Bygg din egen miniserver

Permalänk
Medlem

Priset är ju galet, och ser inte att det representerar vad folk skulle köpa till sina hemmaservrar:

1st 1TB WD GP:
= 800kr

1st 2TB WD GP
= 2800kr

Inte direkt prisvärt.

2st 1TB:
= 1600kr

4st 1TB:
= 3200kr

2st 2TB:
= 5600kr

5600kr !!

Angående nätverksprestandan:
30MB / sek är väl rätt bra för vara en Atom? Det är ju ca 2½ gånger snabbare än 100Mbps

30MB / 1,25 = 240Mbps

Permalänk
Medlem

Riktigt intressant! Är ute efter en liknande smidig lösning

Dock kommer jag att vilja köra Windows eftersom jag vill ha den som HTPC också Men då är frågan, finns det något Mini-ITX moderkort som pallar 720p med bra flyt?

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nivv
Någon som vet hur man enkelt hittar moderkort som inte ett vanligt nätagg? Alltså så man kan köra som de gör i artikeln? Lite svårt att hitta eftersom många inte har den informationen. Är det bara Intel's egna moderkort som har denna funktion?

Kolla på Zotac's moderkort.

http://www.prisjakt.nu/#rparams=ss=zotac

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ziim0n
Riktigt intressant! Är ute efter en liknande smidig lösning

Dock kommer jag att vilja köra Windows eftersom jag vill ha den som HTPC också Men då är frågan, finns det något Mini-ITX moderkort som pallar 720p med bra flyt?

Zotac har Nvidia ION (9400 krets) på flera av sina kort.
http://www.prisjakt.nu/#rparams=ss=zotac

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MX510.
Priset är ju galet, och ser inte att det representerar vad folk skulle köpa till sina hemmaservrar:

1st 1TB WD GP:
= 800kr

1st 2TB WD GP
= 2800kr

Inte direkt prisvärt.

2st 1TB:
= 1600kr

4st 1TB:
= 3200kr

2st 2TB:
= 5600kr

5600kr !!

Angående nätverksprestandan:
30MB / sek är väl rätt bra för vara en Atom? Det är ju ca 2½ gånger snabbare än 100Mbps

30MB / 1,25 = 240Mbps

Men nu handlade det inte om vanliga diskar, utan RE4-GP 2 TB, vilket är en specialare för enterprise och därmed dyrare. Det räcker inte att ta till GB/kr för att få reda på prisvärdhet.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Avstängd

Re: Bygg din egen miniserver

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyhet
Detta innebär att medelkonsumtionen hamnar på 33 watt, det vill säga lägre än i vila. Exakt vad detta beror på är oklart. En möjlig förklaring kan vara att den externa nätadaptern buffrar på något sätt. Någon läsare kanske har en teori?

Hur mättes elförbrukningen? Men en fulmätare eller en professionell sak med hög bandbredd?

Om den skenbara effekten mäts upp i stället för den verkliga och momentana kan det hända att denna sjunker om lasten blir mer oregelbunden. Pröva att mät strömmen mellan det yttre nätagget och DC-pluggen på moderkortet. Eftersom det är likström räcker det med att ni mäter strömmen och eventuellt kollar rippel på ett oscilloskop. Sedan får ni lista ut vad tomgångsförbrukningen på nätagget är.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Men nu handlade det inte om vanliga diskar, utan RE4-GP 2 TB, vilket är en specialare för enterprise och därmed dyrare. Det räcker inte att ta till GB/kr för att få reda på prisvärdhet.

Jo men om man ska enterprise diskar så skall man väl ha enterprise processor och bra nätverkskort som klarar av högre hastigheter? Då blir det balanserat.

Känns väldigt out of place / obalanserat att ha enterprise diskar till en "bygg hemma server", speciellt med en Atom processor.

Känns smått meningslöst att sätta så mycket pengar på diskarna när hastigheten inte kommer upp över 240Mbit.

Hade målet varit 500Mbit-1000Mbit med minst 20 användare inloggade samtidigt så hade jag köpt iden med enterprisediskar i raid.

