IBM utvecklar 100 GHz-transistor i grafen

Permalänk
Melding Plague

IBM utvecklar 100 GHz-transistor i grafen

Halvledartillverkaren IBM avslöjar att företaget tagit fram en transistor i grafen som klarar upp till 150 procent högre klockfrekvens än kisel. Forskarna tror dessutom att tekniken kommer att förbättras inom en snar framtid.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Nu ska de bara komma lite hem produkter sen blir de åka av;-)

Visa signatur

De man inte kan de lär man...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kanskemorrn
Nu ska de bara komma lite hem produkter sen blir de åka av;-)

?????

Permalänk
Medlem

Men var inte Grafen hur svindyrt som helst? Så en hel processor tillverkad i grrafen skulle väl kosta minst flera miljoner?

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem

Om grafen blir efterfrågat vilket det ser ut som kommer säkert nya sätt att ta fram den och konkurrens pressa ner priset otroligt mycket. Det är säkert något annat tillverkning procedur när det kommer till processorer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klimpen2
Men var inte Grafen hur svindyrt som helst? Så en hel processor tillverkad i grrafen skulle väl kosta minst flera miljoner?

Det kanske inte gäller när dom skapar det med samma utrustning som dom använder till kisel

Permalänk
Medlem

HUR snart framtid?

Permalänk
SpelClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FroXie
Det kanske inte gäller när dom skapar det med samma utrustning som dom använder till kisel

Jag fick intrycket att det var just framställningen av grafen som är dyr. Då borde inte återanvändningen av gammal utrustning framtagen för kisel göra så mycket större skillnad i pris?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gixx
Jag fick intrycket att det var just framställningen av grafen som är dyr. Då borde inte återanvändningen av gammal utrustning framtagen för kisel göra så mycket större skillnad i pris?

läste på techsweden.org att dom försöker tilvärka det av samma matrial.

tycker det låter lite som att få plast att bli metal men vad vet jag.

Permalänk
Hedersmedlem

Hmm knäcker de inte Moores Lag med denna? Tycker utvecklingen ökar nåt extremt nu på senare tid. Riktigt trevligt om vi kan sitta på 100 Ghz cpu:er inom ett par år.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem

40GHz -> 100GHz = 150% ökning.

Permalänk
Medlem

Hade en föreläsare som snackade om det här för bara en vecka sedan.
Trevligt med nya saker, öppnar för mindre tillverkningsteknik än kisel tillåter. (kanske stod i nyheten, men läste inte allt)

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ajp_anton
40GHz -> 100GHz = 150% ökning.

Korrekt. Felanmält till Sweclockers?

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk

Fördelen är inte uppenbar för mig då jag inte direkt vill köra min kiselprocessor i 40 GHz.

Tillverkningstekniken kommer nu gå från 32 till 22, 16 och slutligen 11 nm på bara några år. Så frågan är väl ändå om det nya ämnet kan bli mindre än så eller? Eller mer energi effektivt så man kan ha högre klockfrekvens.

Permalänk
Medlem

Var det inte så att grafen skulle tåla mycket högre temperaturer?

Kommer ihåg att jag läste något sådant när det först uppdagades att man kunde använda grafen istället för kisel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ajp_anton
40GHz -> 100GHz = 150% ökning.

pratar inte om ökning i artikeln. så 250% stämmer

Visa signatur

*Powemac g4 MDD 1ghz / 7000 rpm delta fläkt <3

Permalänk
Casemod-mästare
Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av orka16605
Fördelen är inte uppenbar för mig då jag inte direkt vill köra min kiselprocessor i 40 GHz.

Tillverkningstekniken kommer nu gå från 32 till 22, 16 och slutligen 11 nm på bara några år. Så frågan är väl ändå om det nya ämnet kan bli mindre än så eller? Eller mer energi effektivt så man kan ha högre klockfrekvens.

Det leder elektroner bättre och om jag inte misstar mig handlar det om en 2D ledare vilket bör göra att läckströmmar minskar med.

Så det behöver inte bli mindre för att kunna vara snabbare. Sedan är 100GHz för en transistor. Med sådana frekvenser uppkommer lite andra problem med om man ska köra millioner av de på samma chip.

Permalänk

Najs men detta betyder ju inte att en prolle kanske skulle klara av 100 GHz direkt Men tekniken lär ju förbättras och så så det blir nog 100 GHz + prollar i framtiden

Och t ex SiS, måste de byta namn till GiS?

Visa signatur

Balle

Permalänk
Medlem

Såå kan vi förvänta oss en 10GHZ Quad Core CPU'er i grafen för privatpersoner om en fem år?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klimpen2
Men var inte Grafen hur svindyrt som helst? Så en hel processor tillverkad i grrafen skulle väl kosta minst flera miljoner?

Blir väll som ssd diskarna små å dyra men ju fler som köper desto lägre pris.

och om dom är så bra som det sägs behöver ju man inte lika många transistorer som en vanlig cpu har och kan få ner priset en bit

Visa signatur

*AM3 X3, Gtx 560ti, 8gb corsair DDR3 1333mhz*
http:///

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrSkudd
pratar inte om ökning i artikeln. så 250% stämmer

Låt mig citera samtliga (två) ställen där 250% nämns:

"250 procent högre"
"250 procent bättre"

Vad pratar du om?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calle2003
Korrekt. Felanmält till Sweclockers?

