Bygg din egen miniserver

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan
Anledningen är nog att det förmodligen går snabbare att kopiera till disketter på huvuddatorn än att kopiera över nätverket till en konsumentrouter med en USB-hårddisk. Och med disketter kan man ju köra off-line RAID1, det vill säga två disketter med samma innehåll.

Ti-hi.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarcusW
Om OSet ballar ur kan du rädda all data med ett annat OS, genom att använda samma mjukvara. I hårdvaruraid kan det vara svårt, t ex om kontrollerkortet går sönder finns det en risk att du måste skaffa ett likadant eftersom ett av ett annat märke kanske inte känner igen raidet. (vet inte om detta påverkar raid-1 dock)

Både hård- och mjukvaru RAID fungerar ju på ungefär samma sätt, så de RAID dataräddningsprogram som finns fungerar väl bra för bägge delarna. Se t.ex. http://www.runtime.org/raid.htm (jag har aldrig behövt använda det själv).

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peterhjalmarsson
Både hård- och mjukvaru RAID fungerar ju på ungefär samma sätt, så de RAID dataräddningsprogram som finns fungerar väl bra för bägge delarna. Se t.ex. http://www.runtime.org/raid.htm (jag har aldrig behövt använda det själv).

mdadm som används i Linux behöver egentligen inget dataräddingsprogram, utan du kan faktiskt flyttas till helt annat system. Om du nu skulle vilja göra en räddningsaktion kan du t ex använda Systemrescue Linux distributionen, som läser av och laddar RAID grupperna automatiskt. I övrigt är det inte heller något större problem att flytta Linux installationer mellan totalt olika hårdvara; ofta klarar åtminstone fallback avbilden att få allt på sin plats igen.

Permalänk
Medlem

Grym artikel, hoppas många kan ta åt sig och njuta av en egen filserver

Visa signatur

7700K @ 4,8Ghz | EVGA 1080 SC @ 2021Mhz | Z270F | 16GB @ 3000Mhz | Acer XB270HU

Permalänk
Medlem

Intressant artikel, har funderat på att bygga något liknande.

Finns bara en stor osäkerhet kvar, vilket några diskuterat lite av redan:
Riktig backup (RAID ökar säkerheten men ersätter inte backup helt).

Tänker mig att man skulle använda ytterligare en disk (såklart förutsatt att man har fler portar) som kopplas in tillfälligt, identisk med de två som redan körs i RAID1, för att regelbundet klona till.

Hur görs detta praktiskt med mjukvara, vilka program används osv?
Det bör ju vara relativt smidigt och snabbt att göra, så att det kan göras regebundet.
Programmet bör bl a ha stöd för att klona från RAID till en enskild disk. Omstart/avstängning kan nog accepteras för en hemmaserver.

Den extra disken ska alltså inte vara monterad i servern utan kopplas in enbart när backup ska göras, den förvaras sedan separat på en säker plats. En extra disk är mer lämplig än en nätlösning då det krävs en väldigt snabb lina för att effetkivt överföra de TB det handlar om.

Permalänk

Går fläkten på 7V? Låter det inte en del på 12V?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av D.
Den extra disken ska alltså inte vara monterad i servern utan kopplas in enbart när backup ska göras, den förvaras sedan separat på en säker plats. En extra disk är mer lämplig än en nätlösning då det krävs en väldigt snabb lina för att effetkivt överföra de TB det handlar om.

Förstår inte varför alla pratar om de enorma datamängderna. Backup görs bäst offsite och då är det smidigaste att föra över via nätverket. Antingen på en annan plats i huset eller någon helt annanstans. Sedan görs detta inkrementellt, t ex med rsync, man skall såklart inte föra över allting varje natt. Det tar då bara väldigt lång tid första gången, sedan sätter man den att köras på natten och då gör det inget ifall det tar upp till 2-3 timmar de gångerna man har lagt till flera gigabyte data.

Detta beror såklart lite på vad man har för data på sin disk, men oftast är det inte mer än max ett par gigabyte data varje natt som behöver skickas, vilket inte är några som helst problem på ett LAN. Att ha en backuplösning som bygger på att man behöver koppla in/ur disk, eller för den delen göra något manuellt arbete överhuvudtaget är inte bra, då är det lätt att bli lat och hoppa över det.

