Mac Pro svettas vid musiklyssnande

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbaz
Att en programmerare från Hackintosh scenen bidrar med hjälp är underbart ironiskt.

+1
underhållande nyhet

Visa signatur

Stationära: Ryzen 7 3700X | 32GB DDR4 3200MHz | EVGA Geforce 1070 8GB | 120GB Intel 520 SSD | 500GB Samsung 850EVO |
Server/ NAS : Phenom2 X4 965 | 6GB DDR2 RAM | Nvidia 6600LE 128MB | WD Red 3TB | Ubuntu server 16.04
HTPC: Raspberry Pi 2 | 8GB class 6 SD card | 900MHz quad core

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sanazin
Apples produkter ÄR av låg kvalité, gud.
Sen om vissa tycker att deras produkter ser snygga ut p.g.a. deras löjligt simpla design med en vit färg på är en annan sak.

Min MBP är definitivt inte av låg kvalité i alla fall. Riktigt bra skärm med fina färger, trevligt och snyggt chassi av aluminium som håller nere temperaturen så att datorn i princip är helt tyst, trackpad av glas med precis rätt friktion m.m Vill mycket till för att jag ska köpa en dator av annat märke igen.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av Delerium
[B]Min MBP är definitivt inte av låg kvalité i alla fall. Riktigt bra skärm med fina färger, trevligt och snyggt chassi av aluminium som håller nere temperaturen så att datorn i princip är helt tyst, trackpad av glas med precis rätt friktion m.m Vill mycket till för att jag ska köpa en dator MBP är en minoritet av produkterna från apple, med extrema överpriser. Deras sämre Mac'ar med betydligt sämre kvalitet som endast har hutlösa överpriser, dvs mer än hälften av alla apple-produkter håller låg kvalitet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
MBP är en minoritet av produkterna från apple, med extrema överpriser. Deras sämre Mac'ar med betydligt sämre kvalitet som endast har hutlösa överpriser, dvs mer än hälften av alla apple-produkter håller låg kvalitet.

Men komigen, kasstar man ut sig sånthär skitsnack så borde man ju veta lite vad man snackar om!

1) MBP är ingen minoritet, vore intressant att veta vad du baserar det på?

2) Beskriv gärna VAD som är "sämre" kvalité?

3) Vad exakt är dåligt med MBP?

Verkar som många tänker "högre pris än acer = sämre kvalité"... hur det hänger ihop förstår jag inte?

EDIT: Jadu str8forthakill, kollade lite på dina andra inlägg och 99% av dom baseras på egna skumma åsikter istället för fakta, så ja du behöver inte bemöda dig att svara på mina frågor...

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill MBP är en minoritet av produkterna från apple, med extrema överpriser. Deras sämre Mac'ar med betydligt sämre kvalitet som endast har hutlösa överpriser, dvs mer än hälften av alla apple-produkter håller låg kvalitet. [/B]

Lite märkligt att det går så förbannat bra för Apple om de nu gör så undermåliga produkter? Sen kan jag förvisso hålla med om att de har haft vissa problem med kvalitén vad gäller de äldre plast Macbookarna som har gulnat/spruckit osv. Men detta ersätts som tur är av Apple. Sen har de haft problem med vissa av Nvidias grafikkort men det är ju knappast deras fel och garantin är förlängd även där. I övrigt så tycker jag att de har riktigt trevliga datorer. Man bör dock se till att köpa precis då de har uppgraderats för det går ganska lång tid mellan gångerna och i slutet av cykeln brukar hårdvaran ofta vara något föråldrad i förhållande till priset.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

Varför det går bra för apple?
Apple är KUNGEN av marknadsföring
Ett litet kul exempel...
http://www.cultofmac.com/steve-jobs-ipad-keynote-in-under-thr...

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk

x-per skriver insiktsfylla inlägg på löpande band, men till vilken nytta?

Tyvärr är det så att folk generellt lever i en bubbla och baserar alla sin åsikter bara utifrån sina egna erfarenheter, men det roliga är att det inte stannar där utan man drar även slutsatser och säger saker som om de vore sanningar utan att vara särskillt insatt! Starka åsikter och idéer utan att man har särkillt bra koll på ämnet.

Detta är mycket tragiskt. Varför kan inte folk vara mer ödmjuka? Antar att man vill stärka sin känsla för de val man själv har gjort.

