Permalänk
Medlem

Bygga en dator

Nu har jag beställt delar för 8k, och jag undrar vad jag behöver när jag ska koppla ihop alla delar inuti chassit.

Jag har hört att man ska ha antistatarmband och massa andra skit också? Är det nödvändigt?

Permalänk

skruvmejsel är bra och de är typ allt..

antistatarmband är inte ett måste men rekomenderas..

Permalänk
Medlem

Antistatarmband är inget krav. Tänk på att vara lugn och metodisk när du bygger och läs igenom manualen först så ska det gå bra!

Permalänk
Medlem

Jag har byggt 50+ burkar i mina dar UTAN antistatarmband utan problem.

MEN....

vill dock varna för ESD-trollet.

Ta i ett element innan du petar på komponenterna för att pss urladda ev statisk el.

Är du nybörjare - läs manualen noga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Netware01:

skruvmejsel är bra och de är typ allt..

antistatarmband är inte ett måste men rekomenderas..

Själv har jag installerat Grafikkort och RAM minnen på min gamla dator utan att "jorda sig" och att använda "antistatarmband " och allting har funkat perfekt.

Så jag tror att jag ska bygga datorn utan allt det där

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Jag har byggt 50+ burkar i mina dar UTAN antistatarmband utan problem.

MEN....

vill dock varna för ESD-trollet.

Ta i ett element innan du petar på komponenterna för att pss urladda ev statisk el.

Är du nybörjare - läs manualen noga.

Kommr det komma en manuel med varje komponent, som beskriver hur man installerar?

Permalänk

ja de kommer manualer för allt.. ofta för ram-minnena med. xD

Permalänk
Medlem

Hur kan jag förstöra komponenterna utan antistatarmband och "jorda" mig själv när jag rör komponenterna?

Jag ska ju koppla ihop allting, sist ska jag koppla in nätagget, men jag ska inte förse datorn med ström, så hur kan komponenterna förstöras utan ström?

Permalänk

skulle nog rekomendera att du kollar youtube efter folk som bygger datorer och berättar alla detaljer m.m

och som du vet kan man ladda up sig själv med statisk elektricitet ochrör man t.ex moderkortet så kan de ta skada av de o kanske inte funka..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Netware01:

skulle nog rekomendera att du kollar youtube efter folk som bygger datorer och berättar alla detaljer m.m

och som du vet kan man ladda up sig själv med statisk elektricitet ochrör man t.ex moderkortet så kan de ta skada av de o kanske inte funka..

Så ni säger att det är rekomenderat att ha någonting gjort av metall brevid mig när jag t.ex. håller i komponenterna, som jag då och då rör i? Vad för metallgrej rekomenderar ni?

Permalänk

element funkar bra ..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Netware01:

element funkar bra ..

Du menar ett värmeelemt på väggen? Jag bor i en lägenhet så....

Permalänk
Skrivet av XBox360:

Hur kan jag förstöra komponenterna utan antistatarmband och "jorda" mig själv när jag rör komponenterna?

Jag ska ju koppla ihop allting, sist ska jag koppla in nätagget, men jag ska inte förse datorn med ström, så hur kan komponenterna förstöras utan ström?

Om du har hoppat studsmatta någon gång i dina da'r så vet du blir statisk och får stötar av det. Om du är statisk och pillar bland dina komponenter så finns risken att det går isönder.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Tänk på att ett element är målat och ni kan inte bara nudda vi det en gång..

Ni ska helst (måste?) vara jordade hela tiden under bygget, gärna mot chassit och just därför finns ESD armbanden, annars lär det gå bra att bara hålla foten eller benet emot chassit.

Permalänk
Hedersmedlem

Skulle säga att han vill ha samma potential som chassit. Jordar han sig själv så borde även chassit jordas. Annars kan han ju peta lite på chassit för att jämna ut det. Nån som kan lite får gärna styrka eller säga emot. Ström fungerar ju på skillnad i potential. Om personen är jordad men chassit/komponenter är statiska så kommer det fortfarande uppstå stötar.

Permalänk
Medlem

Elementgrejjen fungerar inte med alla el-element som finns monterade i lägenheter, olje/vätske element fungerar bäst.

Själv kan jag säga att det är "inte" jätteviktigt att vara anti-stat skyddad med ett esd armband men du slipper att din burk går sönder (ifall det händer) har själv bränt ett nät-agg och ett grafikkort för att jag inte använde esd-armband.

Problemet med esd är att det kanske inte går sönder på direkten utan det kan ligga i och sedan gå sönder efter 2-3 månader eller längre! Så försök vara så urladdad som det bara går och rör hellre på plast-delarna och håll i dem istället på själva kretskortet och komponenterna