Scareware ökar kraftigt

Permalänk
Melding Plague

Scareware ökar kraftigt

Enligt en studie från Google ökar antalet scareware-program kraftigt. Vanliga antivirusprogram klarar inte alltid av att stoppa attackerna.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Vilken människa är det som gör dessa "feak" antivirusprogram? Fan vad omoraliskt att hålla på med sånt skit. De borde hamna i fängelset, minst.

Permalänk
Medlem

Trist utveckling, som tyvärr blir värre.

Permalänk
Medlem

vad tjänar dom på det?

Permalänk
Avstängd

Jag kör i alla fall bara med AntiVirus program som jag vet är seriösa

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av mackan50:

vad tjänar dom på det?

Det stod att de tog betalt för att ta bort de så kallade virusen från datorn, alltså tjänar de på att scamma folk som inte har så stora kunskaper om datorer.

Själv kör jag Norton, fick ju ett år grattis på Dreamhack

Visa signatur

Desktop | CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D | GPU: nVidia Geforce RTX 4080 Super 16gb | RAM 64gb ddr5 6000mhz | SSD Kingston KC3000 2tb
Apple MacBook Air | CPU/GPU: M1 | RAM: 8gb | SSD: 256gb

Permalänk
Medlem

Så de har fått ett eget namn tillslut.

En variant förutom den som nämndes i artikeln är en popup ruta med en falsk varning att du reda är infekterad. Är man uppmärksam eller rädd så tror folk är en eget antivirus som varnar att du är under attack. Så de trycker och märker inte att det är webbläsaren den kommer ifrån.

Ibland kapas sidor och får sånt här har man hört.

Permalänk
Medlem

Har fått ta bort ganska mycket sånt skit från datorer, en vanlig svensson har inte riktigt koll på om det är fejk eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mackan50:

vad tjänar dom på det?

Folk får betala för att programmet ska "hjälpa dem att ta bort virus", så de tjänar pengar på det. Förutom att de antagligen tänker som folk som gör vanliga virus...

Edit: Ashashiva hann före...

Visa signatur

En budget compaq laptop från 2007.

Permalänk
Medlem

Har sett det ett par gånger, på min dator, mammas dator, och en dator på jobbet. Har backat en sida, verkar fungera...
Dessutom kör jag med uppdaterat licensierat Virusskydd o brandvägg.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av furuliden:

Vilken människa är det som gör dessa "feak" antivirusprogram? Fan vad omoraliskt att hålla på med sånt skit. De borde hamna i fängelset, minst.

Finns folk till allt... Tro mig ^^

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Tacka vet jag Mac OSX

Permalänk
Avstängd

Jadu, detta kan nog stämma... rensade precis bort ett Scareware nu. Spybot, spywaredoctor och ad-aware failade att få bort det. Men lyckades få bort skiten manuellt.

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk

Jag förstår inte, måste man inte på något vis acceptera för att det skall installeras? Det krävs en IQ över 3 för att förstå att saker och ting inte alltid är så gratis. Speciellt inte i dessa fall. Speciellt när reklamen som visas är en GIF-bild med 32 färger (som ser katastrofal ut) som visar någon bild på Windows XP och sedan en klatschig animation.

"Få din data genomsökt av FREE PC DOCTOR DELUXE FREE gratis!", absolut! Samma människor som ansöker om sitt "GUARANTEED GREEN CARD IN THE USA" också, kanske? Eller är det just DU som är den 1 000 000 besökaren på en hemsida?

Päh!

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Avstängd

Praoade på ett ställe där vi fick in datorer med "spy-axe" som var precis som detta. En liten ikon i aktivitetsffältet sa att din dator är infekterad osv. Var jävligt tråkigt att ta bort.

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Medlem

Känner många som surfar runt på Facebook, och så får endel något från en bekant, typ ett vykort/blomma/länk/meddelande på facebook där det står "Kolla in hur du får 75% rabatt på blablabla!"...och vipps så får man skiten. Skiten sprids väldigt bra via Facebook! Det sämsta är att folk skickar vidare dessa jävla länkar till alla...