Folk är också generellt väldigt bra på att dömma - ofta baseras detta på väldigt ytliga grunder. Sweclockers är tyvärr riktigt illa på denna punkten. Här är de flesta datornördar (av Windows-typ?) och då resoneran man utifrån det. Apples produkter har nog de flesta väldigt lite insikt i, men ändå är man snabb på att dömma och dra slutsatser. Kamma er! Allt är inte bara svart eller vitt.

Klart att man får kritisera och ha en åsikt, men man bör göra det med ett öppet sinne och vara ödmjuk, framförallt när det handlar om saker man inte är särkillt insatt i.

Detta problem med Mac Pro-datorerna är ett mjukvaruproblem som säkert kommer lösas, men genast ska någon på och säga att Apple är skit: allt kostar dubbelt så mycket och alla som köper Apple-produkter är lurade. Det är inte så enkelt! Det finns en massa fördelar med Mac och även det ni kallar för "inlåsning". För många människor och företag är detta en frihet då det leder till mindre strul. Självklart är det inte helt smärfritt (återigen: inte bara svart eller vitt) men generellt så är det mindre krångel. Sen är det ju inte så instängt som många säger. Man får ju ofta höra att å ena sidan är en Mac som vilken PC som helst, men sen kommer folk och säger att man är så jäkla inlåst? Vad är skillnaden mot att köpa datorn från någon annan tillverkare och att du dessutom hör möjligheten att installera Mac OS X på den? Är det inte då den minst inlåsta datorn? Ja, som ni ser kan man se saker på olika sätt.

För att avsluta: jag tycker själv att det borde vara mindre strul med grejorna då det just är Apple som gör både mjukvara och hårdvara. Samtidigt så blir Apples misstag väldigt uppmärksammade. Det är som sagt många som inte har problem med sina maskiner. Det är långt ifrån alla iMac 27" som har det där problemet med skärmen liksom det ju verkara vara en hel del som inte har problem med sina grafikkort i ATIs 5xxx-serie.

Jag jobbar med Mac hela dagarna (även Windows och Linux) på ett kontor där det fins 130+ Mac-användare. Det är *inte* dålig kvalité på grejorna - majoriteten av maskinerna är över 4 är gamla och de har fortfarande ett stort värde och det krävs relativt lite underhåll för att få saker (operativ/hårdvara) att flyta. Visst hade vi kunnat köra Windows. Det finns 150 användare som gör det på jobbet också (Dell-datorer), men det hade krävts mer personal. Bevis på detta ser jag ju varje dag!

Äh, nu säger jag gonatt!

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Delerium
Lite märkligt att det går så förbannat bra för Apple om de nu gör så undermåliga produkter? Sen kan jag förvisso hålla med om att de har haft vissa problem med kvalitén vad gäller de äldre plast Macbookarna som har gulnat/spruckit osv. Men detta ersätts som tur är av Apple. Sen har de haft problem med vissa av Nvidias grafikkort men det är ju knappast deras fel och garantin är förlängd även där. I övrigt så tycker jag att de har riktigt trevliga datorer. Man bör dock se till att köpa precis då de har uppgraderats för det går ganska lång tid mellan gångerna och i slutet av cykeln brukar hårdvaran ofta vara något föråldrad i förhållande till priset.

Var det inte Apple som var en av dom sista att medge att deras datorer hade problem med grafikkorten från Nvidia? Vad jag minns så hävdade Apple bestämt och rätt länge att deras datorer inte var påverkade.

När det gäller sprucken plast på äldre MacBooken, så var det helt klart på grund av ett designfel, som de inte hade kurage att medge, eller fixa under flera år.

Att Apple går så bra är för att de fokuserar på enkelhet och design, något som går hem hos många. Dock låser de in användarna i sitt ekosystem. De står inte för öppenhet, valfrihet och standarder. Tvärtom så kontrollerar de till max hur du ska få använda den produkt du har köpt. Allt enligt deras "Apple Experience".

Forsök förestalla dig en värld där Apple har expanderat, de kontrollerar förmodligen precis allt, alltifrån när du får gå och skita, till hur din tandborste ska se ut.

