Minska radonvärden med ventilation

Permalänk
Medlem

Minska radonvärden med ventilation

Jo det är så att jag sitter med i styrelsen i min bostadsrättsförening och vi måste sänka våra radonvärden i fastigheten. Våran enda idé är att fixa bättre ventilation. Det är ca 72 lägenheter som det ska dras rör och skit till för att fixa drag med hjälp av en motor på taket. Offer på nånstans under 4 mille finns. Det negativa med detta är att de kommer sätta in en köksfläkt/huv istället för köksfläkt, som kommer reglera ventilationen. Jag gillar inte det alternativet och letar efter något annat. Jag har en ny fräsch köksfläkt på vinden som ska in när jag renoverar mitt kök och vill inte ha något fult som säkert inte passar med det andra. Säkert flera i föreningen som inte blir så glada av detta.

Det första som jag undrar kan vi i föreningen bestämma detta att vi ska tvinga på de andra medlemmar detta?

Någon som har kännedom om något annat smart alternativ som skulle kunna vara smartare(billigare?)

Vill helst ha något som inte tvingar på mig skit som jag inte vill ha. Hade varit bättre med någon låda eller reglerbar sak direkt vid Ventilationshålet.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Var kommer det ifrån? Är det källaren alltså grunden? Eller är det väggarna? Vattnet?

Bra saker att veta innan man börjar med åtgärder

Men ventilation brukar vara det billigaste och lättaste sättet att åtgärda problemen med. Om ni inte vill riva allt, schakta och bygga nytt

Permalänk
Medlem

Det är gammalt hus med blåbetongstomme. Bärande väggar alltså.

Tips på andra ventilationsystem istället för att bli påtvingade fläktkåpor som de har?

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Jag hörde om en grej för nåt år sedan, att man ska kunna "tapetsera" en spärr för radon, kommer inte ihåg riktigt men om du googlar på det så kanske du får fram något. Som en våtrumsspärr ungefär fast för radon utifrån.

Ventilationen har säkerligen den firman du pratat med koll på vad som behövs. Men ta in fler offerter, det är aldrig fel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av "Something"
Jag hörde om en grej för nåt år sedan, att man ska kunna "tapetsera" en spärr för radon, kommer inte ihåg riktigt men om du googlar på det så kanske du får fram något. Som en våtrumsspärr ungefär fast för radon utifrån.

Ventilationen har säkerligen den firman du pratat med koll på vad som behövs. Men ta in fler offerter, det är aldrig fel.

ja jag hittade den där tapeten förut och den kan ju fungera ganska bra. Finns även en primer som används i badrum som motverkar radon också men vet inte hur bra den är.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Såpass alltså, kolla upp om du kan hitta firman som tillverkar den och ring upp dom. Du kanske kan få tips om hantverkare i ditt område som använder sig av den?

Permalänk

Blytapeter ungefär?

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06