Cooler Master HAF X

Permalänk

Ja det är det som jag tycker är märkligt.. om jag skulle enbart gå på design så skulle jag vara tvungen att kompomissa med chassits prestanda, och jag skulle pga. det vara missnöjd med chassit sålänge som jag har det.

Kom på att det kanske ligger nåt i det när Volvo säger att mittkonsiolen i deras bilar är designat "svenskt minimalistiskt", allting måste vara så in i helsike minimalistiskt, svenskarna borde ändra sitt "lagom" till "minimum" ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Ja det är det som jag tycker är märkligt.. om jag skulle enbart gå på design så skulle jag vara tvungen att kompomissa med chassits prestanda, och jag skulle pga. det vara missnöjd med chassit sålänge som jag har det.

Men om man tänker efter, så är chassits prestanda oftast oerhört mycket lättare att "fixa" än det övergripande utseendet.

Jämför tex 700D och HAF X. 700D är just minimalistiskt i design och nackdelen är att det bara har ett 140mm insug. Men grabba en Dremel och skär/borra ut plats för säg 2st 120mm i sidan precis vid grafikkorten och plötsligt så har du nåt som förmodligen kommer betydligt närmare HAF X i prestanda och grafikkorts kylning utan att ändra utseendet nämnvärt. Å andra sidan, vad kan du göra för att förbättra utseendet på HAF X? Slänga på mer plåt? Skära bort plast?

Jag tror du ser problemet. Vill man inte göra nåt alls åt chassit, ja då måste man titta på prestanda och väga det mot utseendet. Men jag tror väldigt många byggare är villiga att mecka lite. Framförallt typen av byggare som besöker forum som Sweclockers, hehe.

Förresten, är det nån som har HAF X än? Skulle vilja veta om sidofläkten går att byta mot en 120/140mm. Vad jag kan se så finns det hål för 120/140mm i fronten och 3x120mm i toppen, vilket är trevligt.

Permalänk
Skrivet av murklor:

Men om man tänker efter, så är chassits prestanda oftast oerhört mycket lättare att "fixa" än det övergripande utseendet.

Jämför tex 700D och HAF X. 700D är just minimalistiskt i design och nackdelen är att det bara har ett 140mm insug. Men grabba en Dremel och skär/borra ut plats för säg 2st 120mm i sidan precis vid grafikkorten och plötsligt så har du nåt som förmodligen kommer betydligt närmare HAF X i prestanda och grafikkorts kylning utan att ändra utseendet nämnvärt. Å andra sidan, vad kan du göra för att förbättra utseendet på HAF X? Slänga på mer plåt? Skära bort plast?

Jag tror du ser problemet. Vill man inte göra nåt alls åt chassit, ja då måste man titta på prestanda och väga det mot utseendet. Men jag tror väldigt många byggare är villiga att mecka lite.

Förresten, är det nån som har HAF X än? Skulle vilja veta om sidofläkten går att byta mot en 120/140mm. Vad jag kan se så finns det hål för 120/140mm i fronten och 3x120mm i toppen, vilket är trevligt.

Väldigt få orkar/kan modda chassin så mycket, mycket lättare att köpa ett chassi som har bra kylning redan från början, det är väldigt få som moddar t.ex. ett 800D så extremt, majoriteten kör chassit precis som det är, med medföljande fläktar etc, och i det utförandet är det chassit ett stort skämt när det kommer till kylningsprestanda, borde nästan vara olagligt att ha chassin som kyler så dåligt i standardutförande, borde allafall finnas stora feta varningsdekaler klistrade på chassit, samma sak med andra minimalistiska/"stilrena" (snyggt enligt er) skitchassin som Fractal Design R2 etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Väldigt få orkar/kan modda chassin så mycket, mycket lättare att köpa ett chassi som har bra kylning redan från början, det är väldigt få som moddar t.ex. ett 800D så extremt, majoriteten kör chassit precis som det är, med medföljande fläktar etc, och i det utförandet är det chassit ett stort skämt när det kommer till kylningsprestanda, borde nästan vara olagligt att ha chassin som kyler så dåligt i standardutförande, borde allafall finnas stora feta varningsdekaler klistrade på chassit, samma sak med andra minimalistiska/"stilrena" (snyggt enligt er) skitchassin som Fractal Design R2 etc.

Är det inte kundens uppgift att läsa lite om varan man köper? Sedan så om du hade läst lite om dina sk "skitchassin" från Fractal Design så hade du vetat att det chassit är framtaget med låg ljudnivå i största prio. Så ett chassi kan ju inte ha allt eller hur? För då skulle det inte finnas så många chassin ute på marknaden och man måste göra kompromisser på alla chassin. Och jag trodde att alla visste att 800/700d var till för vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Väldigt få orkar/kan modda chassin så mycket, mycket lättare att köpa ett chassi som har bra kylning redan från början, det är väldigt få som moddar t.ex. ett 800D så extremt, majoriteten kör chassit precis som det är, med medföljande fläktar etc, och i det utförandet är det chassit ett stort skämt när det kommer till kylningsprestanda, borde nästan vara olagligt att ha chassin som kyler så dåligt i standardutförande, borde allafall finnas stora feta varningsdekaler klistrade på chassit, samma sak med andra minimalistiska/"stilrena" (snyggt enligt er) skitchassin som Fractal Design R2 etc.

