Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Flytta hemifrån - tips och råd

Permalänk
Medlem

Flytta hemifrån - tips och råd

Jag är 22 år och har fram tills nu bott tsm med mina föräldrar, deras armé med katter, hunden och lillsyrran.
Har sedan jag gick ut gymnasiet varit arbetslös och mått väldigt dåligt då jag känt mej isolerad då vi bor på landet med usla förbindelser.
Har levt på socbidrag sedan i augusti och de har ej velat bistå mej med lgh då jag "kan bo hemma".

Hur som helst fick jag idag reda på att Soc ändrat sitt beslut och beviljar mej att flytta hemifrån.
Detta är något helt nytt för mej och jag tar tacksamt emot alla råd ni kan tänkas bära på.

Jag bor i ett litet samhälle utanför Hörby (mellersta Skåne) och har tänkt flytta till Lund (där jag växte upp), Hörby (bra förbindelser) eller Kristianstad (skön stad).

Jag fick ett tips av en vän att kolla på ABK's hemsida för att hitta lägenhet och ja, det finns ju ett par stycken.
Tips på ställen man kan hitta boende i de orter jag nämnt?

Jag tar även gärna emot tips och saker att tänka på när man flyttar hemifrån.
Självklart ska jag skaffa ett jobb så fort jag bara kan, så några gliringar för att jag lever på skattebetalarnas pengar är bara onödigt, jag är inget socfall för att jag vill vara det.

Om någon av er varit med om liknande så är det alltid kul att höra era historier och hur det har gått till för er.

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Medlem

Min spontana tanke är att det är svårt att få tag på mindre (=< 2rok) hyreslägenheter i Lund på grund av universitetet. Lund är en förhållandevis liten stad med ett enormt universitet, typ en fjärdedel av stadens invånare är studenter. På grund av detta tror jag också hyreslägenheter i Lund är sjukt dyra. Har det nämnts någon summa som lägenheten får kosta? Det måste väl vara inom rimliga gränser antar jag.

Om jag var du skulle jag kollat antingen i Kristianstad, som ju ändå är så pass stort så att det inte borde vara några större problem att hitta ett jobb, eller någon av småorterna omkring Malmö-Lund (fast där kanske inte finns så många hyreslägenheter? Det var 15 år sedan jag flyttade från Staffanstorp till Västerås så det har väl hänt lite sedan dess antar jag)

Kul att du ska flytta hemifrån, jag får äran att vara den första här på Swec att gratulera!

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk
Medlem

Jo, det verkar inte helt lätt att ordna lägenhet i Lund, det är till stor del därför jag även spanar i Hörby och Kstad, även öppen för annat så klart.

4.600kr/mån får jag i bostadsbidrag, mer än jag förväntat mej.
Å andra sidan är även någorlunda centrala lägenheter jävligt dyra idag.

Tack ska du ha, Scanian
Det ska bli riktigt skönt att få ta ordentligt ansvar över mitt liv och få ha saker som jag själv vill (jag är något ordentligare än mina föräldrar och det stör mej att de inte kan hålla ordning)

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Medlem

Gör lite personliga regler för dig själv är mitt tips.

Min egen regel som jag gjorde när jag flyttade hemifrån var att alltid göra middagen hemma och att tillaga den. Hjälpte mig stort att inte tumma på den regeln utan hålla på den. Det lärde mig laga mat, höll nere utgifterna, etc.
(Gå ut med polarna räknades inte in i detta då utan bara när jag var ensam.)

Jag fuskade i början som fan med frukostar och luncher men höll iaf middagsregeln.

Hjälpte iaf mig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joca2513
[Tips]

Ja, jag har alltid varit mkt för personliga regler och det avser jag att fortsätta med.

Ang mat så är jag utbildad kock, det bör gynna mej rätt mkt ekonomiskt.

Tack för ditt tips!

