AMD tar marknadsandelar från Nvidia

Permalänk
Medlem

nVidia måste komma igen och få ut nått som kan konkurrera i pris OCH prestanda med AMDs 57xx/58xx! Som det är nu kan AMD fortsätta med i stort sett samma priser som före jul och ändå må gott.. nVidia har prestandatoppen på single GPU men till ett högt pris och "dålig" prestanda/watt som i stort sett bara nVidia-älskare är beredda att betala för.. Nu uteblir den spännade striden om kundernas pengar. Jag önskar vi nu hade samma sits som för 2 år sen; dollarn rekordlåg samt AMD och nVidia i priskrig (4850/4870 vs. GTX260/GTX280).. Köpte mitt 4850 då för 1400:-. Dagens motsvarande kort 5850 kostar 2800:- = dubbelt så mkt i förhållande. Inte lika roligt för oss.

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Inaktiv

Varför är det så många som ogillar nvidia? Tycker de generellt brukar lansera bra produkter. Att man misslyckas då och då hör till. Hoppas de fortfarande kommer klara sig ekonomiskt för att fortsätta investera i utveckling!

Minns när nvidia lanserade första geforce kortet! Vilken kung! Tog en jäkla stund innan ATI ens kom i närheten av nvidia igen.

Permalänk
Medlem

inte så konstigt med tanke på hur lång tid det tog innan fermi nådde butikerna. Jag är förvånad att AMD inte sålde ännu bättre, hur många köpte egentligen ett 260 istället för t.ex. 5850?

Skrivet av lacrits:

nVidia måste komma igen och få ut nått som kan konkurrera i pris OCH prestanda med AMDs 57xx/58xx! Som det är nu kan AMD fortsätta med i stort sett samma priser som före jul och ändå må gott.. nVidia har prestandatoppen på single GPU men till ett högt pris och "dålig" prestanda/watt som i stort sett bara nVidia-älskare är beredda att betala för.. Nu uteblir den spännade striden om kundernas pengar. Jag önskar vi nu hade samma sits som för 2 år sen; dollarn rekordlåg samt AMD och nVidia i priskrig (4850/4870 vs. GTX260/GTX280).. Köpte mitt 4850 då för 1400:-. Dagens motsvarande kort 5850 kostar 2800:- = dubbelt så mkt i förhållande. Inte lika roligt för oss.

Jag kör själv med AMD då det är bra mycket bättre prestanda per krona när man vill spela. Vill man istället ha ett mångsidigt kort som du kan använda till t.ex. videoredigering eller köra linux, ja då är kanske nvidia det bättre valet. Sedan vet jag inte vilka redigeringsprogram som faktiskt stödjer riktig hårdvaruacceleration med grafikkortet. Vad jag hört så gör iaf inte Avid och Finalcut detta så det riktar sig väl mer till hobbyprogram och söndagsanvädaren.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk

Jag är faktiskt imponerad av Fermiarkitekturen och tror att nästa serie kommer bli riktigt bra då dom går ner till 28 nm Blir även intressant vad AMD,ATI kommer med det ryktas om en helt ny arkitektur där då grunden i deras arkitektur är 3000 serien tror det är därför deras 5000 kretsar presterar så fantastiskt bra som dom gör. har själv stått över denna generationen grafikkretsar själv och väntar på nästa generation. Tror det kan bli något på båda håll.

Permalänk
Avstängd

Bilden, lol ..

Visa signatur

Corsair Obsidian 700D || Asus P8P67 Deluxe (v1204) || Intel Core i7-2600k @ 4.0GHz || Corsair H70 || Corsair Vengeance™ 8GB DDR3 1600MHz
XFX Radeon HD6970 (v11.2) || Samsung Spinpoint F3 1TB || LG Bluray BD-RE || Corsair HX 850W || Zalman MFC1 Plus Fan Controller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Härligt AMD. Om man släpper de nya korten HD6000 serien redan nu till hösten kommer det sätta rejäl press på Nvidia.

Efter AMD eller Nvidia gått ut med att dom kommer släppa en serie kort tar det minst 6 månader innan korten är ute på marknaden.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Assjack:

Bra, snart kan man köpa en laptop utan skit under plasten.

