SweClockers läsare tycker om Chrome

Permalänk
Medlem

Chrome är den enda webbläsaren som gör vad jag vill att den ska göra i alla lägen.

Visa signatur

optimisten påstår att vi lever i den bästa av världar, medan pessimisten fruktar att det är sant

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simcon:

Är det bara jag som tycker att procentsatserna kan vara missvisande och man egentligen inte kan dra några slutsatser om mängden användare som förändrats, utan endast förhållandet mellan de olika... Skulle dock varit intressant att få se lite siffror på de olika, dessutom, hur räknas det ut? Är det varje sidhämtning, eller är det bara när man besöker framsidan.

Förövrigt, hur kan man dra slutsatsen att det går sämst för firefox när de fortfarande har 48% av användarna... De är ju fortfarande nästan större än alla de andra tillsammans...

Idag så premieras tillväxt högre än allt annat. Den som har störst tillväxt är starkast! Den som växer från 10 till 15 procent av marknaden är bättre än den som krymper från 60 till 58 procent av marknaden. Kortsiktig framgång premieras framför långsiktig stabilitet. Just nu är Chrome trendigt men imorgon är kanske y eller z trendigare.

Permalänk
Medlem

Varför finns det ingen inställing i Chrome för cache-storleken eller plats den ska ligga på? Tycker jag är en av de större missarna. Såg att man kan lägga till det som ett startkommando, men det är lite konstigt för en sån vanlig sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Threepwood:

Vilken är det?

https://addons.mozilla.org/sv-SE/firefox/addon/7715/

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som stör mig på Chromes bokmärken? enda sättet att ha något som firefox har är genom addons men dom är ju inte alls lika bra... hur gör ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monarchy:

Är det bara jag som stör mig på Chromes bokmärken? enda sättet att ha något som firefox har är genom addons men dom är ju inte alls lika bra... hur gör ni?

Samma här bokmärken i Chrome är något efter kanske utväcklar de senare.

Visa signatur

MSI GX660 Core i5-480 4GB 500GB 15.6 ATI HD5870
MSI GX740 17'' Intel i5-430M/640GB/4GB/ATI HD5870

Permalänk
Entusiast

Jag gilar också Chrome, men...
Det är en liten detalj som hindrar mig från att "gilla" Chrome fullt ut. Och det är utskrifts-funktionen.
Jag brukar skriva ut markering, men tyvärr saknas denna funktion hos Chrome.
Chrome kraschar ibland när jag försöker använda en nätverks-skrivare.
Dålig skrivardrivrutin är troligen orsaken, men det skall inte få en applikation att krascha.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Har testat Chrome ganska länge men får ändå ta och säga att vinnaren är FF. Chrome saknar för många funktioner som jag använder ofta i FF.

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk
Medlem

Chrome är snabbt i alla lägen och det är det som går som prio 1 när jag väljer webbläsare. Minus att det saknas en del addon enligt mig men det kanske kommer.

Visa signatur

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700k@4.6Ghz@H115i | ASUS RTX 3080 TUF OC | Corsair Dominator 16GB | Corsair AX860

Permalänk
Medlem

Om 20 år när utomjordingar landar på vår planet kommer Googels VD / jodens härskare hälsa dem välkomna till planet Google och att alla Googleaner delar hans glädje

Visa signatur

MB: Gigabyte Z690 Gaming X DDR4 | CPU: 13700K | RAM: DDR4-3200 64 GB
GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterFo Skärm: Acer Predator 4K 27" XB273KGP
DYSLEKTIKER Kan innehålla spår av språkfel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Battle_Zealot:

Google söktjänst loggar VAD, NÄR och vilken IP du har sökt på.
Undra vad deras webläsare loggar eller låter andra göra på din dator?

Vad Chrome loggar hittar du här:

Google Chrome - Wikipedia, the free encyclopedia

Även jag var extremt skeptisk innan jag läste det där. Dock så litar jag ändå inte tillräckligt på Google för att köra Chrome, så jag kör ChromePlus (baserad på Chromium, vilket även Chrome är) istället.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Då är man rätt unik om man kör Opera i Linux då. Jag har gjort det en del men nu kör jag Opera i Vista.

Mvh Johan

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av GnomeN:

Chrome är underbart; enkelt, snabbt, säkert!

Min mamma (41 år och extremt oteknisk) lyckades t.om. själv ändra från IE till Chrome på sin dator då hon hade hört andra på jobbet snacka om det.

Menar du att 41 år är gammalt och att folk i den åldern generellt inte har koll på tekniken?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Gå in i ObjectDocks inställningar och flytta ner det så du har det där nere, och sen flyttar du upp det med reglaget så att du har det 15mm ovanför vertygsfältet. Så stör det aldrig! Det är mycket smidigare att ha dockan där nere, jag förstår att OS X alltid har haft dockan nere....Har du 2st skärmar så lägg dockan på den skärm utan aktivitetsfält.

