Permalänk
Medlem

bygga strömsnål filserver

Hej ja har en nuvarande filserver med athlon64 x2 3800+ s939 med ett asus a8n sli prenium moderkort 2gig ram. Och har 10st diskar på den nu. Tänkte bygga mig en ny filserver med en mer strömsnål cpu prestandamässigt så är det inget på min athlon64 cpu men den drar mycket ström för det lilla jobb som den gör. Ja hade tänkte mig antingen Intel eller amd cpu + moderkort men inte intel atom då ja tycker denna cpun är alldelles för slö för en filserver. Ja kommer troligen att köra win7 och ja kör med truecrypt kryptering. Och allt körs via ett gigabitnätverk där i för närvarande får vid skrivning och skickning 45-75mb/s beroende på disken disk som används. Så om någon skulle kunna rekommendera en strömsnål cpu och ett moderkort med många sata platser och helst inbyggt grafikkort inget krav dock. Kostnad eftersom ja redan har en kraftig nätdel och chassi så är det bara cpu och moderkort och ramminne som ja behöver. kostnad mellan 2500-5000kr vill ha så lite värmeutveckling som möjligt och hyfsat strömsnål

Visa signatur

workstation q9450 2.66ghz asus p5q deluxe 2x2gig dominator pc8500 ati1950pro

Permalänk
Permalänk
Medlem

det första paketet såg helt klart intressant ut och som sagt ju fler sata platser på moderkortet desto bättre men ja hoppas någon som har den cpun + moderkortet kan säga om det fungerar bra osv det är ju inte alltid som alla sata platserna på vissa moderkort fungerar perfekt

Visa signatur

workstation q9450 2.66ghz asus p5q deluxe 2x2gig dominator pc8500 ati1950pro

Permalänk
Medlem

Vad är det för hårddiskar?

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem

Varför skulle de inte?

Permalänk
Medlem

Hur stor ska filservern vara fysiskt? Kör 2st själv med 15 diskar så med 10 diskar kör man ju ATX moderkort oftast.
Kör precis som du med athlon64 754 och 939 och beställde i dag lite nya prylar. Har kört det äldsta mobot 24/y7 i princip sedan tidigt 2004.

Jag valde detta minne.
Komplett.se - Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 2GB
Kan enligt pdf dokumentet på Kingstons sida köras i 1333Mhz 9-9-9-24 med 1.5V enlig JEDEC också villket jag avser att göra.
Annars kan man köra på lite billigare model.
Komplett.se - Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 1GB, CL9
Dessa hade dock lite högre effektförbrukning dock marginellt men ändå ca 1W per sticka på dom dyrare mot 1.2W per sticka för value minnena. Antar att det är vid JEDEC 1333Mhz spec dom menar på båda då inte vid 1600Mhz på dom dyrare.

Dom billigare kingsto nvaluminnena är desutom godkända för detta asus mobot. Dom andra var det inte dock deras 2Gb motsvarighet men lite skit samma svårt å tro det är ett problem bara för dom itne var med på QVL listan på asus.

Komplett.se - ASUS M4A785TD-V EVO, Socket-AM3
Intergrerad gafik. 785g ska dra 0.9W idle och 11.4W load vill jag minnas. Ska väl vara det strömsnålaste chipset i 700 serien och tror inte nya 800 serien har nåt bättre i dagsläget att erbjuda om man vill spara ström maximalt desutom inte till det priset.
Själv behöver misnt 3 pci platser desutom perfect mobo för att kuan byta upp till PCI-E senare.
Fins som M-ATX med fast då är det realtek 8111C Gbit lan detta har 8112L som är PCI-E. Det andra kan jag inte hitta vad för buss det kör men vill inte ha det på PCI i mitt fall. Funderar själv på att slänga i intel nic senare OM jag inte är nöjd med inbyggdas prestanda.

sedan köpte jag dessa från inet.
AMD Athlon2 X2 240e 2,8Ghz, AM3 - Inet.se
Använde denna länken först dock.
https://www.inet.se/artikel/6101343/fraktfritt-sweclockers-vi...
Sedan direktbetalning så blev det 0Kr frakt.
Fungerade perfekt och dom har skickat 2st 240E i dag.

