SFF-tråden (bilder och diskussion)

Permalänk
Medlem

Detta är vad jag har nu:

Saker som används ser ni i signaturen.

Permalänk
Inaktiv

Mycket snyggt!

Klarar du verkligen av att driva hela systemet med PicoPSU'n?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Mycket snyggt!

Klarar du verkligen av att driva hela systemet med PicoPSU'n?

5670 drar som mest ca 33,5 W

http://www.xbitlabs.com/articles/video/display/radeon-hd5670-...

Hittade ett test där dom körde Gigabyte ITX H55 kortet med en i5-661 och OCCT så landar den på 76w.

http://www.anandtech.com/show/3769/reviewed-gigabyte-h55nusb3...

Och andra tester med H55 + i5-661 i Prime95 så 97w.

http://benchmarkreviews.com/index.php?option=com_content&task...

Så 160w picoPSU är nog verkligen att ligga på gränsen med en i5 750 å 5670

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Merlinen:

Så 160w picoPSU är nog verkligen att ligga på gränsen med en i5 750 å 5670

Snygga beräkningar! SleepstreameR's ITX Workstation kör med en i7 2600K, 5670 + 2 Intel SSD, tydligen på ett 150W PicoPSU enligt hans kommentarstråd. Nog rätt mycket på gränsen den också

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Noctua NH-D15 | Asus Prime X370-Pro | 32 GB G.Skill 3200 MHz CL16 | Asus GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1 TB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Fractal Design Define C
Alienware AW3423DW QD-OLED 3440x1440 175 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiklasN:

Snygga beräkningar! SleepstreameR's ITX Workstation kör med en i7 2600K, 5670 + 2 Intel SSD, tydligen på ett 150W PicoPSU enligt hans kommentarstråd. Nog rätt mycket på gränsen den också

Jo det är det nog

Men jag hade inte vågat pröva köra typ Prime95/LinX samt Furmkar samtidigt

Samt siffrorna ger ju bara en grov fingervisning.

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Mycket snyggt!

Klarar du verkligen av att driva hela systemet med PicoPSU'n?

Tackar!

Det klarar utan problem! När jag stressar datorn som max så når jag runt 145W med Prime och RTHDRL igång. Detta är ju klart bara en fingervisning men skulle jag exempel spela SC2 i två timmar så överstiger den aldrig 120W enligt min mätare. Dock har jag fått ändra volten till 1.0V men det fungerar utmärkt ändå :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kiiiba:

Tackar!

Det klarar utan problem! När jag stressar datorn som max så når jag runt 145W med Prime och RTHDRL igång. Detta är ju klart bara en fingervisning men skulle jag exempel spela SC2 i två timmar så överstiger den aldrig 120W enligt min mätare. Dock har jag fått ändra volten till 1.0V men det fungerar utmärkt ändå :).

Hur mycket utrymme uppskattar du att det finns för CPU-kylare om man skulle använda ett fullstort ATX-nätagg?

Visa signatur

Mvh Johan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lunait:

Hur mycket utrymme uppskattar du att det finns för CPU-kylare om man skulle använda ett fullstort ATX-nätagg?

Jag använde tidigare ett fullsize ATX nätagg och då fick jag runt 6-7cm tror jag. Jag kunde då precis big shuriken ifall jag kommer ihåg rätt. När jag använde SFX kunde jag få in 1-2cm till och då kunde jag använda thermalright AXP 140 med 25mm fläkt.

Permalänk

Trevlig tråd!
Håller på med ett bygge nu bestående av:
Gigabyte H67N-USB3-B3
Intel 2500K
XMS3 8GB
Intel X25 80GB G2
Allt ska i ett SG05

Billder mm. kommer senare!

Visa signatur

..counting all the assholes in the room, well I'm defenitly not alone..

Permalänk

Hej!

Är på jakt efter ett chassiet som får plats med HD5850 OCH mitt Corsair HX750?

Problemet just nätagget antar jag då det är 18cm djupt+ att man behöver nån cm till för sladdarna.

Har du samma nätagg i ditt kub-chassie med ett HD5850 eller större grafikkort så skriv gärna vad du har.

MVH/Danne

Visa signatur

WS: fractal Design Node 304 (kub) Nätagg: Corsair HX650 Moderkort: ASUS m-ITX CPU: Core i7 8700K, Noctua 12 RAM: 16Gb HDD: 1 TB Samsung 960 PRO SSD GPU: Asus 1080Ti SC MONITOR: 2xLenovo24", 1xASUS 27" 1x140mm insug, 1x120mm Noctua utblås OS: Win 10 Pro

Permalänk
Medlem

Jätte bra tråd! helt perfekt

Är i startgroparna till ett kraftfullt system som dessutom ska vara någolunda tyst
Precis beställt delar, det som datorn kommer att bestå av är:

Silverstone Sugo05B
DFI Lanparty P55-T36
Intel I5 760 2,8 Ghz, målet ligger på 3,7. Får se hur det går senare
Gigabyte AMD Radeon 6950 @ 1536 shaders.
4 Gb Corsair 1600 Mhz @ 1333 Mhz, timings ska ner från 9-9-9-9-21 till iaf 7 på alla, och 18 på sista.
Antec Kühler 620 H2O med 2 st 1150 RPM Scythe GT PnP config.