Kallar du att borra hål för 2st fläktar "modda så mycket"? Det handlar ju inte direkt om att bygga om hela lådan.

Dessutom så har 700D - liksom FT02 och MS1000 som det jämförs med - liknande temperaturer som HAF X enligt Sweclockers tester. Och det är tystare.

Permalänk
Skrivet av danteee:

Och jag trodde att alla visste att 800/700d var till för vattenkylning.

Finns väldigt många här på sweclockers som köper 800D och kör den med luftkylning+i standardutförande, och en massa rekommenderar chassit i köpråds sektionen (även då i standardutförande), orkar inte ens längre säga till folk att att de inte bör köpa chassit.

Skrivet av murklor:

Kallar du att borra hål för 2st fläktar "modda så mycket"? Det handlar ju inte direkt om att bygga om hela lådan.

Ja det kallar jag, det är säkert inte det för dig, men för mig och många andra är det en ganska stor sak att göra.
Majoriteten vet inte hur en processor ser ut så ännu färre håller på att borra och såga i chassit och stoppa in eftermarknads fläktar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Majoriteten vet inte hur en processor ser ut så ännu färre håller på att borra och såga i chassit och stoppa in eftermarknads fläktar.

Ett fett fulltower chassi är knappast för majoriteten heller. Framförallt inte om du försöker sätta ditt CPU kylartorn på nordbryggan eller nåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Finns väldigt många här på sweclockers som köper 800D och kör den med luftkylning+i standardutförande, och en massa rekommenderar chassit i köpråds sektionen (även då i standardutförande), orkar inte ens längre säga till folk att att de inte bör köpa chassit.

Då är det väl bara att stoppa i lite flera fläktar?

Permalänk

Använde HAF 932 i mitt tidigare system, och måste tyvärr säga att ett fulare chassi får man leta efter. På bilder såg den bra ut tyckte jag, men när man fick hem den och efter en tids användning märkte jag hur stor och ful den är.

Mitt nästa chassi blir nog ett stilrenare, t.ex. Corsair Obsidian 700D/800D, om jag nu fixar en stationär dator igen dvs.

EDIT: Visst, chassit kylde väldigt bra, här kan man inte klaga. Men det finns snyggare chassin som gör det minst lika bra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Finns väldigt många här på sweclockers som köper 800D och kör den med luftkylning+i standardutförande, och en massa rekommenderar chassit i köpråds sektionen (även då i standardutförande), orkar inte ens längre säga till folk att att de inte bör köpa chassit.

luftkylning i corsairs chassie räcker för de allra flesta + att det är grym kvalitet + att det finns möjligheter för vattenkylning senare utan att behöva uppgradera och slänga ut ännu mer pengar så sluta du upp med att avråda från dem..

Permalänk
Skrivet av retro123:

luftkylning i corsairs chassie räcker för de allra flesta + att det är grym kvalitet + att det finns möjligheter för vattenkylning senare utan att behöva uppgradera och slänga ut ännu mer pengar så sluta du upp med att avråda från dem..

Det finns goda möjligheter för vattenkylning med HAF X också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Det finns goda möjligheter för vattenkylning med HAF X också.

Närmast tänkte jag på havsbottnen

Skrivet av Kvickstick:

Vill man ha 4st grafikkort som tar 2 platser vardera behövs 8 slots som du säger. Det är helt meningslöst samt overkill men att det är 9st platser är det enda som är "bra" med chassit. I HAF X chassit finns det plats för ett grafikkort med dubbelkylare längst ner, vilket inte många chassin har.

Men allvarligt talat så har HAF X har faktiskt en fördel i och med att den har 9 st expansionsplatser. Tack vare detta lovar CM stöd för "M-ATX / ATX / E-ATX /GIGABYTE XL-ATI" vilket troligen syftar på " Gigabytes GA-X58A-UD9.

Som jämförelse kan nämnas ett äldre chassi från Lian Li (PC-P80) som faktiskt hade 10 st expansionsplatser.
http://lian-li.com/v2/tw/product/upload/image/P80/0P80f003.jpg

Permalänk
Medlem

Jag gillar HAF X och det är definitvt en kandidat för framtida datorbyggen. Verkar väldigt gediget och genom tänkt. Kanske inte den snyggaste designen men för mig går funktion före design.

Permalänk
Medlem

Hur kommer det sig att så många chassin idag ska ha fönster och LED-belysta fläktar och lysen? Och varför skulle detta tillfredställa gamers? Det känns som att det är den stereotypa tonåringen som spelar CS (eller kanske är det WoW nu?) och därför tycker att de kan en massa om datorer som skulle gilla det. Eller emo-tingestar som vill gå mot strömmen, på samma sätt som alla andra?
Antecs P-serier är bra chassin. De är väl genomtänkta och diskreta. Fractal Designs Define-chassin likaså (även om "R1" är en smula trångt att pilla i). Lian-Li har några enstaka "gamer"-chassin, men det mesta är stilrent och lagom diskret. Jag kan tänka mig att de som är seriösa moddare (inte fabrikatörer som bygger hela chassin på egen hand) hellre vill ta ett diskret och anonymt chassi och gör det speciellt. Vad är annars utmaningen?
Slutligen: inte ett vackert chassi, inget jag skulle köpa, men det kommer säkert göra någon script kiddie nöjd.