Permalänk
Medlem

Ja som sagt, nackdelen av stängd program vara, folk får helt enkelt vänta på att de ska erkänna att det är ett fel, och fixa det när dem vill, om nånsin.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NaturMackan
Var det inte Apple som var en av dom sista att medge att deras datorer hade problem med grafikkorten från Nvidia? Vad jag minns så hävdade Apple bestämt och rätt länge att deras datorer inte var påverkade.

När det gäller sprucken plast på äldre MacBooken, så var det helt klart på grund av ett designfel, som de inte hade kurage att medge, eller fixa under flera år.

Att Apple går så bra är för att de fokuserar på enkelhet och design, något som går hem hos många. Dock låser de in användarna i sitt ekosystem. De står inte för öppenhet, valfrihet och standarder. Tvärtom så kontrollerar de till max hur du ska få använda den produkt du har köpt. Allt enligt deras "Apple Experience".

Forsök förestalla dig en värld där Apple har expanderat, de kontrollerar förmodligen precis allt, alltifrån när du får gå och skita, till hur din tandborste ska se ut.

Ta och slappna av lite. Vad är det som är så himla inlåst? Ge gärna exempel.
Ta och kolla lite här istället: http://www.opensource.apple.com/

Det där med plasten på äldre MacBooken vet jag några som fått fixat gratis utan snack. Vad är det som är så himla hemskt?

Det där med NVIDIA-grafiken: var det inte NVIDIA som hävdade att Apple's datorer inte var drabbade?
http://www.macrumors.com/2009/06/01/apple-extends-nvidia-macb...

Vad skulle Apple vinna på att skjuta upp erkännandet av problemet?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scirocco
Ja som sagt, nackdelen av stängd program vara, folk får helt enkelt vänta på att de ska erkänna att det är ett fel, och fixa det när dem vill, om nånsin.

Så det är alltså bara fördelar med att ha allt öppet à la Linux?
Det är inte så att det kan bli ganska rörigt för slutanvändaren och mest passar den intresserade datornörden?

Dessutom heter det ”fixa det när de vill”.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Kan det inte vara så enkelt att alla nya macar lider av detta, kanske generaliserar för mycket, men iMac var det något problem med. Denna Pro är det problem med och vanliga MB är det inte ovanligt att fläkten går i toppvarv och öser ut värme vid youtube, baserat på egna och andras erfarenheter i skolan.

Jag ser Mac OSX som felet.

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,8 GHz | Asus P7P55D | Corsair XMS3 (4x2 GB) 8-8-8-24 @ 1600MHz | Seagate 7200.8/11/12 - 2 TB | MSI Hydrogen GTX 480 | Corsair HX 750W | Creative Soundblaster X-fi ExtremeMusic | Silverstone LC 17 (HTPC)
Vattenkylning: Biloljekyl: 52x35x5,5 cm | Grunfos cirkulationspump för hus | EK Supreme HF Nickel för CPU | Galleri: http://sweclockers.com/album/?id=2053 Uppdaterat: 10-11-23

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EoZ
Jag ser Mac OSX som felet.

Nu ska jag inte försvara Apple FÖR mycket men just youtube problemen är pga flash, kolla i Aktivitetshanteraren såfort du kollar på någon flashvideo så ser du att Flash Player insticksfil skjuter i taket på CPU användning och det ligger lixom inte i Apples händer att fixa program åt 3:e partsutvecklare, hade Adobe jobbat mer på att förbättra Flash istället för att kladda ner det så hade det fungerat lika bra i OS X som i Windows!

Det är just av denna anledningen Flash aldrig har hittat in iPhone osv, Adobe lägger helt enkelt inte ner tillräckligt med energi på det!

En lösning på det om ni stör er mycket på det är att gå till www.youtube.com/html5 och aktivera HTML5 istället för Flash så går CPU användningen till typ 1/10 jämfört med flash!

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x-per
Nu ska jag inte försvara Apple FÖR mycket men just youtube problemen är pga flash, kolla i Aktivitetshanteraren såfort du kollar på någon flashvideo så ser du att Flash Player insticksfil skjuter i taket på CPU användning och det ligger lixom inte i Apples händer att fixa program åt 3:e partsutvecklare, hade Adobe jobbat mer på att förbättra Flash istället för att kladda ner det så hade det fungerat lika bra i OS X som i Windows!

Det är just av denna anledningen Flash aldrig har hittat in iPhone osv, Adobe lägger helt enkelt inte ner tillräckligt med energi på det!