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Medlem

Hur kommer det sig att du varit arbetslös sen du gick ut gymnasiet?
Om jag vore i dina kläder skulle jag flytta dit där det är störst jobb för dig att få jobb.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SAiKoU
4.600kr/mån får jag i bostadsbidrag

Herrejävlar. Hur kan man få så mycket? Jag får bara 300 som student. Jag som trodde att försäkringskassan har en gräns. Har man en hyra som går över gränsen så har jag för mig att man inte blir beviljad bostadsbidrag alls.

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem

Grattis får man säga!

Som sagt, tänk ekonomiskt, planera hellre för mycket än för lite.
Tänk på tex ljudnivå efter 22/23 osv.

Endel är petiga med det.
Grannen poppade musik en lör kl 03:40, varenda granne slog i väggen.
Finns inget mer störande än att man inte får sova på nätterna.
Så som du är mot grannar är dom tillbaka.

Och försök sätta "regler" för saker och ting så det inte blir som många fd vänner att dom lever bland pizzakartonger och ölflak.
Sen ut som sopptippar.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Se till att fixa en bra och billig hemförsäkring vilket många hyresvärdar kräver, ett bra el-avtal, ta inte första bästa lägenheten samt se över vad du vill göra i livet, flyttade själv hemifrån för ca 10 månader sen och funderat på att flytta hem igen.

Permalänk

Alltså du måste komma ifrån Socialbidraget och skaffa dig ett arbete.
Du kommer bara bli ännu mer depp när du inser att alla dina pengar går till hyran, mat osv. Och när du sitter där ensam, ännu mer isolerad.

Bo hemma tills du har ett arbete säger jag av egen erfarenhet.

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leeloo
Herrejävlar. Hur kan man få så mycket? Jag får bara 300 som student. Jag som trodde att försäkringskassan har en gräns. Har man en hyra som går över gränsen så har jag för mig att man inte blir beviljad bostadsbidrag alls.

Jag tror iofs. inte att det är det traditionella bostadsbidraget som åsyftas. Snarare det maxbelopp som soc. känner för att betala i boendekostnader.

Men det var inte dåligt med pengar. Att "slippa" bo hemma vid 22 känns inte orimligt, men att få dom pengarna (som skulle räcka till två billiga hyror i valfri småstad) för att göra typ ingenting... Jag är kanske missunnsam, men det svider lite i ögonen.

Permalänk
Medlem

Tänk på att om du byter kommun så är det den kommunen som tar över ansvaret för soc-bidrag. Hörby betalar inte för att du ska bo i ksd eller lund... De flesta kommuner är inte speciellt pigga på att ta över folk som lever på socbidrag och många bostadsbolag tar inte in några heller utan att kommunen säger till om det.

Så att byta kommun blir kanske inte så lätt....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leeloo
Herrejävlar. Hur kan man få så mycket? Jag får bara 300 som student. Jag som trodde att försäkringskassan har en gräns. Har man en hyra som går över gränsen så har jag för mig att man inte blir beviljad bostadsbidrag alls.

Enorm skillnad mellan det bostadsbidrag studenter kan få och det man kan få om man har försörjningsstöd. Även bostadstillägget för sjuka och pensionärer är väldigt högt, 93% av hyran upp till 5000:-/mån.

Något att tänka på om du kommer på att du vill börja studera sen. Att bo i en fin 2:a eller 3:a på soc eller aktivitetsersättning är inga problem, men det är lite svårt för studenter.

Även om du börjar jobba för minimilön eller hamnar i något program med aktivitetsstöd kan det bli svårare att klara bostadskostnaderna, jämfört med vad du får nu för att göra ingenting.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jckssn
Hur kommer det sig att du varit arbetslös sen du gick ut gymnasiet?
Om jag vore i dina kläder skulle jag flytta dit där det är störst jobb(chans?) för dig att få jobb.

En blandning av att bo isolerat på landet och jobbristen som råder.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leeloo
Herrejävlar. Hur kan man få så mycket? Jag får bara 300 som student. Jag som trodde att försäkringskassan har en gräns. Har man en hyra som går över gränsen så har jag för mig att man inte blir beviljad bostadsbidrag alls.

Upp till 4.600kr ska jag säga.