Now get off my lawn!

Visa signatur

// Etrai
"Ända"/"än" och "enda"/"en", learn the difference!
Kan du inte använda "de" och "dem" korrekt, skriv "dom".
Dator: en sån jag kan spela SotS och patiens på. Mobil: en sån som går att ringa med.

Permalänk
Skrivet av Etrai:

Hur kommer det sig att så många chassin idag ska ha fönster och LED-belysta fläktar och lysen?

För att det är snyggt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

För att det är snyggt?

På vilket sätt är det snyggt? Min åsikt är att det är störande och inte fyller någon som helst funktion. För utställningschassin (likt utställningsbilar á la de som visar upp stereoanläggningar på mässor eller Pimp my ride) kan jag förstå, för då ska det vara mycket flash och bling så folk kommer och kollar. Men hemma på kammaren? Jag har svårt att tänka mig att det är många som sitter och stirrar på sitt chassi och tänker "fan vad snyggt mitt chassi är"

Och som sagt: now get off my lawn

Visa signatur

// Etrai
"Ända"/"än" och "enda"/"en", learn the difference!
Kan du inte använda "de" och "dem" korrekt, skriv "dom".
Dator: en sån jag kan spela SotS och patiens på. Mobil: en sån som går att ringa med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Etrai:

På vilket sätt är det snyggt? Min åsikt är att det är störande och inte fyller någon som helst funktion. För utställningschassin (likt utställningsbilar á la de som visar upp stereoanläggningar på mässor eller Pimp my ride) kan jag förstå, för då ska det vara mycket flash och bling så folk kommer och kollar. Men hemma på kammaren? Jag har svårt att tänka mig att det är många som sitter och stirrar på sitt chassi och tänker "fan vad snyggt mitt chassi är"

Och som sagt: now get off my lawn

Varför inte ha konst hemma likväl som på mässor!?
Ifall man ska köpa ett chassi kan man väl lika gärna köpa ett som man tycker är snyggt och som man inte behöver gömma under en pappkartong för att pappkartongen är snyggare

För övrigt så verkar HAF X vara en bra uppgradering av HAF 932 och ser brutal ut, skulle gott passa en inbiten Cod/BF:BC 2 spelare och där får man även in sin personlighet i sitt chassi (jag tänker på skyddsväst/vapen när jag ser detta chassi).

Alla har sin egen smak och att säga "fy fan va ful, jag skulle skjuta mig själv ifall jag hade det" är okej så länge inte 30-40 pers skriver det utan argument. blir lite tjatigt och tråkigt att läsa och då läser man inte och då i sin tur blir hela inlägget onödigt! Det är som att jag lägger upp en bild på min bil på och 30-40 pers skriver "fy fan va ful" utan någon anledning eller argument hur kul är det att läsa?

Mitt chassi är ett Fractal Design R2 BLACK btw!

Visa signatur

p4 3.4ghz 1290 (3 st ddr) radeon 9800 pro 128mb

Permalänk
Medlem
Skrivet av sinned89:

Varför inte ha konst hemma likväl som på mässor!?
Ifall man ska köpa ett chassi kan man väl lika gärna köpa ett som man tycker är snyggt och som man inte behöver gömma under en pappkartong för att pappkartongen är snyggare

För övrigt så verkar HAF X vara en bra uppgradering av HAF 932 och ser brutal ut, skulle gott passa en inbiten Cod/BF:BC 2 spelare och där får man även in sin personlighet i sitt chassi (jag tänker på skyddsväst/vapen när jag ser detta chassi).

Alla har sin egen smak och att säga "fy fan va ful, jag skulle skjuta mig själv ifall jag hade det" är okej så länge inte 30-40 pers skriver det utan argument. blir lite tjatigt och tråkigt att läsa och då läser man inte och då i sin tur blir hela inlägget onödigt! Det är som att jag lägger upp en bild på min bil på och 30-40 pers skriver "fy fan va ful" utan någon anledning eller argument hur kul är det att läsa?

Visst ska man köpa ett snyggt chassi, och jag vet inte hur du har möblerat hemma, men jag är av skolan att chassit fyller funktionen att hålla mina komponenter på ett och samma ställe samt att, i viss mån, hjälpa till att kylda komponenterna, inte vara en konstinställning. Det kanske är så att jag har en så pass stark självbild att jag inte behöver flådiga chassin för att hävda mig. Eller det omvända, att de som tycker att de behöver sådana chassin kanske borde se över sin egen självbild. Att använda icke-levande ting, eller levande ting i form av husdjur, för hävda sig själv och/eller sin överlägsenhet känns lite sådär. Men som sagt, det är bara min åsikt.
Sedan är det skillnad på konst och något massproducerat, anser jag. Denna typ av chassin som visas på mässor är inte nödvändigtvis konst, men det har en tydlig uppgift: att dra till sig ögon och folk (tänk stereotypt snygga brudar på bilmässor) för att de ska titta på alla andra sakerna i montern som inte är like upphetsande på avstånd.

Lite off topic
Två chassin som jag skulle kunna klassa som konst som finns här på Swec:
Retro Radio
Asus Ares

Ännu en gång: now get off my lawn

Visa signatur

// Etrai
"Ända"/"än" och "enda"/"en", learn the difference!
Kan du inte använda "de" och "dem" korrekt, skriv "dom".
Dator: en sån jag kan spela SotS och patiens på. Mobil: en sån som går att ringa med.

Permalänk
Avstängd

Jag tycker att HAF X ser ut att vara en riktig bra chassi när det gäller luftflöde.
Uppgraderingen av dammfilter är ett stort plus. Det är inte många chassi som har ett så stort sidofläkt som HAF X har, och har man ett GTX 480 eller HD 5970 som värmer upp moderkortet Infrared Pictures of the GeForce GTX 480 - 3D Tech News, Pixel Hacking, Data Visualization and 3D Programming - Geeks3D.com så är HAF X en riktig bra lösning för att förlänga livslängden på dagens moderna (varma) komponenter.
Här kan man se hur pass bra den kyler: Cooler Master HAF X Review Page 5 - Testing - Overclockers Club

Utseendet KAN vara en nackdel för vissa, men fördelarna i kylning av chassit överväger nackdelarna tycker jag.
Själv så prioriterar jag alltid funktion och pris före utseende :).

Edit//

Visa signatur

Core i7 920 C0 @ 3.5Ghz stock volt || Gigabyte GA-EX58-UD5 BIOS V. F12|| Noctua NH-U12P SE1366 || 12GB Ram 1333Mhz Corsair 1.5V || WD Caviar Black 640GB - WD Caviar Black 1TB || Gigabyte GTX 580 || Be Quiet! Dark Power 650W || - HAF-X

Permalänk
Skrivet av jj_viking:

Och där har de HD5870.. jag är ganska säker på att skillnaden vore ännu större med ett GTX480.

Permalänk
Avstängd

Det finns ingen recension där man kan se dammfilter för nätagregatet. Undrar hur Coolermaster tänker lösa detta.

Visa signatur

Core i7 920 C0 @ 3.5Ghz stock volt || Gigabyte GA-EX58-UD5 BIOS V. F12|| Noctua NH-U12P SE1366 || 12GB Ram 1333Mhz Corsair 1.5V || WD Caviar Black 640GB - WD Caviar Black 1TB || Gigabyte GTX 580 || Be Quiet! Dark Power 650W || - HAF-X

Permalänk
Medlem

Det var väldigt dåligt med recentioner som hade kollat temperaturer på chassit. Hittade en förutom den som är postad här uppe.

Cooler Master HAFX Review - Page 5 - Testing

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Skrivet av Klimpen2:

Det var väldigt dåligt med recentioner som hade kollat temperaturer på chassit. Hittade en förutom den som är postad här uppe.

Cooler Master HAFX Review - Page 5 - Testing

Där ser man hur bra HAF X kan prestera, den piskar alla andra chassin i det testet, t.o.m. Antec 902, man kan höra snärtandet av piskan ända hit.
Och som sagt.. skillnaden skulle bli ännu större med ett GTX 480, där kan man räkna med att man kan lägga till ytterligare cirka 4 grader till HAF X favör, då får man ett hum om hur otroligt bra HAF X kyler, om man DESSUTOM lägger in en extra fläkt inuti chassi, precis framför grafikkortet, så kan det skala av ytterligare några grader.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Där ser man hur bra HAF X kan prestera, den piskar alla andra chassin i det testet, t.o.m. Antec 902, man kan höra snärtandet av piskan ända hit.
Och som sagt.. skillnaden skulle bli ännu större med ett GTX 480, där kan man räkna med att man kan lägga till ytterligare cirka 4 grader till HAF X favör, då får man ett hum om hur otroligt bra HAF X kyler, om man DESSUTOM lägger in en extra fläkt inuti chassi, precis framför grafikkortet, så kan det skala av ytterligare några grader.

Precis! Jag skulle nog installera alla extrafläktar plus en sån här: https://www.inet.se/artikel/4902179/cooler-master-4-in-3-devi...

Visa signatur

Core i7 920 C0 @ 3.5Ghz stock volt || Gigabyte GA-EX58-UD5 BIOS V. F12|| Noctua NH-U12P SE1366 || 12GB Ram 1333Mhz Corsair 1.5V || WD Caviar Black 640GB - WD Caviar Black 1TB || Gigabyte GTX 580 || Be Quiet! Dark Power 650W || - HAF-X

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Du kanske sa ta och hålla käften då du har nåt och ändå inte verkar veta vad fan du snackar om!
Varför har du ett chassi kan man då undra om det ändå är som en jävla sil?

Min dator i sign drar 471W ur väggen under max last och jag har rumstemp med en 120mm nocuta 1200rpm @ 900rpm och en 92mm nocuta @ 950rpm. Men har du någonsin testat linpack och Boinc med cuda på 2st grafikkort i SLI någon gång under 6-24h konstant och mätt tempen i lådan och jämfört med rumstempraturen? Det har jag och jag ligger på rumstempratur. Så jag behöver inte ha din fula låda för att veta att den är så totalt överdimensionerad att det blir löjligt. Du har tydligen igen som helst koll på termodynamik så håll käften säger jag. Kan aldrig bli svalare än rumstempratur i lådan så man behöver inte mer luftflöde än vad det tar att komma dit ner. Allt över är ÖVERFLÖDIGT om det ordet betyder något för dig?

Bilder säger mer än tusen ord.

Glömde jag nämna att jag ljudisolerat lådan med?