En lösning på det om ni stör er mycket på det är att gå till www.youtube.com/html5 och aktivera HTML5 istället för Flash så går CPU användningen till typ 1/10 jämfört med flash!

Eller så har man Flash 10 med hårdvaruaccelerering på grafikkortet...?

Visa signatur

Acer Aspire E1-572-6497 | i5-4200U | Intel HD 4400 | W10 | Steelseries Rival

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av coolacrille
Eller så har man Flash 10 med hårdvaruaccelerering på grafikkortet...?

Jag förstår inte riktigt vad det är i mitt inlägg som du kunde missuppfatta?

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kinglevel
slår vad om att detta kan ha hänt på en pc med.. bara att när det är apple så är det apple..

Du får ju hålla med om att när det är Apple så är det ju lite speciellt. Åtminstone jag har helt andra förväntningar på en Mac än på en vanlig PC. Inte minst beroende på prisskillnaden.

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av star-affinity

Jag jobbar med Mac hela dagarna (även Windows och Linux) på ett kontor där det fins 130+ Mac-användare. Det är *inte* dålig kvalité på grejorna - majoriteten av maskinerna är över 4 är gamla och de har fortfarande ett stort värde och det krävs relativt lite underhåll för att få saker (operativ/hårdvara) att flyta. Visst hade vi kunnat köra Windows. Det finns 150 användare som gör det på jobbet också (Dell-datorer), men det hade krävts mer personal. Bevis på detta ser jag ju varje dag!

Äh, nu säger jag gonatt!

Där tycker jag du har fel. Jag ser det på ett tredje sätt, tror jag, där man tar valfri hårdvara och kombinerar det med valfri mjukvara och så gör man det bästa av det. En dator som är fyra år, eller tio år för den delen, förväntar jag mig fungerar utan krusiduller. Hårdvaran, i form av moderkort/cpu, ska hålla bra mycket längre än så. Det ska vara rörliga delar som man kanske ska se över så som fläktar och hårddiskar men i övrigt ska allt fungera. Att en dator blir långsammare bara för att den är till åren stämmer inte - åtminstone är det ett felaktigt uttryck. En uppstädning, en formatering, en ordenting uppdatering av mjukvara kan göra under för vilken dator som helst efter några år.

Sedan faller det sig nog naturligt att Apples saker diskuteras lite mer intensivt än andras. Personligen tror jag det att göra med hur Apple lanserar och marknadsför sina produkter. Oavsett vad vissa fanboys hävdar så är det en ganska aggressiv marknadsföring. Problem kommer alltid att uppstå för alla leverantörer och generationer av hårdvara (om vi tar IBMs Deskstar serie, Nvidias grafikkortsserie eller Maxtors 160gb serie som exempel) men Apple har en tendens att använda många starka superlativ i sina starka presentationer för sina produkter och lägger därför också ribban rätt högt. Så det är rätt självklart att det någon gång då och då kommer att bita tillbaka men över en längre tid så verkar det som att ändå lönar sig. Vad jag dock tänker på är att varje ny produkt har haft någon form av problem, om det så är iPhone, Macbook, iMac, Mac Pro eller någon av deras iPods.

Citat:

Nu ska jag inte försvara Apple FÖR mycket men just youtube problemen är pga flash, kolla i Aktivitetshanteraren såfort du kollar på någon flashvideo så ser du att Flash Player insticksfil skjuter i taket på CPU användning och det ligger lixom inte i Apples händer att fixa program åt 3:e partsutvecklare, hade Adobe jobbat mer på att förbättra Flash istället för att kladda ner det så hade det fungerat lika bra i OS X som i Windows!

Kan inte riktigt hålla med där heller. Hela tjusningen med Apples Mac- datorer är just kombinationen av hårdvara/mjukvara där både de själva och deras många kunder hävdar att just resultatet av sammansättningen är en av de stora fördelarna med att välja Mac. Media är dessutom ytterligare en tung stöttepelare för Apple. Apple borde antingen lägga mer tryck på Adobe alt bygga in en egen funktion i sin webläsare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Apple borde antingen lägga mer tryck på Adobe alt bygga in en egen funktion i sin webläsare.

Det är precis vad de försöker

http://macworld.idg.se/2.1038/1.292274/darfor-brakar-apple-oc...

