Permalänk

Bygga chassi - hur börja?

Tjena!

Går i funderingarna att försöka bygga ett chassi, något HTPC-liknande.
Men hur ska man börja? Modellera i Sketchup? På papper? Slita till sig en moderkortsplåt och börja?

Hur gör ni? Svårt att göra modeller osv. innan man har mått på moderkortsplåt osv.

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Tja, sketchup är ju trevligt men föredrar nog papper tror jag

Du kan ju leta upp måtten på ATX och de andra standardformaten som finns, tror t.om en swecare laddade upp en pdf med måtten.

Annars är lian li's moderkortsplåt at gtek(eller vad det nu heter idag:p) en bra början.

Permalänk
Medlem

Sketchup eller papper (vad föredrar du?). Bara att leta upp en moderkortsplåt på nätet om du tvunget behöver en, måtten går också att få tag på. Bestäm material och börja skissa. Fråga oss experter på kritik när du har en skissad idé.
Moboplåt: http://www.alina.se/Produkt.aspx?r=pl&T2=LILLMBT

Permalänk

Blir svårt för dig att få tag i moderkortsplåt då lian li slutat tillverka de och ingen butik har i lager Sketchup är trevligt för oss nybörjare

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Permalänk

Känns lite som du tar vatten över huvud. Har du kunskap? Har du verktyg?

Permalänk

om du har skillz med sketchup så kan du ju skissa i det, personligen brukar jag komma på hela designen i huvudet, sedan räkna lite på rätt mått.

men något som är bra att tänka på är att inte göra något impulsartat datorbygge, som du jobbar 20 timmar på en helg, och sedan aldrig mer. fundera länge, minst ett par veckor, och försök komma på den optimala designen. testa gärna lite olika saker som du inte är helt säker på. sen gäller det att veta i vilket material man ska arbeta i.

om du inte har oseriösa mängder verktyg så är det smart att jobba i trä, men om du har det så kan metall vara ett alternativ med.

men du kan ju altid beställa en moderkortsplåt, nätagg, dvd läsare och hdd och sedan slänga ihop något(du kan ersätta dvdläsare, nätagg hdd med gammla grejer som du redan äger, för att testa passformen)

Permalänk
Proffsmoddare

jag planerar aldrig någonting jag bara börjar bygga och ser vart det barkar hän så det där med att planera i veckor håller jag inte med om. Att bara sätta fart och sen komma på lösningar efter hand ser jag som en del i utmaningen. Sen att köpa färdig moderkortsplåt är helt onödigt, gör en själv så får du allt som du vill ha det. Det finns gott om chassin att mäta på sen är det bara att såga lite och poff en egentillverkad moboplåt

Ska kanske tillägga att när jag började hade jag inte en susning om vad jag gjorde men ett brinnande intresse gör att man lär sig snabbt. Jag har gjort fler misstag än jag vill komma ihåg men varje gång har jag lärt mig nått så det är bara att köra igång

Visa signatur

|i7 980X EE|CM V8|P6T Deluxe OC Palm edition|6gb ddr3 2000mhz|2st HD7950DCII|XFIFatal1ty|5,2TBhdd+2x80GBX25MSSD|LianLiPC201|CorsairHX1000|Samsung T240+3st BenQ 24"@Eyefinity MY FLICKR

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [WP@]Wolverine
jag planerar aldrig någonting jag bara börjar bygga och ser vart det barkar hän så det där med att planera i veckor håller jag inte med om. Att bara sätta fart och sen komma på lösningar efter hand ser jag som en del i utmaningen. Sen att köpa färdig moderkortsplåt är helt onödigt, gör en själv så får du allt som du vill ha det. Det finns gott om chassin att mäta på sen är det bara att såga lite och poff en egentillverkad moboplåt