Sådana här lådor säljer helt på folks okunskap vad det gäller termodynamik.
Eller som jag brukar säga, "det blir inte bättre bara för du tror det" tror gör man i kyrkan.

Ovansidan är i plast, fronten är i plast, slädarna är i plast, ja ordet plast kryllar det av i recensionen. Skärmande att man ska betala 1700kr för plast. Får man ju en Lain-li för i ren alu för guds skull. Jag tolererar att front är i plast och vissa detaljer men när majoriteten av lådan skriker plast så är det budget. Får kosta vad det vill men fortfarande budget.

Asså kom igen... jag fattar inte hur du tänker riktigt... ÄR PLAST DÅLIGT!? -_- HAR DU PROVAT DEN!?
har HAF 922 den är värkligen super bra!

Permalänk
Medlem

Fattar inte alla som tycker det är fult. Ni behöver inte attackera alla som tycker
det är snyggt, alla har olika smak! Jag gillar Bling Bling, tycker stilrenhet är tråkigt...:)
Tack för mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Där ser man hur bra HAF X kan prestera, den piskar alla andra chassin i det testet, t.o.m. Antec 902, man kan höra snärtandet av piskan ända hit.
Och som sagt.. skillnaden skulle bli ännu större med ett GTX 480, där kan man räkna med att man kan lägga till ytterligare cirka 4 grader till HAF X favör, då får man ett hum om hur otroligt bra HAF X kyler, om man DESSUTOM lägger in en extra fläkt inuti chassi, precis framför grafikkortet, så kan det skala av ytterligare några grader.

Recensionen är gjord av en totalt inkompetent recensent också. Han anger inga rumstemperaturer för någon av lådorna och dom är med all sannolikhet inte gjorda i samma rum vid samma tillfälle så temperaturerna har med all sannolikhet varit helt olika.

Delta T för CPU kylaren och liknande förändras inte utan det är konstant om samma grejer används så stiger rumstemperaturen 2C så gör temperaturen i lådan och på CPU och annat det också med 2C om fläktarna går med ett fast varvtal. Eftersom recensenten inte angett dessa värden kan vi inte fastslå NÅGOT från hans graf då hela testet är ofullständigt.

Antigen testar man alla lådor med en känd rumstemperatur om man har tillgång till klimatanläggning tex eller så mäter man rumstemperaturen vid varje chassi man testar sedan drar man av rumstemperaturen från alla temperaturer man mäter upp i lådan och på komponenterna så år man skillnaden i temperatur kallad Delta T och redovisar tempratuskillnaden istället över rumstemperaturen. Tex är det 22C i rummet och processorn ligger på 62C så redovisar man 40C i grafen för processorn. För använder man samma hårdvara i ett annat chassi och det är 24C inne och man får 64C på processorn så blir skillnaden igen 40C och man vet då att lådorna i det avseendet är identiska i prestanda.
Hade man bara redovisat processorernas temperatur utan att tala om vad rumstemperaturen var vi testen hade den ena lådan sett sämre ut fast den var lika bra. I värsta fall hade en bättre låda kunnat se sämre ut eller den sämsta lådan sett bäst ut.

Bra recensenter vet om detta. Men nu rör detta sig om en dålig recension som tyvärr inte bevisar något. Att folk ens ser den som relevant är än tråkigare. Tänker inte lägga mig i om HAF är bättre än dom andra lådorna eller ej i verkligheten men testet bevisar inget då det kan ha varit en eller flera grader kallare när HAF testades. Kan även varit varmare men just därför är testet inget värt då vi inte VET. Finns inget Bevis värde i recensionen alls pga alla felaktigheter från recensentens sida. Ren okunskap det är frågan om.

Och ja plast för 1600Kr är dåligt för dom som undrar det tycker jag när man kan få en aluminiumlåda för det med lite kvalitetskänsla och finish. När plast blir kvalitet så vet e tusan vad som inte är kvalitet. Plast har MÅNGA användningsområden men rätt material till rätt plats. Låda ska vara i metal. Fronten kan vara plast men inte resten.

Permalänk
Skrivet av pa1983:

Och ja plast för 1600Kr är dåligt för dom som undrar det tycker jag när man kan få en aluminiumlåda för det med lite kvalitetskänsla och finish. När plast blir kvalitet så vet e tusan vad som inte är kvalitet. Plast har MÅNGA användningsområden men rätt material till rätt plats. Låda ska vara i metal. Fronten kan vara plast men inte resten.

Sidoplåtarna är i just det, plåt. Bara fronten och toppen är av plast, så eftersom chassit har lite plast i toppen så suger chassit plöstligt häströv?

Skrivet av pa1983:

plast för 1600Kr är dåligt för dom som undrar det tycker jag när man kan få en aluminiumlåda för det med lite kvalitetskänsla och finish.

På köpet med aluminium chassit får man sämre prestanda också.
Det var en snubbe som hade GTX 480 SLI, och korten var i princip ihoplistrade i varandra (PCI-e slotten var nära varandra), och han hade typ 10 grader eller så lägre load temp på grafikkorten än vad jag har med ETT GTX 480, han hade HAF X. Och ja han hade ett bra stressprogram och han hade inte datorn i frysen etc etc. blabla.
Ifall jag byter mitt chassi till HAF X nån gång så ska jag skriva rapport om temperaturskillnaderna mot mitt 1200.