Sen dom med negativa erfarenheter med byte till ATI från nVIDIA, jag har alltid trott att det varit skitsnack men för någon dag sedan bytte jag farsans (min gamla) GF7800 till en Radeon 4850... fy fan vad sunkigt det blev, seg som skit... visade sig att moderkortet inte stödjer ATI kort lika bra som nVIDIA.. hur kommer det sig? Jo nFORCE dynga på moderkortet.

Nu är det 100% AMD i datorn och det tickar på utav fan, Win7´s "prestanda" test visar 7.6 av 7.9 på allt förutom HDD som är 5.5 på en rig med AMD Athlon II X4 630, Radeon 4850 och 4GB Kingston Hyper KHX1600C9D3/2G... testade med "monsterkortet" GF8800 men det var inte ens i närheten. (kanske för att det inte satt GF vänliga kretsar?)
Så innan gnäll kolla vad ni har i datorn.

Hehe ja du, det problemet är nog mest den mänskliga faktorn som inte kan tillräckligt om datorer för att lösa ett sådant problem Min bror kör 5850 på ett 680I SLI utan några problem även jag ska köpa ett 5850 till mitt 780I om inte GTX465 är bra.

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Varför är det så många som ogillar nvidia? Tycker de generellt brukar lansera bra produkter. Att man misslyckas då och då hör till. Hoppas de fortfarande kommer klara sig ekonomiskt för att fortsätta investera i utveckling!

Minns när nvidia lanserade första geforce kortet! Vilken kung! Tog en jäkla stund innan ATI ens kom i närheten av nvidia igen.

Först och främst tror jag att folk gillar det här med att AMD är Underdog. Sedan så är det svårt att inte ogilla Nvidia med tanke på att deras kort lanserats alldeles för sent och deras PR-ton i media sedan G80 varit alldeles för överlägsen. Sedan hela vändan med IP-låst AA på Batman: Arkham Asylum (hela historien var löjlig, AMD plockade många poäng här), hur de tog bort möjligheten att använda ett GeForce-kort för PhysX om ett grafikkort från AMD användes som huvudkort, hur de visade upp en plastkåpa med ett kretskort som fått sig en rejäl vända i träslöjdssalen - listan på Nvidias blunders kan göras rätt lång.

Vi väntar fortfarande på att JHH ska öppna sin burk med "Whoop-ass" på Intel.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Erik Arvidsson:

Jag är faktiskt imponerad av Fermiarkitekturen och tror att nästa serie kommer bli riktigt bra då dom går ner till 28 nm Blir även intressant vad AMD,ATI kommer med det ryktas om en helt ny arkitektur där då grunden i deras arkitektur är 3000 serien tror det är därför deras 5000 kretsar presterar så fantastiskt bra som dom gör. har själv stått över denna generationen grafikkretsar själv och väntar på nästa generation. Tror det kan bli något på båda håll.

HD5000-serien baseras på HD2000-serien, vilken var en flopp. Smått fantastiskt vilken utveckling det är faktiskt.

Vi kan nog förvänta oss något liknande från GTX 400. GTX500-serien kan nog bli riktigt intressant.

Permalänk
Medlem

Undrar om Radeon 6000 kommer produceras i lägre process än 5000 ? Utan att man flyttar upp 300W-gränsen för TDP så kommer det bli tufft att skapa ett bättre kort om man måste hålla sig till 40nm.

Jag hoppas att 28-32 nm blir moget till hösten, antingen hos TSMC eller Globalfoundries. Det skulle vara något.

Skälet till detta är för att strategin som AMD haft är väldigt lyckad. De siktade på ett ~180W singel gpu och ett ~300W något nerklockat dubbelgpu. Om dem inte får några fördelar i process eller effekt och vill hålla denna strategi så blir det väldigt svårt att överträffa tidigare generation. Alternativet är att gå fermis väg vilket är en enda röra i min mening.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem
Skrivet av piddeman:

Hehe ja du, det problemet är nog mest den mänskliga faktorn som inte kan tillräckligt om datorer för att lösa ett sådant problem Min bror kör 5850 på ett 680I SLI utan några problem även jag ska köpa ett 5850 till mitt 780I om inte GTX465 är bra.