Angående lådor med många diskar så tycker jag att http://www.sweclockers.com/nyhet/10780-fractal_design_lansera... verkar rätt intressant också. Dock förstår jag inte varför det läggs tid på att designa serverchassin, de brukar ju inte stå framme för att tittas på.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av D.
Hur görs detta praktiskt med mjukvara, vilka program används osv?
Det bör ju vara relativt smidigt och snabbt att göra, så att det kan göras regebundet.
Programmet bör bl a ha stöd för att klona från RAID till en enskild disk. Omstart/avstängning kan nog accepteras för en hemmaserver.

Den extra disken ska alltså inte vara monterad i servern utan kopplas in enbart när backup ska göras, den förvaras sedan separat på en säker plats. En extra disk är mer lämplig än en nätlösning då det krävs en väldigt snabb lina för att effetkivt överföra de TB det handlar om.

För vanlig backup skulle du kunna använda rsync, vilket synkroniserar förändringar. Om du inte vill ha ett flertal totala backuper är detta effektivare.

Visst du kan använda Partimage (ext4 och btrfs stöds dock inte), men det finns ju ingen anledning att göra en image för partitioner med bara data. Ifall vi pratar om en Linux server tror jag t o m att det skulle gå fortare att ha backup av /etc med bevarade filattribut (t ex FSArchiver) och helt enkelt bara slänga tillbaka de konfigurationer du behöver.

Om vi ser lite längre fram är det här nog löst än enklare ifall Btrfs används. Planen är nämligen, vilket Fedora snart kommer att implementera, att du enkelt gör snapshots av filsystemet (inbyggt i Btrfs), och du ska sedan enkelt kunna välja att boota ifrån vald snapshot ifall något händer. Naturligtvis skulle du kunna ha sådana snapshops sparade externt.

Sen vet jag inte riktigt vad du avser för extern disk om den ska klara snabbare skrivningar än vad en nätverksansluten skulle kunna. Oavsett hur kommer väl hårddisken att vara flaskhalsen, eller är det något jag missförstått?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
För vanlig backup skulle du kunna använda rsync, vilket synkroniserar förändringar. Om du inte vill ha ett flertal totala backuper är detta effektivare.

Ifall du vill ha flera totala backuper på samma disk kan du använda parametern --link-dest. Det är då möjligt att ha t ex en backup från varje dag senaste veckan, men utrymmet som tas upp är enbart storleken första dagen+alla filer som har ändrats under veckan, väldigt effektivt.

Permalänk
Medlem

Här är en variant med, en billig miniserver.

Bara att slänga till en extra disk och eventuellt ersätta ssdn.

http://www.prisjakt.nu/minsida.php?a=Xeon404&b=768844

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Glyph
Ifall du ha flera totala backuper på samma disk kan du använda parametern --link-dest. Det är då möjligt att ha t ex en backup från varje dag senaste veckan, men utrymmet som tas upp är enbart storleken första dagen+alla filer som har ändrats under veckan, väldigt effektivt.

Bra tillägg. Kanske är det hellre det han är ute efter. Ett problem med att bara ha en backup är ju faktiskt om du efter synkronisering kom på att du synkroniserat bort en fil av misstag. Inte så kul.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Glyph
Ifall du vill ha flera totala backuper på samma disk kan du använda parametern --link-dest. Det är då möjligt att ha t ex en backup från varje dag senaste veckan, men utrymmet som tas upp är enbart storleken första dagen+alla filer som har ändrats under veckan, väldigt effektivt.

rsnapshot gör något liknande.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
rsnapshot gör något liknande.

Det är bara en wrapper runt rsync, så egentligen är det samma program. Rsnapshot är bara lite mer användarvänligt när det handlar om att rotera backuper osv

Permalänk
Medlem

Det blev väldigt mycket linux diskussioner i tråden..

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Hedersmedlem

^^^ Ja, va konstigt, eftersom guiden visar en Linux installation.

Permalänk
Medlem

Överföring via nätverket kan kanske vara smidigt inom ett LAN, men med ADSL då? Inte alla som har tillgång till 100 Mbit fiber/LAN. Bara några GB tar också rätt länge med ADSLs ca 2 Mbit upp.

Låt säga att man har en server liknande den som beskrivs i guiden, och man vill se till att ha en backup på informationen som lagras på den. RAID är ju inte perfekt och någon form av datakorruption, stöld eller liknande gör ju att datan kan förloras helt.