Exakt vilken PRAKTISK fördel får man om hela chassit är gjort i metall/plåt? Tänkte väl det, ingen. Snarare tvärtom, eftersom hårdplast inte böjer sig som plåt gör och plast är lättare.
"Kvalitetskänsla", ehm.... allafall jag brukar inte smeka mitt chassi dagligen som om det vore min flickvän, jag vet dock inte vad ni gör om dagarna..
Förstår heller inte vad du menar med "finish".
Som sagt, jag ser inte många nackdelar med plast.

Mer plast åt folket!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Sidoplåtarna är i just det, plåt. Bara fronten och toppen är av plast, så eftersom chassit har lite plast i toppen så suger chassit plöstligt häströv?

På köpet med aluminium chassit får man sämre prestanda också.
Det var en snubbe som hade GTX 480 SLI, och korten var i princip ihoplistrade i varandra (PCI-e slotten var nära varandra), och han hade typ 10 grader eller så lägre load temp på grafikkorten än vad jag har med ETT GTX 480, han hade HAF X. Och ja han hade ett bra stressprogram och han hade inte datorn i frysen etc etc. blabla.
Ifall jag byter mitt chassi till HAF X nån gång så ska jag skriva rapport om temperaturskillnaderna mot mitt 1200.

Exakt vilken PRAKTISK fördel får man om hela chassit är gjort i metall/plåt? Tänkte väl det, ingen. Snarare tvärtom, eftersom hårdplast inte böjer sig som plåt gör och plast är lättare.
"Kvalitetskänsla", ehm.... allafall jag brukar inte smeka mitt chassi dagligen som om det vore min flickvän, jag vet dock inte vad ni gör om dagarna..
Förstår heller inte vad du menar med "finish".
Som sagt, jag ser inte många nackdelar med plast.

Mer plast åt folket!

Det var en snubbe....
Och åter igen drar du massa temperaturer som saknar relevans då du inte vet hur varmt eller kallt han har det eller du hade det för utan det kan ni inte räkna ut den riktiga skillnaden som prestandamåttet på chassit för du vet inte hur mycket av skillnaden som var pga andra faktorer än chassit. Du vet inte vad han körde sina kort i. Ni testade inte med identiska kort under samma förhållanden. Så åter igen 10C skillnad i temperatur för er bevisar inget om chassits prestanda mer än att ni har ju 10C skillnad på GPU:n av "flera orsaker" och en av dom vanligaste är just skillnaden i rumstempratur sedan kan frekvenser på korten skilja men även valet av chassifläktar påverkar ju i all grad. Finns hur mycket faktorer som helst som spelar roll.
Och som sagt du anger inte dom omständigheter som råder i form av temperaturer så dina 10C skillnad är som att säga att jag har X-10 och han Y-10 och då påstå att det ena är större än det andra då du inte vet.

Du säger att man får sämre prestanda med aluminium chassi hur tänker du då för du säger inte varför? Hur kan man få sämre prestanda med aluminium? Om något så leder aluminium värme MYCKET bättre än plast lika så gör stål generellt sett också. Som om inte annat bör det hjälpa om än LITE. Personligen inget jag anser har någon betydelse såvida man inte köra passivt i stor utsträckning. Men aluminium skulle försämra en lådas prestanda? Var det det bästa du kunde trolla fram ur bullshit hatten?

Vet inte vad du har för alu/stål chassin men inga av mina böjer sig i alla fall.

Min chiftec mesh är lika fin i dag som 2006 när jag köpte den.
Plast slår inte väl tilltagen plåtlåda i styvhet.

En Lain Li låda för 1600Kr har flera av dom 4mm tjocka aluminium sidor så om du inte tänkt lägga datorn på sidan och börja hoppa på den så böjer du aldrig den. Dom är stummare än dom flesta plåtlådor som har mer tilltagen plåt. Har haft en Lain li själv så vet.
Sedan är det STOR skillnad på vad för aluminium det är. Finns aluminium med höga halter kisel och med härdning blir det stum och hårt så det räcker. Duger att göra kolvar av till motorer så duger det nog till datorchassin med ska du se.

Så som sagt du har IGEN trovärdighet för du bara påstår saker som saknar total grund och substans. Kanske skulle veta vad du pratar om också men du har väl aldrig studerat energi eller termodynamik eller liknande så du vet vad jag pratar om ens? För i så fall hade du vetat hur kass recensionen på HAF lådan där dom jämförde temperaturerna är.

En Lain li låda för samma peng väger hälften så mycket, midi väger in på ca 7Kg och en hightower ca 10Kg bara det är en fördel och de är mer än robusta nog om inte mer än någon skör plastlåda som blir utsliten på nolltid. HAF väger 14.4Kg så vad släpar du helst på lan tex? 14.4Kg haf eller en Lain li 7.2Kg låda?

Aldrig påståt att HAF X kyler dåligt men det finns inget i denna tråden som BEVISAR att den är bättre eller sämmre. Alla påståenden och "reviews" är utan någon som helst bevisbörda när värden inte har någon relevans då dom står i direkt relation till rumstemperaturen som råder eller som någon sa allt är relativt.

Så du kan bla bla bla bäst du vill tills du har nåt att komma med. Som sagt har varken sagt bu eller bä om dess prestanda men testerna ni hävdar bevisar nåt bevisar inget då dom är så felaktigt gjorda. Och hörsäg är ju än roligare försökt att bevisa något.

