Samsung F3 - Ultra DMA CRC error

Permalänk
Medlem

Samsung F3 - Ultra DMA CRC error

Håller på att felsöka min nyligen ihopsatta dator med följande komponenter,

Asus M4A785TD-V EVO,
Phenom II 965BE,
Corsair 4GB (2x2GB) Value Select DDR3 1333MHz,
Corsair VX 450W,
Samsung Spinpoint F3 500GB

Problemet är att det har problem med att boota upp vid "kallstart". Hur som helst, till min fråga.

När jag kollar min hårddisks status i HD Tune så får jag följande varning,

"Ultra DMA CRC error Count - Warning"

http://img28.imageshack.us/i/udma.png/

Det står att det kan bero på en skadad kabel. Har dock provat byta kabel och även provat andra SATA-kontakter på moderkortet..

Vad göra??

Permalänk

Angående ditt problem vid kallstart vet jag inte, men ditt CRC error är löst om siffran (Data:1) inte ändrar sig efter kabelbytet.
Jag hade själv en kass kabel nyss, kom upp i 3464 CRC errors innan jag orkade byta.

Edit, exakt hur uppenbarar sig problemet? Om det inte hittar din HDD så kan du ju öka "detection timeout" i BIOS.

Permalänk
Medlem

Tack för ditt svar!

Så om Data inte ändrar sig något mer är det inget att bry sig om menar du? För dig ökade alltså den siffran..?

Permalänk

Japp, den visar antalet gånger det hänt, så ökar den inte är det lungt.

Permalänk
Hedersmedlem

Den parametern var den första som varnade innan mina Samsung jag haft dog, så var uppmärksam på hur det fortlöper. Efter det kom reallocated sector count, sedan var det RMA.;)

Alltså, kontrollera regelbundet de närmaste veckorna är mitt råd. Fullständig backup är självklart om datan är viktig.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
Den parametern var den första som varnade innan mina Samsung jag haft dog, så var uppmärksam på hur det fortlöper. Efter det kom reallocated sector count, sedan var det RMA.;)

Alltså, kontrollera regelbundet de närmaste veckorna är mitt råd. Fullständig backup är självklart om datan är viktig.

Tack för tipset. Ska göra det!