Permalänk
Medlem

Tele2, dålig routing?

Hej

Vi har fått Tele2 fiber 100/10 med ip-tv och ip-telefoni. Problemet ligger i att ibland så sjunker hastigheten och pingen skjuter i höjden, har testat både bakom router och direkt i fiberkonvertern när detta inträffar men med samma resultat. När det funkar som det ska får vi ut ungefär 92/12 vilket jag tycker är helt ok, vi får då en ping till ping.sunet.se på ungefär 2ms.

När det inte funkar kan hastigheten ibland vara så låg som 20/5 men oftast ligger den runt (50-60)/10. Detta inträffar nästan alltid under kvällstid vilket jag kan inte riktigt förstå.

När vi ringde till tele2 verkade det som de inte visste vad de skulle göra. De sa att när vi märker att hastigheten sjunker så skulle vi pinga sunet och spara utskrifterna för att sedan kunna göra en felanmälan.

Värt att nämnas är att förut så hade vi en fransk ip-adress enligt www.geobytes.com. Nu har jag lyckats få en som enligt samma sida ligger i sverige. Jag fattar självfallet att inte ip-adressen kan vara fransk men det är något lurt som pågår...

Jag postar en tracert till ping.sunet.se och en ping till samma adress.

Tracing route to ping.sunet.se [192.36.125.18]
over a maximum of 30 hops:

1 1 ms 1 ms 1 ms c83-176-224-1.cust.tele2.se [83.176.224.1]
2 39 ms 46 ms 45 ms cty80.ge3-3s548.swip.net [130.244.9.177]
3 2 ms 2 ms 2 ms htg0-ncore-1.tengigabiteth3-1.swip.net [130.244.49.66]
4 44 ms 49 ms 47 ms htg0-core-1.tengigabiteth1-0-0.swip.net [130.244.52.129]
5 34 ms 33 ms 33 ms netnod-ix-ge-a-sth.sunet.se [194.68.123.19]
6 11 ms 10 ms 9 ms x3tug-xe-1-3-0.sunet.se [130.242.83.10]
7 31 ms 32 ms 37 ms ping.sunet.se [192.36.125.18]

Trace complete.

---------------------------------------------------------------------------------------------------

Pinging ping.sunet.se [192.36.125.18] with 32 bytes of data:
Reply from 192.36.125.18: bytes=32 time=21ms TTL=249
Reply from 192.36.125.18: bytes=32 time=25ms TTL=249
Reply from 192.36.125.18: bytes=32 time=26ms TTL=249
Reply from 192.36.125.18: bytes=32 time=25ms TTL=249

Ping statistics for 192.36.125.18:
Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 21ms, Maximum = 26ms, Average = 24ms

Är det någon som har någon som helst aning om vad detta kan bero på?

Tacksam för svar!

Permalänk

Mycket intressant problem! =/

Jag har själv Tele2 100/10 Mbit - Fiber samt IP-telefoni som tillägg.

Problemet som du beskriver stämmer exakt överens med det som jag upplever.
Alltså när Internet anslutningen fungerar korrekt så ligger jag stadigt på 94/12 men sen typ på kvällar så kan det smälla till och plötsligt så går det som sirap.

Jag har inte felanmält detta men nu blir jag snart riktigt trött och gör det.

Detta problem tänker jag inte tolerera och hoppas att det går att finna en lösning på det. Men de som sitter på Kundservice hos Tele2 kan tyvärr inte speciellt mycket och man kommer sällan någon vart, genom att prata med dem. (samma sak gäller för alla leverantörer, så inget illa menat mot Tele2.)

Visa signatur

Nature uses as little as possible of anything.
- Johannes Kepler

Permalänk
Medlem

Skönt att höra att någon annan också har samma problem:P

Jag håller på att samla data för en eventuell felanmälan, varje gång det börjar gå som sirap så pingar jag sunet och kör en test på bredbanskollen.se. Icke förvånande har jag samlat data varje dag...

Det jobbigaste är att man inte kan göra något åt det! Aldrig varit med om att det inte går att åtgärda, för det brukar alltid vara någon på nätverket som laddar ner osv. Men nu är det så frustrerande! Jag sitter och bara blir arg på det hela...

Som du säger så har de inte så stor koll på supportavdelningarna, man skulle vilja prata med någon tekniker istället.
Jag har mina misstankar om varför det går segt, kan det kanske vara för att på kvällen använder folk sitt internet som mest? Och att det blir någon form av överbelastning?

Skulle vara jättebra om du kunde skriva här igen efter du tagit kontakt med supporten, så får jag höra om du fått fram något vettigt!

Permalänk
Medlem

Ett tips är ju att om möjligt köra automatiserad ping och tptest...

Se om ni kan se några återkommande mönster... Multicore säger ju "kvällar", vilket skulle kunna stämma överens med överbelastade noder i nätet... Alla kommer hem och ska tanka pr0n på kvällarna!

Permalänk
Medlem

Så vad skulle tele2 i så fall göra om det skulle vara överbelastade noder? Ingenting?