Vet inte hur man gör. Måste man maila så är det mer än vad jag orkar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MulleEng
Hmm knäcker de inte Moores Lag med denna? Tycker utvecklingen ökar nåt extremt nu på senare tid. Riktigt trevligt om vi kan sitta på 100 Ghz cpu:er inom ett par år.

Nej, Moores handlar om transistorer per area enhet.
Om du inte menar att den knäcker Moores lag åt fel håll eftersom den görs i 240 nm.

//
Motsvarande procentuell ökning från dagens hastighter lär ju vara möjlig.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ajp_anton
Låt mig citera samtliga (två) ställen där 250% nämns:

"250 procent högre"
"250 procent bättre"

Vad pratar du om?

Vet inte hur man gör. Måste man maila så är det mer än vad jag orkar.

Man får inte tag på moderators här på Swec då jag har skickat PM till ett en massa moderators men dom svarar aldrig =/

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klockan
Nej, Moores handlar om transistorer per area enhet.
Om du inte menar att den knäcker Moores lag åt fel håll eftersom den görs i 240 nm.

//
Motsvarande procentuell ökning från dagens hastighter lär ju vara möjlig.

Jag menade inte direkt den ursprungliga lagen utan mest fördubbling av processorkraften fast denna är ju mer än dubbelt så snabb som dagens cpu:er.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem

Det märkvärdiga med IBM's upptäckt är att de säger sig kunna använda samma tillverkningsapparatur som man använder vid framställning av kisel kretsar. När det blir allt för stora problem med strömläckage i kiselkretsar då man krymper processen, så är övergången till att använda Grafen nödvändig för att utvecklingen ska fortgå.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klimpen2
Men var inte Grafen hur svindyrt som helst? Så en hel processor tillverkad i grrafen skulle väl kosta minst flera miljoner?

Och varför skulle dom då ta ett sådant material, Om ingen ändå kommer att ha råd med det??

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrwhite
Och varför skulle dom då ta ett sådant material, Om ingen ändå kommer att ha råd med det??

Om man håller på tillräckligt mycket med grafen så borde vi få fram ett bättre sätt att framställa ämnet. Kolla bara på aluminium, under större delen av 1800-talet (tror jag, minns inte när tillverkningen förbättrades) så var det dyrare än guld just på grund av framställningen.

Visa signatur

Alienware 14| 14,0" FHD IPS| Intel Core i7-4700MQ 2,4-3,4 GHz| Nvidia GTX 765M 2 GB GDDR5| 8 GB DDR3L 1600 MHz| 256 GB mSATA SSD + 750 GB HDD (7200 rpm)| MIN RECENSION AV ALIENWARE 14
För närvarande student på KTH. Har ni några frågor är det bara att skicka ett meddelande.

Permalänk
Inaktiv

Sen är det ju STOR skillnad på vad man kan uppnå med _en_ transistor i labmiljö i förhållande till industriskala där man ska tillverka ett par miljoner transistorer, som ska samspela, inte ha för hög failrate vid tillverkning och dessutom kunna tillverkas på en rimlig area.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nighthog
Var det inte så att grafen skulle tåla mycket högre temperaturer?

Nu vet jag inte exakt vad du pratar om, men i processorer är det inte kislet som tar stryk vid höga temperaturer, utan andra element. Det kan mycket väl vara så att det klarar av högre temperaturer utan att få för många intrinsiska laddningsbärare (om man kan uttrycka det så), frågan är det om spelar någon roll!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av this
Det märkvärdiga med IBM's upptäckt är att de säger sig kunna använda samma tillverkningsapparatur som man använder vid framställning av kisel kretsar. När det blir allt för stora problem med strömläckage i kiselkretsar då man krymper processen, så är övergången till att använda Grafen nödvändig för att utvecklingen ska fortgå.

Att man kan använda samma metoder/apparater för att framställa kretsarna i grafen innebär inte att man kan använda samma metoder för att framställa de "grafenwafers" man gör kretsarna på. Som jag har förstått det är det själva tillverkningen av grafenet som är larvigt avacerat/dyrt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrwhite
Och varför skulle dom då ta ett sådant material, Om ingen ändå kommer att ha råd med det??

Varför skulle de inte göra det? Alltid ballt att sätta rekord, och alla professorers favoritanledning till att göra något (enligt min erfarenhet) är "Because it's possible and exciting!". Det finns inget som säger att det kommer framtida tillverkningsmetoder som gör att grafen blir tillgängligt i större utrsträckning!

Permalänk
Avstängd

Bara jag som tycker det låter "långsamt"? Jag har bestämt för mig om att jag hörde talas om enstaka transistorer som passerat 100 GHz-barriären för många år sedan?

GHz är för övrigt en liten missvisande siffra, den räcker inte av sig själv. Jag antar att det är bandbreddsprodukten som är enheten för nuffran.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."