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Kan inte riktigt hålla med där heller. Hela tjusningen med Apples Mac- datorer är just kombinationen av hårdvara/mjukvara där både de själva och deras många kunder hävdar att just resultatet av sammansättningen är en av de stora fördelarna med att välja Mac. Media är dessutom ytterligare en tung stöttepelare för Apple. Apple borde antingen lägga mer tryck på Adobe alt bygga in en egen funktion i sin webläsare.

Förstår inte riktigt vad du menar, först skriver du att du inte håller med mig, sen skriver du exakt det jag skrev fast med annan formulering?

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Avstängd

Det gör jag väl ändå inte?

du skriver

Citat:

Flash Player insticksfil skjuter i taket på CPU användning och det ligger lixom inte i Apples händer att fixa program åt 3:e partsutvecklare,

Jag menar på att det nog gör det, åtminstone till en väldigt stor del.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Jag menar på att det nog gör det, åtminstone till en väldigt stor del.

Det jag menar är att det ligger inte i Apples händer att dels hitta en fullösning, alltså att dom kodar om sin miljö eller att Apple kodar om Flash så att det fungerar på deras operativ. Flash är annu sämre i Linux vilken även där vittnar om att Adobes inte direkt är ett företag med höga prioriteringar, dom verkar styra sitt företag med "its good enough", Apple har pushat på Adobe med rekommendationer osv vad mer ska dom göra?

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrPasty
Jag skulle gärna vilja se ett exempel på ett annat företag som tar hutlösa överpriser och ändå säljer produkter av så här låg kvalitet.

Bygg ihop en PC med 2x Core i7 med motsvarande komponenter + OS och se hur det går.
Jag skulle inte bli förvånad om du knappt lyckas slå Apple, och då missar du chassidesignen när det gäller att t ex byta hårddiskar.
En snabb koll gav dessa priser:
Tyan S7025WAGM2NR: 3802kr (2x socket 1366, 8x DDR3 ECC)
2x Xeon E5520 2.26GHz: 2x 3492kr = 6984kr
Crucial DDR3 PC8500 ECC CL7 3x2GB: 2254kr
13000 spänn för bara MB+CPU+RAM; billigaste jag hitade på en snabb koll på prisjakt.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Så länge Apple envisas med att vara billigast i det här segmentet (top notch workstation) så lär vi få se sånt här.

Visa signatur

Moderkort: Asus x570 Crosshair VIII extreme
Grafikkort: Aorus 3090 WB
Processor: Rysen 5950X
Minne: 128 GB G.Skill Trident Z Neo DDR4-3600 C16

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x-per
Det jag menar är att det ligger inte i Apples händer att dels hitta en fullösning, alltså att dom kodar om sin miljö eller att Apple kodar om Flash så att det fungerar på deras operativ. Flash är annu sämre i Linux vilken även där vittnar om att Adobes inte direkt är ett företag med höga prioriteringar, dom verkar styra sitt företag med "its good enough", Apple har pushat på Adobe med rekommendationer osv vad mer ska dom göra?

Nä, jag förstår att Adobe i första hand vänder sig till den marknad som är störst och sedan till de mindre. Men med tanke på hur Apple slår på trumman för hur bra deras lösningar är på media (bilder, bildredigering, musik/video och redigering av desamma) så borde det ändå ligga i deras intresse att ta fram en fungerande lösning för så banala saker som Youtube. De skulle kunna göra någon form av emulator i sin egna webläsare exempelvis. Jag kan tycka att Apple också lever lite i en "its good enough" mentalitet, dvs de är väldigt initiativrika och kunniga i att forma ett system på det sätt de vill men så fort en tredjepartstillverkare vill vara med på ett hörn så är de ofta väldigt lågt prioriterade. Jag kan ta flera exempel men tror att tråden skulle tappa sin ...uh... tråd i sådana fall. Men hur som helst, att buggar uppstår kommer oavsett tillverkare alltid förekomma hur märkliga de än kan tänkas vara. Bara att hoppas att Apple löser detta på ett bra sätt (vad tråden handlade om från början).

Thomas: Jag testade på skoj. Byggde först en Mac Pro med rätt så mycket lull-lull (ungefär som när man köper bil, man nöjer sig inte med en grundutrustad). resultatet blev som följande:

Cpu: 2x 2,26ghz Quad Xeon
Ram: 32gb ram
Hdd: 8tb
Grafikkort: Radeon 4870
Inga extra raidkort eller extra mjukvara eller hårdvara. Det som följde med var en optisk enhet.