Ingen aning, jag tycker också att det är mkt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toivo83
[TEXT]

Tack

Jag är en lugn och ordentlig person, så grannarna lär inte tycka illa om mej.
Tycker iofs om att spela lite musik ibland, men gör det inte sent om nätterna.

Tack för tipsen!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av BoneZ87
Se till att fixa en bra och billig hemförsäkring vilket många hyresvärdar kräver, ett bra el-avtal, ta inte första bästa lägenheten samt se över vad du vill göra i livet, flyttade själv hemifrån för ca 10 månader sen och funderat på att flytta hem igen.

Ah, det ska jag tänka på

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gunvald Larsson
Alltså du måste komma ifrån Socialbidraget och skaffa dig ett arbete.
Du kommer bara bli ännu mer depp när du inser att alla dina pengar går till hyran, mat osv. Och när du sitter där ensam, ännu mer isolerad.

Bo hemma tills du har ett arbete säger jag av egen erfarenhet.

Jo, det har jag för avsikt att göra.
Men jag måste komma här ifrån, det kan knappast bli sämre.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Olegh
Jag tror iofs. inte att det är det traditionella bostadsbidraget som åsyftas. Snarare det maxbelopp som soc. känner för att betala i boendekostnader.

Men det var inte dåligt med pengar. Att "slippa" bo hemma vid 22 känns inte orimligt, men att få dom pengarna (som skulle räcka till två billiga hyror i valfri småstad) för att göra typ ingenting... Jag är kanske missunnsam, men det svider lite i ögonen.

Precis, det är vad Soc har satt som tak.

Jag förstår att det svider att läsa, men jag har varit väldigt sjuk och har gått till läkare och psykolog mm, och jag har verkligen försökt skaffa ett jobb.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cool Runnings
Tänk på att om du byter kommun så är det den kommunen som tar över ansvaret för soc-bidrag. Hörby betalar inte för att du ska bo i ksd eller lund... De flesta kommuner är inte speciellt pigga på att ta över folk som lever på socbidrag och många bostadsbolag tar inte in några heller utan att kommunen säger till om det.

Så att byta kommun blir kanske inte så lätt....

Okej, det hade jag inte haft i åtanke.
Har iofs inget emot att bo i hörby.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pepsin
Något att tänka på om du kommer på att du vill börja studera sen. Att bo i en fin 2:a eller 3:a på soc eller aktivitetsersättning är inga problem, men det är lite svårt för studenter.

Även om du börjar jobba för minimilön eller hamnar i något program med aktivitetsstöd kan det bli svårare att klara bostadskostnaderna, jämfört med vad du får nu för att göra ingenting.

Tack för råden

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Medlem

Kom att tänka på en sak.
Soc har ju bestämt sig för att hjälpa mej med lägenhet, kommer de även att ställa upp med möblering också?
Jag äger nästan inget i möbelväg/köksprylar.

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SAiKoU
Kom att tänka på en sak.
Soc har ju bestämt sig för att hjälpa mej med lägenhet, kommer de även att ställa upp med möblering också?
Jag äger nästan inget i möbelväg/köksprylar.

Tror jag inte att de gör, varför skulle du få sådant gratis när inga andra får det?

Visa signatur

inför åldergräns på ÖÄ!

Permalänk
Medlem

hur jobbigt det än är att bo hemma så borde du vara kvar där. jobba 6 månader för sedan då spara ihop för alla kostnader kring flytt.

nu har jag ju fått saker genom tiderna, köksgrejor osv. men har du ingenting så blir det lite kärvt. isf får du gå på loppis eller söka på nätet.

kristianstad är en växande stad, där är det mest troligt att du får jobb. billigare att bo än i lund och roligare uteliv än hörby( kan ingen va oense om)

börja plugga där annars, kristianstad högskola har en hel del

Permalänk
Medlem

De var fan ruggigt mycket cash som Soc ger =/

Jag tycker du ska bo kvar hemma, jobba, få lite cash sparat och sen ge dig ut i livet.
Aldrig bra att att flytta hemifrån utan pengar, då blir du bara mer beroende av Soc och hamnar i en dålig cirkel.

