Nvidia demonstrerar Geforce GTX 480 i Unigine Heaven

Permalänk

Haha, lite kul hur han aktar sig väldigt noga från att nämna eyefinity ^^

Visa signatur

Udda testrigg: Gigabyte A75-UD4H | 3,6GHz AMD A8-3850 | 120GB Intel 520 SSD | En drös hårddiskar | Corsair AX1200 | 8GB Corsair Vengeance.

Permalänk
Medlem

jag väntar på nästa generation istället

Visa signatur

i9-11900F | RTX 3070 ti

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är bara 5870 man kan jämföra med då det är marknadens snabbaste singel gpu och det är den prestandan man vill gå över redan i stock, sedan får man titta på hur mycket man slår 5870 med det kanske inte är mycket procentuelt, men 5870 är ett kort som redan har grymma prestanda ja rentav det bästa idag. sedan är det så att prestanda skilnad på 10% är en mycket större skilnad i den prestandanivån än vad 10% på gt200 och ati 4000 seriernas arkitektuer var.... tänk 10 % av 100 är 10 och 10 % av 1000 är 100.
så ju högre prestanda man mäter, ju högre skillnad utgör varje procent. Jag tycker att med tanke på att man har slagit rekordet med margin och samtidigt lagt in stöd för flera nya funktioner och har sin egen teknik att utveckla samtidigt som man förväntas vara bättre på allt det konkurenten redan kan så tycker jag dom gjort det jävligt bra, för Ati har gett dom verkligen något att bita och det är ju bra för då vet dom ju vad dom själva måste åstadkomma nästa gång också

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
Haha ni kanske ska titta på "fps'en" i diagrammet innan ni uttalar er. Dubbelt up från HD 5870 i _många_ fall.

Nån som ser lite positivt på saken
tänk förresten på att kortet inte är helt klart innan det har hamnat på butikshyllorna och dom har säkert inte dom bästa drivrutinerna ännu... tror det här kortet kommer vara riktigt bra men som alltid lite dyrt kanske...

Visa signatur

Jag brukade ha mina dator komponenter listade här men efter att ha bytt vissa och sedan glömt bort vilka som nu sitter i datorn får jag skriva den här tråkiga texten istället. Om någon mot förmodan läser så här långt kan jag inte annat än be om ursäkt för hur meningslös min signatur nu är...

Permalänk
Medlem

Alltså ungefär jämnvärdigt med HD5870 utan tesselation(~5% bättre), ca dubbelt så bra med. Hade varit bra siffror om många spel hade stöd för tesselation men det finns väl inte ett ända ute än så länge?

Visa signatur

AMD 955 BE | Corsair 1600 MHz XMS3 |Gigabyte 890GPA-UD3H | HD5850 PCS+ | Fractal Design Tesla 550 Watt | Fractal Design Define R2 | Samsung Spinpoint F3 1TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Whiip
Aj, har dom helt missat att Ati har 5970? Kanske kommer ett GX2 iofs.

Det blir jävligt tajt att klämma in ett kort med två gpuer under ATX-standarden på 300W. Vi kommer nog aldrig se ett 480x2 som sitter i samma port, men ett långsammare kort är ju en möjlighet, det är ju inte lika maffigt kanske... Men alltid något.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nembo
Dom kunde ju visa GPU-Z också!
Men detta är bättre än inget.

EDIT: Han får ~15FPS mer än mig under den första drak-scenen, inget att hänga i granen tycker jag, men vi får se!

De vill inte släppa mer information än nödvändigt såklart
Och angående prestandan så är det ju ungefär 50% högre prestanda...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av stege99
Det har varit lite av en röd tråd i de 345832 artiklar och trådar som handlat om Fermi senaste tiden, dvs att prestandan i Unigine Heaven är uppemot det dubbla för GTX480 vs HD5870 när tung tesselering används.
Givetvis är detta ett syntetiskt test med överdiven tesselering men man kan nog slå fast att de dedikerade tesseleringsenheter som GTX480/470 har gör den klart bättre i detta test.
Problemet är att en annan liknande röd tråd säger att GTX480 går ganska jämt med HD5870 när det kommer till dagens spel (vanligtvis 5-10% snabbare).
Eftersom GTX480 kommer ligga i samma prisklass som HD5970 (om inte man säljer dem med förlust) så är detta ett problem.
Man kan hoppas lite fler nya titlar dyker upp där DX11 och tesselering används, men troligtvis hinner inte det hända denna generationen kort.

Vettigaste inlägget hittills! Men det går inte att bortse från att prestandan vid tesselering är imponerande.