Permalänk
Avstängd

Fast det var robustheten, som tydligt framgick av artikeln, som var målet, inte prestanda. Och robusheten avsåg dataintegiriteten, vilket något slarvigt benämndes säkerheten. En lågpresterande eller trasig nic förstör inte datat, ej heller gör en långsam processor det. Så systemet var inte obalanserat alls givet de krav som framgick. Edit: Vidare duger Atom-processorer utmärkt för rena filservrar. Processorn var inte heller flaskhalsen här.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Storebror89
Här kommer fel-polisen igen och pekar på att det inte var en noctuafläkt, utan en nexus

EDIT: Ang artikeln. Perfekt timing, jag som precis satte mig vid datorn för att kolla på serverlösningar.

Nu kommer fel-polisen för en tredje gång och jävlas. Sant är att det var en Nexusfläkt som användes men den som Storebror89 tänkte på och korrigerade beteckning på faktiskt är en annan fläkt som rekommenderades som mycket riktigt var en Noctua-manick.

Riktigt roligt med en sån här artikel. Får mig som total servernoob att fundera lite =):

Visa signatur

i7 920@3.2GHz + H50 | Asus P6T Deluxe | 6Gb DDR3 | ASUS5870 | Corsair 800D / Corsair HX620

Permalänk

trevlig läsning!
rent hårdvarumässigt vet jag vad jag vill ha, men mjukvaran har jag ingen koll als på, så det var mycket trevlig läsning:)

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk

Väldigt inspirerande må jag säga
Dock är det väl diskarna som kostar och frågan är om man isf ska nyttja gammal hårdvara eller köpa nytt krafs...

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Mycket intressant läsning. Är själv på gång att uppgradera 24/7 servern.

Några saker jag hittat som kan vara intressant för andra som går i samma tankar:

Atom processorn är bra för ändamålet, dock är pinetrail att föredra. Speciellt D510 som har dubbla kärnor. Här är en översikt över moderkort som stödjer dessa (de flesta baserade på Intels NM10 krets vilken är modernare än 945GSJE etc):

http://www.linuxtech.net/features/intel_atom_pineview_motherb...

Observera gärna speciellt ASUS Hummingbird i listan ovan.

"The Asus Hummingbird is an interesting mini-ITX sized, server class Pineview Atom D510 (dual-core) board with remote management (IPMI) capabilities, 4 SATA ports and dual Intel GigE network interfaces in addition to a 10/100 management NIC. The presence of an on-board USB 2.0 type-A port could allow the use of a USB stick as OS disk."

Bild från CeBit: http://www.computerbase.de/bildstrecke/28629/1/

Dock är lanseringsdatum oklart, låt oss hoppas att det inte tar allt för lång tid. Under tiden kan man alltid köpa ett Intel D510MO och kränga iväg det för några hundringar mindre när hummingbirden kommer.

Jag kommer nog ej satsa på RAID-edition diskar utan kompensera detta med ett mer kompetent filsystem:
BTRFS (läs gärna mer på wikipedia)
BTRFS under linux bör minimera risken med korrumperad data då filsystemet beräknar checksums kontinuerligt. ZFS hade kanske varit ännu mer attraktivt men jag skulle inte vilja köra det på en Atom processor. Dessutom kan pengarna som jag sparar på att köpa en vanlig konsument-disk betala en extra disk för off-site backup (kom ihåg att RAID1 inte ersätter backup pga mer än en anledning) lokerad i en väns server.

Om diskarna krypteras och körs i RAID0 gör man gärna det på diskarna direkt och bygger raiden ovanpå krypteringslagret. På så vis kan krypteringen utnyttja båda kärnorna. Om RAID1 används (vilket jag kommer använda lägger jag krypteringen ovanpå RAID-lagret).
I linux skapas krypterade loop-devices enkelt med dm-crypt via kommandot "cryptsetup". Det modernaste mode of operation xts och kan med fördel användas med AES chiffret:
cryptsetup -c aes-xts-plain create myEncLoop1 /dev/sdX#

Just när det kommer till kryptering har kommande VIA Nano utrustade moderkort ett potentiellt försprång med hw-accelererad AES kryptering. Men som vanligt har VIA problem med time-to-market så när dessa kort släpps lär de som vanligt ligga år efter i prestanda/pris.

Just dubbla Gbit ethernet är något jag gärna ser i en sådan här lösning. Då kan nämligen servern agera gigabitrouter också. Lägg till ett trådlöst nätverkskort så kan man räkna in ev. strömförbrukning från befintlig trådlös router.