Ja, det var mycket trams i det inlägget du svarade på. Jag har AMD CPU, Nvidia moderkort och ATI grafikkort och allting har varit superstabilt och presterat exakt som det ska. Nog för att moderkortet och CPU inte är purfärska direkt, men de bara rullar på utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shaglord:

Undrar om Radeon 6000 kommer produceras i lägre process än 5000 ? Utan att man flyttar upp 300W-gränsen för TDP så kommer det bli tufft att skapa ett bättre kort om man måste hålla sig till 40nm.

Jag hoppas att 28-32 nm blir moget till hösten, antingen hos TSMC eller Globalfoundries. Det skulle vara något.

Skälet till detta är för att strategin som AMD haft är väldigt lyckad. De siktade på ett ~180W singel gpu och ett ~300W något nerklockat dubbelgpu. Om dem inte får några fördelar i process eller effekt och vill hålla denna strategi så blir det väldigt svårt att överträffa tidigare generation. Alternativet är att gå fermis väg vilket är en enda röra i min mening.

/s

Enligt rykten så görs 68xx-serien, som antagligen kommer i höst, i 40 nm hos TSMC. Kretsen ryktas redan ha gjort tape-out för ett tag sen. Samma shaderarkitektur som tidigare generationer men många små ändringar har säkert gjorts. Jag har inte ens en gissning på vad man kan vänta sig för prestanda, effekt och kretsstorlek hos den. Förhoppningsvis kommer det läcka info nånstans.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Gillar bilden. Ett gott glas bourgogne och 3d shooter i eyfinity. Kan livet bli bättre?

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Medlem
Skrivet av m3tr0:

Enligt rykten så görs 68xx-serien, som antagligen kommer i höst, i 40 nm hos TSMC. Kretsen ryktas redan ha gjort tape-out för ett tag sen. Samma shaderarkitektur som tidigare generationer men många små ändringar har säkert gjorts. Jag har inte ens en gissning på vad man kan vänta sig för prestanda, effekt och kretsstorlek hos den. Förhoppningsvis kommer det läcka info nånstans.

Tycker jag låter rätt tveksamt med en 6800-serie. AMD/ATI har inte släppt något halvstegskort ännu. De har kontroll på marknaden just nu och de kan mycket väl kontra eventuella Nvidiaförsök med små uppdateringar och prissänkningar (med andra ord 5890 etc) i höst. Jag skulle ta det för mer troligt att en 6800-serie med ny tech och eventuell krympning kommer något senare, t.ex. tidigt 2011. Men det är bara jag som spekulerar, baserat på inget jag läst på någon sajt.

Skulle de göra som du säger, blir det lite Nvidia-varning på det (samma fast med nytt namn).

Permalänk
Medlem
Skrivet av moo:

Köpte själv ett Radeon 5850, vilket i princip är det första radeonkortet jag köpt sen 9800-serien. (Hade även ett 3750 där emellan, eller vad de nu heter, men skickade tillbaka illa kvickt då det fungerade undermåligt och skaffade ett GF8800GT istället.)

3650 och 8800GT har aldrig tävlat mot varann så att prestandan inte räckte till berodde nog på att du kollade i fel prisgrupp.

Angående nyheten så var det inte speciellt oväntat och visst är det kul att det går bättre för den tillverkare som legat i skuggan i ett par år.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem
Skrivet av m3tr0:

Enligt rykten så görs 68xx-serien, som antagligen kommer i höst, i 40 nm hos TSMC. Kretsen ryktas redan ha gjort tape-out för ett tag sen. Samma shaderarkitektur som tidigare generationer men många små ändringar har säkert gjorts. Jag har inte ens en gissning på vad man kan vänta sig för prestanda, effekt och kretsstorlek hos den. Förhoppningsvis kommer det läcka info nånstans.

Jag är rädd bara på att många kommer bli besvikna på prestandan om så är fallet. Visst kan man optimera en del men det brukar sällan ge dem prestandaknuffarna som man nu sett på senare tid.