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
Haha ni kanske ska titta på "fps'en" i diagrammet innan ni uttalar er. Dubbelt up från HD 5870 i _många_ fall.

Dubbelt upp? Det är ju bara när tesselering används. Annars presterar 5870 likvärt som 480, ibland presterar 5870 till och med bättre än 480.(!)

Permalänk
Medlem

Av allt man hittils sett av Nvidias nya kort är det mest positiva att deras nästa generation mest troligt kommer vara riktigt grym. Brukar bli så att serien efter en misslyckad generation, ja jag skriver misslyckad redan nu på grund av förseningar och blivande prissättning, brukar slå alla förväntningar med råge.

Redan funnits läckor som visat att Nvidia är överlägsna i Unigine, men när det kommer till spel är skillnaden högst marginell och med den blivande prissättningen är det man får för pengarna helt enkelt märket Nvidia och inte prestanda. Nu ska man givetvis invänta riktiga recensioner, men jag är säker på att Nvidia varit snabba att visa speltester om de var överlägsna där.

Känns bra att AMD sätter press på Nvidia, med lite tur kommer det ett nytt 8800GT nästa generation.

Permalänk
Medlem

Det är ju bara när tesselering används. Är det sant? isf fail av nvidia

Visa signatur

Min är störst för jag kör BMW!

Permalänk
Medlem

Så detta är nya HD 2900 XT. Stort, törstigt, varmt och slött.

Visa signatur

Memento mori...

Permalänk
Medlem

Äntligen börjar det dyka upp lite oberoende siffror.

http://www.heise.de/newsticker/meldung/Nvidias-Fermi-Leistung...

Google translate

Citat:

Especially interesting are the results of the Unigine benchmarks, based on DirectX 11 and uses tessellation. Nvidia announced in advance, would be the Fermi-enabled graphics cards, the HD-Tessellation 5800er cards significantly outperform. This we were able to adjust the preliminary benchmark results on the CeBIT in Hanover. Thus achieved at a fourfold anti-aliasing, the GeForce GTX 470 averaged 29 frames per second (fps), a Radeon HD 5870 around 27 fps, the HD 5850 only 22 fps. At eight times the anti-aliasing, however, the performance of the GeForce GTX 470 breaks strong. Then reached only 20 fps, a Radeon HD 5870 is just under 23 fps faster, the Radeon HD 5850 (19 fps) is subject only slightly.

Unigine 4x AA
GTX470 29 fps
HD5870 27 fps
HD5850 22 fps

Unigine 8x AA
HD5870 23 fps
GTX470 20 fps
HD5850 19 fps

3Dmark Vantage Xtreme
HD5870 8730
GTX470 7511
HD5850 6430
GTX285 6003

3Dmark Vantage Performance
HD5870 17303
GTX470 17156
HD5850 14300

Heise har även frågat nVidia om GTX480 kommer levereras med alla 512 cores aktiverade, men inte fått varken bekräftelse eller förnekelse.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Hedersmedlem

Ingen annan som har tänkt på att det har hypats något enormt senaste tiden om att att 480 ska slå 5870 på fingrarna och alla Nvidia fanboys kommer kunna säga att dem har det snabbaste kortet. Men de nämner aldrig att Amd har snabbaste kortet ute nu utan de snackar bara om att Nvidia kommer vara bättre.

Men det var lite tystare när Amd var på väg att lansera 5k serien, man förväntade ju sig att det skulle vara bättre men det var ingen jättehype om att det kommer vara si och så mkt bättre än Nvidias förra serie.

Eller så är det bara jag som läser fel nyhetstrådar

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem

helt rätt, men det vore ju fel att jämföra med deras egen gamla serie som Ati har sparkat skiten ur
*liten ändring* Ati kommer ju faktiskt svara även på denna serie !

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sovereign
Haha, lite kul hur han aktar sig väldigt noga från att nämna eyefinity ^^

detta är i 3d dock fast hmm prestandan verkar suga rätt hårt för att det är så stort kortet och därför lär det ju knappast kunna konkurrera prismässigt. verkar som om de la allt krut på tesselation. de måste ju hämta tesselation-prestandan någonstans ifrån varför kretsen blev gigantisk. vore intressant att se hur det prestrerar mot hd5870 i opencl. jag är rädd att det krävs en ny generation konsoller för att tesselation och dx11 ska slå igenom på allvar...

