Fel på minnet trots att Memtest inte visar det?

Permalänk
Medlem

Fel på minnet trots att Memtest inte visar det?

Jag misstänker att det är fel på internminnet till datorn pga diverse blåskärmar. Dock visar inte memtest något fel när jag har kört det. Kan det trots att memtest inte visar nåt vara fel på internminnet eller ska jag gå vidare med mina försök att felsöka.. ?

Permalänk
Medlem

Vad är det för stopp/felkod på blåskärmarna?

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk

Det är inte så att du har fel på drivisarna då?

Visa signatur

Asus Striker II Extreme / XFX Geforce GTX 280 / Q9450 @ 3.6GHz/ TRUE Noctua 120/ 4x1GB Corsair TWIN3X2048-1333C9DHX / X25-M G2 80gb Velociraptor / Win 7 Ultimate x64/ Antec P190

MovieDatabase

Permalänk
Medlem

Får återkomma med dessa när jag kommer hem, enligt microsoft tydde felkoderna på "hårdvarufel".

Det som får mig att misstänka att det har med minnet att göra är att datorn funkar bra och inga blåskärmar om jag bara kör med den ena stickan..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KurreKula
Det är inte så att du har fel på drivisarna då?

Senaste drivrutinerna, bios uppdaterat..

Blåskärmarna kommer precis när windows ska börja laddas..

Permalänk

Hur länge körde du memtest då?

Visa signatur

Asus Striker II Extreme / XFX Geforce GTX 280 / Q9450 @ 3.6GHz/ TRUE Noctua 120/ 4x1GB Corsair TWIN3X2048-1333C9DHX / X25-M G2 80gb Velociraptor / Win 7 Ultimate x64/ Antec P190

MovieDatabase

Permalänk
Medlem

Några av felkoderna jag har fått, 0x0000001E, 0xc0000221 och 0x0000007E..

KurreKula, körde fyra "varv".. tog väl 1,5 - 2 timmar ungefär. Hur länge "bör" man köra?

Permalänk
Vila i frid

Kör MEMTEST86+ bootad/startad från en CD-skiva, det är ett av de få minnestester du kan lita på.

Permalänk
Medlem

Jo det är memtest86+ bootad från cd jag kör. Min ursprungliga fråga kvarstår dock, om det kan vara fel på minnet utan att det visas i Memtest86+ ?

Permalänk
Medlem

Nu har jag låtit memtest86+ stå och köra i nästan 5 timmar.. inga fel hittades. Men så fort jag skulle starta windows fick jag felmeddelande 0x0000000A. Någon som vet vad det betyder? Eller har nån idé om vad felet kan bero på. Som sagt funkar datorn bra med ena stickan i, men inte båda..

Permalänk

Felsäkert läge då? Testa ubuntu live? Då kan du utesluta hårdvara

Visa signatur

Asus Striker II Extreme / XFX Geforce GTX 280 / Q9450 @ 3.6GHz/ TRUE Noctua 120/ 4x1GB Corsair TWIN3X2048-1333C9DHX / X25-M G2 80gb Velociraptor / Win 7 Ultimate x64/ Antec P190

MovieDatabase

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KurreKula
Felsäkert läge då? Testa ubuntu live? Då kan du utesluta hårdvara

Vad skulle jag få ut av det? Som sagt datorn funkar bra med en sticka i men inte båda. Jag har ingen extra hårdvara installerad. Alla drivrutiner uppdaterade. Bios är senaste versionen. Installerat om windows (två olika skivor). Har testat alla tänkbara lösningar.

Permalänk
Medlem

Har du ställt in rätt volt på minnena?
Fungerar det med en sticka i, oavsett i vilken socket den sitter?

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kalle87
Vad skulle jag få ut av det? Som sagt datorn funkar bra med en sticka i men inte båda. Jag har ingen extra hårdvara installerad. Alla drivrutiner uppdaterade. Bios är senaste versionen. Installerat om windows (två olika skivor). Har testat alla tänkbara lösningar.

Jag menade att om det var mjukvara som kraschade datorn skulle den inte krascha från ubuntu. Visste inta att du hade installerat om windows, det skrev du aldrig.

Visa signatur

Asus Striker II Extreme / XFX Geforce GTX 280 / Q9450 @ 3.6GHz/ TRUE Noctua 120/ 4x1GB Corsair TWIN3X2048-1333C9DHX / X25-M G2 80gb Velociraptor / Win 7 Ultimate x64/ Antec P190

MovieDatabase

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KurreKula
Jag menade att om det var mjukvara som kraschade datorn skulle den inte krascha från ubuntu. Visste inta att du hade installerat om windows, det skrev du aldrig.

Nä, kan hålla med om att jag var lite otydlig. Och jag uppskattar verkligen att du tar dig tid att komma med idéer.

Det verkar dock som jag har exakt samma problem som en del andra här på forumet. http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=9...

Börjar väl luta åt att problemet ligger hos moderkortet som verkar ha väldiga problem med minneskompabilitet.