Permalänk
Skrivet av Gigabite:

Har inte asrock något sorts sata3 kort som sätts i en pci x1 slot så man kan köra 16x/16x med cf/sli ?

det är fortfarande inte moderkortet som bestämmer antal lanes, det är prollen som gör det och i5an har bara 16 lanes därför får man bara ut 8x/8x i CF.

Skrivet av KKay:

okey, köper ett esd-armband med. men vart sätter man ena änden?

jag har bestämt mig för i5an, då jag även gör andra grejer än att spela

esd armbandet sätter du tex i ett vatten rörs element eftersom dom måste vara jordade i slut ändan eller sätt det i ett väggutaggs jord plint (alltså den guld mässing plätterad saken som sticker ut) eller så tjuvkopplar man ett nätagg och så hakar du på det på den när den står och brummar eftersom då är den jordad

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 5 5600X@ 4.85GHz ][GPU: ASUS GTX1070TI Strix][MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming]
[RAM: G.Skill Aegis 32GB 3000MHz][DAC/Amp: Asus Xonar Essence One]
[Dator Lurar: Sennheiser HD650 & Beyerdynamic DT880 Pro 250Ω]

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

okey, köper ett esd-armband med. men vart sätter man ena änden?

jag har bestämt mig för i5an, då jag även gör andra grejer än att spela

Den sätter du i något metallföremål, t.ex. ett element eller varför inte i chassit

Edit: Sorry, chassit är nog ingen bra idé, kom på att det ska vara något jordat du sätter enda änden i..

Permalänk
Medlem
Skrivet av djjokke:

Den sätter du i något metallföremål, t.ex. ett element eller varför inte i chassit

Edit: Sorry, chassit är nog ingen bra idé, kom på att det ska vara något jordat du sätter enda änden i..

Det verkar vara väldigt delade åsikter om just det där om vars man ska sätta ena änden.
En del säger att det räcker med att röra i diskbänken innan du börjar jobba med datorn, en del som du sa osv... Haha, rätt irriterande, för man har ju ingen aning om vad som stämmer

Men på komplett säger dom att man ska sätta den i chassiet, så det kanske vore en bra idé, för om någon komponent flyger så borde man få en ny eftersom man gjorde som dom sa, right?

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Din dator kommer dra ca 70% av aggregatets utsatta Watt i load (om du klockar lite). Jag skulle kört på det men jag vet att det finns många här inne som skulle föreslå 750W agget (då ligger systemet på 60%).

Diskuterade tidigare idag med en kille om huruvida man borde köra på 650 eller 750.
http://www.sweclockers.com/forum/86-koeprad/924101-pallar-nae...

Visa signatur

Phenom II x 4 925 - Gigabyte 5750 - Asus M4A78T-E - 2x2GB Crucial BallistiX 1333 MHz 7-7-7-24 - OCZ Fatal1ty Series 550W PSU - WD Caviar black 640GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Negima:

Din dator kommer dra ca 70% av aggregatets utsatta Watt i load (om du klockar lite). Jag skulle kört på det men jag vet att det finns många här inne som skulle föreslå 750W agget (då ligger systemet på 60%).

Diskuterade tidigare idag med en kille om huruvida man borde köra på 650 eller 750.
http://www.sweclockers.com/forum/86-koeprad/924101-pallar-nae...

okej tack

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Kom på en grej, jag äger ingen datorskärm och jag hade inte planerat att köpa en i samma veva som datorn.
Hade tänkt koppla datorn till tvn (lcd 42"), men det jag undrar är om det kommer gå innan jag ens gjort några inställningar på grafikkortet för t.ex. hdmi output? Kör grafikkortet dvi som standard vid uppstart? Kan jag isf använda en dvi - vga adapter? Har bara hdmi och vga på tvn.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Alla ATI kort jag har ägt har kännt efter vilken kontakt som används och sedan skickat ut signaler genom den, bör bara vara plug and play med HDMI.

Visa signatur

13700k-32gb 3200mhz-RTX3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av scoorch:

Alla ATI kort jag har ägt har kännt efter vilken kontakt som används och sedan skickat ut signaler genom den, bör bara vara plug and play med HDMI.

Okej! Tack!

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Ojojoj, nu när amds nya processor kommit ut så rör det om rejält i grytan.
Är det värt att satsa på AMD Phenom2 X6 1055T och Asus Crosshair IV Formula?
Eller är det bättre att köra med paketet jag redan plockat ihop med i5 750?

Jag gillade verkligen asus bräda, men processorn verkar lite vek i dagens läge, då det inte finns så många program / spel som kan utnyttja 6 kärnor. Men som när dom 4 kärniga kom va det typ likadant, men idag så smiskar dom väl alla 2 kärniga?

Bättre att vänta och uppgradera senare?

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antimon:

Finns fler P55-kort som stöder 16x/16x crossfire.. Asus Maximus III extreme tex. Gigabyte har säkert nåt också. Sen vad det gör i prestanda är ju som sagt en annan sak. Finns nog ett antal ämnen som tar upp det i forumet.

Edit: Eller om nu Asrock p55 extreme inte stödjer 16x/16x crossfire (verkar inte som det) så finns det iallafall ett som gör det..

http://www.intel.com/Assets/PDF/prodbrief/322641.pdf

Intressant det med Maximus 3 som stödjer 2x 16x PCI-E, det står det i specsen vad jag läst. Dock enligt PDF dokumentet på Chipsettet det använder så går bara 2x 8x, undra hur Asus tänkt där igentligen?!

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Skrivet av KKay:

Ojojoj, nu när amds nya processor kommit ut så rör det om rejält i grytan.
Är det värt att satsa på AMD Phenom2 X6 1055T och Asus Crosshair IV Formula?
Eller är det bättre att köra med paketet jag redan plockat ihop med i5 750?

Jag gillade verkligen asus bräda, men processorn verkar lite vek i dagens läge, då det inte finns så många program / spel som kan utnyttja 6 kärnor. Men som när dom 4 kärniga kom va det typ likadant, men idag så smiskar dom väl alla 2 kärniga?

Bättre att vänta och uppgradera senare?

Jag hade helt klart gått på x6 ändå, det kommer ju bara bli bättre och bättre frammåt i tiden, när mer och mer stödjer den, och det är ju itne så att den direkt begränsar något spel nu, det är ju fortfarande rafikkorten som gör det.

Ang. ESD-band så, ja, jag vet inte om det behövs, jag har skruvat i datorer sen jag bytte moderkort på min första 286a, runt 90 +/- 2år, och har aldrig förstört något pga det. Jag kan röra på ett jordat element dom gånger jag kommer ihåg, annars inget mer.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

Precis som jag tänkte, att den skulle få mer och mer stöd
Men då blir det att gå åt amd hållet då för första gången ;D spännande.

Jadu, jag tror nog att jag kör på ett ESD-band, kostar ju inte direkt mycket så

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Ingen som skaffat sig asus nya bräda och AMD Phenom2 X6 1055T?
Skulle vilja höra lite feedback från dom.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Avstängd

Jobbar du med musik lär hexa core hjälpa dig betydligt mer än i5. Sen får du ju även usb3 och allt annat skräp dom nya moderkorten har Och stödet för hexa core lär ju inte minska - snarare öka

Permalänk
Hedersmedlem

Korspost är ej tillåten, se gärna våra regler för mer information.

*Låst*

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.