Motorcykelkörkort (begränsad effekt)

Permalänk
Inaktiv

Motorcykelkörkort (begränsad effekt)

Hej,

I höstas tog jag mitt körkort för bil och har som mål att ta motorcykelkörkort med begränsad effekt nu till/under sommaren. Jag var inne på http://www.korkortsportalen.se/ och läste lite, men stötte på en liten fundering.

I och med att jag tog mitt bilkörkort blev jag ju automatiskt tvungen att genomgå båda riskutbildningskurserna. Stod på körkortsportalen att man ska ha:

Sex stycken krav för att få A-körkort

"Det finns sex stycken krav som du måste uppfylla för att få ditt körkort.
1. Du har körkortstillstånd.
2. Du är permanent bosatt i Sverige eller har studerat här i minst sex månader.
3. Du har fyllt
a) 16 år för behörigheten A1
b) 18 år för behörigheten A (begränsad effekt)
c) 21 år för behörigheten A (obegränsad effekt)
4. Du har genomgått riskutbildning (Gäller från den 1 november 2009)
5. Du har avlagt godkänt förarprov (kunskapsprov och körprov).
6. Du har inget körkort som är utfärdat i någon annan stat inom EES-området (rabblar upp en massa länder)."

Min fråga är då, om jag har genomgått den tidigare, behöver jag ta kursen igen eller följer den automatiskt med iom att jag har klarat körkort för bil?

Permalänk
Medlem

tyvärr måste man gå om:/ jävla blodsugare de där..

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Permalänk

Men det är är väl två riskutbildningar för mc.

Del 1 handlar om alkohol, andra droger, trötthet samt faktorer och beteenden som medför ökade risker.
Del 2 handlar om hastighet, säkerhet och körning under särskilda förhållanden.

http://korkortsportalen.se/jag-ska-ta-korkort/motorcykel/Risk...

Är själv sugen på mc körkort, men det blir väldigt dyrt nu när man ska gå dem riskutbildningarna

Visa signatur

Bärbar:  Macbook Pro TB 13 - i5 2.9 GHz - 8 GB RAM - 256 GB SSD
NAS: Synology DS1819+ - 60 TB | NAS: Synology DS1815+ - 9 TB
ESXi-1: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 16 GB RAM - 250 GB mSSD - 1 TB SSHD
ESXi-2: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 16 GB RAM - 250 GB mSSD
RDP: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 8 GB RAM - 120 GB mSSD - 250 GB SSD

Permalänk

Ja vad är det för skit, de mjölkar en på pengar så fort de får chansen

Visa signatur

Bears.
Beets.
Battlestar Galactica.

Permalänk
Inaktiv

Okej, det var det jag tänkte.. illa. Jaja, vad kan man göra.

Permalänk
Medlem

Å förr fick man A-kort när man tog B på köpet. Helt sjukt egentligen.
Visst är det bra med riskutbildningar men de borde ta in alla gubbar o tanter som kör MC utan att någonsin ha kört upp på lite riskutbildning.

Men å andra sidan är det kanska alla hormonstinna unga män som ställer till det.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk

Har för mig att det är de som tog körkort före 1974 eller där i krokarna som fick A-behörigheten på köpet..
Tydligen är såna en del i olycksstatistiken eftersom de har helt fel bromsteknik och gärna bromsar främst med bakhjulet och får en fin bredsida in i hindret..

Permalänk
Medlem

Själv tog jag körkort på lätt MC när jag var 18 år 1985, körde alltså upp på en 125:a. Det var sista året man kunde göra det och sedan automatiskt få köra tung motorcykel när man fyllde 18. Ångrar inte en sekund att jag gjorde det då för annars hade det nog aldrig blivit av. Köpte sedan min Honda Dominator NX650 när jag hade fått jobb 1991 och den har jag fortfarande har kvar. Men inte var det direkt svårare att köra bara för att den var lite tyngre och har en starkare motor. Men den kanske ändå har ganska begränsad effekt i och för sig.

Minns när vi hade bromsövning på körskolan. Det var 90-väg och vi skulle börja bromsa när körläraren vinkade och då hinna stanna före en mindre väg som kom från höger. Bromsa så mycket som möjligt var uppgiften. De första gångerna åkte jag förbi korsningen när jag bromsade men sedan blev jag lite förbannad på mig själv och tog i ordentligt med bromshandtaget och släppte efter försiktigt allteftersom hastigheten minskade. Stannade ca 15 meter före korsningen (före alla andra elever). Tydligen hade jag haft bakhjulet en halv meter upp i luften under inbromsningen och jag fick godkänt av körläraren med kommentaren "det gällde inte livet"...