Sist men inte minst kan det vara bra att känna till kommandot:

hdparm -S 60 /dev/sdX#

som låter diskarna varvas ned efter 60*5 sekunders inaktivitet. Observera dock att du gärna lägger operativsystemet på en mindre SSD disk för att slippa varva upp disken så fort någon loggar in etc.

Hoppas någon får lite hjälp av detta!

MVH
/Feelmjawlk

Permalänk
Inaktiv

Varför linux och btrfs och inte freebsd med ZFS?

Jag tänkte ngt liknande. Kryptera diskar och sedan exponera krypt volymer mot ZFS som sköter data integriteten.

Permalänk
Medlem

Bra guide, man tackar!

Har dock en del synpunkter.

1. 1000:- för det där mobot med enkelAtom när du kan få motsvarande för runt 750:- med dubbelAtom?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=338579

2. Vill man ha HTPC 1080p (nVidia ION) "på köpet" + fler SATA-portar för <1300:- Med denna kan du kombinera server + multimediaburk, Ubuntu + XBMC tex.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=467024

3. Chassi med 12 cm fläkt är tystare + 300W och plats för långa grafikkort, den dagen man bygger om till spelburk, klarar en 2.5" + en 3.5". En av de allra bästa. Ett "riktigt" nätagg är "säkrare" än adapter.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=417592

4. RAID är inte isf backup, så en "vanlig" konsumentdisk för < 0.8 kr/GB duger, man kan dra ut en SATA-kabel utanför chassit för att ta snabb backup den vägen till en lös SATA-disk

5. Annars kan man givetvis återanvända en äldre burk, inte lika strömsnålt, snyggt och tyst men billigt. Soprummet (=skattkammaren) är din vän!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AxMi-24
Varför linux och btrfs och inte freebsd med ZFS?

Jag tänkte ngt liknande. Kryptera diskar och sedan exponera krypt volymer mot ZFS som sköter data integriteten.

Om jag skulle köra ZFS skulle jag välja OpenSolaris då dess implementering av ZFS är mer mogen än den som finns i FreeBSD (vad jag har förstått i varje fall, rätta mig gärna om jag har fel).

ZFS har givetvis fler funktioner är BTRFS, men många av dess funktioner kommer först till verkliga nytta vid ännu större volymer med fler diskar. ZRAID t.ex. är ju riktigt trevligt, men för en liten filserver med 2 diskar missar man hela poängen. Och som jag skrev i min post skulle jag inte vilja köra ZFS på en Atom processor då ZFS är (som jag förstått det) mer tungkört än BTRFS.

Så ifall jag byggde en filserver med 5 diskar med en mer högpresterande processor skulle jag välja ZFS under OpenSolaris, men i fallet 2 diskar på ett atom kort - BTRFS på linux.

Permalänk
Medlem

Jättebra artikel, helt i min smak!

Körde själv ubuntu server på en gammal dator som filserver ett tag men då jag tyckte prestandan var för klen med den gamla hårdvaran (ca 25 MB/s via samba) så uppgraderade jag till en ny dator och kör opensolaris med zfs på den (#3 i signaturen). Jag har för mig slutsumman för inköp blev ungefär densamma men jag kör 5 stycken 1 TB-diskar i raidz1 istället och får 4 TB utrymme. Har numera överföringshastighete uppåt 90 MB/s med CIFS. Jag hade troligen fått lika bra prestanda med ubuntu server också, men jag var ute efter filsystemet ZFS så det blev opensolaris istället.

Tyvärr är diskutrymmet fullt på servern nu så jag behöver utöka när jag sparat ihop pengar till fler hårddiskar. Bra information om WD TLER som visst är låst på de nyare GP-diskarna för konsumentbruk. Låter alltså som en bra idé att satsa på raid-diskar istället. På mina gamla GP-diskar använde jag programvaran som gjorde om dem till "raid-diskar". Synd att det inte går längre.

Bra att ni valde Linux istället för Windows Home Server tycker jag. Att sätta upp en Linux-server är ett bra sätt att lära sig Linux. Nu är vi ju några ZFS-nördar på forumet som kanske hellre sett att ni kört OpenSolaris eller FreeBSD men man får även tänka på att hårdvarustödet är ofta bättre i Linux så risken för strul med hårdvaran är ju mindre med Linux om man snabbt vill komma igång.