"Din dator är infekterad av ett allvarligt virus. Avinstallera ditt befintliga anti-virusprogram då den ej uppfyller godkända krav och installera sedan vårat program..." O.o

När jag pratar med personer som har drabbats av det, så GÖR de det som det står. Endel skäms som fan när de inser att de klickar på saker man inte ska klicka på när de tror att de vet var viruset på internet finns...

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av HypeX:

Tacka vet jag Mac OSX

Macintosh Viruses and Mac Virus Resources

Tacka vet jag ett bra AV

Finns säkert en hel del mer till mac

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av blomqvist:

Jag förstår inte, måste man inte på något vis acceptera för att det skall installeras? Det krävs en IQ över 3 för att förstå att saker och ting inte alltid är så gratis. Speciellt inte i dessa fall. Speciellt när reklamen som visas är en GIF-bild med 32 färger (som ser katastrofal ut) som visar någon bild på Windows XP och sedan en klatschig animation.

"Få din data genomsökt av FREE PC DOCTOR DELUXE FREE gratis!", absolut! Samma människor som ansöker om sitt "GUARANTEED GREEN CARD IN THE USA" också, kanske? Eller är det just DU som är den 1 000 000 besökaren på en hemsida?

Päh!

Det är en typ av marknadsföring för dessa program. Dessa katastrofbanners är nog inte det stora problemet idag. En smartare variant som fått större gensomslag är att ha professionella hemsidor med banners på¨hemsidor som inte ser ut som stryk. Lite mer smakfullt, professionellt och genomtänkt kan man väl säga. Dessa program är inte heller gratis (som nyheten också säger) vilket gör att mottagaren då litar på produkten i högre utsträckning. Sedan är faktiskt antivirusprogram gratis ibland som exempelvis Avast.

Så det är inte så lätt för den oinsatte att faktiskt veta vad man kan lita på i antivirusväg. Gemene man som inte har ett antivirus, får varningar från windows att antivirusprogram inte är installerat och som inte känner till detta hot kommer självfallet ganska lätt att gå i denna fälla. Här ser jag windows egen antiviruslösning som en "blessing" för microsoft tipsar själva om att skaffa detta i samband med "inget antivirus installerat" - varningen. Minskar risken för att folk går ut och hittar nå skit på nätet istället för ett legitimt antivirusskydd.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av blomqvist:

Jag förstår inte, måste man inte på något vis acceptera för att det skall installeras? Det krävs en IQ över 3 för att förstå att saker och ting inte alltid är så gratis. Speciellt inte i dessa fall. Speciellt när reklamen som visas är en GIF-bild med 32 färger (som ser katastrofal ut) som visar någon bild på Windows XP och sedan en klatschig animation.

"Få din data genomsökt av FREE PC DOCTOR DELUXE FREE gratis!", absolut! Samma människor som ansöker om sitt "GUARANTEED GREEN CARD IN THE USA" också, kanske? Eller är det just DU som är den 1 000 000 besökaren på en hemsida?

Päh!

När du uttrycker dig på det viset...

Nä, men när det hände för mig första gången så var jag lurad en liten stund. Man blir ju lite uppskrämd av att man hade 15 trojaner och missar att explorer-rutan var innuti webbläsaren. Men som sagt så tog jag mitt förnuft till fånga (inom 30 sek) och blev aldrig ordentligt lurad.

Skrivet av tosseboll:

Har sett det ett par gånger, på min dator, mammas dator, och en dator på jobbet. Har backat en sida, verkar fungera...
Dessutom kör jag med uppdaterat licensierat Virusskydd o brandvägg.

Jag brukar få stänga hela webbläsaren genom aktivitetshanteraren. Surt när man har andra flikar öppna samtidigt.

Permalänk
Medlem

Råkade ut för Errorsafe popups ett par gånger, och trots att man avslutade aktiviteten utan att trycka en enda gång på popupen, kom man likväl till deras sida och fick ner installationsfilen(som dock inte kördes)

Permalänk
Medlem

Många Anti Virus har själva scarewares som följer med vissa program!