"rsync" låter intressant, har funderat på något sådant men inte känt till rätt verktyg.

Hur sköts då backuperna som ni säger, var sparas de?

I större företagsnätverk synkroniseras datan mellan flera servrar på olika platser, som ofta även kombineras med någon form av bandrobot. Men sådana lösningar är ju inte realistiska för privatpersoner eller mindre företag p g a de stora kostnaderna och begränsade uppkopplingshastigheterna.

Permalänk
Medlem

Jag kör rsnapshot på min Linksys NSLU2 NAS som jag installerat Linux på. Jag har en likadan hos en bekant och de har varsin USB-hårddisk. På dessa hårddiskar har jag två partitioner, den ena för lagring och den andra för backuper av det andra systemets lagringspartition. Varje natt backupas de mot varandra med krypterad överföring av de förändrade filerna över internet. Lagringspartitionerna har jag delat ut på respektive lokala nätverk med samba.

Så allt vi lagrar på den utdelade partitionen speglas varje dag i en vecka, varje vecka i en månad samt varje månad i tre månader på den andras hårddisk. På så sätt har vi en ganska säker fjärrbackup. Bättre än raid1 eftersom kopian sparas i ett annat hus och att det finns versionshantering (man kan återställa en fil ifrån någon backup som skett tidigare än den senaste).

Nu är dessa lagringspartitioner bara 100 GB vardera och backuppartitionen är väl 140 GB (för att få plats med skillnaderna i filsystemen). Men det funkar väldigt smidigt och bra tycker jag. Detta funkar trots att länkhastigheten mellan oss endast är 2 Mbit/s. Det är väl för att det egentligen inte ändras jättemycket från dag till dag. 100 GB räcker ganska bra än så länge för våra digitalkamerabilder och personliga dokument.

Trots att det var en viss investeringskostnad så är det i längden billigare än att köra motsvarande datamängd mot t.ex. dropbox. Så mitt tips är att samarbeta med någon kompis som också har filserver och köra era backuper automatiskt mot varandra nattetid med rsnapshot så får ni rätt så bra backupsystem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
Detta funkar trots att länkhastigheten mellan oss endast är 2 Mbit/s. Det är väl för att det egentligen inte ändras jättemycket från dag till dag. 100 GB räcker ganska bra än så länge för våra digitalkamerabilder och personliga dokument.

Jag gör på samma sätt, fast mot Amazon S3 ("molnet") och det fungerar bra. Kostnaden är inte så hög, $3 tror jag det var senast, eftersom jag inte tar backup på precis allt jag har sparat utan nöjer mig med det som inte går att återskapa.

Permalänk

Hade ett nätagg på 12V, 3A (36W) klarat att driva en sån här server om man nöjer sig med 1 disk?

Permalänk
Medlem

Hade det på ett smidigt sätt gått att kombinera server och HTPC ? Skall bygga en Mini-ITX burk som server nu men hade varigt fruktansvärt smidigt om man slapp köpa en till som HTPC Hade det gått att slänga in XMBC på detta bara? Skulle vara världens smidigaste grej att ha en lite webbserver/filserver/HTPC i ett så litet format

Visa signatur

I'm Garry-fucking-Oak, You can't ignore my girth!
__________________
Projekt CM 334 ->1337 @ H2O :: Bread-Box HTPC :: Bread-Brain NAS

Permalänk
Medlem

Ska man köra XBMC med en Atom-processor så vill man nog ha nvidia ION-plattformen för att få lite hjälp av grafikkretsen att spela HD-formaten. Annars är det inga problem att köra XBMC på ubuntu så i teorin ska det gå bra.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bread_
Hade det på ett smidigt sätt gått att kombinera server och HTPC ? Skall bygga en Mini-ITX burk som server nu men hade varigt fruktansvärt smidigt om man slapp köpa en till som HTPC Hade det gått att slänga in XMBC på detta bara? Skulle vara världens smidigaste grej att ha en lite webbserver/filserver/HTPC i ett så litet format

Den kommer inte att hänga med om flera användare vill göra flera saker samtidigt. T.ex. titta på HTPC-film samtidigt som den streamar till någon annan som tittar på en PC i ett annat rum, och du kopierar en fil till den.