Totalpris inkl moms: 95 715kr

Plockar ihop något liknande på Prisjakt:

Cpu: 2x 2,26 Xeon för 5 050kr st
Ram: 32gb ram från Kingston för 8 669kr x2 (kit om 4x4)
HDD: 8TB Hitachi Deskstar 7k2000 i form av 4x 2TB 1 389kr st
Grafikkort: Radeon 4870 från Powercolor 512MB för 1 304kr
Moderkort: Samma val som du, Tyan S7025WAGM2NR för 3 802kr

Till detta så väljer jag ett Corsair 750w modulärt nätagg för 1 315kr och ett Cooler Master Stacker för 1 552kr (hehe var det första chassi som dök upp i huvudet som klarar e-atx)

Totalsumma: 40 967kr

Lägg på ett operativsystem för valfri kostnad mellan 1 000kr och 7 000kr (jag tänker mig allt mellan Windows 7 och OS X till Windows Server 2008 R2 X64) och lite mjukvara så är man säkerligen uppe i runda slängor 50 000kr.

Visst ska ett företag ta betalt för att sätta ihop hårdvara och ha lite marginaler och visst har Mac Pro chassit ett antal fina detaljer men åtminstone för mig är det rätt stora marginaler och jag bygger nog hellre två sådana burkar för egen hand för samma pris än köper en från Apple. Med dessa marginaler och priser förväntar jag mig att Apple skulle köra med öppna dörrar när det gäller eventuella buggar och problem med produkter de sålt. Om så bara att skicka ut ett mail till alla som exempelvis registrerat sig på deras hemsida med information om sin produkt.

Om man tar Microsoft som exempel, jag hade ett problem med en bugg i Server 2003 för ett tag sedan där operativsystemet låste någon form av kommunikation i den allra lägsta hastigheten (kommer inte ihåg vad det var längre)* och det fanns ingen officiell buggfix tillgänglig. Däremot stod det att hade man råkat ut för denna bugg så skulle man maila dem direkt och så fick man en inofficiell buggfix mailad tillbaka. Fungerade jättebra till slut. Microsoft har för er som inte känner till det en enorm inofficiell bugglista med lösningar som säkerligen skulle kunna fylla upp ett eget Service Pack men dessa buggar är så pass sällsynta och ovanliga så de läggs antagligen inte ut pga det.

Vad jag vill komma till är att man som företag borde vara mer öppen och mottaglig för eventuella brister i sina produkter och sedan föra en dialog med kund istället för att stå och blåneka. Man behöver inte sitta och moderera bort obehagliga trådar på forum eller så utan det räcker med att konfirmera att man känner till problemet och jobbar på en lösning. Att stå och förneka det istället är ungefär samma sak som att håna sin kund rakt upp i ansiktet.

edit:

* Nu kom jag på vad det var. Det var någon form av cache som blev full och jag kunde inte flytta mer än 500MB data innan Windows stängde av kontrollerkorten och man tappade en hel array. Problemet uppstår enbart om man går från en original installation till SP2 i kombination med ett specifikt kontrollerkort - så ominstallation eller återställning av en image fungerade alltså inte.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Thomas: Jag testade på skoj. Byggde först en Mac Pro med rätt så mycket lull-lull (ungefär som när man köper bil, man nöjer sig inte med en grundutrustad). resultatet blev som följande:

Cpu: 2x 2,26ghz Quad Xeon
Ram: 32gb ram
Hdd: 8tb
Grafikkort: Radeon 4870
Inga extra raidkort eller extra mjukvara eller hårdvara. Det som följde med var en optisk enhet.

Totalpris inkl moms: 95 715kr

Plockar ihop något liknande på Prisjakt:

Cpu: 2x 2,26 Xeon för 5 050kr st
Ram: 32gb ram från Kingston för 8 669kr x2 (kit om 4x4)
HDD: 8TB Hitachi Deskstar 7k2000 i form av 4x 2TB 1 389kr st
Grafikkort: Radeon 4870 från Powercolor 512MB för 1 304kr
Moderkort: Samma val som du, Tyan S7025WAGM2NR för 3 802kr

Till detta så väljer jag ett Corsair 750w modulärt nätagg för 1 315kr och ett Cooler Master Stacker för 1 552kr (hehe var det första chassi som dök upp i huvudet som klarar e-atx)

Totalsumma: 40 967kr

Lägg på ett operativsystem för valfri kostnad mellan 1 000kr och 7 000kr (jag tänker mig allt mellan Windows 7 och OS X till Windows Server 2008 R2 X64) och lite mjukvara så är man säkerligen uppe i runda slängor 50 000kr.