Visa signatur

Irish today, hungover tomorrow

Permalänk
Medlem

Bo kvar hemma är inget alternativ.
Jag går inte in på detaljerna men om både min handläggare på AF, AF's konsult samt min psykolog är eniga att jag behöver komma hemifrån för att komma vidare, ja, då är det nog så.

Nu är inte tanken heller att jag ska flytta hemifrån och leva på Soc en längre tid, jag ska självklart skaffa ett jobb så fort det bara går och bli helt självgående.

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SAiKoU
Kom att tänka på en sak.
Soc har ju bestämt sig för att hjälpa mej med lägenhet, kommer de även att ställa upp med möblering också?
Jag äger nästan inget i möbelväg/köksprylar.

Sannolikt inte, men möbler går att få tag på väldigt billigt second hand om man nöjer sig med funktionalitet - vilket man som regel får göra i sitt första bohag. Köksprylar, samma sak där om än kanske inte just second hand. Kanske klarar du dig med den billliga kökskniven från Ikea tills du fått en stabil inkomstkälla och kan köpa dig den japanska kockkniven? Ja, det var bara ett lösryckt exempel, men jag tror du fattar poängen.

Skaffa billigt först och byt upp dig när du har en stadig ekonomi helt enkelt.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SAiKoU
Kom att tänka på en sak.
Soc har ju bestämt sig för att hjälpa mej med lägenhet, kommer de även att ställa upp med möblering också?
Jag äger nästan inget i möbelväg/köksprylar.

Man har rätt till en viss basmöblering, som införskaffas på billigast möjliga sätt.
Säng, soffa, soffbord, köksbord, köksstolar & ett baskit köksprylar så man kan laga mat.
(Edit/ TV ska man också ha, iaf en liten, så man kan kolla nyheter.)

(Du lär väl iofs ha iaf en säng & ett skrivbord eftersom du surfar runt här.)
Räkna dock med att det kan bli loppis/myrorna eller i bästa fall Jysk eller så.
Soc kommer iofs hem till dig då & inspekterar lyan först,
så då ska du nog inte ha datorer & mobiler & så hemma, för de kan finansiera möbler med Soc sätt att tänka.
Detta gäller alla "kapitalvaror", det är som sagt basutrustning som gäller, inte dator ..

Kan f.ö. varmt rekommendera IKEA: "startboxar". Gav själv min son en sådan när han fyllde 18.
Riktigt hyfsade köksgrejor för en billig penning. (Runt tusenlappen.)

Grattis iaf till flytten.
Mitt barn (20) har en sådan där stia med pizzakartonger & elände han vadar runt i,
som nämns högre upp. Verkar inte som att han orkar mer än Wow & kaffe.
Han har dock inte samma spontanrutiner du verkar sätta för dig själv. Bra där.

Mvh

Permalänk
Medlem

Nu när du får bostatsbidrag så får du se till att du inte tjänar några pengar. D blir du återbatalningskyldig. Jag hade säkert kunnat få bostadsbidrag förr året då jag gick runt på 142 000 i inkomster men det är ju synd att man inte kan få det i efterhand.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk

Nu bor jag själv fortfarande hemma (89'a). Lite grejer som jag dock kommer att tänka på är:
Slarva inte med maten. Inte bara för ekonomins skulle utan också för din hälsas. Frukost, lunch, middag, kvällsmat! Laga själv! (Läste att du hade gått resturang ). Se till att alltid plocka undan allt eftersom och låt det aldrig bli riktigt stökigt. Nog lätt att fastna i skiten då.
Se till att komma ut. Träffa folk, skaffa kompisar.

Just nu pluggar jag på distans, men jag och en kompis ska kanske skaffa en 3a ihop vid nån studentstad till hösten. Någon i denna tråden som har koll på hur det blir med bostadsbidrag och liknande isåfall? (2 studenter med studiebidrag i en lägenhet). För det bör väl rimligtvis bli billigare/lättare att hitta, än en egen 1a/2a?
(Sorry om jag kidnappar tråden lite. Kände bara att det passade in här).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crazy Ferret
Skaffa billigt först och byt upp dig när du har en stadig ekonomi helt enkelt.