För mig var 240E eller 235E självklart val. Finns på amentio också för 698Kr i fall du vill spara några kronor för 100Mhz mindre.
Vcore än ju ca 0.2V lägre load och idle kanske inte så mycket lägre en 0.1V tror jag men läckströmmar är stort problem i dag med höga spänningar så tycker klart det är värt nån hundring extra. Klart man kan manuellt ställa ner i bios men för en server vill jag inte sitt och underklocka och experimentera. Ska vara 100% stabilt.

Mina servrar kostar redan flera hundra i månaden att köra så rätt glad om jag kan dra ner priset nån hundring eller så. Komme det betala av sig ändå.
Filosoferat ett tag men nu trötnade jag och slog till istället. Får det bli bra. Tror detta kommer fungera kanon, pris/prestanda/förbrukning.

Permalänk
Medlem

Det kommer bli en stor filserver har 2st promise fastrack sata150 tx4 pci som tillsammans klarar 8st sata diskar och 8st sata diskar sitter i min nuvarande och 2st ide. så det kommer finnas plats för 16st diskar till och börja med skulle ja behöva fler kontakter senare så kommer ja att köpa ett pci-express kontrollerkort eller raidkort.

Visa signatur

workstation q9450 2.66ghz asus p5q deluxe 2x2gig dominator pc8500 ati1950pro

Permalänk
Medlem

jo men då kör du nästan som jag fast jag har 3st i ena och 4st i andra med 4 portar var fast sil chipset. Men moderkortet har 3st platser så kommer bli 3st PCI sil 4 ports sata kort nu bara var. Sedan som jag sa så kan man ju lätt trycka i 2st 4,8 eller 16x kort också plus ett 1x kort perfekt för tex intel Gbit lan.

Fins fler bra reviews på mobot länkat från kompletts sida om du kollar där.

För mig är det ekonomiskt oförsvarbara att byta ut 7st 4 ports sata kort bara för att få PCI-E. Vist fan mö snabbare då PCI bussen är slö men bättre göra det NÄR korten blir så gamla och usla att dom inte lägre kan fylla sin funktion.

Tycker ASUS mobot var perfekt för att få en smidig övergång. Tar det jag har nu och kan ta det man vill ha i framtiden.

Permalänk
Medlem

pa1983 uppskattar din ordentliga feedback och ja tror det kan bli det moderkortet ja kan förklara varför ja var så envis angående ifall alla sata platserna på moderkortet fungerade som dom ska titta på ett annat moderkort förut där många på prisjakt beskrev att många hade problem med vissa av sata platserna på moderkortet. Detta kortet hade annars passat mig bättre Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P Omdömen om Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P

Visa signatur

workstation q9450 2.66ghz asus p5q deluxe 2x2gig dominator pc8500 ati1950pro

Permalänk
Medlem

utan att kolla specifikationerna verkar det ju röra sig om ett addon chip alltså inte frågan om dom sata kontakter som är integrerade i sydbryggan. Utan troligen ett sil eller promies kontrollerkort integrerat på moderkortet.

Har ett Promies integrerat på mitt 754 moderkort. Fungerar fint. har andra mobos med extra chispet för fler protar.
Bör fungera. I så fall brukar bioset för det chipset gå att uppgradera med en vanlig bios uppgradering i fall det strular. Så det stödjer större diskar osv.

Men asus mobot jag visade använder bara sata portar via SB710 chipet från amd så fins iget addon sata kontroller utöver den integrerade.

Sedan det mobot du länkade till är nog allt annat än strömsnålt med. 65nm process mot 785G som har 55nm. Sedan grafikkort på det också.

Bara undvika moderkort med sådana problem i så fall. Dom flesta verkar implementerar bra stöd för extra chipset från min erfarenhet. Men som sagt man kan ju slänga i valfritt PCI eller PCI-E kort för fler sata portar.

EDIT:

ska du spara ström so msagt så tycker jag du ska ta en E model alltså 235E eller 240E. Fins ju även 400E med 3 kärnor och 600E med 4 st kärnor alla 45W TDP men ser igen vits med mer än 2 kärnor själv.
240 och 250 av dom vanliga modelerna är som sagt 65W TDP med högre Vcore default.