AMD bekräftar Radeon HD 6000 för 2010

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mr.Borka:

Mja - HD5000-serien står sig fortfarande lustigt bra mot Nvidia's modernare apparater. Så att kalla HD5000-serien för "old-fashioned" för att dom inte stödjer alla licenser, ungefär, är väl lite onödigt då AMD också har en del exklusiva tekniker.

Ja kanske lite då men ATI har kommit efter lite när det gäller andra saker än rent graphic performance.

Tycker iallafall själv att nvidias fermi serie känns lite mer framtidsäker än ati 5xxxx serie.
Bara hoppas ati har nåt bra i skjortärmen..

slänger jag ut 5 tusen spänn vill jag ha lite extra som tex Physx och tessellation..I dags läget har vad jag vet inte ati nåt att komma med om man är ute efter just detta.Sen att inte alla spel stödjer tex Physx spelar ingen roll.Bara jag vet att jag kan använda det ifall nåt ballt spel dyker upp som jag vill lira

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Problematik:

Man kan ju åtminstone vänta med att köpa ett 6xxx kort till det finns spel som man har nytta av det it?

Och om DX12 lanserar med 6xxx serien så måste det ju finnas spel som stödjer det.

Med tanke på att det knappt finns några spel som stödjer DX11 ännu, så lär det väl ta ett år eller två innan det kommer några spel som stödjer DX12.

Vad är det, 5 spel totalt som stödjer DX11, varav 3 av dom är gratisspel med kass grafik. Dom spel som stödjer DX11 visar ändå bara upp en ytterst marginell skillnad i grafik som lika gärna hade kunnat framföras av ett 4xxx kort.

Kommer förmodligen att fungera hur bra som helst att köra med 4xxx och 5xxx kort ett bra tag framöver.

Tänk också på att grafik-utvecklingen i spelen går väldigt segt nu för tiden, det går ju att köra på full grafik i alla spel med ett kort från 4xxx serien, jag till och med från 19xx serien.

Är väl alltså ingen som helst ide att köra ett 6xxx kort när det inte finns några spel att använda prestandan i. Det enda spelet skulle möjligtvis vara det kommande Crysis, men det är bara ett enda spel.

Gå inte på Hypen, bättre att kolla upp vilken nytta och vinst man verkligen får vid köp av ett nytt kort =P

DX11 är ju fan mycket bättre än DX10...Du kan gå och köpa ett GTX 9800+ om du nu är en sån bakåtsträvare...

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Catman:

Ja kanske lite då men ATI har kommit efter lite när det gäller andra saker än rent graphic performance.

Tycker iallafall själv att nvidias fermi serie känns lite mer framtidsäker än ati 5xxxx serie.
Bara hoppas ati har nåt bra i skjortärmen..

slänger jag ut 5 tusen spänn vill jag ha lite extra som tex Physx och tessellation..I dags läget har vad jag vet inte ati nåt att komma med om man är ute efter just detta.Sen att inte alla spel stödjer tex Physx spelar ingen roll.Bara jag vet att jag kan använda det ifall nåt ballt spel dyker upp som jag vill lira

AMD är inte så mycket efter på den fronten som du verkar tro att de är. Tessellation går redan utmärkt att köra på med AMDs DX11-kort. Angående PhysX så tror jag att det kommer att vara helt dött innom några år. AMD jobbar på en öppen fysikmotor som kommer att köra med OpenCL och kommer framöver någon gång. Jag vet inte när. Men det är nog nått år bort i alla fall. När den kommer så kommer den säkert relativt snabbt att ta över marknaden då fler kommer att kunna använda den än PhysX.

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kogster:

Men asså nvidia:s 400 serie är mer avancerad än 5000 (inte konstigt den är nyare). det största igentligen med 480 var att den kunde räkna fotonbanor och därmed räkna ut exakt hur "riktiga" reflektion ser ut hoppas 6000-processorerna också får stöd för det.

480 förlorar på att inga spel har stöd för sån grafik än (vad jag vet)...

Den kan bara "ray-traca" i realtid, men inte med bra flyt. Det är fortfarande hackigt och alldeles för långsamt för att kunna användas i spel.

Bra med ny teknik, men detta är mer moget för rendering.

YouTube - SweClockers.com - Geforce Fermi Ray Tracing lite gammal men visar hur det är.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

*dregel* hoppar nog över fermi...