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem

Vafan, hatar när de visar benchmarkprogram! Jag vill se siffror från riktiga spel så att man vet vad det kommer innebära i praktiken. Inte hur mycket bättre den är på att göra en sak i ett speciellt program som jag aldrig kommer använda

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Äntligen börjar det dyka upp lite oberoende siffror.

http://www.heise.de/newsticker/meldung/Nvidias-Fermi-Leistung...

Google translate

Unigine 4x AA
GTX470 29 fps
HD5870 27 fps
HD5850 22 fps

Unigine 8x AA
HD5870 23 fps
GTX470 20 fps
HD5850 19 fps

3Dmark Vantage Xtreme
HD5870 8730
GTX470 7511
HD5850 6430
GTX285 6003

3Dmark Vantage Performance
HD5870 17303
GTX470 17156
HD5850 14300

Heise har även frågat nVidia om GTX480 kommer levereras med alla 512 cores aktiverade, men inte fått varken bekräftelse eller förnekelse.

Fast det där är ju 470 som de testar >_>

Visa signatur

Gammalt nick: Darkst@r
Intel Core i7 860 @ 3,6 GHz/Noctua NH-D14|Asus GTX 970 Strix|2x2 GB Corsair Dominator DDR3 1600 CL8|Asus P7P55D Deluxe|Intel X-25M G2 80GB|Samsung 850 Pro 256 GB|Samsung Spinpoint F3 1TB|Windows 7 Home Premium 64-bit|Nanoxia Deep Silence 1|Corsair VX550|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stege99
Det har varit lite av en röd tråd i de 345832 artiklar och trådar som handlat om Fermi senaste tiden, dvs att prestandan i Unigine Heaven är uppemot det dubbla för GTX480 vs HD5870 när tung tesselering används.
Givetvis är detta ett syntetiskt test med överdiven tesselering men man kan nog slå fast att de dedikerade tesseleringsenheter som GTX480/470 har gör den klart bättre i detta test.

Det är AMDs kort som har dedikerad tesselering.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Man ser ju direkt att GTX470 är den som konkurrerar med HD 5870.
GTX480 _är_ bättre på allt än HD 5870.
Sedan ni som, som vanligt säger att x2 kort blir svårt eller inte kommer hända, är väl ni som säger det för varje generation.

Klart de gör x2, 9800x2, gtx295 heck till och med GTX285 finns/fanns i x2.
varför skulle inte då fermi komma i x2. Så länge de har en vettig kylare är det väl inga problem?

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Gröna fanbois tror hellre på FudZilla än SemiAccurate, och detta är FudZilla

Citat:

Nvidia's GTX 480 ends up faster than HD 5870 in some cases and according to Nvidia it is the fastest GPU on the market, or to be precise, it will be faster than the HD 5870 once it finally shows up.

We must note that we can confirm that it does happen in some cases, as Nvidia is still keeping the performance numbers for itself as it wants to keep AMD at its toes. Nvidia reps are pretty sure that AMD is still tapping in dark when it comes to Fermi. The GTX 480 is faster in Unigine Heaven benchmark in some situations where actual GPU power does matter.

All this is pretty good news for Nvidia, but it still has to launch the card, while AMD has been selling its HD 5000 series cards for months now.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry

Klart de gör x2, 9800x2, gtx295 heck till och med GTX285 finns/fanns i x2.
varför skulle inte då fermi komma i x2. Så länge de har en vettig kylare är det väl inga problem?

Ett PCIe-kort får inte överstiga 300W, och singel-GPU Fermi ligger mycket nära den gränsen. Visst, halvera antalet cuda cores och lite annan diet så att de kommer under 150W, då kan de smälla in 2 st på ett kort

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Gröna fanbois tror hellre på FudZilla än SemiAccurate, och detta är FudZilla

Ett PCIe-kort får inte överstiga 300W, och singel-GPU Fermi ligger mycket nära den gränsen. Visst, halvera antalet cuda cores och lite annan diet så att de kommer under 150W, då kan de smälla in 2 st på ett kort

Rätta mig nu, men 300W gränsen gäller väl för ett kort?
Sen undrar jag också vart informationen till hur mycket ström det slukar finns, har hört rykten men du verkar veta.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk

Ang x2, så ligger 5870 på 188w tdp och 5970 297w tdp. Nvidia börjar på 250-300w tdp så de kan inte gå högre om de inte vill bryta pci-klassningen och ett gtx480 så skulle troligen landa på 450-500w tdp vilket är väldigt högt för ett standard kort.

