Felsökning – datorn hänger sig, vilken komponent ansvarig för minnesfelet?

Permalänk
Medlem

Felsökning – datorn hänger sig, vilken komponent ansvarig för minnesfelet?

Hej

Sammanfattning av tråden: Jag får minnesfel men felsökningen pekar åt alla möjliga håll. Hoppa till inlägg 11 där jag befinner mig i felsökningen just nu.

Önskar hjälp och tipps!

Datorn vägrade starta idag. Jag tror att det är ena minnet som har givit upp. Men tänkte kolla med er också.

Felsökning:
BIOS visar endast 2040MB (av 4080)
Memtest +86 hittade inga fel
Windows startade sedan upp men kan endast utnyttja 1,99GB

Det enda jag bytt på datorn är nätaggregatet. Detta för några veckor sedan. När jag kollade spänningarna så håller de sig inte inom de värden som Sweclockers testcenter rekommenderar. Nämligen att spänningen inte får vara mer än ±5 procent fel.

Jag har nämligen följande enligt BIOS

  • 3,3V - 3,440V = + 4,24%

  • 5V - 5,256V = + 5,12%

  • 12V - 12,208 = + 1.73%

Vad tror ni? Jag trodde att memtest skulle ge fel. Men den hittar båda minnena och går igenom godkänt. Dessutom fungerar nu datorn även fast bara 2GB RAM är tillgängligt.

Permalänk

Läs detta... ni har dessutom samma moderkort och minnen
http://www.sweclockers.com/forum/55-intel/930944-datorn-anvan...

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

Läs detta... ni har dessutom samma moderkort och minnen
http://www.sweclockers.com/forum/55-intel/930944-datorn-anvan...

Tack men nej tack :). Jag har haft det problemet en annan gång. För min del så låg felet i att minnet inte satt fast ordentligt. Detta p.g.a. sockeln som inte är så bra. Denna gången är det annorlunda.

Har gjort fler tester:
Datorn startar upp med endast sticka 1
Datorn startar upp med endast sticka 2
Memtest +86 slutar fungera med sticka 1
Memtest +86 fungerar med sticka 2

Verkar som att det blir ett mail till komplett.se

Men undrar fortfarande ifall nätaggregatet kan ha med saken att göra? Eftersom spänningen ligger över de rekommenderade 5% från sina värden.

Permalänk
Hedersmedlem

*ämnesraden redigerad*

På trådskaparens begäran rättade jag ett litet tryckfel i rubriken.

Permalänk
Medlem

Undrar fortfarande om någon har koll på det här med spänningen. Nu vet jag ju att ett minne är trasigt. Men frågan är om det kan höra ihop med att jag bytt nätaggregat. För jag vill inte att det börjar gå sönder fler komponenter.

Skrivet av GAPa:

*ämnesraden redigerad*

På trådskaparens begäran rättade jag ett litet tryckfel i rubriken.

Tack så mycket

Permalänk

Läs denna varning om dina minnen ! Be Careful XMS 1600 7-8-7-20 memory XMP profile wacked - The Corsair Support Forums
Minnet får varken 5V eller 3.3V utan en reglerad spänning på 1,65V .

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Jag skickade ett mail till Fractal Design gällande nätaggregatet. Svaret är följande:

The PSU shall, as you say, deliver voltages within +/- 5%. If it doesn't, it is defective. However, you shall know that the BIOS voltage measurement is relatively unreliable. So, I think your PSU delivers right voltages, all our PSU's are tested on voltage output before delivery in the factory.

Kan ska/kan jag mäta noggrannare?

Waxinator Nu vet jag inte exakt hur det fungerar. Men moderkortet drivs ju på någon utav spänningarna (12V?). Så det kändes rimligt att om inspänningen är konstig, så är det möjligt att ut/minnes-spänningen också är det. Men troligtvis så är det väl inte fel på aggregatet. Utan helt enkelt en minnessticka som var dålig från fabrik.

Permalänk
Medlem

Har hunnit med att testa mera nu och det verkar inte som att det är minnesfel trotts allt. Det verkar som att det är moderkortet som är trasigt. Detta eftersom båda minnena fungerar i slot B men ingen i slot A. Något som gjort mig förvirrad är att jag ibland får fel på minnena i slot B.

I slot A fungerar inte minnena alls (datron startar inte). Som bäst så dör datorn i memtest +86 snabbt.
I slot B fungerar båda klockrent. Klarar memtest +86 men ger bluescreen och fungerar allmänt dåligt i Windows. Dock har jag kunnat köra flera dagar med endast 1 ram i slot B.

Jag undrar fortfarande ifall nätaggregatet kan vara inblandat?!

Permalänk
Medlem

Ingen som har några ideér?

Hur som helst så pratade jag med inet idag (där jag köpte moderkortet). De sa att det inte är 100% säkert att det är moderkortet som är felet. Trotts de tester som jag gjort. De menar på att felet kanske inte uppstår när ett ramminne är inkopplat, men att problemen visar sig när båda är inkopplade.

Om någon har input gällande min fråga om nätaggregatet så är jag extremt tacksam!

Permalänk
Hedersmedlem

*ämnesraden redigerad*

På trådskaparens begäran har jag förtydligat rubriken.

Permalänk
Medlem

Inlägg 11

Förklaring av minnesplatserna (slot) för att underlätta |A|B|C|D|
Där B & D är de platser som ska användas.

Felsökning:

Del 1
I slot B fungerar inte något utav minnena. 4 av 5 gånger så startade inte datorn alls. Som bäst så kom jag till memtest 86+ där datorn dör datorn snabbt.

I slot D fungerar båda minnena. Klarar memtest +86. Men i Windows så fungerade de dåligt (gav bluescreen). Ända tills allt hoppade igång och jag kunde köra med en minnessticka i slot D i flera dagar.

Del 2
Till sist fungerade inte minnena alls. Jag kunde inte änns komma in i BIOS. Då köpte jag ett par begagnade minnen för att testa med.

Får hem 2 nya minnen. Stoppar i dem och datorn hoppar igång utan problem. Här kunde strulet ha tagit slut. Måste ha varit minnesfel! Men nej då. BIOS vägrar upptäcka mer än 1 av minnena. Det ser endast den i slot D. I Windows syns båda minnena men får den ökända texten "4GB (1,99GB usable)".

Nu får jag för mig att köra memtest på de gamla minnena igen. För att vara extra noggrann så lägger jag datorn ned för att komma åt att trycka i minnena ordentligt. Vad tror ni händer då? Jo, DE FUNGERAR! Båda två! 4GB i BIOS till och med.

Bestämmer mig för att köra memtest igen. Men för att göra det så måste jag ställa datorn upp. Så jag stänger av datorn och ställer datorn upp. Startar datorn och BIOS säger 2GB. Ahå?! Jag stänger av datorn och lägger den ner. Startar upp och BIOS visar 4GB. Ställer upp datorn och vipps 2GB.

Permalänk
Medlem

Felsökning:

Del 3

Jag har en stor True Black kylare. Om jag har datorn stående så kan jag genom att trycka på den uppåt. Få datorn att visa 4GB i BIOS istället för 2GB.

Slutsats: Moderkortet bänds av tyngden på processorkylaren vilket påverkar minnesslotsen.

Ny frågeställning:

  • Påverkas mer än minnesslotsen?

  • Kan något ha tagit allvarlig skada?

  • Är det fel på de gamla minnena eller var allt p.g.a. detta?

Fortsättning följer...

Permalänk
Medlem

Nu har det gått några dagar. Allt fungerar precis som det ska nu när jag stött upp processorkylaren. Verkar inte som att något tagit skada.