Komplettera gärna med artiklar om skoj saker man kan göra med Linux-servern. T.ex. hur man sätter upp en webbserver.

Permalänk
Hedersmedlem

Angående Btrfs/Linux kontra BSD/ZFS:

Varför det blivit en uppdelning har med licensieringen av ZFS att göra. Det skulle inte förvåna mig om att någon BSD utvecklare portade över Btrfs däremot. Just i dags dato finns ändå en skillnad:

- ZFS blev i höstas av FreeBSD förklarat stabilt nog att "experimental" flaggningen togs bort.
- Btrfs är fortfarande utvecklingsfasen, och än om det fungerar bra så är det flaggat som "experimental"

Om vi talar om potentialen, är Btrfs aningen mer avancerat (något kanske inte alla håller med om, men åsikterna går lite isär beroende på vem man lyssnar på) och några av dess lösningar har även resulterat i gillande omdömen från utvecklarna av ZFS. Det tycks nästan som om dessa två kommer att parallellt stimulera varandras utveckling. Om vi ser till artikeln är det ändå för många over-kill att använda något av dessa, eftersom de troligen ändå inte kommer att kunna sätta sig in i dess funktioner. Jag tvivlar på att dataintegriteten blir ett särskilt stort problem än om någon skulle använda enklare filsystem för Linux eller BSD. Ifall det gäller Linux, och någon vill ha möjligheten att smidigt kunna expandera uppsättningen, kan RAID med fördel kombineras med LVM.

...

Om hårddiskarna:

Om måttkraven varit annorlunda och strömförsörjningen därför också kunnat vara annorlunda, hade jag kanske valt en annan kombination av aningen mindre diskar. Däremot förstår jag inte kritiken om att just den här typen av hårddiskar används, alltså dyrare server hårddiskar. Vad är vitsen med en "megafilserver" om man snålar in på hårddiskarna? Bra att artikeln tog upp problemen med WD Green serien. Jag har stött på många som haft problem med dessa.

Permalänk
Medlem

Är man ovan/nybörjare på OSOL/ZFS, vilket man är de första (10) åren, så blir det ett projekt i sig att lära sig. Som sagt, ovan, har OSOL begränsat med drivrutiner.

Avseende WD GP så finns ju EADS-serien att köpa fortfarande, den kan du sätta TLER på. Kör själv en femma med dessa, nemas problemas.

Permalänk
Medlem

Bra artikel! Dock är inte "apt-get dist-upgrade" en uppgradering till nästa stabila utgåva av Ubuntu. Läs "man apt-get" för info om vad den gör, det är ungefär som "apt-get upgrade" fast den gör mer ändringar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

En av de bästa guiderna jag läst på sweclockers.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AxMi-24
Problemet med vanliga diskar är att de kan få time out i RAID arrayen medan de kör error recovery. Det är just det som RE diskar förhindrar.

De är dyrare men ska man köra RAID är det väl investerade pengar, för att inte nämna att det handlar om nearline storage diskar som klarar betydligt mer vibrationer så det är inte samma disk men med begränsning på error recovery tiden.

I övrigt bra artikel.

Själv tänkte jag mig ngt större med Freebsd o RAIDZ2 för att kunna utöka utrymmet on the fly.

Problem med atom CPU är att de är rätt klena om man ska köra kryptering och liknande på servern.

Visst, de där diskarna är säkert bra på RAID - men varför ska man köra RAID i det här fallet? Mitt exempel utan RAID blir ju säkrare, billigare och strömsnålare.

Hade man haft väldigt höga tillgänglighetskrav så hade det kanske varit en idé men det var inget som sades i artikeln iaf.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
(...)
Om hårddiskarna:

Om måttkraven varit annorlunda och strömförsörjningen därför också kunnat vara annorlunda, hade jag kanske valt en annan kombination av aningen mindre diskar. Däremot förstår jag inte kritiken om att just den här typen av hårddiskar används, alltså dyrare server hårddiskar. Vad är vitsen med en "megafilserver" om man snålar in på hårddiskarna? Bra att artikeln tog upp problemen med WD Green serien. Jag har stött på många som haft problem med dessa.