Och ska du göra en recension mellan HAF och någon annan låda så kan du ju i alla fall mäta rådande rumstemperaturer i båda fallen så någon kan göra en korrekt recension. Annars blir det ytterligare en på högen felaktiga och totalt värdelösa.

Men jag har all rätt att tycka den är skit ful, tung och vedervärdig på alla vis.
Kylprestandan har jag inte påpekat utan bara era värdelösa bevis, så kallade recensioner som bara vilseleder folk gjorda av recensenter som inte kan det dom försöker göra.
Samma personer som går på recensionerna när dom inte ser felen som försvara sådana produkter baserade på dessa felaktiga recensioner. Ska man försvara nåt så kan man ju i alla fall göra det på lite sunda vetenskapliga grunder.

Sedan tar ju inte många recensioner upp ljudnivån på den heller men antar att någon som köper HAF lådorna inte bryr sig om det då. I alla all intrycket man får både när man läser kommentarer osv bland annat på recensionen som det länkades till.

Har en hel hög 3000rpm Y-S tec 120x38mm tror jag kan spöa HAF med vilken skitlåda som helst med en sticksåg och några skruv om det det bara är temperaturerna som räknas.

Och med finish menar jag att dom som tex köp lain li många av dom köper inget annat sedan just pga kvaliten och finish. Jag nöjer mig lätt med en plåtlåda av tilltaget gods då jag vill ha nåt minimalistiskt och robust men ska det vara extra upp piffat så tar jag nog nåt som en lain li för finishen är något helt annat på deras 1600Kr+ lådor jämfört med andra märken. Men som sagt du måste hålla grejerna i egna händer för att begripa det.

Permalänk
Skrivet av pa1983:

Det var en snubbe....
Och åter igen drar du massa temperaturer som saknar relevans då du inte vet hur varmt eller kallt han har det eller du hade det för utan det kan ni inte räkna ut den riktiga skillnaden som prestandamåttet på chassit för du vet inte hur mycket av skillnaden som var pga andra faktorer än chassit. Du vet inte vad han körde sina kort i. Ni testade inte med identiska kort under samma förhållanden. Så åter igen 10C skillnad i temperatur för er bevisar inget om chassits prestanda mer än att ni har ju 10C skillnad på GPU:n av "flera orsaker" och en av dom vanligaste är just skillnaden i rumstempratur sedan kan frekvenser på korten skilja men även valet av chassifläktar påverkar ju i all grad. Finns hur mycket faktorer som helst som spelar roll.
Och som sagt du anger inte dom omständigheter som råder i form av temperaturer så dina 10C skillnad är som att säga att jag har X-10 och han Y-10 och då påstå att det ena är större än det andra då du inte vet.

Du säger att man får sämre prestanda med aluminium chassi hur tänker du då för du säger inte varför? Hur kan man få sämre prestanda med aluminium? Om något så leder aluminium värme MYCKET bättre än plast lika så gör stål generellt sett också. Som om inte annat bör det hjälpa om än LITE. Personligen inget jag anser har någon betydelse såvida man inte köra passivt i stor utsträckning. Men aluminium skulle försämra en lådas prestanda? Var det det bästa du kunde trolla fram ur bullshit hatten?

Vet inte vad du har för alu/stål chassin men inga av mina böjer sig i alla fall.

Min chiftec mesh är lika fin i dag som 2006 när jag köpte den.
Plast slår inte väl tilltagen plåtlåda i styvhet.

En Lain Li låda för 1600Kr har flera av dom 4mm tjocka aluminium sidor så om du inte tänkt lägga datorn på sidan och börja hoppa på den så böjer du aldrig den. Dom är stummare än dom flesta plåtlådor som har mer tilltagen plåt. Har haft en Lain li själv så vet.
Sedan är det STOR skillnad på vad för aluminium det är. Finns aluminium med höga halter kisel och med härdning blir det stum och hårt så det räcker. Duger att göra kolvar av till motorer så duger det nog till datorchassin med ska du se.

Så som sagt du har IGEN trovärdighet för du bara påstår saker som saknar total grund och substans. Kanske skulle veta vad du pratar om också men du har väl aldrig studerat energi eller termodynamik eller liknande så du vet vad jag pratar om ens? För i så fall hade du vetat hur kass recensionen på HAF lådan där dom jämförde temperaturerna är.

En Lain li låda för samma peng väger hälften så mycket, midi väger in på ca 7Kg och en hightower ca 10Kg bara det är en fördel och de är mer än robusta nog om inte mer än någon skör plastlåda som blir utsliten på nolltid. HAF väger 14.4Kg så vad släpar du helst på lan tex? 14.4Kg haf eller en Lain li 7.2Kg låda?

Aldrig påståt att HAF X kyler dåligt men det finns inget i denna tråden som BEVISAR att den är bättre eller sämmre. Alla påståenden och "reviews" är utan någon som helst bevisbörda när värden inte har någon relevans då dom står i direkt relation till rumstemperaturen som råder eller som någon sa allt är relativt.

Så du kan bla bla bla bäst du vill tills du har nåt att komma med. Som sagt har varken sagt bu eller bä om dess prestanda men testerna ni hävdar bevisar nåt bevisar inget då dom är så felaktigt gjorda. Och hörsäg är ju än roligare försökt att bevisa något.