Tricket med detta bygget är att grafikkortet är...precis lika långt som hela chassit, vilket gör att det blir att dremla skallen av mig
Detta har dock gjorts innan, så jag blir inte först :/ Men ska försöka få min egna tappning på det Hoppas ni tycker detta blir lika intressant som jag

Mvh

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Hur mår en Pico-PSU av att ligga på så nära maxbelastning alltid? kan inte va så bra eller fungerar det hjälpligt?

Visa signatur

I'm Garry-fucking-Oak, You can't ignore my girth!
__________________
Projekt CM 334 ->1337 @ H2O :: Bread-Box HTPC :: Bread-Brain NAS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bread_:

Hur mår en Pico-PSU av att ligga på så nära maxbelastning alltid? kan inte va så bra eller fungerar det hjälpligt?

Ska inte vara några problem, omvandlaren från väggen är i stil med en till en bärbar och det är många som sitter inpluggade året om i princip.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bread_:

Hur mår en Pico-PSU av att ligga på så nära maxbelastning alltid? kan inte va så bra eller fungerar det hjälpligt?

Jag har än så länge inte haft några problem. Enligt skaparna av picon säger de att den klarar att leverera 160W kontinuerligt och när jag kör prime95 + rthdribl kommer jag upp till 130W men spelar jag bara sc2 når jag 120W så det är ändå rätt mycket "ström" kvar på så sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kiiiba:

Jag har än så länge inte haft några problem. Enligt skaparna av picon säger de att den klarar att leverera 160W kontinuerligt och när jag kör prime95 + rthdribl kommer jag upp till 130W men spelar jag bara sc2 når jag 120W så det är ändå rätt mycket "ström" kvar på så sätt.

Hur många cm har du till godo när du kör Noctuakylaren och utan ATX/SFX nätdel till chasisidan? För Noctuan är väll 15-16cm hög som alla andra bra towerkylare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesen:

Hur många cm har du till godo när du kör Noctuakylaren och utan ATX/SFX nätdel till chasisidan? För Noctuan är väll 15-16cm hög som alla andra bra towerkylare?

Menar du mellan tornet och sidan på chassit? I sådant fall skulle jag gissa på 2.5CM. Det hade varit kul att då in en D14 :D. Dock så känns det som att den kommer slå på ovan under delen av 5.25an.. =(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kiiiba:

Menar du mellan tornet och sidan på chassit? I sådant fall skulle jag gissa på 2.5CM. Det hade varit kul att då in en D14 :D. Dock så känns det som att den kommer slå på ovan under delen av 5.25an.. =(

Nu när du säger det så kollade jag på bilderna en gång till och det blir nog lite problem Har du testat å kört utan fläktar på cpukylaren alls? Så dom du gjort lär göra underverk för ljudnivån, vart i alla fall jävligt avis btw hur mycket kontakter är det som standard från den där lilla psun? är det lugnt å köra molex -> 2x SATA atapter tex?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesen:

Nu när du säger det så kollade jag på bilderna en gång till och det blir nog lite problem Har du testat å kört utan fläktar på cpukylaren alls? Så dom du gjort lär göra underverk för ljudnivån, vart i alla fall jävligt avis btw hur mycket kontakter är det som standard från den där lilla psun? är det lugnt å köra molex -> 2x SATA atapter tex?

Jag har faktiskt inte testat att köra den utan någon fläkt på min fläns. Det hade nog kanske funkat OK ändå. Dock så kör jag just nu på 6-7V på fläktarna så de viner inte så pass mycket men ändå godkänd kylning.

Från den lilla PSUn fick jag bara en SATA och en molex. Så det jag nu har gjort är att köra en molex omvandlare till 2 sata.

Permalänk
Medlem

Tänkte lyfta frågan om PCIe SSD.

Rent krasst så slipper man ju hårddisk buren i ett chassi om man kör med en PCIe SSD. Dett ger ju en hel del plats över.
Sen så är det ju faktiskt så att det numera finns en hel del chassi där hårddiskburen är bortprioriterad.
Sen får man ju inte glömma att endast rätt mATX som klarar SSDn. Det är ju flera cm längre än ITX.

