pga det ?
Verkar vara en skärm med en bra kompromiss gällande pris/kvalitet.

Visa signatur

Intel i7 12700KF, Asus Prime Z690-A, Gigabyte RTX 3070 Gaming OC, Corsair 32GB DDR5 5600Mhz, Noctua NH-D15 Chromax, Samsung 980 Pro M.2 NVMe 256 GB-OS, be quiet! Dark Base 900, Corsair RM 850X V2, LG UltraGear 32GP850

Permalänk

Har en död pixel i mitten av skärmen, dock inget som stör mig så mycket så jag har inte ens försökt byta ut min skärm.
Förstår mig inte riktigt på folk som byter ut sin skärm bara pga en enda död pixel, pixlarna är så otroligt små att det är svårt att se det om man inte letar efter det.

Permalänk

Jag hade en vad jag trodde var en lysande pixel. Det är inte ok enligt HP utan byts ut. Men när jag kollade med lupp så var det inte en pixel utan ett litet krokigt streck. Så vitt jag förstod HPs policy så var det inget man bytte ut.

Jag tog i alla fall kontakt med HP för att ta reda på vad som gällde i mitt fall. Ett par minuter från det att jag slog nummret så hade jag en ny ersättningsskärm beställd utan att jag begärt det. De kunde inte riktigt hålla den första tiden jag fick utan jag fick vänta i ca en vecka innan skärmen kom. Starkt jobbat av HP. De har åtminstone fått mig betydligt positivare inställd till dem.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ebbe_ebbesson:

Jag hade en vad jag trodde var en lysande pixel. Det är inte ok enligt HP utan byts ut. Men när jag kollade med lupp så var det inte en pixel utan ett litet krokigt streck. Så vitt jag förstod HPs policy så var det inget man bytte ut.

Jag tog i alla fall kontakt med HP för att ta reda på vad som gällde i mitt fall. Ett par minuter från det att jag slog nummret så hade jag en ny ersättningsskärm beställd utan att jag begärt det. De kunde inte riktigt hålla den första tiden jag fick utan jag fick vänta i ca en vecka innan skärmen kom. Starkt jobbat av HP. De har åtminstone fått mig betydligt positivare inställd till dem.

Bra det!

Har man fått en produkt med fel och dessutom störs av dessa så bör man ju se till att få problemet åtgärdat alternativt produkten utbytt. Man har ju trots allt lagt ut en hel del pengar på dessa skärmar.

Permalänk

Kunde inte hålla mig utan har beställt en HP Zr 24. Så där rök semesterpengarna
Med Dustins rackarns snabba leverans så kanske jag har den redan idag

Ska bli spännande att se hur bra den är och hur mycket skillnad det är mot min snart 3 år gamla Samsung 226 BW.

Visa signatur

Intel i7 12700KF, Asus Prime Z690-A, Gigabyte RTX 3070 Gaming OC, Corsair 32GB DDR5 5600Mhz, Noctua NH-D15 Chromax, Samsung 980 Pro M.2 NVMe 256 GB-OS, be quiet! Dark Base 900, Corsair RM 850X V2, LG UltraGear 32GP850

Permalänk

@Gorgeous-George: Har du möjlighet att ge en kort beskrivning av skillnaden mellan Samsung 226 BW och HP ZR24w när du fått den nya skärmen? Tack!

Permalänk
Skrivet av fjodor2000:

@Gorgeous-George: Har du möjlighet att ge en kort beskrivning av skillnaden mellan Samsung 226 BW och HP ZR24w när du fått den nya skärmen? Tack!

Kan jag göra men förvänta ingen proffrecension utan bara en lekmans uppfattning

Pga detta påhitt som kallas Midsommar så kommer den först på måndag.

Visa signatur

Intel i7 12700KF, Asus Prime Z690-A, Gigabyte RTX 3070 Gaming OC, Corsair 32GB DDR5 5600Mhz, Noctua NH-D15 Chromax, Samsung 980 Pro M.2 NVMe 256 GB-OS, be quiet! Dark Base 900, Corsair RM 850X V2, LG UltraGear 32GP850

Permalänk

Idag så kom min skärm.
Det första som slog mig när den var inkopplad var upplösningen. Det är faktiskt skillnad på 1680*1050 på Samsung skärmen och 1920*1200 på denna. MYCKET plats är det.

Sen så känns det som om någon har tagit bort något "blurr filter"..
Färgerna, kontrasten är så otroligt mycket bättre. Så pass mycket att jag undrar hur jag egentligen hade gamla skärmen inställt :S
Förvisso TN panel på den men ska det vara så stor skillnad ?

Har också letat som en tok efter nån död/felande pixel men inte hittat nån, än iaf.

Jag har haft ganska ljust i rummet där jag sitter så jag kan inte se om den den lyser "igenom" på helsvarta bilder.
Vita bilder ser iaf jämna och fina ut utan några konstiga färgskiftningar.

Då jag spelar väldigt lite Fps lir så kan jag inte säga nåt om det men WoW fungerade u.a
Trodde att mitt grafikkort skulle få det tuffare i denna upplösning men det verkar funka.