Jo, det har du helt rätt i, man kan få tag i mkt svinbilligt på typ blocket.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av getskägg
Man har rätt till en viss basmöblering, som införskaffas på billigast möjliga sätt.
Säng, soffa, soffbord, köksbord, köksstolar & ett baskit köksprylar så man kan laga mat.
(Edit/ TV ska man också ha, iaf en liten, så man kan kolla nyheter.)

(Du lär väl iofs ha iaf en säng & ett skrivbord eftersom du surfar runt här.)
Räkna dock med att det kan bli loppis/myrorna eller i bästa fall Jysk eller så.
Soc kommer iofs hem till dig då & inspekterar lyan först,
så då ska du nog inte ha datorer & mobiler & så hemma, för de kan finansiera möbler med Soc sätt att tänka.
Detta gäller alla "kapitalvaror", det är som sagt basutrustning som gäller, inte dator ..

Kan f.ö. varmt rekommendera IKEA: "startboxar". Gav själv min son en sådan när han fyllde 18.
Riktigt hyfsade köksgrejor för en billig penning. (Runt tusenlappen.)

Grattis iaf till flytten.
Mitt barn (20) har en sådan där stia med pizzakartonger & elände han vadar runt i,
som nämns högre upp. Verkar inte som att han orkar mer än Wow & kaffe.
Han har dock inte samma spontanrutiner du verkar sätta för dig själv. Bra där.

Mvh

Tack!

Jag har en TV(29" Trinitron)+TVbord, Ps2, Motionscykel, Skivstång, handdammsugare, dator+stol/bord, w700i mobil (värd ~0kr) samt två hyllor och en sliten jävla säng utan ben.
That's about it, så köksbord och nån stol hade inte varit så mkt att begära.

Farsan har lovat mej ett grytset i teflon, inte helt fel.
Ska spana in dessa "startboxar" och IKEA i övrigt också.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Generalkyckling
Lite grejer som jag dock kommer att tänka på är:
Slarva inte med maten. Inte bara för ekonomins skulle utan också för din hälsas. Frukost, lunch, middag, kvällsmat! Laga själv! (Läste att du hade gått resturang ). Se till att alltid plocka undan allt eftersom och låt det aldrig bli riktigt stökigt. Nog lätt att fastna i skiten då.
Se till att komma ut. Träffa folk, skaffa kompisar.

(Sorry om jag kidnappar tråden lite. Kände bara att det passade in här).

Ingen fara, så länge jag får tillbaks den mot lösensumma

Bra råd där, ska se till att inte slarva med maten och hålla anständigt omkring mej.

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Medlem

Kristianstad är faktiskt en jäkla trevlig stad. Har bott där i nästan hela mitt liv. ABK har "bostad direkt" så du slipper stå i kö, först till kvarn gäller. Har man lite flyt får man en billig och bra lägenhet. Lägenheter på Gamlegården finns alltid som "bostad direkt" då de inte är så populära

Områden som är bra är, östermalm, söder, egna hem, lyckans höjd, centrum (duh). Det jag inte skulle råda till är egentligen bara näsby/gamlegården, mycket skit där. I så fall är Österäng bättre.

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk

Mitt tips är att inte nojja för mycket. Alla möjliga idioter har bostad, så då lär ju du klara dig utan större problem.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BoneZ87
Se till att fixa en bra och billig hemförsäkring vilket många hyresvärdar kräver, ett bra el-avtal, ta inte första bästa lägenheten samt se över vad du vill göra i livet, flyttade själv hemifrån för ca 10 månader sen och funderat på att flytta hem igen.

Trygg-Hansa har en prova-på-hemförsäkring under sex månader för 200kr. Den körde vi med när jag flyttade hemifrån.