Vad är det som säger att det är en "megafilserver" man bygger? Det är ju inte som att man har redundanta nätagg eller NIC precis.

Den enda fördel som dessa diskar verkar ha är att de håller lite längre men med tanke på att man får dubbelt så många "vanliga" diskar för samma pengar så håller inte det argumentet heller.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Är man ovan/nybörjare på OSOL/ZFS, vilket man är de första (10) åren, så blir det ett projekt i sig att lära sig. Som sagt, ovan, har OSOL begränsat med drivrutiner.

Avseende WD GP så finns ju EADS-serien att köpa fortfarande, den kan du sätta TLER på. Kör själv en femma med dessa, nemas problemas.

Som jag fattat det så har de infört begränsningen även på EADS-serien på diskar tillverkade sedan i oktober 09. Det funkade med tidigare tillverkade GP-diskar men inte med senare. Kan ju vara svårt att veta tillverkningsdatumet om man beställer dem i en internetbutik.
Detta i alla fall om man får tro på kommentarer på prisjakt:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=407409

Citat:

Strömsnål och sval. Tyvärr ha WD tagit bort möjligheten att ta bort TLER från oktober 09. Det innebär att den inte går att använda i spegling, NAS eller RAID.

Synd på en annars utmärkt produkt. Inge mer WD för min del. Fick ingen större nytta av dessa diskar!

Permalänk
Medlem

Mycket bra.

Gillar AM3, I7, Mini Server guiderna.

Keep up the good work and keep them comming

Visa signatur

Här för att försöka hjälpa med det jag kan ^_^

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av feelmjawlk
Om jag skulle köra ZFS skulle jag välja OpenSolaris då dess implementering av ZFS är mer mogen än den som finns i FreeBSD (vad jag har förstått i varje fall, rätta mig gärna om jag har fel).

ZFS har givetvis fler funktioner är BTRFS, men många av dess funktioner kommer först till verkliga nytta vid ännu större volymer med fler diskar. ZRAID t.ex. är ju riktigt trevligt, men för en liten filserver med 2 diskar missar man hela poängen. Och som jag skrev i min post skulle jag inte vilja köra ZFS på en Atom processor då ZFS är (som jag förstått det) mer tungkört än BTRFS.

Så ifall jag byggde en filserver med 5 diskar med en mer högpresterande processor skulle jag välja ZFS under OpenSolaris, men i fallet 2 diskar på ett atom kort - BTRFS på linux.

Min tanke är upp till 12 HDDs. Bara för att kunna expandera i framtiden. Anledningen för Freebsd är att geli är överlägset vad gäller kryptering (tror inte att opensolaris har stöd för något sådant).

Enda problemet med ZFS i freebsd (några månader tillbaka) var on the fly expandering av fälten. Men det går gå runt detta genom att addera hela raidz2 fält (dyrt då man måste lägga till fler diskar sammtidigt).

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fastforward
Vad är det som säger att det är en "megafilserver" man bygger?...

Den enda fördel som dessa diskar verkar ha är att de håller lite längre men med tanke på att man får dubbelt så många "vanliga" diskar för samma pengar så håller inte det argumentet heller.

Citattecknen var där för att just få fram att det är en "megafilserver" för hemanvändare, än om inte i verklig mening.

Utifrån min erfarenhet står jag för min åsikt om att det är bättre att idag betala lite mer idag för en serverklassad hårddisk.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fastforward
Visst, de där diskarna är säkert bra på RAID - men varför ska man köra RAID i det här fallet? Mitt exempel utan RAID blir ju säkrare, billigare och strömsnålare.

Hade man haft väldigt höga tillgänglighetskrav så hade det kanske varit en idé men det var inget som sades i artikeln iaf.

Det är en NAS, tillgänglighets kraven gäller data som ligger på diskar. Med andra ord är inte upp eller ner tiden viktig utan att du har ditt data så säkert som det går.

Visst går det köpa flera vanliga diskar och sitta och synca mellan dom men jag vet fan om det är lika praktiskt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AxMi-24
Min tanke är upp till 12 HDDs. Bara för att kunna expandera i framtiden. Anledningen för Freebsd är att geli är överlägset vad gäller kryptering (tror inte att opensolaris har stöd för något sådant).