Permalänk

Första gången jag såg ett sådant program, blev jag ruskigt skraj först, men sen undrade jag varför i helvete det fönstret hade Windows XP tema, när jag har windows 7. Sen insåg jag att jag hade blivit lurad... :/

Permalänk
Avstängd

har själv haft problem med dessa virus. Hade nyss 5 st på samma dator. Efter att ha testet 10 antimalwareprogram och 5 antivirus fick de bli en omformatering

Permalänk
Medlem

Har fått såna här falska rapporter förut, men man vore ju bara dum om man föll för dom. Jag litar på mitt NOD32 Är det någon som föresten vet något som är bättre än NOD32? Känns som att de har börjat komma annat som folk använder nu.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Har kört 1000-tals timmar utan AV och inga virus. Det är beteendet på nätet som helt avgör vad du drar på dig för skit. Finns många bra och kända gratisvaror man kan använda för att leta malware, spyware, trojaner, worms mm. Därtill en imagebackup då och då på systempartitionen.

Annars kan man ge fan i Win och köra tex. Ubuntu som duger till 95% för de flesta, dessutom gratis.

Permalänk
Medlem

Min inte så smarta kompis lyckades installera nått sånt här program. Var ett helvete att verkligen få bort allt av skiten.

Visa signatur

[4690k@4,7GHz] [Asus Z97-A] [Asus GTX 970 Strix] [Corsair 16GB DDR3 1600MHz] [Samsung 830 120 GB] [WD Green 3TB]

Permalänk
Avstängd

Skulle vilja påstå att om man är så korkad att installera skiten och betala - så förtjänar man att bli lurad. Skulle inte ens vilja påstå att detta är omoraliskt utan snarare en rätt moral att lura folk som försöker sig på sånt dom inte förstår.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Robeliboban:

Många Anti Virus har själva scarewares som följer med vissa program!

Vilka da?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jookeer:

Har kört 1000-tals timmar utan AV och inga virus. Det är beteendet på nätet som helt avgör vad du drar på dig för skit. Finns många bra och kända gratisvaror man kan använda för att leta malware, spyware, trojaner, worms mm. Därtill en imagebackup då och då på systempartitionen.

Annars kan man ge fan i Win och köra tex. Ubuntu som duger till 95% för de flesta, dessutom gratis.

Nu beror det såklart på vilket OS man har. Ganska säker på att du är väldigt kunnig om datorer, men hur vet du att du inte har virus utan ett AV? Sedan kan man såklart vända på det. Hur vet man att man inte har virus när man ändå har ett AV ;).
Kan ju vara svårt att upptäcka några av dessa om man lägger in antivirus för check efter infektion.
Jag håller till stor del med dig angående surfvanor, men mitt Avast har räddat mig flertalet gånger bara senaste året sedan polare har kommit med smutsiga USBstickor och externa hårdddiskar.

Skrivet av facedark:

Skulle vilja påstå att om man är så korkad att installera skiten och betala - så förtjänar man att bli lurad. Skulle inte ens vilja påstå att detta är omoraliskt utan snarare en rätt moral att lura folk som försöker sig på sånt dom inte förstår.

Ja, så kan man ju också säga. Men nu är det en rätt stor djungel där ute för den som inte har datorvana. Det är kanske inte IT-nördar som är främsta målet för dessa lurendrejeriverksamheter. Läs mitt inlägg högre upp.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Så de har fått ett eget namn tillslut.

En variant förutom den som nämndes i artikeln är en popup ruta med en falsk varning att du reda är infekterad. Är man uppmärksam eller rädd så tror folk är en eget antivirus som varnar att du är under attack. Så de trycker och märker inte att det är webbläsaren den kommer ifrån.

Ibland kapas sidor och får sånt här har man hört.

Stämmer bra.
Jag har haft hand om ett par mindre kunder för över ett år sen som åkte på sånt här.

Tyvärr kan de inte namnet eller utseendet på deras egna antivirus heller, eller skillnaden på vanliga programdialoger och web-popups, så när sånt här händer så antog det att det var det egna antiviruset som hade upptäckt något och frågat om den ska göra en åtgärd.

Det gick hyfsat fort att ta bort manuellt, men ett gissel är det allt för mindre datorkunniga.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|