Istället för GTX285 som har brunnit?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Henkezd:

Jag hade iof delvis nytta av produkterna i mitt exempel men det var inget min återförsäljare sa nånting om, surt när återförsäljare är hårda på reglerna tillbaka.

Men är det inom garantitid så ska ju återförsäljaren ändå reparera/byta ut produkten.
I TS fall måste han ju få ett nytt kort som är lika i värde eftersom det inte går att få tag på just det kortet han har.

Bara för att han haft nytta av ett gtx285 i 10 månader betyder inte det att han ska få ett gt220 eller vad de heter för att han haft det så länge.

Mvh

Har ingen aning vad skäligt är på ett grafikkort men på en skärm som var cirka ett år gammal räknades halva nypriset. Skulle gissa att komplett försöker ersätta TS kort med liknande prestanda eller högre, alternativt pengarna tillbaka. Att tänka på vid pengarna tillbaka är att även där har butiken rätt att hävda att konsument har haft betydande nytta av produkt.
Varför TS ska ha ett kort som kostar lika mycket som det han en gång köpte har jag svårt att hänga med på. Skulle man alltid utgå från värdet vid inköpsdatum är man ju dödsdömd när man handlat på rea eller liknande och ska bli kompenserad vid garnati...

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Har ingen aning vad skäligt är på ett grafikkort men på en skärm som var cirka ett år gammal räknades halva nypriset. Skulle gissa att komplett försöker ersätta TS kort med liknande prestanda eller högre, alternativt pengarna tillbaka. Att tänka på vid pengarna tillbaka är att även där har butiken rätt att hävda att konsument har haft betydande nytta av produkt.
Varför TS ska ha ett kort som kostar lika mycket som det han en gång köpte har jag svårt att hänga med på. Skulle man alltid utgå från värdet vid inköpsdatum är man ju dödsdömd när man handlat på rea eller liknande och ska bli kompenserad vid garnati...

Beror ju lite på, priset vid inköpsdatum är ju det som räknas då du ska häva ditt köp just av denna anledning ser jag det som relevant.
Och att häva sitt köp brukar iof inte vara den första åtgärden utan säljaren brukar få två chanser att avhjälpa felet innan det blir relevant.

Ditt fall där du fick hälften av pengarna tillbaka förstår jag inte riktigt heller, ville du inte få skärmen utbytt eller? För det har ju du egentligen all rätt till och så brukar det gå till mig veterligen.

Mvh

Visa signatur

AMD Ryzen R9 3900X | Gigabyte Aorus Ultra X570 | Corsair 64GB | RTX 3080 Ti

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Henkezd:

Beror ju lite på, priset vid inköpsdatum är ju det som räknas då du ska häva ditt köp just av denna anledning ser jag det som relevant.
Och att häva sitt köp brukar iof inte vara den första åtgärden utan säljaren brukar få två chanser att avhjälpa felet innan det blir relevant.

Ditt fall där du fick hälften av pengarna tillbaka förstår jag inte riktigt heller, ville du inte få skärmen utbytt eller? För det har ju du egentligen all rätt till och så brukar det gå till mig veterligen.

Mvh

Jag har för mig att det var tredje försöket och att jag var ruskigt trött på skärmen vid det laget, så det var jag själv som ville häva köpet.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snozan:

Verkar som de kan löna sej att ha 10 års garanti Mycke hinner hända å kortet man köpte hinner utgå. EVGA har ju en "step up", jo ja tackar ja Den känns mer omfattande än va de först verkar hihi

Riktigt gött. Bara betala någon hundring mer för EVGA, sen när grafikkortet blir segt efter 3 år så klockar man skiten ur det så det går sönder (De brukar ej gå att bevisa?), så lämnar man in det och får ett nytt kort för samma pris, fast 3 år nyare och 3 år bättre:D Jävligt bra ide, hålla sig uppdaterad gratis:D

Dock lär de ju undra när samma persons kort går sönder var 3e år flera gånger i rad;)

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem
Skrivet av getskägg:

Har FYI inte rört det, inte klockat det & har rena dammfilter & renblåst & sval dator.
Satt i det två ggr & tagit ur det en gång däremellan. Alltid förvarat i antistatpåse & kartong.
Vidtar alltid antistatiska åtgärder innan jag rör något i burken ö.h.t., har ESDarmband, rör aldrig PCB:t.

I allt, utom det faktum att det dog för mig under spridande av illalukt, ett underbart kort.
Visst borde jag få ett 5870?

