Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Indien bygger billig surfplatta för studier

Permalänk
Melding Plague

Indien bygger billig surfplatta för studier

Indiska staten har presenterat en surfplatta som ska användas i utbildningssyfte över hela landet. Tillverkningskostnaden upppges vara endast 35 dollar.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

son kunde man ju köpt till sin dotter med dom färgerna:P

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem

Tycker det är riktigt jäkla bra att dom försöker få fram riktigt billiga och strömsnåla datorer så ingen barnen och tonåringarna kan plugga dom med! Credits för det!

Permalänk
Inaktiv

Fattar inte varför alla såna här billiga saker ska vara så jävla fula :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Fattar inte varför alla såna här billiga saker ska vara så jävla fula :/

Ett problem i ett I-land! De klagar inte precis...

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem

Hur lyckas de att få sina saker att se så muppiga ut alltid?

Visa signatur

i5 760 | 4gb dominator| XFX 5850 XXX | Coolermaster Wave Master | asus p7p55d |Corsair Vertex 2 60gb | Samsung 500gb, 1tb (ext) , 160 gb Maxtor , 80gb maxtor ext | Seagate 250gb | Tagan Easycon 580W Tgu-15 w.Noctua NF-P12| Samsung 225bw | Logitech Z-2300

Permalänk
Medlem

Dom kunde ju dragit ner på "designen" och sparat mer pengar, den hade nog blivit snyggare med........

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Fattar inte varför alla såna här billiga saker ska vara så jävla fula :/

Skrivet av power56:

Hur lyckas de att få sina saker att se så muppiga ut alltid?

Skrivet av Nagel:

Dom kunde ju dragit ner på "designen" och sparat mer pengar, den hade nog blivit snyggare med........

Den är ju till barn i ex afrika inte till er så varför bry sig Dessutom tycker nog barnen om designen.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Jag tyckte den var fin

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Inaktiv

Är rätt säker på att det var en annan bild precis när nyheten precis kommit upp.

Kan nog vara så att folk här sett olika bilder?

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av anon134512:

Är rätt säker på att det var en annan bild precis när nyheten precis kommit upp.

Kan nog vara så att folk här sett olika bilder?

Från början låg en bild på OLPC-datorn XO-1 då vi inte fick fatt i ett foto på den indiska maskinen. Detta stod dock tydligt i bildtexten.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Den är ju till barn i ex afrika inte till er så varför bry sig Dessutom tycker nog barnen om designen.

Dubbelt fel. Den är designad till studerande i Indien.

Hoppas den kommer hit också.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Bara jag eller ser det ut som µtorrent är igång XD?
Iaf likt

Permalänk
Medlem
Skrivet av ezakimak:

Bara jag eller ser det ut som µtorrent är igång XD?
Iaf likt

Ja, likt är det.

Visa signatur

i7 4770k 4.2 GHz delid | Asus Z97-E | 32GB 2133 MHz 12-13-12-37 1T DDR3 | Radeon 6600 | KC2500 2 TB + 840 EVO 1TB | Corsair AX860 Platinum | Define R4

"Once you go FLAC, you never go back!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av m3tr0:

Dubbelt fel. Den är designad till studerande i Indien.

Hoppas den kommer hit också.

Du jag har inte fel ! Jag och de 3 andra som kommenterade på bilden som var innan den som var nu altså på XO-1 och inte en indisk surfplatta. Denna indiska är inte samma sak.

Och vad menade du med "Dubbelt fel."? Hade jag haft fel hade det ju bara varit ett fel

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av cat_fish_1:

son kunde man ju köpt till sin dotter med dom färgerna:P

Du har inte barn på riktigt va :)?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Leeloo:

Ett problem i ett I-land! De klagar inte precis...

Jag hade tyckt den var ful om jag bott i ett U-land också

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av banck:

Du har inte barn på riktigt va :)?

Som sagt, det var en annan bild förut.

Permalänk

Tycker det verkar lite dumt att inte göra en nettop med tangentbord ist. Kan tycka man skulle ha större nytta av det om man kanske inte har råd att en vanlig dator hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daddykane:

Tycker det verkar lite dumt att inte göra en nettop med tangentbord ist. Kan tycka man skulle ha större nytta av det om man kanske inte har råd att en vanlig dator hemma.

Målet är ju att priset skall ner till 10$ Och då får man snåla på "lyxigheter" som tangentbord.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Målet är ju att priset skall ner till 10$ Och då får man snåla på "lyxigheter" som tangentbord.

Fast den har väl touchskärm? Det är ändå dyrare? Eller hur skriver man annars på dom..

Visa signatur

||Phenom II X4 955 3,2Ghz||HD 5850||4GB||1TB||Asus M4785TD||Windows 7||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galna_Dvärgen:

Fast den har väl touchskärm? Det är ändå dyrare? Eller hur skriver man annars på dom..

Bör ju inte va så dyrt Är ju typ en plastbit över skärmen som känner trycket. medans ett tangentbord är mycket mer material.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

En ide vore ju att sälja den dyrare här i dom rikare delarna av världen. Man får en rolig sak + att man vet att man stöder en god sak, lite som rosa bandet och mustach kampen bara en tanke...

Permalänk
Skrivet av Contrista:

En ide vore ju att sälja den dyrare här i dom rikare delarna av världen. Man får en rolig sak + att man vet att man stöder en god sak, lite som rosa bandet och mustach kampen bara en tanke...

Håller definitivt med. Om vi säger att den till slut kostar 10$ i Indien, då kan man ju öka priset i rika länder med 10$ = 20$ totalt?(+moms etc) Tror ingen skulle klaga. Och för varje såld enhet så kan de ge ut en gratis till skolorna I Indien.

Visa signatur

Denon AVR-1801 | Dali Blue 5005 | Turtle Beach Audio Advantage Micro II

Permalänk
Inaktiv

Jag tycker detta var riktigt bra, med ett så pass lågt pris så får fler tillgång till teknik (även om den nu inte är cutting edge) vilket förmodligen alla tjänar på.

Skrivet av Contrista:

En ide vore ju att sälja den dyrare här i dom rikare delarna av världen. Man får en rolig sak + att man vet att man stöder en god sak, lite som rosa bandet och mustach kampen bara en tanke...

Låter som en bra ide faktiskt. Jag gissar på att denna produkt även har en marknad även i rikare länder. Tänk alla människor som handlar grejer (även elektronik) på varuhus i stil med Rusta/Dollar Store och liknande.

Jag hade gärna köpt en iallafall.

Permalänk
Medlem

Hmm, är inte detta exakt samma "nyhet" som kom för 1½ år sedan? 2GB, wifi + 2 watt strömförbrukning? Fast de kanske planerar en tablet istället med samma specs ;P

Här visas två helt olika enheter? Vilken av de är det? Den ena är mycket större.
Indian HR Ministry brings $35 low cost computing device to reality – Prices to drop further [Exclusive pictures]

På sidan står lite vad minimum kraven är också.

Visa signatur

Självklart!

Permalänk
Medlem

Skulle inte ha något emot att ha en surfplatta.

Permalänk

Grymt!
Keep it up India.

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk
Medlem

så då blir frågan iPad eller en indienPad för 350kr

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Inaktiv

Ja, utseendet på den där apparaten var ju en del bättre, om man säger så