Inget TRIM för standalone SSD vid sidan om en RAID 5?

Permalänk
Medlem

Inget TRIM för standalone SSD vid sidan om en RAID 5?

Går det använda TRIM på en SSD i RAID-mode, där SSD:n inte är en del av RAID5-setet?

Sitter nämligen med 3 hårddiskar i en RAID5 och funderar på att byta ut min fjärde disk (systemdisken) mot en SSD. Men frågan är ifall det är värt det om jag inte kan använda TRIM. Jag har läst runt en hel del och vad jag förstått så fungerar det på följande vis.

0. För att kunna köra RAID så måste ALLA diskar köras i RAID-mode.
1. Först fanns inget stöd för TRIM i RAID-mode alls.
2. Intel släppte Intel Rapid Storage 9.6.0.1014
3. Vilket gav TRIM för "standalone" SSD i RAID-mode. M.a.o. så kan inte SSD:n vara en del av RAID:en
4. Detta fungerar INTE för RAID 5

Har jag förstått rätt?

Permalänk
Medlem

För sjuttielfte gången:

0. Koppla SSD'n till en ichxr-port
1. Aktivera RAID för ichxr-bryggan i vanliga BIOS
2. Gå in i RAID-BIOS med ctrl+i, kolla att SSD'n finns där
3. Klart

Nu har du SSD'n oRAIDad.

Permalänk
Medlem

Ber om ursäkt för tjatet. Har ungått att se det trotts 2 timmars sökande på diverse sidor.

Tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

För sjuttielfte gången:

0. Koppla SSD'n till en ichxr-port
1. Aktivera RAID för ichxr-bryggan i vanliga BIOS
2. Gå in i RAID-BIOS med ctrl+i, kolla att SSD'n finns där
3. Klart

Nu har du SSD'n oRAIDad.

Föresten ta det en sjuttitolfte gång.

Alla utgångar hamnar ju i RAID-mode. Men även om SSD:n inte är med i själva RAID-setet så är den fortfarande i RAID-mode...? Enligt vad jag läste mig till så fungerar inte TRIM ihop med RAID 5 även om SSD:n är utanför RAID-setet. Har jag alltså förstått helt fel?

Permalänk
Medlem

Fattar inte vafför du snackar om RAID 5, tänker du köra RAID5 med minst 3 SSD'er?

Prova det jag sagt, återkom om det inte funkar, så löser vi det då!

Ursäkta men det här är bara SÅÅÅÅÅÅ enkelt, fattar inte vafför det KAN va så svårt.

1. För att komma in i RAID-BIOS måste du först i VANLIGA BIOS sätta RAID isf IDE/AHCI. Precis så gjorde du då du satte upp din femma, right?

2. För att komma in i RAID-BIOS, där du satte upp din array, gör du ctrl+i

3. Nu när du är inne i RAID-BIOS, ser du alla diskar som sitter på ichxr oavsett de är i RAID eller som single. När du satte upp din femma angav du vilka diskar som skulle in i arrayen, right? Skall du köra SSD'n single - GÖR INGENTING, den är ju redan där som singledisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Fattar inte vafför du snackar om RAID 5, tänker du köra RAID5 med minst 3 SSD'er?

Prova det jag sagt, återkom om det inte funkar, så löser vi det då!

Jo, anledningen till att jag nämner RAID 5 är för att jag läst att det ska vara ett undantag till lösningen som kom med nya Intel Rapid Storage.

Vet inte hur jag ska kunna vara tydligare? Det är 3 diskar i en RAID5-array och en systemdisk utanför den arrayen. Jag vet att du är duktig på RAID (du har hjälp mig tidigare, tack för det), men jag måste ha viss källkritik ändå. Särskillt när jag läst annat på andra saiter. Som säger att en SSD med TRIM, vid sidan av en RAID 5-array inte fungerar / skadar arrayen.

Att bara testa och sen: Oj då, mina 1,5TB med sparad data är nu helt oanvändbar. Är inte helt intressant. Lite bakgrundsinfo först tack.