Permalänk
Medlem

Fan vad dum man känner sig med ett 5770 som köptes i julas

Aja nice för AMD iaf, hoppas det blir något gött

Visa signatur

Dator: Fractal Design XL || Windows 10 || i5 750 || 8 GB RAM || HD 7970 || 120 GB SSD
Server: Fractal Design Core 3000 || ESXi 5.1 || AMD FX-6100 || 20 GB RAM
Foto: 7D || 17-50mm f/2.8 || 50mm f/1.8 || 70mm f/2.8 || 70-200mm f/2.8
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robiiins93:

Fan vad dum man känner sig med ett 5770 som köptes i julas

Aja nice för AMD iaf, hoppas det blir något gött

Äsch då, det betyder ju bara att du slipper sitta med ett omodernt 6000-kort när 7000-korten kommer
Själv köpte jag ett 5870 för ett tag sen och kan inte påstå att jag ångrar det.

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk

Härligt, då ryker mitt älskade 4870 i slutet av 2010 Frågan är om min Q9550 kommer hålla måttet eller om man blir tvungen att köpa en ny rigg som inte flaskar

Visa signatur

HTPC: Late 2014 Mac Mini
Bärbar: Mid 2012 MacBook Air

Permalänk
Medlem
Skrivet av Supermotard:

Härligt, då ryker mitt älskade 4870 i slutet av 2010 Frågan är om min Q9550 kommer hålla måttet eller om man blir tvungen att köpa en ny rigg som inte flaskar

Hoppas det!
Om du förstår hur jag menar.

Permalänk

FRUSTRATED!!! vad ska man nu köpa? ett 5870 eller ett billigt och vänta? FRUSTRATED!!!

Visa signatur

Datorn: Lian Li Lancool PC-K62, 2st powercolor 7970, MSI P67A-GD55 B3, Intel Core i5 2500K, Noctuna NH-D14, Corsair HX750W, 12gb ram, Samsung 840 evo 250GB ssd + 3TB lagring.
Tillbehör: Benq 24", logitech Z5500, Logitech G110 + Mionix Naos 5000

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Klimpen2:

AMD är inte så mycket efter på den fronten som du verkar tro att de är. Tessellation går redan utmärkt att köra på med AMDs DX11-kort. Angående PhysX så tror jag att det kommer att vara helt dött innom några år. AMD jobbar på en öppen fysikmotor som kommer att köra med OpenCL och kommer framöver någon gång. Jag vet inte när. Men det är nog nått år bort i alla fall. När den kommer så kommer den säkert relativt snabbt att ta över marknaden då fler kommer att kunna använda den än PhysX.

Frågan är just när??

Några år hehe ja då hinner mycket hända både från nvidia och ATi

Men just nu är ati lite efter i att skapa lite roligare tekniker i sina grafikort..

Bra hoppas ati får in fina slantar så dom har råd att forska fram lite godsaker i sina kort.

Konkurens är bra för alla parter eller hur...

Tar emot att säga detta men hade ATi kört med samma affärs metoder som nvidia gör hade dom haft lite mer klirr i kassan.

Ha ensam patent på physx som nvidia har nog gett ett par miljoner extra i kassan
Vore lite dumt av ati att ta fram en teknik som ALLA grafikorts märken kan använda visst det är bra för oss men inte för ATI..

Nä dax för ati att skaffa lite skinn på näsan om dom ska överleva

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Medlem

Kommer väl lagom till Crysis 2.

Visa signatur

Dator 1: Intel 6700k @ 4.5ghz |Asus Z170-A |Corsair 16GB Vengence LP |Palit 1080 Jetstream |Samsung 850 EVO 512GB + Crucial m4 128GB
Dator 2: Intel 2500k @ 4,4ghz |Asrock Z68 Extreme4 |Corsair 8GB Vengence |Gigabyte 970 G1 Gaming |Crucial m4 128GB

Permalänk
Medlem

då blir de att byta upp sig till hösten/vinten förresten är de någon som är sugen att köpa ett 5870 i slutet av året??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Staropramen:

Äsch då, det betyder ju bara att du slipper sitta med ett omodernt 6000-kort när 7000-korten kommer
Själv köpte jag ett 5870 för ett tag sen och kan inte påstå att jag ångrar det.

Nej, jag ångrar inte en sekund att jag köpte mitt kort. Riggen i sign köptes då och det var ett grymt lyft från en halvtaskig P4

Visa signatur

Dator: Fractal Design XL || Windows 10 || i5 750 || 8 GB RAM || HD 7970 || 120 GB SSD
Server: Fractal Design Core 3000 || ESXi 5.1 || AMD FX-6100 || 20 GB RAM
Foto: 7D || 17-50mm f/2.8 || 50mm f/1.8 || 70mm f/2.8 || 70-200mm f/2.8
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Blir spännande att se om de drar en nVidia och skjuter på korten till senare delen av Q2 2011

Permalänk
Medlem
Skrivet av Catman:

Vore lite dumt av ati att ta fram en teknik som ALLA grafikorts märken kan använda visst det är bra för oss men inte för ATI..

