Dålig Fps med gtx 260 sli!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mofflan:

Någon som kan förklara vad man kan göra i Nvidia kontrollpanelen för att förbättra detta? TS sa att han hade gjort det men fick inget svar. Mvh Anton!

Sry för det sena svaret. Men iaf jag pillade lite i nvidia kontrollpanelen (kom ej ihåg exakt) men nu är det dock som normalt, alltså jag får piss fps. Jag har dock snackat med inet om detta och dem sa att dem skulle skicka mig en ny SLI brygga. Så får hoppas att det hjälper. Tror ni att det kan vara felet?

Visa signatur

| 4090 | 7900x | Samsung Odyssey Neo G8 |

Permalänk
Medlem

Jag testade iaf att ta ut ett av korten och bara köra 1 GTX 260 åtgången och både jobbade 99 % hela tiden när jag lirade. Men sedan när jag kopplar upp i SLI så används dem endast till 50 - 60 %. Tror ni sli bryggan kan vara felet?

Visa signatur

| 4090 | 7900x | Samsung Odyssey Neo G8 |

Permalänk
Medlem

Jag fick iaf Sli bryggan idag och det hjälpte inte... Så vad tycker ni man ska göra? Ska man skicka in grafikkorten till inet eller?

Sry för trippelpost. Men jag vill gärna veta fort då korten funkar perfekt när jag använder dem 1 åt gången men i SLI är resultat bedrövligt.

Visa signatur

| 4090 | 7900x | Samsung Odyssey Neo G8 |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av SCORPIUS:

Något måste vara fel.. jag får 30+ fps på min rigg i 1920x1200 i high

Vart lite lur på datorn i din sign... 4870 med 5gb ram?

Permalänk

jag har lite av samma problem dock har jag bara 1 260kort.

men kan de vara så när du kör SLI så körs det ju bara i 8x 8x vilket är hälften av hasstigheten. kan de vara så att de är därför korten bara arbetar halft för porten bara arbetar i 8x 8x?

har själv funderat på ett till 260 för att lösa just detta problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LongShot_666:

jag har lite av samma problem dock har jag bara 1 260kort.

men kan de vara så när du kör SLI så körs det ju bara i 8x 8x vilket är hälften av hasstigheten. kan de vara så att de är därför korten bara arbetar halft för porten bara arbetar i 8x 8x?

har själv funderat på ett till 260 för att lösa just detta problemet.

Tack för svaret! Det du säger låter fullkomligt logiskt. Men det var som sagt inet som byggde datorn borde inte dem har sagt till om så är fallet?

Visa signatur

| 4090 | 7900x | Samsung Odyssey Neo G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlommaNN:

Tack för svaret! Det du säger låter fullkomligt logiskt. Men det var som sagt inet som byggde datorn borde inte dem har sagt till om så är fallet?

Dock felaktigt, x8 innebär bara att bussen är hälften så snabb som x16 och inte nödvändigtvis långsam för det. Skulle gissa att du som max förlorar runt 4%-5% på att inte ha x16, förmodligen mindre än så, eftersom bussen normalt sett, även i x8 läge, klarar bättre överföringshastigheter än vad grafikkortet ditt kan kräma ur sig.

Nu har jag inte läst hela tråden, så sorry om jag säger något som redan sagts, men det kan inte vara så att du har några äldre drivrutiner utan bra SLI-stöd i spelet?

Visa signatur

An expert is one who knows more and more about less and less until he knows everything about nothing.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devrer:

30fps i metro i 1900x1080 är väl inte dåligt? ett hd5870 får väl typ 30-40fps i metro med upplösningen 1920x1080 i dx11, och då är dx11 mer lättdrivet än dx10.

Jag fick då inga högre fps med dx11 jag fick betydligt mer i dx10 dessutom dx11 = mer effekter = tyngre

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av LongShot_666:

jag har lite av samma problem dock har jag bara 1 260kort.

men kan de vara så när du kör SLI så körs det ju bara i 8x 8x vilket är hälften av hasstigheten. kan de vara så att de är därför korten bara arbetar halft för porten bara arbetar i 8x 8x?

har själv funderat på ett till 260 för att lösa just detta problemet.

Inte en chans att så är fallet, att köra i x8 ger typ 1-2% förlust i prestanda mot x16.

TS: Stödjer spelet SLI då? Testa att avaktivera det. Vad får du för poäng i 3Dmark?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Inte en chans att så är fallet, att köra i x8 ger typ 1-2% förlust i prestanda mot x16.

TS: Stödjer spelet SLI då? Testa att avaktivera det. Vad får du för poäng i 3Dmark?

Jag har testat med en hel del olika spel. Metro 2033, GTA IV EFLC, BC2 Och crysis warhead osv. Och med samma resultat. Jag har iofs inte testat 3DMark jag får ta och göra det.

Visa signatur

| 4090 | 7900x | Samsung Odyssey Neo G8 |

Permalänk
Medlem

Har aldrig kört något vare sig SLI eller Crossfire så ta det jag skriver för vad det är; en gissning.

Men jag har ett GTX260 iaf där jag med ett annat moderkort än det jag har nu haft problem med att kortet aldrig poppar upp i max hastighet. Korten har ju olika lägen, när du är i windows desktop så är det på "sparlåga" för att sedan i spel kräma på med volt och MHz. Mitt problem var att kortet ibland "fastnade" i 3d-läget och aldrig gick in i 3d-performance läget. Detta fick till följd att fps i spel kunde vara som det skulle vid en fräsch reboot men efter lite alt-tabbande ut i windows så sjönk fpsen dramatiskt (typ hälften).

Kanske kan det vara något liknande? Något att försöka kolla när inget annar hjälper iaf...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har fortfarande samma problem.. Och om ni kollar den här (Anrop.se - Debattforum: Intressant GPU test (260 sli vs 285 sli)) länken så får GTX 260 sli 50 fps average. Jag får kanske 30 fps max. Men då används korten endast 60 %. Men då korten fungerar perfekt när jag använder dem 1 och 1 så har jag svårt att tänka mig att det är något fel på dem i SLI. Och jag tror fortfarande trots att jag pillat i nvidias drivrutiner i dagar så tror jag det är där felet ligger. Så om nån kunde säga dem bästa inställningarna för Nvidias drivrutiner i SLI setup så vore det perfekt.

Visa signatur

| 4090 | 7900x | Samsung Odyssey Neo G8 |

Permalänk

jag är väl lite sent ute nu. men tror jag vet vrf du bara använder ca 50% av grafikkorten när du spelar just Metro 2033 och Bad Company.
de är din processor som flaskar. jag köpte mig själv ett nytt grafikkort från 260 till 470. och jag har samma "problem" där visst kan jag fläska på lite mera grafik. men knappt. speciellt i just Bad Company och Metro 2033 (visserligen använder jag DX11 nu istället för 10 som jag hade innan) men fortfarande. samma "problem" så prova överclolocka din processor en liten bit. det gav mig en boost i Bad company iaf med ca 15fps skillnad.