EDIT: Ahh nu förstår jag vad du menar. Men frågan handlade aldrig om hur jag fick SSD:n utanför arrayen. Det hamnar den automatiskt. Men systemdisken är väl ändå i RAID-mode (alla eller ingen, enligt BIOS) ? Vilket ska leda till problem med TRIM (enligt andra källor).

Permalänk
Medlem

Svårt att tro att en RAID5-array skulle skadas bara för att det sitter en SSD på samma chipsetbrygga.

Finns hundratals swecare med SSD'er som kör på ichxr med TRIM, sen vettefan om dom har en RAID-femma där också. Tycks vara mer poppis med SSD än RAID5, otroligt nog. Antar du är unik om du BÅDE skall köra SSD OCH RAID5.

Själv avvaktar jag SSD eftersom det finns för mycket strul och barnsjukdomar innan tekniken mognat, därtill är priset helt vansinnigt. Ville jag ha högre hastighet på diskarna skulle jag fixa ett knippe disk i en RAID-nolla i stället.

Jag kör Intel Rapid Storage 9.6.0.1014 med RAID5 + singlediskar (HDD) utan problem.

Har du länkar till diskussionen som oroar dig avsseende RAID5 + SSD-problemet?

Permalänk
Medlem

Jag kör också med RAID 5 + singeldiskar. Fast i nuläget med mekaniska diskar och det vet jag fungerar. Men enligt länken jag nämnde så nämdes ett problem med just TRIM och RAID 5. Ska se om jag kan hitta den länken igen.

Permalänk
Medlem

Hittade en länk som nämner trim och raid5. Dock är det inte samma länk som jag hittat tidigare. Med tanke på att det varit en del missförstånd om SSD:n är tillåten i RAID:en eller inte så är informationen på den här sidan knapphändig.

Permalänk
Medlem

Otydligt vad dom menar, kan tolkas som om SSD i RAID5 haft/har problem med TRIM, men det skall du ju inte ha iaf.

Du får nog Googla som ett skållat troll för att komma i mål med detta. Återkom gärna om/när du hittat nåt.

Permalänk
Medlem

Jag har inte hittat så jättemycket mer information om RAID5 och TRIM. Men om följande stämmer så får man utgå för att TRIM och RAID5 inte går, även om jag inte hittar mer bakgrundsfakta.

Här nämns TRIM och RAID 5 i inlägg 6 och samma information går att finna själv under Intel Rapid Storage -> Help/Hjälp -> Creation Process/Skapa en volym -> Configuring the volume/Konfigurera volymen

Citat:

Trim-support tillhandahålls för alla volumtyper förutom RAID 5, under förutsättning att alla SSD-diskar (Solid State Disk) som ingår i volymen uppgyller kraven i protokollet ATA-8. När du konfigurerar en volym, se då till att du väljer SSD-enheter som uppfyller kravet om du vill att volumen ska ha stöd för TRIM-kommandot.

Verkar som att SSD:n är medräknad i arrayen, eller? Om SSD:n är i arrayen eller utanför nämns sällan och gör informationssökning till ett helv*te.

Dock så tror jag att jag hittat en lösning för problemet som jag kan tänka mig att leva med. Svaret heter Intel SSD Toolbox som ger manuell TRIM. Vilket på något vis inte är samma som den automatiska TRIM-funktionen (förstår inte hur). Vissa funktioner i toolboxen är endast för Intel-diskar. Men andra funktioner som manuell TRIM fungerar för alla märken. Den manuella TRIM-funktionen kan man ställa in på att köra t.ex. 1 gång om dagen och då ska SSD:n fungera som den ska. Blir lite som en defrag fast för SSD (OBS Defrag och TRIM är inte samma sak! Defragmentering ska INTE köras på SSD-diskar!).

EDIT: Ska låta mina tangenter och googles servrar svalna lite nu. Räcker med sökande för idag

EDIT 2: Har ändrat lite i texten för att göra den mer lättläst

Permalänk
Medlem

Translation: if your Intel storage controller is set to RAID mode, you'll now be able to benefit from your solid-state drive's TRIM functionality when running it alongside a RAID array comprised of mechanical drives. TRIM isn't supported for SSDs participating in a RAID array, however. Intel may add that feature in the future, but it hasn't committed to doing so.

Kan tolkas som att TRIM inte funkar om SSD'n ingår i en RAID-array, dvs som singledisk ska det funka med TRIM om du kör Intels drivrutin.

Kan hålla med om att det är en smula rörigt eftersom dom rör till begreppen. Annars kan du emaila Intelsupporten, berätta hur du vill ha det och om det funkar.

Permalänk
Hedersmedlem

detta kanske skulle visualiseras.....
I vilket fall så kan man nu köra mekaniska diskar i vilken arrayform man vill, inkl raid5.
Sen kan man sätta in sin SSD (brevid arrayen) och SSDn kan då ta emot trimkommandon.
Det som texten beskriver är att trim inte är aplicerbart på de diskar som ingår i en array som är av typen raid5.
Detta är så jag uppfattar det hela. Ställer mig dock lite fundersam till varför använda raid5 över ett par SSDs.

EDIT: kommentar till nedan. Självklart ska man ju inte blanda ssd o vanliga i en o samma array! Det har jag väll inte skrivit. Redigerade för ett förtydlingande.

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Medlem

Njae, jag tolkar det inte så att man använder SSD'n tillsammans i SAMMA array som HDD'erna - det är ju helt vansinnigt sanslöst idiotiskt att ens tänka tanken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Translation: if your Intel storage controller is set to RAID mode, you'll now be able to benefit from your solid-state drive's TRIM functionality when running it alongside a RAID array comprised of mechanical drives. TRIM isn't supported for SSDs participating in a RAID array, however. Intel may add that feature in the future, but it hasn't committed to doing so.

Kan tolkas som att TRIM inte funkar om SSD'n ingår i en RAID-array, dvs som singledisk ska det funka med TRIM om du kör Intels drivrutin.

Kan hålla med om att det är en smula rörigt eftersom dom rör till begreppen. Annars kan du emaila Intelsupporten, berätta hur du vill ha det och om det funkar.

Min Storage manager är på Svenska. Blev visst annorlunda då...

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrAcKman:

detta kanske skulle visualiseras.....
I vilket fall så kan man nu köra mekaniska diskar i vilken arrayform man vill, inkl raid5.
Sen kan man sätta in sin SSD (brevid arrayen) och SSDn kan då ta emot trimkommandon.
Det som texten beskriver är att trim inte är aplicerbart på de diskar som ingår i en array som är av typen raid5.
Detta är så jag uppfattar det hela. Ställer mig dock lite fundersam till varför använda raid5 över ett par SSDs.

EDIT: kommentar till nedan. Självklart ska man ju inte blanda ssd o vanliga i en o samma array! Det har jag väll inte skrivit. Redigerade för ett förtydlingande.

Själva frågan (i mitt fall) rör en 1 SSD vid sidan om 3 mekaniska hårdiskar som är i en RAID5. SSD:n är alltså INTE med i arrayen.

Enligt dig ska det alltså gå? Något du vet 100% och/eller testat? För tolkningar börjar jag bli trött på. Hittar ingen rå fakta någonstans.

Permalänk
Medlem

Ja asså, garanterat säker kan man aldrig vara förrän man provat, och det har jag inte.
Det man kan utläsa + lite sk sunt förnuft så skall det gå enligt dina krav.

Som sagt, det tar 10 minuter att emaila Intel-supporten alternativt logga in på deras chatsupport och ställa frågan där, dock har jag dålig erfarenhet av deras support (och av andras oxå) då folket där ofta saknar egna erfarenheter...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Polomononen:

Själva frågan (i mitt fall) rör en 1 SSD vid sidan om 3 mekaniska hårdiskar som är i en RAID5. SSD:n är alltså INTE med i arrayen.

Enligt dig ska det alltså gå? Något du vet 100% och/eller testat? För tolkningar börjar jag bli trött på. Hittar ingen rå fakta någonstans.

Nu är inte jag heller helt säker men om jag inte mindes helt fel så var det just detta som den senaste versionen av intels drivers till X25orna just fixade.

Swecs rubrik löd "Nu fungerar X25 och RAID med TRIM" och sen läste man det finstilta så var det så att TRIM fungerade inte i en array men som "stand alone" i samma controller som en array.

Svaret borde då vara: JA det ska gå.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.