Skulle man kunna få ner storleken på chassit med hjälp av en PCIe SSD om man skippar all annan lagring??

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sgtspiff:

Tänkte lyfta frågan om PCIe SSD.

Rent krasst så slipper man ju hårddisk buren i ett chassi om man kör med en PCIe SSD. Dett ger ju en hel del plats över.
Sen så är det ju faktiskt så att det numera finns en hel del chassi där hårddiskburen är bortprioriterad.
Sen får man ju inte glömma att endast rätt mATX som klarar SSDn. Det är ju flera cm längre än ITX.

Skulle man kunna få ner storleken på chassit med hjälp av en PCIe SSD om man skippar all annan lagring??

Med PCI-e SSD slösar du bort mITX-kortets enda kortplats. 2,5" SSD's tar knappt något plats och är relativt okänslig över hur de placeras i chassit. Att skippa 3,5"-diskar och fullstora optiska läsare är dock bra sätt att minska storleken på chassit utan att behöva kompromissa alltför mycket.

Permalänk
Medlem

Så, nu har jag sålt min gamla dator (se sign) och införskaffat mig en Silverstone Sugo SG07 då jag tycker det är fan det snyggaste chassit på länge i SFF klassen. Stor plus att det är ett redigt näragg i också.

Komponenterna

Intel Core™ i5 Quad Processor i5-2500K, CPU
Gigabyte GA-H67N-USB3-B3, Moderkort
Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB CL9, Minne
Western Digital Caviar® Blue 500GB, Lagrings Disk
Intel SSD 320 80GB Retail, System Disk
Sony Optiarc DVD±RW, AD-7713H Slim Line, DVD
Gainward GeForce GTX 570 Panthom, Grafikkort
Scythe Samurai ZZ, Cpu kylare

Kör CPu kylaren passiv då 180mm fläkten gör jobbet galant.

Det enda som störde mig att jag inte hittade ett ordenkligt referns grafikkort. Så jag tog Gainward varianten. Verkar funka hyffsat. 80 grader vid full load.

Ska göra lite mindre modifikationer på chassit. Och sleeva en del kablar + korta av 24 pins kabeln och 4 pinns kabeln då dom är otroilgt långa som swecklockers resencion sa. Men ser inga problem med att korta ner lite. Inget en avbitare, lödolv och krymplang klarar av.

Kommer lägga upp lite bilder så får ni se sen.

Visa signatur

Corsair 4000D | Asus Z590 | Intel 11900K | RTX 3080 |
32GB G.Skill | Samsung 980 Pro 1TB | Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Corsair 4000D | Asus Z590 | Intel 11900K | RTX 3080 |
32GB G.Skill | Samsung 980 Pro 1TB | Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Detta måste ju va en grymt optimal lösning för SFF bygge.

http://www.asetek.com/partner-products/pny/gtx580-gpucpu-cool...

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ant3:

Detta måste ju va en grymt optimal lösning för SFF bygge.

http://www.asetek.com/partner-products/pny/gtx580-gpucpu-cool...

Shit vad fräck! Ja den verkar riktigt smidig för just små byggen.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Noctua NH-D15 | Asus Prime X370-Pro | 32 GB G.Skill 3200 MHz CL16 | Asus GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1 TB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Fractal Design Define C
Alienware AW3423DW QD-OLED 3440x1440 175 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiklasN:

Shit vad fräck! Ja den verkar riktigt smidig för just små byggen.

Jo den är ju rätt optimal att använda i ett Silverstone Sugo SG05B bland annat.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ant3:

Jo den är ju rätt optimal att använda i ett Silverstone Sugo SG05B bland annat.

Nej, SG05B är för liten tyvärr.

Permalänk
Medlem

En låda som är för liten för SFF?

Permalänk
Inaktiv

En fråga, finns det nån som har gjort en sleevad 30 cm förlängning till en pci-e riser? Med snabbkoppling. Tänkte om det går att bygga ett i5-system i en sån här..

http://mini-itx.se/em154bminstaitxchassit-p-568.html?cPath=62...

...med picopsu, samt en extern låda med grafikkort som kan kopplas in vid behov?

Permalänk
Medlem

Har byggt ihop två system med den lådan (integrerad processor/moderkort).
Med en fristående processor (typ i5) så måste du verkligen hitta en låg processorkylare.

Lådan är bra, men utrymmet är minimalt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybertsen:

Har byggt ihop två system med den lådan (integrerad processor/moderkort).
Med en fristående processor (typ i5) så måste du verkligen hitta en låg processorkylare.

Lådan är bra, men utrymmet är minimalt...

Funderar på en liknande dator (med EM-154B) och har undersökt det här med processorkylare. Den här borde funka bra: http://www.inet.se/artikel/6309300 (36,5 mm hög).

Visa signatur

Mvh Johan