Jag skulle absolut ha satsat på olika burkar, speciellt om de skall vara så här klena.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peterhjalmarsson
Den kommer inte att hänga med om flera användare vill göra flera saker samtidigt. T.ex. titta på HTPC-film samtidigt som den streamar till någon annan som tittar på en PC i ett annat rum, och du kopierar en fil till den.

Jag skulle absolut ha satsat på olika burkar, speciellt om de skall vara så här klena.

Det kommer bara finnas en användare på den. Och det kommer nog inte använda flera funktioner samtidigt, skulle va om någon va inne på webbsidan som skall ligga där men det är mest meningen att jag skall kunna komma åt mina filer på distans och för att experimentera lite med lite webbsidor.

Det kommer sitta en atom 330, ION 1Gb RAM i den som fattig student skulle det vara underbart om det gick att genomföra, eller är det helt kört?

Visa signatur

I'm Garry-fucking-Oak, You can't ignore my girth!
__________________
Projekt CM 334 ->1337 @ H2O :: Bread-Box HTPC :: Bread-Brain NAS

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bread_
Det kommer bara finnas en användare på den. Och det kommer nog inte använda flera funktioner samtidigt, skulle va om någon va inne på webbsidan som skall ligga där men det är mest meningen att jag skall kunna komma åt mina filer på distans och för att experimentera lite med lite webbsidor.

Det kommer sitta en atom 330, ION 1Gb RAM i den som fattig student skulle det vara underbart om det gick att genomföra, eller är det helt kört?

Ja, så länge du inte löper risken att fru/flickvän/barn helt plötsligt får ryckig uppspelning när du börjar föra över filer eller en torrent helt plötsligt får en jättebra kontakt, så kan det vara värt det. Själv skulle jag välja en burk med tillräckligt med CPU för att spela upp film (men jag har å andra sidan långt mycket större budget än en student), men är man bara medveten om begränsningarna med hårdvaruassisterad filmuppspelning så klarar man sig ju utan.

Permalänk
Medlem

Det kommer att funka Bread_, inga problem. Atom 330 är ju dual core också så den är ju en hel del bättre även om det inte är något fartmonster. Spelar du upp video med VDPAU-stöd från grafikkretsen så är processorbelastningen ganska låg så det blir resurser över till annat.

Har själv en htpc med ubuntu som kör en single core AMD 64 3400+ och 1 GB RAM. Har nvidia 8400GS PCI-grafikkort med VDPAU-stöd och typ 5 % processorbelastning när jag spelar HD-filer komrimerade med h.264 codec med XBMC. Det är alltså inte särskilt krävande.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
Det kommer att funka Bread_, inga problem. Atom 330 är ju dual core också så den är ju en hel del bättre även om det inte är något fartmonster. Spelar du upp video med VDPAU-stöd från grafikkretsen så är processorbelastningen ganska låg så det blir resurser över till annat.

Har själv en htpc med ubuntu som kör en single core AMD 64 3400+ och 1 GB RAM. Har nvidia 8400GS PCI-grafikkort med VDPAU-stöd och typ 5 % processorbelastning när jag spelar HD-filer komrimerade med h.264 codec med XBMC. Det är alltså inte särskilt krävande.

Glöm inte att videouppspelning och nätverksöverföring tynger ned I/O-kapaciteten, som inte är nåt vidare på en Atom. Men som sagt, om det inte är värre än att man kan stänga av torrenten själv om man märker att filmen rycker så är det inte så mycket att oroa sig för. Om det däremot skall fungera 100%-igt för icke-tekniker i familjen behövs det lite extra kapacitet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
Det kommer att funka Bread_, inga problem. Atom 330 är ju dual core också så den är ju en hel del bättre även om det inte är något fartmonster. Spelar du upp video med VDPAU-stöd från grafikkretsen så är processorbelastningen ganska låg så det blir resurser över till annat.

Har själv en htpc med ubuntu som kör en single core AMD 64 3400+ och 1 GB RAM. Har nvidia 8400GS PCI-grafikkort med VDPAU-stöd och typ 5 % processorbelastning när jag spelar HD-filer komrimerade med h.264 codec med XBMC. Det är alltså inte särskilt krävande.

Gött då har jag äntligen något nytt att bygga ^^ tack för all hjälp kommer nog behövas en del när jag skall få skiten att fungera smidigt också haha

Visa signatur

I'm Garry-fucking-Oak, You can't ignore my girth!
__________________
Projekt CM 334 ->1337 @ H2O :: Bread-Box HTPC :: Bread-Brain NAS

Permalänk
Medlem

Det vore kul att se samma guide fast med utökningen att servern också används som router.