Det tror jag inte att det är. Skulle AMD göra en egen stängd fysikmotor så kommer den troligtvis bli ungefär som Nvidias till en början. Mycket PR, men man får inte så mycket extra IRL. Tills spelen började både PhysX och AMDs fysikmotor och då spelar det ändå inte någon roll att vi har två stängda, alla kommer att kunna använda fysik.

Men iom att AMD skapar en öppen lösning kan de ta ifrån Nvidia fördelen att ha PhysX. De gör även oss konsumenter glada då alla kommer kunna använda det och fysiken kommer att bli bättre än om de hade varit stängda.

Endel spekulationer här dock.

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem

Då hoppar jag över två GTX 460 då
Blir perfekt med HD 6xxx till mer krävande spel senare om året.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Skrivet av Esseboy:

DX11 är ju fan mycket bättre än DX10...Du kan gå och köpa ett GTX 9800+ om du nu är en sån bakåtsträvare...

Nädå, men ett 4890 duger hur bra som helst också ett bra tag framöver.

Visa signatur

ASUS GeForce STRIX GTX 970|i7 4970k 4ghz |Asus Z97A| Corsair16gb CM8GX3M2A1600C9| Crucial_CT480M500SSD3 & OCZ Agility 3 120GB SSD |
Cooler Master G650M|

Macbook Pro Retina 13'' Late 2013.|Playstation 4.| Lenovo Tablet | Samsung s20 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Devil May Cry:

Då hoppar jag över två GTX 460 då
Blir perfekt med HD 6xxx till mer krävande spel senare om året.

Två GTX460 är ju annars inget dåligt köp egentligen. Du får bra prestanda samt DX11.

Kan du vänta så vänta, annars är det som sagt inget dåligt köp om du vill uppgradera nu.

Permalänk
Medlem

Jag tänkte dela med mej av lite rykten om Southern Islands.

Skrivet av SemiAccurate:

"...I think neliz got his information from tweakers.net rumors. A rough translation/interpretation from tweakers.net:
-Hybrid Evergreen/NI
-Much improved stream processor architecture
-Much improved tesselation unit with 3 or 4 times Cypress performance
-Enhanced rasterizer for improved efficiency
-Improved UVD unit
-Improved cache architecture for better GPGPU performance
-6600 has 1 "SP module", 40nm, planned for Q4 2010
-6700 has 2 "SP modules", 40nm, 10-20% faster than GF100 with 512SP, 400-440mm2, planned for Q3 2010
-6800 has 4 "SP modules", 28nm, 512 bit memory bus, planned for Q1 2011...."

"....performance for the 6700 model is targeted 20% over the GTX480. tape-out was a bit longer ago than just recently. FLOP throughput on the 6800 might be 4 times faster..."

"...a 6700 would be faster than GTX480 and 5870. So a 6700 would have around 3TFlop @40nm and a 6800 would have 6TFlop at 28nm but not show up until somewhere in 2011.
I think "increased efficiency" is the keyword of the coming AMD designs...."

"...If the HD6770 is ~420mm² at 40nm, it would measure about 220mm² at 28nm. That could be enough for 256bit GDDR5 interface (without sideport). 28nm part could later replace the inital 40nm model as slightly faster HD6790...."

Enligt dessa rykten har då AMD tänkt släppa riktiga monster GPUer och börja med vad de kallar Southern Islands. 6700-serien beräknas komma Q3 2010. Dessa kommer att vara märkbart snabbare än dagens GTX480. De kommer senare, Q4, släppa billigare kort, 6600-serien. Senare, tidigt nästa år, kommer de att släppa Northern Islands, 6800-serien, som är gjord i 28 nm.

Källa, men ryktena kommer inte därifrån ursprungligen. Det finns mer information om var man kan hitta mer där.

Själv tror jag att det kan vara möjligt att de släpper 40 nm monster GPUer. Speciallt med tanke på att de vet att de har världigt bra yields på 40 nm och de tror nog att de kommer att ha det även på stora chip. Men när det kommer till att Northern Island på 28 nm kommer tidigt nästa år blir jag skeptisk. Jag tror nog att det dröjer till sommar/höst 2011 tills vi får se det.