Och ska du göra en recension mellan HAF och någon annan låda så kan du ju i alla fall mäta rådande rumstemperaturer i båda fallen så någon kan göra en korrekt recension. Annars blir det ytterligare en på högen felaktiga och totalt värdelösa.

Men jag har all rätt att tycka den är skit ful, tung och vedervärdig på alla vis.
Kylprestandan har jag inte påpekat utan bara era värdelösa bevis, så kallade recensioner som bara vilseleder folk gjorda av recensenter som inte kan det dom försöker göra.
Samma personer som går på recensionerna när dom inte ser felen som försvara sådana produkter baserade på dessa felaktiga recensioner. Ska man försvara nåt så kan man ju i alla fall göra det på lite sunda vetenskapliga grunder.

Sedan tar ju inte många recensioner upp ljudnivån på den heller men antar att någon som köper HAF lådorna inte bryr sig om det då. I alla all intrycket man får både när man läser kommentarer osv bland annat på recensionen som det länkades till.

Har en hel hög 3000rpm Y-S tec 120x38mm tror jag kan spöa HAF med vilken skitlåda som helst med en sticksåg och några skruv om det det bara är temperaturerna som räknas.

Och med finish menar jag att dom som tex köp lain li många av dom köper inget annat sedan just pga kvaliten och finish. Jag nöjer mig lätt med en plåtlåda av tilltaget gods då jag vill ha nåt minimalistiskt och robust men ska det vara extra upp piffat så tar jag nog nåt som en lain li för finishen är något helt annat på deras 1600Kr+ lådor jämfört med andra märken. Men som sagt du måste hålla grejerna i egna händer för att begripa det.

Så du menar att den där snubben hade 11 grader kallt i sitt rum? 21c - 10c= 11c
För det krävs mössa och vantar, jag tror inte att någon har så kallt i hemmet. Redan 5 grader under 21= 16 är jävligt kallt för att vara sitt hem där man skall kunna sitta med T shirt utan att frysa. Så jag tror inte att han hade 16 grader heller i sitt rum, det lägsta jag kan tänka mig är runt 18-19c.
btw jag har nästan alltid runt 21c där datorn står.

"Min chiftec mesh är lika fin i dag som 2006 när jag köpte den."
Jag menade under extrem belastning, inte att det böjer sig av sig självt, jisses.. inte ens fjädrar böjer sig av sig själv.

Det som jag menade när jag sa att du får sämre prestanda med aluminium chassin är att i princip alla sådana chassin har urusel prestanda, 800D och Define R2 t.ex.
Medans man ofta får betydligt bättre prestanda med andra chassin (t.ex. HAF X) som råkar ha lite plast i konstruktionen.
Jisses.. du börjar prata nånting om aluminiums värmeledningsförmåga.. använd lite sunt förnuft.

"mer än någon skör plastlåda som blir utsliten på nolltid."
Utsliten på nolltid? Intressant hur något kan bli utslitet av sig självt när det bara står på ett skrivbord..
Hårdplasten som de använder i såna här chassin är jäkligt hårt, det är svårt att få sönder det ens med en hammare, och det skulle inte bli några märken, medan om man skulle slå med hammare på plåt/aluminium whatever så skulle det bli jäkla stora bucklor direkt.
Så återigen, intressant hur du kan tro att hårdplast kan bli utslitet av sig självt inom 2 år (låter rimligt med tanke på ditt ordval: "inom nolltid") av att stå på ett skrivbord.

Nu låter det på mig som att jag föredrar plastchassin pga. dessa kvaliter som plast har, men så är det inte alls, faktum är att jag skiter fullständigt i vilket material mitt chassi är gjort av, det skulle kunna vara kartong om det bara funkar.
Det jag vill komma fram till är att plast är underskattat, alla hatar det av någon outgrundlig anledning, de som hatar plast brukar yra nånting om kvalitetskänsla, finish och liknande bullshit, som du gör, men jag skiter fullständigt i hur bra kvalitetskänsla mitt chassi har, eftersom jag vidrör chassit endast när jag ska göra nånting inuti datorn (byta komponenter t.ex.), och när jag ska rengöra dammfiltren.
Bara chassit håller ihop på ett bra sätt så är jag nöjd.

Så med super enkla ord: Kvalitetskänsla (bullshit)= dålig prestanda vs lite sämre kvalitetskänsla= bättre prestanda. Valet blir solklart enligt mig.
Och nu kommer du givetvis säga att man kan få vilket chassi som helst att prestera bra, men då säger jag att den förkrossande majoriteten har inte kunskapen/verktygen till att såga, borra, och ha sig i ett chassi och proppa i fler fläktar.
Och nu kommer du givetvis komma med något snack om reviews, men jag baserar mina åsikter på användar erfarenheter, och jag syftar mest på grafikkortens temperatur när jag snackar om dessa chassins prestanda, recensionerna lyckas av någon anledning inte visa på ett bra sätt hur bra HAF X kyler grafikkort, troligtvis pga. de använder nästan alltid budget grafikkort som alstrar lika mycket värme som din andedräkt gör, om man skulle slänga in GTX 480 SLI så skulle det bli HELT andra siffror.
Ta detta test t.ex., HD4850? Alltså det måste för fasiken vara ett skämt.