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av D.
Intressant artikel, har funderat på att bygga något liknande.

Finns bara en stor osäkerhet kvar, vilket några diskuterat lite av redan:
Riktig backup (RAID ökar säkerheten men ersätter inte backup helt).

Tänker mig att man skulle använda ytterligare en disk (såklart förutsatt att man har fler portar) som kopplas in tillfälligt, identisk med de två som redan körs i RAID1, för att regelbundet klona till.

Hur görs detta praktiskt med mjukvara, vilka program används osv?
Det bör ju vara relativt smidigt och snabbt att göra, så att det kan göras regebundet.
Programmet bör bl a ha stöd för att klona från RAID till en enskild disk. Omstart/avstängning kan nog accepteras för en hemmaserver.

Den extra disken ska alltså inte vara monterad i servern utan kopplas in enbart när backup ska göras, den förvaras sedan separat på en säker plats. En extra disk är mer lämplig än en nätlösning då det krävs en väldigt snabb lina för att effetkivt överföra de TB det handlar om.

RAID kan inte ersätta backup, och backup till annan maskin i samma lägenhet eller hus är inte säkrat mot brand, stöld eller direkta blixtnedslag, så då återstår bara backup till teh internetz (via betaltjänst eller annan lösning) och din föreslagna lösning.

Jag har inte testat WAN-backup (även om Mozy verkar klart intressant), men jag har en extern kryptad backupdisk som jag förvarar på jobbet. Jag orkar förstås inte ta hem disken varje dag och göra ny backup, så det blir ganska sällan, och därmed är det inte någon särskilt bra lösning för min del.

Dessutom kommer man inte undan brand/stöld med en extern backupdisk, eftersom detta kan inträffa när man har backupdisken hemma - men det går att lösa med två backupdiskar. En disk finns alltid hemma, en finns t.ex. alltid på jobbet, och så växlar man disk då och då. Båda diskarna får bara vara på samma ställe om detta ställe inte är hemma, och båda diskarna bör givetvis vara krypterade.

Slutsats: backup till teh internetz (eller det förbannade "måååååålnet" om man nu nödvändigtvis måste använda den termen) är bäst, om möjlighet finns, och om lösningen är tillräckligt säker.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av backfeed
[...]även om Mozy verkar klart intressant[...]

Mozy är trevligt. Jag backupar dagligen ett antal av mina datorer till Mozy och har aldrig några problem. Återläggning av data fungerar bra, både i test, och i det enda skarpa läget jag har haft.

Man skapar enklast ett konto för varje dator man vill backup:a, så får man 2 GB per dator gratis. Det fungerar bra för de "normala" dokument man vill backup:a. Vill man göra backup på sina media så räcker knappast 2 GB utan man får utöka till Mozy Unlimited - $5 för obegränsat med data.
Prova gärna - det skadar inte:
https://mozy.com

Notera dock att det är ett system för att göra backup på användardata, inte för att göra backup av systemet (Windowsinstallationen, programinstallationen). Jag känner å andra sidan inte till något "moln"-baserat backupsystem som hanterar det.

Permalänk

Varken Mozy eller Carbonite funkar tyvärr med Linux.

Ett alternativ verkar vara http://www.datastorageunit.com/, men jag vet inte om jag skulle våga lämna över min viktiga data till dem.

Många väljer att köra S3 för backup, men om man har någorlunda mängder data att backupa (foton kan ta _mycket_ plats), så blir det snabbt ohållbart ekonomiskt.

Jag funderar själv på att använda Duplicity (http://duplicity.nongnu.org/) och hitta en kompis med filserver. Fördelarna med Duplicity verkar vara att det är enkelt att skapa/återställa backup samt att de krypteras och signeras, vilket är skönt om man backupar till en kompis dator.

Visa signatur

markushedlund.com

Workstation: Define R4, KFA2 GTX 670, FSP Aurum 400W, AMD Phenom2 X6 1055T, Asus M4A89GTD PRO/USB3, Corsair 8 GB 1666 MHz, Samsung 830 128GB, Intel X25-M G2 80GB, Scythe Mugen 2
Server: PicoPSU, Intel Atom 330, 4 GB ram, Intel SSD 40 GB + olika diskar