Ska kanske tillägga att när jag började hade jag inte en susning om vad jag gjorde men ett brinnande intresse gör att man lär sig snabbt. Jag har gjort fler misstag än jag vill komma ihåg men varje gång har jag lärt mig nått så det är bara att köra igång

å andra sidan har du både resurser och kunskap till simplare lösningar än vad jag har. planering kan alltid ersättas med att försöka och misslyckas, men då måste man ha råd att misslyckas.

sen beror det självklart vad man bygger, sin super,duper ultra mega main rigg tar man sig mer tid till planering på, än en halvseriös ghettomodd

Permalänk
Medlem

Sketchup eller liknande program är nästan en nödvändighet om du vill se hur komponenterna passar, luftflöde, etc. Bygger du ett megachassi är det väl mindre viktigt eftersom att utrymmet är inte en begränsning.
Jag har svårt att föreställa mig eller illustrera på papper hur/om ett tänkt mini-chassi skulle fungera eller inte.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

Inte för att vara taskig men du verkar knappt ha kunskap om hur du ska börja, så lägg ner projektet och slipp huvudvärket...

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Proffsmoddare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alibababert
å andra sidan har du både resurser och kunskap till simplare lösningar än vad jag har. planering kan alltid ersättas med att försöka och misslyckas, men då måste man ha råd att misslyckas.

sen beror det självklart vad man bygger, sin super,duper ultra mega main rigg tar man sig mer tid till planering på, än en halvseriös ghettomodd

Några ghettomoddar har jag aldrig gjort och att misslyckas behöver inte kosta pengar. Rent arbetsmässigt så gillar jag inte simpla lösningar eftersom jag vill göra allt själv. Jag gillar bäst att göra 100% Scratchbuilds. Men ibland har jag Deadline på vissa byggen och måste ta genvägar för att hinna få allt klart.

Sen så är de flesta av mina byggen rena showbyggen som oftast är lika användarvänliga som ett par 400kg tunga solglasögon (finns undantag dock som tex mitt nya bygge som dyker upp i artikelform om några veckor)

Det som gör moddandet kul för mig är just att stöta på problem och lösa dom. Sen att jag inte planerar beror på at jag gillar att ta saker som dom kommer och då blir det slutgiltiga resultatet en trevlig överaskning (om man lyckas bra dvs )

Visa signatur

|i7 980X EE|CM V8|P6T Deluxe OC Palm edition|6gb ddr3 2000mhz|2st HD7950DCII|XFIFatal1ty|5,2TBhdd+2x80GBX25MSSD|LianLiPC201|CorsairHX1000|Samsung T240+3st BenQ 24"@Eyefinity MY FLICKR

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [WP@]Wolverine
Några ghettomoddar har jag aldrig gjort och att misslyckas behöver inte kosta pengar. Rent arbetsmässigt så gillar jag inte simpla lösningar eftersom jag vill göra allt själv. Jag gillar bäst att göra 100% Scratchbuilds. Men ibland har jag Deadline på vissa byggen och måste ta genvägar för att hinna få allt klart.

Sen så är de flesta av mina byggen rena showbyggen som oftast är lika användarvänliga som ett par 400kg tunga solglasögon (finns undantag dock som tex mitt nya bygge som dyker upp i artikelform om några veckor)

Det som gör moddandet kul för mig är just att stöta på problem och lösa dom. Sen att jag inte planerar beror på at jag gillar att ta saker som dom kommer och då blir det slutgiltiga resultatet en trevlig överaskning (om man lyckas bra dvs )

precis som du säger, så är många av dina showbyggen inte speciellt användarvänliga, även om dom är snygga. det är det jag menar med ghetto mods (även om dina är lite för seriösa för att kallas ghetto, och byggda från scratch, så inga mods) ett super duper ultra mega chassi måste vara snyggt, ha bra kylning, lätt att dra kablar, lätt att flytta etc

Permalänk
Proffsmoddare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alibababert
precis som du säger, så är många av dina showbyggen inte speciellt användarvänliga, även om dom är snygga. det är det jag menar med ghetto mods (även om dina är lite för seriösa för att kallas ghetto, och byggda från scratch, så inga mods) ett super duper ultra mega chassi måste vara snyggt, ha bra kylning, lätt att dra kablar, lätt att flytta etc

Jo men det verkar inte som om trådstartaren är ute efter att göra en Super Hot Lian Li killer här Att slänga ihop en liten HTPC låda kräver inte mycket.

