Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Kan inte boota från SATA om inte IDE är inkopplad

Permalänk
Medlem

Kan inte boota från SATA om inte IDE är inkopplad

Har ett litet udda problem här som jag har försökt lösa utan några större framgångar.
Problemet är att datorn inte bootar Windows 7 när jag plockar ur min gamla IDE hårddisk med en gammal Windows XP installation på. Att plocka bort min andra gamla IDE hårddisk funkar dock utan problem. Misstänker att nått är fel i BIOS men vet inte vad.

Det som händer om jag plockar bort IDE hårddisk 1 (med den gamla XP på) är att den kommer bara fram till när den ska boota Windows. Väl där så blinkar det ett litet tag och sen kommer texten Reboot and select proper boot device or insert boot media in selected bood device and press a key”
Att SATA hårddisken med Windows 7 på är installerad i datorn verkar inte spela någon roll. Och ja, den finns inne i BIOS. Och ja, den står som boot device 1.
Om jag har IDE 1 inkopplad så kommer jag fram till en meny där jag får välja Windows XP eller Windows 7. Och härifrån är det inget som helst problem att boota upp W7.
SATA hårddisken finns med inne i BIOS även när IDE hårddisken är urkopplad.

Om jag kopplar ur min XP hårddisk och låter min extra IDE hårddisk (lagring) sitta i så får jag felmeddelandet ”Bootmgr saknas”. Detta vare sig jag har SATA hårddisken inkopplad eller ej.
Om jag låter samma hårddisk stå som master via IDE kabeln får jag
Missing operating system

Har:
Kontrollerat alla kablar x3
Prövat med olika SATA- och IDE kablar
Prövat att ändra SATA port på moderkortet
Prövat med olika strömkablar, både för SATA hårddisken och IDE hårddiskarna.
Prövat att bara ha en RAM sticka och använda det inbyggda grafikkortet. Dessutom har jag använt en annan minnessticka (annan modell) utan framgång.
Nollställt BIOS, både genom att plocka ur batteriet samt att ändra bygeln(?) x2
Load optimized default settings inne i BIOS...typ 27ggr
Petat runt med de flesta inställningarna inne i BIOS utan någon som helst framgång
Kontrollerat att SATA hårddisken står som boot 1

Har inte:

Flashat BIOS (undviker helst)
Formaterat IDE hårddisken (inget jag vill göra eftersom risken finns att jag sen inte alls kan boota windows)
Formaterat SATA hårddisken (inget jag vill göra eftersom risken finns att jag sen inte alls kan boota windows)

Övriga problem:
Nyligen har jag börjat få

Pri Master Hard Disk: S.M.A.R.T. Status BAD, backup and replace
Press F1 to resume
och efter jag tyckt F1 så får jag:
A disk read error occurred
Press CTRL+ALT+DEL to restart

Förstår att det är problem med den gamla håddisken men det ska ju ändå inte påverka varifrån min dator bootar.

Operativsystem: Windows 7 64 bit.
Processor: AMD Athlon64 X2 6000+
Processorkylare: Stock
Moderkort: MSI K9AGM2 (Chipset AMD 690G)
Minne: 2x 1024mb Corsair
Grafikkort: Radeon X1950PRO 512 MB med en Accelero SI
Hårddisk: Systemdisk (Windows 7) Western Digital Caviar Black 750gb/ IDE hårddisk 1: Maxtor 200gb (med den gamla XP installationen) IDE hårddisk 2: Western Digital 250gb.
Nätaggregat: Corsair VX 550W
Övrig kylning: 1x120mm Noctua insug och 1x120mm Noctua utblås i lådan
Övriga komponenter: SATA DVD-läsare
Temperaturer: Sällan över 50grader även vid hård belastning. Max 55grader uppnått på grafikkortet.

Så, nån som har en lösning på problemet? Jag vill bara ha kvar min SATA hårddisk i datorn och bli av med de här jävla IDE hårddiskarna.

Hoppas att jag har skrivit tillräckligt tydligt, är ni något ni undrar är det bara att fråga på, är oändligt tacksam för all hjälp jag får.
Just nu står jag nämligen i valet och kvalet mellan om jag ska köra en yxa eller hammare genom datorn.

Permalänk
Medlem

Har du prövat att ändra bootordningen?

fy fan vilken pest det är att surfa på sweclockers med iPhone....

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TampongTomte
Har du prövat att ändra bootordningen?

fy fan vilken pest det är att surfa på sweclockers med iPhone....

Självklart har jag gjort det, hjälpte inte ett dugg.
Hade skrivit det i texten men förstår dig om du sitter med en iPhone

Fick höra av en annan Sweclockers medlem att Windows kan ha skrivit filer till min IDE hårddisk när jag installerade W7 på SATA hårddisken. Något som kan ha orsakat det här felet. Vilket det antagligen var, jag chansade och formaterade om SATA hårddisken, drog in W7 utan IDE hårddisken inkopplad och nu funkar det galant.

Kopplade in den andra IDE hårddisken för att lägga tillbaka en massa filer och kopplade sedan ur den. Funkar utan problem.

Hoppas att detta kan hjälpa nån annan stackare

Over n out!