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem

Man ska nog inte förvänta sig för mycket i höst/vinter så länge de fortsätter med 40nm. Klart att de kan göra mycket förbättringar och nyheter ändå förstås. En eventuell ny serie i 28nm nästa år blir nog väldigt trevlig.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Klimpen2:

Intressant text.

JADÅ! inga dåliga siffror du kommer med.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk

fan nu blev jag nervös hur jag ska göra om 2 veckor ska ja köpa xfx 5970 black edition med en 50tums full hd tv som bildskärm.. hm kör just nu med 2 st xfx 260gtx xxx.. ska jag vänta ir? eller ska ja köpa en 5970 å köpa en till senare?

Permalänk
Skrivet av Supermotard:

Härligt, då ryker mitt älskade 4870 i slutet av 2010 Frågan är om min Q9550 kommer hålla måttet eller om man blir tvungen att köpa en ny rigg som inte flaskar

Hehe...

Sitter med samma CPU överklockad med ett överklockat 5850. Tror det blir en uppgradering i slutet av året, kanske en julklapp till sig själv

Det lär bli spännande närmaste 9 månaderna i och med att Nvidia verkar få ordning på Fermi mer och mer.

Visa signatur

Acer Aspire E1-572-6497 | i5-4200U | Intel HD 4400 | W10 | Steelseries Rival

Permalänk
Medlem

Varken 5000 serien eller 400 serien är framtidssäker allt har med tessen att göra
Om ett mid class kort har 3-4 gånger performance blir allt annat i princip utdaterat på en gång dvs. om du vill ha lite pli på grafiken ^^
Om man verkligen vill ha ett kort nu så satsa på ett midrange card och vänta på de nya korten från ATI eller Nvidia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klimpen2:

Jag tänkte dela med mej av lite rykten om Southern Islands.

Enligt dessa rykten har då AMD tänkt släppa riktiga monster GPUer och börja med vad de kallar Southern Islands. 6700-serien beräknas komma Q3 2010. Dessa kommer att vara märkbart snabbare än dagens GTX480. De kommer senare, Q4, släppa billigare kort, 6600-serien. Senare, tidigt nästa år, kommer de att släppa Northern Islands, 6800-serien, som är gjord i 28 nm.

Källa, men ryktena kommer inte därifrån ursprungligen. Det finns mer information om var man kan hitta mer där.

Själv tror jag att det kan vara möjligt att de släpper 40 nm monster GPUer. Speciallt med tanke på att de vet att de har världigt bra yields på 40 nm och de tror nog att de kommer att ha det även på stora chip. Men när det kommer till att Northern Island på 28 nm kommer tidigt nästa år blir jag skeptisk. Jag tror nog att det dröjer till sommar/höst 2011 tills vi får se det.

Intressant men SA är ingen bra site att ta info. ifrån.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Jävlar, tror det blir ett 6970 den här gången. Ångrar att jag inte köpte sapphire 5970 2gb när dom var som billigast!

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk
Medlem

Jag har klarat mig bra på mitt antika system med q6600, 8GB ram, 2st 4890 2GB, men blir nog en fin uppgradering till jul eller så... brukar ju inte vara bra att köpa första generationen som sagt, bra att se vad som blir av när både ati & nvidia släppt sitt första, fördelar/nackdelar som brukar fixas i nästa generation.
Dock finns ju chansen att ena företagen pungar på med prestanda på något område så det andra inte hänger på ändå...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av firebird_79:

fan nu blev jag nervös hur jag ska göra om 2 veckor ska ja köpa xfx 5970 black edition med en 50tums full hd tv som bildskärm.. hm kör just nu med 2 st xfx 260gtx xxx.. ska jag vänta ir? eller ska ja köpa en 5970 å köpa en till senare?

2 st 260 gör sitt jobb, jag hade väntat men då kan man lika gärna vänta igen eller igen osv

Visa signatur

P182. i5 750@4,01. 5770. 4GB corsair 1600mhz. win7 ultimate 64.X-25 g2 160GB. noctua nh-u12p.
Foto: D5100. 18-55mm.50mm1,8. sb800.

http://corruptio.blog.com/

Permalänk
Medlem

Rätt intressant det här med "framtidssäkert" det enda som är säkert med framtiden för kisel är dubbel prestanda för halva priset per en tidscykel på ett år eller så, (fritt efter Moores lag). 5xxx serien har varit ett undantag såtillvida att de inte följt priskurvan, (för dyra). Med andra ord om ett par år så blir ni bekymrade över att era 6xxx kort känns gamla och utkonkurrerade av 7xxx serien, osv. Man blir luttrad med tiden har haft rätt många olika ATi kort sen jag gick över till dem från 3Dfx...

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift