Permalänk
Medlem

är mina minnen bra för överclockning?

hej jag köpte Corsair XMS3 Twin3X DDR3 PC12800/1600MHz CL9 3x2GB minnen länk: Misco.se - Corsair XMS3 Twin3X DDR3 PC12800/1600MHz CL9 3x2GB
till 930 processor och p6x58d-e moderkort och noctua nh-d14. när jag började överclocka så började jag med att höja bclk och kom inte särskilt långt. jag var tvungen att höja cpu ratio till 22 och greja med minnena för att ens få bild på skärmen. sen efter väldigt mycket inställningar kommer jag upp till 3.9 ghz med 22 i ratio. och tillslut lyckas jag med 4ghz som jag körde stabiletetstest i en kvart och det värkade funka. om jag höjde mer på bclk så frös den direkt i prime och försökte jag med 21 i ratio kunde jag inte få lika hög och stabil klock. desutom startade inte minnena med 9-9-9-24 i 1600 @ 1,64v, den ***** memok! knappen lyser rött då och datorn startar inte. minnena känns VÄLDIGT känsliga och sätter man fel inställningar funkar det inte. t.ex. funkade datorn inte att sätta igång första gången utan då var jag tvungen att klicka på memok! knappen för att den skulle starta.

Hur skulle det vart om jag skulle haft t.ex. dominator med CL7 skulle jag inte ha dom här problemen och skulle jag kanske komma längre med min överklockning av cpun eller är det mitt moderkort som är problemet?