Om inte 28/32nm är för långt ifrån i tiden kan det kanske handla om en nVidia-lösning. Alltså släppa dyrare singelkort nu på 200-230W TDP och sedan när nya processen mognat några månader senare komma med 180W varianten och samtidigt släppa dubbelkortet på 300W. Tidigare har ju inte AMD haft "råd" att göra en sådan manöver men nu kanske dem har det. Vi får se.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Skrivet av shaglord:

Jag är rädd bara på att många kommer bli besvikna på prestandan om så är fallet. Visst kan man optimera en del men det brukar sällan ge dem prestandaknuffarna som man nu sett på senare tid.
/s

HD3000-serien: 55nm
HD4000-serien: 55nm (förutom HD4770)

HD4850 piskar HD3850 så det grinar. T.o.m. HD4670 slår HD3850 i de flesta fall.
Så jo, de kan nog dubblera prestandan om de vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sound Shower:

HD3000-serien: 55nm
HD4000-serien: 55nm (förutom HD4770)

HD4850 piskar HD3850 så det grinar. T.o.m. HD4670 slår HD3850 i de flesta fall.
Så jo, de kan nog dubblera prestandan om de vill.

Nja, Radeon 3000 var underpresterande jämfört med konkurrensen. Radeon 4000 och 5000 båda två överpresterade.

Din jämförelse är alldeles för simpel.

Vad det nu än kom för fördelar ur ATI-uppköpet som vi ser i Radeon 4000/5000 så är dem bästa av dem fördelarna förmodligen redan satta i verket och idéerna som finns kvar är nog inte lika kraftigt påverkande.

Det är lätt att uppgradera ett kort som underpresterar men en helt annan sak att ändra ett kort som redan är väldigt effektivt.

Jag hoppas du har rätt men om jag ska se realistiskt på det så är ditt påstående inte alls troligt.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem

Kan detta bero på att Nvidia va så sen med att få ut sina kort kanske? Dom hade ju inga nya kort under Q4 2009 och Q1 2010 som AMD hade. Men det är iaf kul att det blir jämnare mellan företagen, detta kan leda till ett bättre priskrig

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Tycker jag låter rätt tveksamt med en 6800-serie. AMD/ATI har inte släppt något halvstegskort ännu. De har kontroll på marknaden just nu och de kan mycket väl kontra eventuella Nvidiaförsök med små uppdateringar och prissänkningar (med andra ord 5890 etc) i höst. Jag skulle ta det för mer troligt att en 6800-serie med ny tech och eventuell krympning kommer något senare, t.ex. tidigt 2011. Men det är bara jag som spekulerar, baserat på inget jag läst på någon sajt.

Skulle de göra som du säger, blir det lite Nvidia-varning på det (samma fast med nytt namn).

Nej, det är en helt ny krets men den har ungefär samma shaderarkitektur som tidigare generation. R600 (2900), RV670 (38xx), RV770/RV790 (48xx), RV870 (58xx) och deras budget-derivat använder ungefär samma struktur på shaderprocessorerna (5-vägs VLIW). R600 är iofs en vidareutveckling av grafikkretsen i Xbox360 (C1 eller Xenos som den kallas).

Skrivet av Sound Shower:

HD3000-serien: 55nm
HD4000-serien: 55nm (förutom HD4770)

HD4850 piskar HD3850 så det grinar. T.o.m. HD4670 slår HD3850 i de flesta fall.
Så jo, de kan nog dubblera prestandan om de vill.

Tänkte säga samma sak.

Och shaglord: du förstod inte poängen. Både 38xx- och 48xx-serien är gjorda i 55nm men prestandan är det stor skillnad på.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Skrivet av m3tr0:

Nej, det är en helt ny krets men den har ungefär samma shaderarkitektur som tidigare generation. R600 (2900), RV670 (38xx), RV770/RV790 (48xx), RV870 (58xx) och deras budget-derivat använder ungefär samma struktur på shaderprocessorerna (5-vägs VLIW). R600 är iofs en vidareutveckling av grafikkretsen i Xbox360 (C1 eller Xenos som den kallas).

Det vore lite ovanligt från deras sida om de skulle släppa den så tidigt som du säger att genom att den redan är "taped out". Om de gör ett ny krets har de antagligen tidigt märkt att de inte kan gå vidare med 5000-serien, att den är toppad och det finns ingen anledning till optimeringar och en upphottad version. Ryktena säger också att GF104 är en ny krets från Nvidia, så varför skulle inte AMD pumpa ut nya kretsar lite snabbare. Dessutom börjar det redan närma sig 1 år sen 5800-serien släpptes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m3tr0:

Tänkte säga samma sak.