Allrigt. Jag har gett efter och följde ditt råd och ångrar enbart att jag inte la objectdocks i nedre delen för ett år sedan

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Avstängd

Jag använder Safari 5.0. Smidigare webbläsare till Mac får man leta efter.:)^^

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Visste ni att Firefox med Adblock Plus renderar sidor med reklam överlägset snabbast? Inte för att det gör någon skillnad, det kan inte vara många sekunder av min dag som går åt till att vänta på att webbläsaren ska rendera en sida.

Någon som vet om NoScript användare med analytics blockerat är med i denna undersökningen? Jag tvivlar på det, men är inte helt 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chenz:

Visste ni att Firefox med Adblock Plus renderar sidor med reklam överlägset snabbast? Inte för att det gör någon skillnad, det kan inte vara många sekunder av min dag som går åt till att vänta på att webbläsaren ska rendera en sida.

Lögn, du får gärna ange en källa för detta påstående.

Visa signatur

MCP and CCNA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixion_:

Lögn, du får gärna ange en källa för detta påstående.

Det är rätt logiskt att en sida med annonser renderar snabbare om annonserna blockas. Vilket även gäller om man kör NoScript och enbart tillåtit huvudsajten (och inte alla externa annonssajter). Personligen blockar jag inte annonser avsiktligen på sajter som jag gillar och besöker ofta (jag kör inte AdBlock eller liknande) därför de lever på att annonserna visas. Däremot blockas många annonser automatiskt i NoScript eftersom de kräver att tredjeparts annonssajten får köra skript (ibland till och med nästlade skript som t.ex. sajt.com<-annonssajt1.com<-annonssajt2.com etc). Just nu kör jag dock Chrome och den har ingen NoScript tyvärr, vilket gör att surfandet känns lite osäkrare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Det är rätt logiskt att en sida med annonser renderar snabbare om annonserna blockas. Vilket även gäller om man kör NoScript och enbart tillåtit huvudsajten (och inte alla externa annonssajter). Personligen blockar jag inte annonser avsiktligen på sajter som jag gillar och besöker ofta (jag kör inte AdBlock eller liknande) därför de lever på att annonserna visas. Däremot blockas många annonser automatiskt i NoScript eftersom de kräver att tredjeparts annonssajten får köra skript (ibland till och med nästlade skript som t.ex. sajt.com<-annonssajt1.com<-annonssajt2.com etc). Just nu kör jag dock Chrome och den har ingen NoScript tyvärr, vilket gör att surfandet känns lite osäkrare.

Logist kan det vara men jag upplever inte det så alls i verkligheten.

Visa signatur

MCP and CCNA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixion_:

Logist kan det vara men jag upplever inte det så alls i verkligheten.

Tja, jag gjorde ett enkelt test och det ser ut att stämma här i alla fall.

Permalänk
Avstängd

Håller på att gå över till Chrome efter att ha testat Firefox 4 och sedan Chrome 5. Det laddar mycket skönare och FF4 känns för plottrigt, smått och ihoptryckt.

Några saker som ändå kan få mig att gå tillbaka (Går dessa att fixa med extensions?)
1) Avsaknad av sökfält.
2) Övriga bokmärkesmappen som tar viktigt utrymme i bokmärkesfältet. Går den att då bort?
3) Tabs över adressfält.
4) Saknar avskiljare i bokmärkeshanteraren.

Permalänk
Medlem

1. Du söker ju i adressfältet

Visa signatur

MCP and CCNA

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ixion_:

1. Du söker ju i adressfältet

ha ha. Ett problem löst. Smart!

De andra går inte att fixa eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kol:

Håller på att gå över till Chrome efter att ha testat Firefox 4 och sedan Chrome 5. Det laddar mycket skönare och FF4 känns för plottrigt, smått och ihoptryckt.

Några saker som ändå kan få mig att gå tillbaka (Går dessa att fixa med extensions?)
1) Avsaknad av sökfält.
2) Övriga bokmärkesmappen som tar viktigt utrymme i bokmärkesfältet. Går den att då bort?
3) Tabs över adressfält.
4) Saknar avskiljare i bokmärkeshanteraren.

1:an har du ju redan fått svar på.
2: Den försöker jag också få bort. Funkar säkert om man insatllerar något tillägg. Ska kolla.
3: Firefoxknappen->Customize->Tabs on Top eller om du har menu baren View->Toolbars->Tabs on Top
4: Detta tror jag inte går utan något tillägg. Jag vet inte om det finns något tillägg som kan fixa det heller.

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Klimpen2:

3: Firefoxknappen->Customize->Tabs on Top eller om du har menu baren View->Toolbars->Tabs on Top

Tack men i Chrome?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kol:

Tack men i Chrome?

Jaha, missade det.

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem

Bytte tillbaks till Firefox efter att ha kört Chrome ett tag. Mycket som är trevligt i Chrome, men jag gillar Firefox bättre. Lite småsaker här och där, men gillar Firefox för den har inställningar för det mesta om man går lite djupare. Men jag är alltid öppen för att testa igen, har fortfarande Chrome installerad.