Datorn hittar inte hdd

Permalänk

Datorn hittar inte hdd

Hej

För drygt en vecka sedan dog min dator... Den startade bara bios och försökte hitta IDE men inget hittades. Jag trodde direkt att en av min hddiskar hade dött. Så jag gjorde vad vem som helst hade gjort ^^. Jag köpte helt nya datordelar inkl. HDD. (skulle ändå uppgradera min burk).

HDD
Grafikkort
Minne
Moderkort

När jag hade kopplar in allt med hjälp av en kompis så skulle jag starta och installera... Men min bios hittar inte min nya hdd som är ensam insatt eller någon av de andra jag har... Och bara min ordinarie systemdisk fungerar, så den hade tydligen inte kraschat. Då har jag 2 funderingar kring vad det kan vara. Antingen ger mitt nätagg för lite ström (vilket den inte gjort tidigare för jag har haft 3 interna hddiskar i 3 år) eller så är det fel på sata kablarna... Eller vad tror ni?

Jag har ett sprillans nytt moderkort så det är inte det som spökar.

PS: När jag testade köra enbart med min nya hdd och ingen av de andra diskarna så ville den inte starta alls. Antingen gick den sönder under transport eller så är det sata kabeln.

Vad är AHCI? (den är by default avstängd så jag lät den vara det)

Alla diskar är SATA II

Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Lever hårddiskarna (lyssna, känn med handen etc)?

Har du satt in BÅDA kablarna till varje hårddisk?

Permalänk

Alla kablar är i. Både ström och sata kontakten. Och motsvarande på moderkortet. Fast idag när jag skulle starta datorn kunde jag inte... Så det verkar som om mitt nätagg gett med sig