Och shaglord: du förstod inte poängen. Både 38xx- och 48xx-serien är gjorda i 55nm men prestandan är det stor skillnad på.

Nej det är tyvärr ni som inte förstår.

Det är lätt att piska tidigare generation när tidigare generation är sämre än genomsnittet. Men det är en helt annan sak att piska tidigare generation när det är bättre än genomsnittet.

Läs lite innan du svarar.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Det vore lite ovanligt från deras sida om de skulle släppa den så tidigt som du säger att genom att den redan är "taped out". Om de gör ett ny krets har de antagligen tidigt märkt att de inte kan gå vidare med 5000-serien, att den är toppad och det finns ingen anledning till optimeringar och en upphottad version. Ryktena säger också att GF104 är en ny krets från Nvidia, så varför skulle inte AMD pumpa ut nya kretsar lite snabbare. Dessutom börjar det redan närma sig 1 år sen 5800-serien släpptes.

Du får tänka på att det tar kanske 3 år att göra en krets (eller kretsfamilj). R/RV9xx, Southern Islands, 6xxx-serien eller vad den nu kallas har alltså varit under utveckling länge.

Jo, GF104 är en ny krets på gång också. Ett derivat från GF100 alltså som enligt rykten har 256 cuda-kärnor. Den är inte tänkt att konkurrera mot AMD's nästa generation utan snarare 5770/5830/5850 ungefär (antar jag).

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Skrivet av m3tr0:

Du får tänka på att det tar kanske 3 år att göra en krets (eller kretsfamilj). RV9xx, Southern Islands, 6xxx-serien eller vad den nu kallas har alltså varit under utveckling länge.

Det går att optimera den tidigare kretsen med vidare utveckling vilket ATI gjort tidigare. Med andra ord så finns det alltid spelrum, och att släppa en ny GPU när den förra fortfarande säljer som smör är kanske inte det smartaste. Då konkurrerar man ut sin egen produkt. Då kan de välja att fördröja den nya produkten lite för att ge den förra lite längre livslängd, så länge det inte finns något hot från konkurrenter.

Permalänk

Det är väl inte så konstigt då AMD faktiskt haft bättre produkter än Nvidia det senaste halvåret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Det går att optimera den tidigare kretsen med vidare utveckling vilket ATI gjort tidigare. Med andra ord så finns det alltid spelrum, och att släppa en ny GPU när den förra fortfarande säljer som smör är kanske inte det smartaste. Då konkurrerar man ut sin egen produkt. Då kan de välja att fördröja den nya produkten lite för att ge den förra lite längre livslängd, så länge det inte finns något hot från konkurrenter.

Jo, som när AMD valde att göra små förändringar i rv770 (för att nå högre klockfrekvenser) vilket resulterade rv790 (4890). AMD kanske inte kände behovet av en sån krets denna gång.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

är totalt ointresserad av amd vs nvidia prestigekampan, likaså intel vs amd. jag köper den produkt jag tycker passar plånboken och ändamålet bäst. känner ingen skadeglädje utan hoppas bara att båda företagen utvecklas väl och klämmer ut fina produkter. sen är det väl ingen tvekan om att 5xxx korten har varit en mer lyckad serie grafikkort och då ska tillverkaren belönas för det.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk

Bra nyhet. Som konsument måste man hålla på den som är underdog.

Permalänk
Medlem

Nej jag har alltid köpt det som har presterat bäst. jag struntar i watt och annat, men har dock föredragit Nvidia på sistone för deras cuda och physix och för att många spel är då nvidia "baserade". så enligt mig har ati aldrig haft någon riktig chans prestanda mesigt enligt mig förens nu när nvidia släpper detta skämt till kort och tar hutlöst betalt för det med. så detta är första gången som jag faktiskt ens funderar på att köpa ett ati kort just på grund av att nvidias fermi är alldeles för dyrt jämte vad det presterar.

Permalänk
Medlem

inte förvånande, hoppas båda tillverkarna ger ut presterande, strömsnåla, svala och prisvärda i nästa generation så vi får se att dom pressar prisarna för dagens priser är löjliga jämfört med förra generationen