Permalänk
Medlem

Jeapordy av ic-kretsar

Hej. Jag skapar denna tråd här för det handlar ju i botten om microdatorer.

Jag har ett projekt på gång. En "Jeapordy-krets"
Jag ska alltså göra en krets med 4 knappar, ic-kretsar och LED som när man påverkar brytare 1 ska LED 1 lysa och LED 2, 3 och 4 ska inte kunna lysa. Detta ska gälla fram tills att kretsen nollas på ett eller annat sätt. Detta villkor ska givetvis gälla för respektive LED när motsvarande brytare påverkas.

Jag har en idé om att detta ska gå att göra med bara ic-kretsar och de jag har just nu är AND- NOR- och NAND-grindar.

Nu skulle jag vilja ha hjälp med ett schema över hur kretsen ska se ut.

//Johan

Permalänk
Permalänk
Medlem

Hehe ja det är precis en sån där jag är ute efter, men hela idén var att bygga en själv. Tack ändå.

Permalänk
Medlem

1st Arduino + knappar, leds och resistorer.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Skrivet av Jojjee:

Hehe ja det är precis en sån där jag är ute efter, men hela idén var att bygga en själv. Tack ändå.

det är en byggsats så du får löda ihop den själv, men det var kanske inte det du menade.

Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk
Medlem

Den uppfyller ju helt klart kraven jag har men halva idén var att få göra det själv så jag ska testa mig fram först och när jag lyckats bränna upp alla kretsarna köper jag nog en byggsatts.