Visa signatur

2600K @ 4.5 Ghz , Asrock extreme 6, 16GB 1600mhz Kingston, XFX R9 290X@1100/1300 (Arctic cooler 3) ,Corsair 550D ,
Noctua D14, 1TB WD Black, Samsung 830 RAID0, Windows 7.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av H.Bengtsson
Verkar som det enda som blir bra med 400 serien är att 5800 serien förhoppningsvis sänks i pris

Word.

Visa signatur

[Chassi: Lancool PC-K62] - [PSU: Xilence 600W] - [MoBo: Asus P5KPL-C] - [CPU - Q6600 @ 2.40 GHz med stockkylare] - [GPU: Nvidia 8800GT] - [Minne: Apacer 2x2GB av okänd frekvens] - [HDD 1: Seagate 250GB] - [HDD 2: WD 500GB] - [Ljud: X-fi Fatal1ty Champion + Z-5500] - [Fläktkontroller: Zalman ZM-MFC 1 Plus] - [Skärm: Samsung SyncMaster 226BW] - [Tangentbord: Razer Tarantula] - [Mus: Logitech MX518] - [Musmatta: Steelseries av okänd modell] - [Headset: Razer Carcharias] - [OS: Windows 7]

Permalänk
Medlem

Säger bara fucking awesome, me want more.

Sen får pessimisterna säga vad de vill, jag tror att GT100 blir skitbra. Kom även ihåg att nVidia ligger mycket längre fram när det gäller GPGPU-tillämpningar som blir mer och mer vanligt i videoredigering och liknande, t.ex. CS5 stödjer enbart CUDA.

Visa signatur

// Jay-C
CPU: i7 2600K @ 4.5GHz 1.35V (load) w/ H80i v2 | GPU: GTX 1660 GAMING
SSD: MX500 500GB | MB: P8Z68-V Pro | RAM: 2x8GB G.Skill 2133 MHz CL11
APU: X-Fi Titanium Pro | PSU: AX850
Samla alla dina betalkort, gratis valutaväxling, Google Pay m.m. med Curve. £5 bonus med länken: https://www.curve.app/join#EAVGZ56E

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
Rätta mig nu, men 300W gränsen gäller väl för ett kort?
Sen undrar jag också vart informationen till hur mycket ström det slukar finns, har hört rykten men du verkar veta.

Helt rätt, det gäller ett kort. Oavsett hur många GPUer det sitter på kortet.

Edit: Därför blir det extremt svårt att göra en dubbelmacka av Fermi om man ska hålla sig till PCI-E standarden. Jag vet inte riktigt vilka följder det skulle få att gå utanför standarden egentligen. Okej, OEM-tillverkare skulle ju inte ta i kortet med tång ens, men å andra sidan så undrar jag hur många top-of-the-line kort som säljs via OEM - det brukar mest vara gammalt skräp som de säljer.

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shagy
Jag tycker det är bara 5870 man kan jämföra med då det är marknadens snabbaste singel gpu...

Hur många processorer som sitter på kortet är ovesäntligt så länge det inte har någon praktisk betydelse.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Orici
Det är AMDs kort som har dedikerad tesselering.

Båda har dedikerad tesselering. Skillnaden är att Fermi balanserar Shaders med Tesselering. Ju mindre shaders som används till effekter, AA osv dessto mer kan tesseleras och tvärt om. Vilket gör att egentligen så är Heaven väldigt missvisande just nu.
För att visa vad korten kan prestera i verkliga scenarior så måste du ha en realistisk scen från ett spel där man har allt aktivt. Kanske AvP3 är ett bra spel att testa med, vet helt ärligt inte.

Permalänk
Medlem

Så GTX 480 är bättre än 5870. är det en dubbel gpu?

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk
Medlem

Hmm vad är det för mus han har?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HoBb3
Så GTX 480 är bättre än 5870. är det en dubbel gpu?

gtx 480 är inte en dubbel

Visa signatur

opteron 165+ @ 2,5 ghz tuniq, DFI lanparty d, 2x 1024 gskill pc4000. 7800Gtx 256 mb vf900, Hiper 580W psu blå, thermaltake armor,2 st raptor 36 gb

Permalänk
Medlem

Single GPU. Och säga i dagsläget att 480 är bättre än 5870 är lite felaktigt. Du har dessutom pris och tillgänglighet att ta ställning till också. Viktigt är att lägga märke till att deras test är i 1xAA för Heaven och hur själva Fermi arkitekturen funkar, det är ett litet påskägg nämligen.
Med det sagt vill jag påpeka att tesselation enheten är rätt enkel i ATI's 5000-serien, dock duger den mer än väl i dagsläget.