Japp och konfar jag en Mac Pro med samma speccar som den "PC"n du satte ihop hamnar jag på 56´000kr, köper du lösenheter så gör jag det med, så 6´000kr extra betalar jag gärna för en riktig bra låda, operativet, samma garanti som om allt köptes hos Apple, osv osv!

Glöm inte heller att Mac Pron är i slutet av sin cykel och ska snart bytas ut, nuvarande Mac Pro priset sattes när dollarn stog högre än idag så kommande Mac Pro kommer bli billigare och med aktuell hårdvara så då kommer prisskillnaden bli ännu mindre!

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Avstängd

Absolut, jag säger inte emot dig. Poängen var att belysa att Apple har rätt stora marginaler på vissa produkter och inget annat och jag anser mig ha lyft fram det och där med klarat av Thomas utmaning (vem vet, det kanske till och med går att göra en Hackintosh- version av ovanstående konfiguration). Där med anser jag också att en Mac Pro i vissa konfigurationer är en dyr och icke prisvärd produkt. Men en Mac Pro för nästan 100 000kr är samtidigt som de snabbaste grafikkorten eller dyrare bilarna, dvs inte en dussinproduktion.

Jag som okunnig konsument skulle nog utgå från att en dator i denna prisklass fungerar till punkt och pricka (och som nörd skulle den vara helig, inglasad och förbjuden att användas) och vid eventuella problem så finns det en fungerande support. En dator för 3000kr skulle jag ha mindre krav på, men medieuppspelning förväntar jag mig ändå fungerar prickfritt och jag är rätt övertygad om att ett företag som Acer ändå skulle ha en fullt fungerande support.

frågan har väl diskuterats innan tror jag i andra trådar men vad exakt täcker Apples garantier som inte finns med i exempelvis konsumentlagarna?

Permalänk
Medlem

Det ska vara så. Ni som klagar har bara inte förstått att det egentligen är en bra sak.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Avstängd

Damodred,
Apple har server prylar i sin burk. Har du valt endast server grejer? Vad kostar ett server mobo? 5000kr som billigast?

Permalänk
Avstängd

Mjae

Jag tog ett moderkort för dubbla Xeon- processorer och DDR3 ECC, så på den punkten är väl alla tre delar "server"- inriktade. Visst finns det server-inriktade hårddiskar från exempelvis Seagate och deras ES- serie men om det ger någon märkbar prisskillnad vet jag inte om jag vill påstå. Kanske hade jag hellre lagt pengarna på en extra SSD till systemet. Disk överhuvudtaget bör man väl se som förbrukningsvara kan jag tycka.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Där tycker jag du har fel. Jag ser det på ett tredje sätt, tror jag, där man tar valfri hårdvara och kombinerar det med valfri mjukvara och så gör man det bästa av det. En dator som är fyra år, eller tio år för den delen, förväntar jag mig fungerar utan krusiduller. Hårdvaran, i form av moderkort/cpu, ska hålla bra mycket längre än så. Det ska vara rörliga delar som man kanske ska se över så som fläktar och hårddiskar men i övrigt ska allt fungera. Att en dator blir långsammare bara för att den är till åren stämmer inte - åtminstone är det ett felaktigt uttryck. En uppstädning, en formatering, en ordenting uppdatering av mjukvara kan göra under för vilken dator som helst efter några år.

Klart inte datorn i sig blir långsammare, men eftersom mjukvaran med tiden blir mer komplex så upplevs datorn som segare än när den var ny eftersom den nyare mjukvaran är mer tungkörd.
Att idag sitta och surfa med en 10 år gammal dator är inte så kul men webbsidorna ser också helt annorlunda ut nu än för tio år sen.

Det är just det där att man inte behöver hålla på och städa upp och formatera om i samma utsträckning som jag upplever som en av fördelarna med att köra Mac.

För övrigt så verkar problemet som var orsaken till denna tråd vara löst:
http://www.macupdate.com/info.php/id/33462/apple-mac-pro-audi...

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma