Köpråd: Film- och surfdator

Permalänk
Medlem

Köpråd: Film- och surfdator

Hej,

Jag har nu tröttnat på min gamla 17" Packard Bell som väsnas enormt. Har även "undervoltat" den utan att få ned temperaturen nämnvärt och därmed väsnas fläkten fortfarande mer än önskvärt.

Så nu får det bli en ny bärbar istället.

Användningsområde:
Slösurfa webben samtidigt som jag tittar på TV (vill ofta kolla upp saker samtidigt som jag ser något intressant på TV).
Ta med datorn till stugan för att kunna kolla på film (streamat över nätet, DVD eller hårddisksuppspelning).

Viktigaste egenskaper för mig är:
1. Ljudnivå (det ska inte vara störande att ha datorn igång samtidigt som jag tittar på TV).
2. Upplösning (allt under 1366x768 är inte aktuellt. Nuvarande har 1440x900 vilket nästan känns som lägsta tänkbara upplösning)
3. Skärmstorlek (minimum 15", hellre +16")
4. CPU/Grafikkort som klarar film i HD utan att det laggar.

Mindre viktigt:
Att spela några avancerade spel. Det jag kan tänka mig att spela på den bärbara är möjligen något äldre RTS-spel (ex. C&C Tiberium Wars eller liknande). Men det kan jag avstå till förmån för en tystare dator.

Budget:
Mellan 5kSEK och 7,5kSEK känns som rimligt. Men det finns lite mer utrymme uppåt om det är absolut nödvändigt.

Övrigt:
Tangentbordet får inte vara för sladdrigt. Min nuvarande Packard Bell (EasyNote SL-81) har ett uselt tangentbord. Mina förra Dell-datorer hade avsevärt mer "kvalitet" i tangentborden. Har även haft ett par Fujitsu-Siemens som hade bättre.
Om det är möjligt så köper jag gärna en dator där jag som kund faktiskt får med en installationsskiva för Windows. Men går det inte får jag väl leva med att köra en recovery-backup för en installation där jag får med tusen onödiga applikationer (men som förstås ger mig som kund ett lite lägre pris för datorn).
Finns det någon dator som är fläktlös och klarar mina krav? Eller möjligen har en extremt tyst fläkt?

Jag har sökt ganska rejält på webben men det är inte helt enkelt att hitta tysta bärbara datorer när jag läser specifikationerna.

Tack på förhand

/G