Sen att välja elleverantör är också noga, räkna räkna räkna så kan man spara in pengar genom att välja "rätt" ellevernatör.

Det är mina små tips.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

Att flytta ger ju ett ganska stort bryt från det gamla så det kan garanterat ge slå som en rätt stor omstart från gamla invanda rutiner och livsvanor. Och det är ju bara positivt om man går in för det med rätt inställning, lär hjälpa stort att verkligen satsa försöka komma ut och skaffa jobb eller börja plugga. Men samtidigt så är nog enkelt också att bara falla in i något slags slummer eftersom pengar ändå kommer in i viss mån så det gäller ju att man verkligen vill något...
Och angående möblerna så vet jag inget om vad soc kan hjälpa till med men det känns ju som en smart grej annars att börja lågt, dvs beggade och enklare möbler och sedan byta ut eftersom du har råd... Skönaste är givetvis att ha en startbudget och fixa lägenheten direkt men har du ingen möjlighet till att tjäna pengar innan du flyttar så ja, börja lågt helt enkelt... Lycka till då

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nivv
Kristianstad är faktiskt en jäkla trevlig stad. Har bott där i nästan hela mitt liv. ABK har "bostad direkt" så du slipper stå i kö, först till kvarn gäller. Har man lite flyt får man en billig och bra lägenhet. Lägenheter på Gamlegården finns alltid som "bostad direkt" då de inte är så populära

Områden som är bra är, östermalm, söder, egna hem, lyckans höjd, centrum (duh). Det jag inte skulle råda till är egentligen bara näsby/gamlegården, mycket skit där. I så fall är Österäng bättre.

Ah, tack för informationen!
Vilka områden ligger någorlunda nära Centrum?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Mitt tips är att inte nojja för mycket. Alla möjliga idioter har bostad, så då lär ju du klara dig utan större problem.

Jo, det är sant

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zlayphir
Trygg-Hansa har en prova-på-hemförsäkring under sex månader för 200kr. Den körde vi med när jag flyttade hemifrån.

Sen att välja elleverantör är också noga, räkna räkna räkna så kan man spara in pengar genom att välja "rätt" ellevernatör.

Det är mina små tips.

Hmm, dessa tips är väldigt värdefulla, tack ska du ha

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZitreXx
Att flytta ger ju ett ganska stort bryt från det gamla så det kan garanterat ge slå som en rätt stor omstart från gamla invanda rutiner och livsvanor. Och det är ju bara positivt om man går in för det med rätt inställning, lär hjälpa stort att verkligen satsa försöka komma ut och skaffa jobb eller börja plugga. Men samtidigt så är nog enkelt också att bara falla in i något slags slummer eftersom pengar ändå kommer in i viss mån så det gäller ju att man verkligen vill något...
Och angående möblerna så vet jag inget om vad soc kan hjälpa till med men det känns ju som en smart grej annars att börja lågt, dvs beggade och enklare möbler och sedan byta ut eftersom du har råd... Skönaste är givetvis att ha en startbudget och fixa lägenheten direkt men har du ingen möjlighet till att tjäna pengar innan du flyttar så ja, börja lågt helt enkelt... Lycka till då

Jo, det är lätt att bli förslappad och nästinpå apatisk, det har jag fått känna på under tiden jag gått arbetslös med magkatarr och nästan noll kontakt med polarna.
Det är det jag vill komma ifrån, och jag är fast besluten att få ordning på mitt liv.

Ang möbler så har jag fått svar från Soc:

Citat:

Hörby kommun har riktlinje på att en ensamstående kan beviljas 3700 kr om behovet inte kan tillgodoses på annat sätt. Kostnad för hemutrustning avser bättre begagnat och tanken är att du så småningom kan byta ut sakerna när är självförsörjande. Utöver normen för hemutrustning kan du även beviljas bistånd till TV 1000 kr och dammsugare 700 kr.

3700kr till soffa, soffbord, matbord, stolar, bestick å sånt, inte illa.

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Medlem

what!! får man pengar till tv, vad i h***ete.

det där är waste med pengar