Det är stor skillnad på hur ljus skärmen är mot Samsung 226 BW. Denna kan man i princip köra
0 och ändå ha ljusare än vad jag hade tidigare. Svärtan ser jag som ett stort steg uppåt. Inte alls så illa som proffsen noterat i flera recensioner men så är jag ju inte det heller

Ja det var väl det jag har noterat efter att ha kört den i snart 9 timmar

Visa signatur

Intel i7 12700KF, Asus Prime Z690-A, Gigabyte RTX 3070 Gaming OC, Corsair 32GB DDR5 5600Mhz, Noctua NH-D15 Chromax, Samsung 980 Pro M.2 NVMe 256 GB-OS, be quiet! Dark Base 900, Corsair RM 850X V2, LG UltraGear 32GP850

Permalänk

Låter ju utmärkt! Sitter själv med en Samsung 225BW så det låter som att det dags att byta upp sig.

Angående ljusstyrkan, vad hade du för inställning på din 226BW? Har min 225BW på 95% brightness och tycker egentligen den är lite för ljus, men om jag sänker den ytterligare så börjar monitorn brumma... Vill helst inte att ZR24w ska vara ljusare än vad jag har nu.

Sen tänkte jag höra om du upplever någon IPS glow om du kollar en svart bild på kvällen/natten när det är mörkt i rummet?

Permalänk
Inaktiv

Hm.. Dustin har lagt in HP ZR24w som en ny produkt, vad är det som skiljer mot den "gamla"?

HP ZR24W 24" WIDE TFT BLACK/GRAY - Ny superhet 24" med H2-IPS teknologin - Produktinformation

Funderat ett tag på att köpa två till men nu blev jag lite osäker.

Permalänk
Medlem

Har köpt mig en ZR24w och undrar lite om hur mycket White glow som nu har på era skärmar när ni ser rakt frammifrån? Hela min skärm ser ganska bra ut men nere i vänstra hörnet så är det en hel del. Är detta något jag kan reklamera för tror ni? Är grymt irriterande när jag spelar, ser på film och det får mörka bilder att kunna se lite skeva ut.

Permalänk
Skrivet av bater:

Har köpt mig en ZR24w och undrar lite om hur mycket White glow som nu har på era skärmar när ni ser rakt frammifrån? Hela min skärm ser ganska bra ut men nere i vänstra hörnet så är det en hel del. Är detta något jag kan reklamera för tror ni? Är grymt irriterande när jag spelar, ser på film och det får mörka bilder att kunna se lite skeva ut.

Jag har också det, jag har totalt haft 2st ZR24w's och båda hade samma sak.
Du skulle bara få en likadan om du skulle byta ut din.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Jag har också det, jag har totalt haft 2st ZR24w's och båda hade samma sak.
Du skulle bara få en likadan om du skulle byta ut din.

Reklamerade du och fick en ny? I så fall hur gjorde du och var det smidigt? Om det är smidigt kanske jag ger det ett försök.

Men är det någon mer som kan uttala sig om de har samma problem? Tycker att det är konstigt att det ska synas när man tittar rakt framifrån.

Permalänk
Skrivet av bater:

Reklamerade du och fick en ny? I så fall hur gjorde du och var det smidigt? Om det är smidigt kanske jag ger det ett försök.

Men är det någon mer som kan uttala sig om de har samma problem? Tycker att det är konstigt att det ska synas när man tittar rakt framifrån.

Aa det gjorde jag, jag reklamerade dock inte pga. white glow utan av tinting.
Det var inte så smidigt för mig, man måste göra det via butiken där man köpte skärmen från, och de på butiken glömde typ bort mig eller nåt så jag fick ringa till dem några gånger och påminna dem att skicka den nya skärmen till mig ^^

Permalänk
Medlem

Eftersom jag inte får någon respons i min tråd DVI eller DP så tänkte jag fråga här. Vilket av gränssnitten ska man använda för bästa resultat, DVI eller DP?

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk

Det kvittar vilket man använder, man får lika bra bildkvalité med båda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Aa det gjorde jag, jag reklamerade dock inte pga. white glow utan av tinting.
Det var inte så smidigt för mig, man måste göra det via butiken där man köpte skärmen från, och de på butiken glömde typ bort mig eller nåt så jag fick ringa till dem några gånger och påminna dem att skicka den nya skärmen till mig ^^

Okej, alltid när jag har reklamerat har HP skött det själva. Men ska jag ta kontakt med Dustin då eftersom jag köpte den där?

Permalänk
Skrivet av bater:

Okej, alltid när jag har reklamerat har HP skött det själva. Men ska jag ta kontakt med Dustin då eftersom jag köpte den där?

Aa..
Jag blev lite överraskad själv när de på HP sa att jag skulle kontakta butiken.
Hade ju hört överallt att det är HP som sköter det men tydligen måste man kontakta butiken..

Permalänk
Inaktiv

Fick hem min andra och tredje HP ZR24w idag, resultatet är följande:

Bezel Managment sköts tydligen automatiskt med dessa skärmar.
Skärmarna drivs av ett HD5850 för tillfället.