Enda problemet med ZFS i freebsd (några månader tillbaka) var on the fly expandering av fälten. Men det går gå runt detta genom att addera hela raidz2 fält (dyrt då man måste lägga till fler diskar sammtidigt).

12 HDDs låter som att ZFS kommer till sin fulla rätt. Ang. kryptering av ZFS under OpenSolaris:
http://hub.opensolaris.org/bin/view/Project+zfs-crypto/

Ej för kryptering av root filsystemet men det är enligt mig endast en feature värd att ha på en laptop som riskerar att bli stulen.

Visste inte att ZFS implementeringen kommit så långt i FreeBSD i så fall låter det som ett vettigt alternativ. Står dock fast vid att ZFS på det i artikeln beskrivna systemet inte tillfört mer än BTRFS. Dessutom skulle jag välja BTRFS själv då jag är mest hemma i linux.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av feelmjawlk
12 HDDs låter som att ZFS kommer till sin fulla rätt. Ang. kryptering av ZFS under OpenSolaris:
http://hub.opensolaris.org/bin/view/Project+zfs-crypto/

Ej för kryptering av root filsystemet men det är enligt mig endast en feature värd att ha på en laptop som riskerar att bli stulen.

Visste inte att ZFS implementeringen kommit så långt i FreeBSD i så fall låter det som ett vettigt alternativ. Står dock fast vid att ZFS på det i artikeln beskrivna systemet inte tillfört mer än BTRFS. Dessutom skulle jag välja BTRFS själv då jag är mest hemma i linux.

Det var så jag tänkte med. Kryptering av allt är kanske överdrivet men jag är paranoid.
Sedan spelar det ingen roll för mig för jag är hemma endast i windows so det blir att lära sig nytt hur som helst. Synd bara att windows inte stöder NFSv4 men det går nog köra SMB genom SSH eller liknande.

Permalänk
Medlem

http://www.dustinhome.se/pd_5010333158.aspx?csref=Sweclockers...

Är inte det här ungefär samma sak för mycket mindre pengar?

Permalänk

Lät jävligt dyrt. Satte ihop ett liknande system med Atom 330 när den kom (lite mer än ett år sedan), då hade jag i och försig mycket delar redan som jag tog, köpte i stort sätt moderkortet från början och det fick jag för ynka 700kr. När jag byggde den hade den dessa specs

Intel Atom 330 1.6 GHz (Dual Core)
2x1TB HDDs och en 250GB HDD
2GB ram 667 MHz
Intel Pro MT Server adapter Gigabit Dual Port
Något FSP agg på ca 200Watt

So, sagt allt utom moderkortet hade jag liggande, TB diskarana tog jag från den stationära då jag flyttade över mycket filer till servern förlorade jag inte direkt data, la bara det som jag behövde backup av på servern, vid detta tillfället hade jag också 2x1TB samt 2x500GB och en 500GB extern till den stationära. Server nätverkskortet tog jag från min gamla törstiga P4 server (min ex gaming dator), ram hade jag liggande från en gammal uppdatering. Chassit är baserat på ett gammal matx som jag fick och har sedan modifierat för att bl.a. få plats en mängd diskar.

Under tiden jag har haft servern så har jag uppdaterat efterhand och nu finns det 2x1,5TB diskar i den istället, har även bytat agg till ett pico psu, de gamla diskarna sitter i den stationära igen. Har även bytat ut kylaren på nordbryggan till atomen mot en passiv noctua variant och den enda aktiva kylningen som finns är en noctua 120mm i fronten vilket gör servern nästan helt ljudlös.

Sen bryr de flesta här kanske inte om vad jag har för server eller historian bakom men det är faktiskt en mening med att jag skrev ner det. Jag tror nämligen att de allra flesta här har hårdvara liggande (speciellt de som tänker bygga server) som mer än duger för denna servern och kan komma undan betydligt billigare och sedan kan uppdatera efterhand. Min delar som jag hade liggande kanske var i saftigaste laget för överblivna delar men ni har säkert en hel del liggande som ni kan använda. Kanske ni också bara behöver köpa ett moderkort och kan då få en väldigt liten men bra hemmaserver riktigt billigt.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]