Film Steaming mellan lan och internet!

Permalänk
Medlem

Film Steaming mellan lan och internet!

Hej! Ska snart flytta, på de nya stället kommer jag skaffa 10/10 från Comhem.

Iaf, där jag bor nu hos päronen har vi 8/1 från tele2, Jag har några hårdiskar med filmer på, mesta delens i storleken 700mb per timme i dvix, Jag har en projektor och tänkte skaffa en typ popcorn hour eller liknande för att steama filmer via nätverket internt. Jag vill också kunna dela ut mina filmer så min mor och far kan se dem hemma på ett relativt smidigt och säkert sätt.

Så:

1: Finns de något popcorn hour som klarar Hdmi, ljud ut via optisk eller composit, Samt att steama hd/720p via 100/100mbit ?

2: Finns de några nätverks-hårdiskar som jag kan anväda mig av som har ftp/torrent eller annat delingssätt så man från en annan plats kan se filmerna säkert och smidigt?

3: Vad ska mina päron ha för något under tv:n? Räcker någon popcorn hour, eller måste de ha en HTPC?

4: Kommer 5-8mbit räcka för att steama DVIX?

Kan någon lägga upp ungefär vad ni skulle skaffa för delar osv och hur ni skulle lägga upp detta? Självklart är de budget så billigt som möjligt

Mvh Simon

Visa signatur

i7.

Permalänk
Medlem

1. Den här har HDMI, ljud ut via optisk kabel och jag antar att den klarar av att streama 720p så länge disken klarar det. Via 100Mbit/s är det inga problem att få iväg 720p.

2. Finns flera nätverkshårddiskar som har ftp/torrent, hur bra det fungerar är en annan femma. Letar även själv efter en nätverkshårddisk med cirka 35MB/s överföringshastighet till ett rimligt pris men har inte hittat någon bra ännu. Det finns dock flera nätverksdiskar som har 5-10MB/s runt 1 500 kr ifall det räcker.

3. En popcorn hour räcker, men frågan är om det blir billigare.

4. 5-8Mbit/s borde räcker för att streama DivX då det är relativt små filer. Förstod det dock som att du skulle streama filmerna internt och därav få 100Mbit/s?

Visa signatur

"A person who never made a mistake never tried anything new." - Albert Einstein

CPU: Intel® Pentium® 4 EE @ 3.73 GHz Grafikkort: ATI Radeon HD2900 XT 512MB Minne: DDR2 PC6400 2048MB Hårddisk: Western Digital Black™ 640GB OS: Windows 7 Ultimate x32

Permalänk
Medlem

Yes tack för svaret!.

Jo internt har jag ju 100/100.

Men tänkte dela med mig av mina filmer till mor och far också, de har 8/1 hemma så. För att spara på elkostnaden tänkte jag de var billigare att ha en nätverkshårddisk som står på 24/7 i stället för en server.

Kul att popcorn hour klarar detta, för de värkar vara en riktigt trevlig liten pryl!

Tack!

Visa signatur

i7.

Permalänk
Medlem

Försöker förstå vad du menar men det är alltså så att du vill streama filmer hemifrån dig hem till dina föräldrar som har 8/1 bredband? Rita gärna ett nätverksschema över hur du vill ha det så blir det lättare att förstå. (Hur du gör det hittar du här)

Det är självklart mycket billigare (el-kostnadsmässigt iaf) att ha en nätverkshårddisk online 24/7 istället för en server då de drar kanske ~25W medan en strömsnål server drar mer än det dubbla. Frågan är om prestandan räcker. Hur mycket är du redo att lägga ut?

mvh,
GnomeN.

Visa signatur

"A person who never made a mistake never tried anything new." - Albert Einstein

CPU: Intel® Pentium® 4 EE @ 3.73 GHz Grafikkort: ATI Radeon HD2900 XT 512MB Minne: DDR2 PC6400 2048MB Hårddisk: Western Digital Black™ 640GB OS: Windows 7 Ultimate x32