Visa signatur

|i7 980X EE|CM V8|P6T Deluxe OC Palm edition|6gb ddr3 2000mhz|2st HD7950DCII|XFIFatal1ty|5,2TBhdd+2x80GBX25MSSD|LianLiPC201|CorsairHX1000|Samsung T240+3st BenQ 24"@Eyefinity MY FLICKR

Permalänk
Medlem

Beror väl på lite grann. Har du god tillgång till material och verktyg och inte skall göra något speciellt så räcker nog en skiss på en servett med hyfsade mått för att börja.
Behöver du köpa allt material först eller har ett specifikt mål/utseende du vill nå så skulle jag rekommendera att du börjar med att göra en skecthup ritning. Största fördelen är att du lätt kan skala upp/ned ritningen och få de exakta måtten du behöver.

Här har du en del färdiga sketchup datordelar du kan använda:
http://scc.jezmckean.com/home

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LightBlizz
Känns lite som du tar vatten över huvud. Har du kunskap? Har du verktyg?

Jodå, tillgång till var mans garage + en hel verkstad. Har även ett helt fordonsgymnasium om det krisar.
Tillräcklig kunskap skulle jag nog säga ja.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jocke92
Sketchup eller papper (vad föredrar du?).....

Hittat mobo-plåt lite överallt, men överallt slut. Kanske gör en egen då, inte så krångligt bara hålen och I/O-plåten blir rätt?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av alibababert
om du har skillz med sketchup så kan du ju skissa i det, personligen brukar jag komma på hela designen i huvudet...

Kommer i så fall använda delarna från min "gamla" dator, nuvarande. Har provat lite i Sketchup och lärt mig det mesta, men det blir så krångligt när jag inte har mått osv. helt men det är ju helt klart mitt egna fel.
Själva designen har jag tänkt mig det mesta i huvudet, men måste nog få ner det på papper på något vis. Det krångligaste att komma igång med är mått känns det som.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av [WP@]Wolverine
jag planerar aldrig någonting jag bara börjar bygga och ser vart det barkar hän så det där med att planera i veckor håller jag inte med om. Att bara sätta fart och sen komma på lösningar efter hand ser jag som en del i utmaningen. Sen att köpa färdig moderkortsplåt är helt onödigt, gör en själv så får du allt som du vill ha det. Det finns gott om chassin att mäta på sen är det bara att såga lite och poff en egentillverkad moboplåt

Ska kanske tillägga att när jag började hade jag inte en susning om vad jag gjorde men ett brinnande intresse gör att man lär sig snabbt. Jag har gjort fler misstag än jag vill komma ihåg men varje gång har jag lärt mig nått så det är bara att köra igång

Du kör på den stilen ja Jorå, har väl tänkt att göra någorlunda ritning osv. så jag har lite koll. Sen får man ju som du säger lösa problem "på vägen". Det är trots allt inga stora summor det handlar om som kan gå åt helvete.

Går väl att göra en MOBO-plåt i typ 1mm aluminium då?

Funderar lite på hur jag ska bygga. Som sagt tänkt ett HTPC-chassi, men ska jag göra en ram i aluminiumprofil sen täcka osv. med alu-plåt? Eller finns det alternativ till "grunden"?

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

Ett annat alternativ är att köpa ett billigt 200:- chassi och borra upp alla nitar och gå lös på det med en kap för att få tag i olika godsaker (som moderkorts plåt/backstycke, HDD hållare....)