Mvh

De ja mena var att de spelar alltså ingen roll mo du skulle ha överklockat de och de därigenom gått sönder.

Tar mej som exempel: Ja köpte ett ASUS vanilla klock koprt från komplett (ASUS GTX 260). De visade sej att de var ett begangnat kort. Jag skicka tillbaka de, eftersom de inte kändes "safe" med ett begangnat kort eftersom ja betalt fullpris. Detta var dock de enda kort de hade å de skulle dröja ca 1 månad till nästa leverans, otålig som ja va fråga ja om de gick bra att lägga en hundring imellan för ett EVGA GTX 260 SC kort, vilket inte va nåra som helst problem.
Jag fick hem kortet, de stod "Superclocked" på de, tillochmed klisterlappen talade om att de skulle va ett SC kort. Men inne i windows förkunade de annat, de var ett "Super superclocked" kort. Blev lite orollig ioch med garantin så jag mejlade EVGA där ja fick till svar att de spela ingen roll hur mycket ja klockade kortet de skulle tåla de. Dom till och med uppmuntrar till de, så de är inget hinder om man vill göra en RMA.
Fick veta genom EVGA att 10 år gäller i sverige, punkt slut

Skrivet av Devrer:

Riktigt gött. Bara betala någon hundring mer för EVGA, sen när grafikkortet blir segt efter 3 år så klockar man skiten ur det så det går sönder (De brukar ej gå att bevisa?), så lämnar man in det och får ett nytt kort för samma pris, fast 3 år nyare och 3 år bättre:D Jävligt bra ide, hålla sig uppdaterad gratis:D

Dock lär de ju undra när samma persons kort går sönder var 3e år flera gånger i rad;)

Läste om en på EVGA forumet, han hade bytt kylare när han var ganska rund under fötterna. Han hade råkat h sönder nåra kondingar som ramlat av. Han fick till svar att de va inga problem, han skulle skicka in de till EVGA å få de dit lött igen.

Men i praktiken är de ju så med allt, kommer ihåg ja hade en sunkig IDE håriddisk, den paja efter ca 2.5 år å jag hade 3 års garanti. Givervis fanns de inga såna då utan jag fick en en SATA2 i utbyte.

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Medlem
Skrivet av snozan:

De ja mena var att de spelar alltså ingen roll mo du skulle ha överklockat de och de därigenom gått sönder.

Ja, det förstod jag allt första gången. Det är inte bara bling med EVGA-grejor
och inte det första EVGA-kortet jag har ägt, heller. Bra skit & inte dyrt heller, om man räknar in garantin.

Mvh

Permalänk
Medlem

10 års garantin gäller bara om man registrerar produkten på deras sida, senast 30 dagar efter köp (hur nu de vet när man köpt).
Samt gäller det inte alla produkter men dom flesta!

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Komplett skickar ett GTX470 som ersättning för GTX285. Inga pengar emellan.
Är ganska nöjd med det, iaf innan jag har hört irl hur mycket det väsnas .. tänkte bara ifall nån undrade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av getskägg:

Tack för era svar.

Någon som har haft 4890 med ref.kylare & nu har 5xxx/4x0-kort & som kan säga något om (fläkt)ljudnivåerna?

Mvh

Jag bytte från ett 4890 till ett 5850, som natt och dag, ingen jetmotor till kylare längre!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SoulShatter:

Tycker det är lite lustigt att alla säger 470 lr 5870. 5850 har ungefär samma prestanda som 470 till ett bättre pris.
Vill du ha ett tyst grafikkort passa på att ta en extra titt på de modeller som inte har referenskylaren. Tex PowerColors PCS+

Om man lever kvar i April så ja, men nu presterar 470 som ett 5870, och imorgon (den 24e) så kommer det att prestera ännu bättre då 256-drivrutinen släpps.

Jag tycker att du ska välja antingen ett 470 eller ett 5870.

Edit:

Skrivet av getskägg:

Komplett skickar ett GTX470 som ersättning för GTX285. Inga pengar emellan.
Är ganska nöjd med det, iaf innan jag har hört irl hur mycket det väsnas .. tänkte bara ifall nån undrade.

Fan det va bra utav Komplett. Det där att det väsnas är bara bullshit. Visst, om du drar upp fläkten på 100% så väsnas den som fan, men har du på auto så varvar den knappt upp och låter därmed inte mer än resten av fläktarna i burken. Grafikkortet börjar låta mycket när den ligger på ca:80%, vilket den aldrig gör om du har på auto.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi