Svaret på: Vilket GTX 460 ska jag köpa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaspersky 0_o:

Fläkten på (vad det verkar som alla) GTX 460 går endast att ändra från 40% till 70%. Väldigt synd. Ett kort som idlar i 30C kan lika gärna idla i 40C eller 50C, givet att fläkthastigheten kanske är 15% eller 20%! Tråkigt att det låter så mycket..

Jag kan inte tänka mig att detta skulle vara 40%. Om det nu är 40%, så är det något extremt osunt med fläktstyrningen. Det skulle vara intressant att se varvtalet... Skulle den gå i 100% (eller max 70% som du påstår) skulle jag vänta mig att lagret skulle skära vilken sekund som helst. :S

Visa signatur

Under uppdatering. Nästan alltid.

Permalänk
Skrivet av Kaspersky 0_o:

Alina säljer inte evga, endast komplett. Har du möjlighet så köp Evga. Bra kort som dumpar varmluften utanför lådan. Ska vara tyst och kyla väl, är även referensdesign.

När man går in på EVGA's hemsida verkar det som det finns 2 variatnter, "vanlig" och EE (External Exhaust).
Komplett.se - EVGA GeForce GTX 460 1GB PhysX CUDA är kortet jag tittat på, Komplett anger 01G-P3-1371-ET som tillverkarens artikelnr. men EVGA har inte detta på sin hemsida
Någon som kan räta ut detta?

EVGA | Articles | Get Metro 2033 Free!
Löste det nog
Enligt denna lista har 01G-P3-1371-ET EE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mårten C:

När man går in på EVGA's hemsida verkar det som det finns 2 variatnter, "vanlig" och EE (External Exhaust).
Komplett.se - EVGA GeForce GTX 460 1GB PhysX CUDA är kortet jag tittat på, Komplett anger 01G-P3-1371-ET som tillverkarens artikelnr. men EVGA har inte detta på sin hemsida
Någon som kan räta ut detta?

EVGA | Articles | Get Metro 2033 Free!
Löste det nog
Enligt denna lista har 01G-P3-1371-ET EE

01G-P3-1371-ET = EVGA GeForce GTX 460 1024MB EE (External Exhaust)

Enligt Cryostasis Parts List.

Jag har dock sett EVGA lista dessa modeller på ett bättre sätt på annat ställe...

TILLÄGG: Det var denna jag tänkte på: EVGA | Articles | Try StarCraft II with EVGA

Visa signatur

Under uppdatering. Nästan alltid.

Permalänk
Skrivet av Fnosk:

01G-P3-1371-ET = EVGA GeForce GTX 460 1024MB EE (External Exhaust)

Enligt Cryostasis Parts List.

Jag har dock sett EVGA lista dessa modeller på ett bättre sätt på annat ställe...

TILLÄGG: Det var denna jag tänkte på: EVGA | Articles | Try StarCraft II with EVGA

Läste på någon sida att de enda korten som har livstids garanti var kort som slutade på -AR?!

Permalänk
Medlem

Är det något fel på det här kortet eller?

https://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=605514

Billigare än de flesta andra på 786 MB RAM. Man blir lite fundersam men jag är sugen på att beställa två, vad tror ni?

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Medlem
Skrivet av anemic:

Är det något fel på det här kortet eller?

https://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=605514

Billigare än de flesta andra på 786 MB RAM. Man blir lite fundersam men jag är sugen på att beställa två, vad tror ni?

Kolla några sidor bak, jag har "recenserat" det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mårten C:

Läste på någon sida att de enda korten som har livstids garanti var kort som slutade på -AR?!

Det har jag ingen koll på ö h t.

Visa signatur

Under uppdatering. Nästan alltid.

Permalänk
Medlem

Jag har beställt två styck Sparkle GTX 460 1 GB OC från inet.se, recenserar såfort dom dyker upp och jag har byggt klart burken...

Visa signatur

NZXT H6 · NZXT C850 · STRIX B650E-F · 7800X3D · ASRock 7900XT · G.Skill 32GB DDR5-6000 · WD Black 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Julkatten:

Jag har beställt två styck Sparkle GTX 460 1 GB OC från inet.se, recenserar såfort dom dyker upp och jag har byggt klart burken...

Ska bli intressant!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Julkatten:

Jag har beställt två styck Sparkle GTX 460 1 GB OC från inet.se, recenserar såfort dom dyker upp och jag har byggt klart burken...

Skall bil kul att få ta del av dina erfarenheter! Hur tätt sitter PCI-E portarna på ditt moderkort? Har själv funderat på dessa kort men har ett ASUS Rampage Gene II där korten kommer sitta utan mellanrum och är lite orolig för att luftföldet blir för dåligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mårten C:

Läste på någon sida att de enda korten som har livstids garanti var kort som slutade på -AR?!

Livstids garanti gäller inte i Europa:

Citat:

This EVGA Product is covered by a 2 (two) Years Limited Warranty. You may extend this Limited Warranty to a 10 (ten) Years Limited Warranty

if your Product's model number ends with -AX, -AR, -A1, -A2, -A3, -ER, -E1, -WR, or -W1, (from here on referred to as an "E-Series" product);
if your Product was purchased in Europe through a legitimate European EVGA retailer or e-tailer;
and if you register this Product online at http://www.evga.com/register/ within 30 (thirty) days of original purchase.
The 10 Years Limited Warranty option is free of charge. It is available to the first owner of this Product only, and it is NOT transferable.

This EVGA Product is covered by a 2 (two) Years Limited Warranty. You may extend this Limited Warranty to a 3 (three) Years Limited Warranty

if your Product's model number ends with -KR;
if your Product was purchased in Europe through a legitimate European EVGA retailer or e-tailer;
and if you register this Product online at http://www.evga.com/register/ within 30 (thirty) days of original purchase.
The 3 Years Limited Warranty option is free of charge. It is available to the first owner of this Product only, and it is NOT transferable.

EVGA Products ending with -ET are covered by a 2 (two) Years limited warranty.

Källa: EVGA | Support | EU Warranty

Visa signatur

Asus P7P55D Deluxe | Intel Core i5 760 @ 2,8GHz | 8GiB DDR3-1600 | EVGA GTX 460 SC EE 1GB | Fractal Design Define R2 | Corsair TX 750W PSU | Windows 7 Pro 64-bit | 24" @ 1920*1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrGeek:

Skall bil kul att få ta del av dina erfarenheter! Hur tätt sitter PCI-E portarna på ditt moderkort? Har själv funderat på dessa kort men har ett ASUS Rampage Gene II där korten kommer sitta utan mellanrum och är lite orolig för att luftföldet blir för dåligt.

Blev ett Gigabyte GA-P55A-UD4 som ser ut såhär, alltså lite extra space i mellan korten :):

Visa signatur

NZXT H6 · NZXT C850 · STRIX B650E-F · 7800X3D · ASRock 7900XT · G.Skill 32GB DDR5-6000 · WD Black 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Julkatten:

Blev ett Gigabyte GA-P55A-UD4 som ser ut såhär, alltså lite extra space i mellan korten :):

Tack för informationen. I din setup kommer det säkerligen fungera mycket bra. Önskar trevligt byggande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrGeek:

Tack för informationen. I din setup kommer det säkerligen fungera mycket bra. Önskar trevligt byggande.

Hoppas det. Kommer köra en 140mm som fläktar in i fronten och en 120mm som drar ut varmluften bak. Borde räcka, i hope. Annars får jag modda dit en till i fronten.

Visa signatur

NZXT H6 · NZXT C850 · STRIX B650E-F · 7800X3D · ASRock 7900XT · G.Skill 32GB DDR5-6000 · WD Black 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaspersky 0_o:

Jag talar av egen erfarenhet här. Jag hade 2st Gigabyte GTX 460 i SLI på just den bräden, P6X58D-E. fungerade absolut inte, det övre kortet nådde 100C på några sekunder i furmark, det undre kortet klarade sig fint och nådde kanske 75C. Det är som sagt en mycket bra bräda men inte om du ska köra SLI med ett kort vars fläkt ser ut sådär. Antingen kör du som jag och skaffar ett P6T-kort (P6T Deluxe, P6T Deluxe V2 eller P6TD Deluxe (rekommenderar något av dem två sista)) eller så fixar du ett kort med referenskylare och hoppas på det bästa, eller så fixar du ett kort med radialfläkt. Du har rätt i att EVGA är svårt att få tag på, men du kan fortfarande välja Zotac. Dem presterar likvärt och håller samma temperaturer, till stor del. Jag ska själv byta ut mina kort mot Zotacs då jag behöver bli av med varmluften. Det bildas nämligen en värmeficka i mitt chassi mellan de två korten och jag lyckas inte avlägsna den tillräckligt fort, vilket resulterar i att det blir väldigt varmt (detta sker endast under furmark).

Men P6X58D brädan har väll 3 st x16 pci-e portar. kan du inte sätt två kort med en slots mellanrum och använda 3-way sli bryggan men bara utnyttja två, och på det sättet få mer luft emellan?

Visa signatur

Custom Built Chassis|CM Silent 1000W Mod|Asus P6X58D-E|i7 930@4.2ghz ht on| 6Gb Corsair Dominator @1604MHz| Evga & Zotac Gtx 470 SLI @ 800,1600,1674 & Asus 8600gt physX dedicated| WD Green 1Tb+1Tb WD Black sata 3 +1Tb extern|Intel SSD 80Gb X25-M G2|Logitech MX518 & G15| H2O|Shure SRH840
http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2223280

Permalänk
Medlem
Skrivet av santair:

Men P6X58D brädan har väll 3 st x16 pci-e portar. kan du inte sätt två kort med en slots mellanrum och använda 3-way sli bryggan men bara utnyttja två, och på det sättet få mer luft emellan?

Tyvärr fungerar inte x58-chippet på det viset. Om du inte kör tri-sli agerar den sista slotten som 1x, inget mer, inget mindre. Dessutom har PCBn endast kontakt för en slibrygga, därav kommer tri-sli-bryggan inte fungera.

Brädan kommer alltså köra korten i följande ordning (blå/blå/vit). Fetstil indikerar slotsen som används:
x16/x16/x1 (2-way)
x16/x8/x8 (3-way)
x16/x16/x1 (3-way)
x16/x16/x1 (2-way)
x16/x16/x1 (2-way)

Jag hoppas detta förklarar det hela.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kaspersky 0_o:

Tyvärr fungerar inte x58-chippet på det viset. Om du inte kör tri-sli agerar den sista slotten som 1x, inget mer, inget mindre. Dessutom har PCBn endast kontakt för en slibrygga, därav kommer tri-sli-bryggan inte fungera.

Brädan kommer alltså köra korten i följande ordning (blå/blå/vit). Fetstil indikerar slotsen som används:
x16/x16/x1 (2-way)
x16/x8/x8 (3-way)
x16/x16/x1 (3-way)
x16/x16/x1 (2-way)
x16/x16/x1 (2-way)

Jag hoppas detta förklarar det hela.

Så det går ej att kräma ur 16x ur alla tre slotsen i TriSLI?

Visa signatur

Asus PT6 Deluxe v2 | i7 920 @ 3,2GHz | Corsair Dominator DDR3 6GB @ 1600MHz | Intel X25-M 80GB SSD | 2x Gigabyte GTX470 1GB @ 850/2100 - 1.050v | Alienware OptX AW2310 23" 120Hz | nVidia 3D Vision

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweRMW:

Så det går ej att kräma ur 16x ur alla tre slotsen i TriSLI?

För att förtydliga det uppenbara: nej.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kaspersky 0_o:

För att förtydliga det uppenbara: nej.

Verkar faktiskt inte göra någon större skillnad.
techPowerUp :: GeForce GTX 480 PCI-Express Scaling Review :: Page 24 / 25

Visa signatur

Asus PT6 Deluxe v2 | i7 920 @ 3,2GHz | Corsair Dominator DDR3 6GB @ 1600MHz | Intel X25-M 80GB SSD | 2x Gigabyte GTX470 1GB @ 850/2100 - 1.050v | Alienware OptX AW2310 23" 120Hz | nVidia 3D Vision

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweRMW:

x1 och x4 är inte samma sak. Skulle inte förvåna mig om det skulle orsaka microstuttering också.

Du kan ju kolla här Benchmark Results : PCI Express Scaling Analysis och här techPowerUp :: AMD Radeon HD 5870 PCI-Express Scaling Review :: Page 25 / 26

Markant skillnad om du frågar mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaspersky 0_o:

Du tyckte altså att Zotac korten var lite högljudda? Jag har så förbannat dålig plats för något annat än deras fläkttyp (in -> ut ur lådan). Har ett sådant häringa MoBo

Har en fläkt på sidan som borde kyla ner dem så de inte låter så förbannat...
Det blir ju ändå typ 600 spänn extra man får betala för EVGA korten. Får hoppas att det kommer shyssta eftermarknadskylare sernare att lägga pengarna på

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Medlem
Skrivet av anemic:

Du tyckte altså att Zotac korten var lite högljudda? Jag har så förbannat dålig plats för något annat än deras fläkttyp (in -> ut ur lådan). Har ett sådant häringa MoBo
http://store.9289.com.au/images/GA-X58A-UD3R.jpg

Har en fläkt på sidan som borde kyla ner dem så de inte låter så förbannat...
Det blir ju ändå typ 600 spänn extra man får betala för EVGA korten. Får hoppas att det kommer shyssta eftermarknadskylare sernare att lägga pengarna på

Asså hemskt låter det inte. De surrar lite smått i idle. Svårt och förklara, det var inget högljutt ljud, idan bara lite "brrrrr"-ljud, om det säger dig något. I load lät dem betydligt mer (som vilket annat traditionellt kort), men inget som jag störde mig på. Ljudet i spelet överröstade datorn utan problem. Jag är inte helt säger på hur bra radialfläkten kommer fungera i en så tajt lösning, inget har provat det tidigare. GTX 460 skiljer sig från GTX 470/480 på så vis att den saknas hål i PCBn för fläkten att snabba upp luft ifrån. Se http://www.geeks3d.com/public/jegx/201003/gtx480_pcb.jpg

Dock saknar även t.ex 5870 dessa hål men kyls ändå väl av sin kylare. Zotac-korten gick även ganska varmt, några grader varmare än mina Gigabyte-kort. Du kan kolla på bilderna jag tidigare laddat upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaspersky 0_o:

Asså hemskt låter det inte. De surrar lite smått i idle. Svårt och förklara, det var inget högljutt ljud, idan bara lite "brrrrr"-ljud, om det säger dig något. I load lät dem betydligt mer (som vilket annat traditionellt kort), men inget som jag störde mig på. Ljudet i spelet överröstade datorn utan problem. Jag är inte helt säger på hur bra radialfläkten kommer fungera i en så tajt lösning, inget har provat det tidigare. GTX 460 skiljer sig från GTX 470/480 på så vis att den saknas hål i PCBn för fläkten att snabba upp luft ifrån. Se http://www.geeks3d.com/public/jegx/201003/gtx480_pcb.jpg

Dock saknar även t.ex 5870 dessa hål men kyls ändå väl av sin kylare. Zotac-korten gick även ganska varmt, några grader varmare än mina Gigabyte-kort. Du kan kolla på bilderna jag tidigare laddat upp.

Mina Palit 260 kort låter som fejn enligt mig (2 fläktar på varje kort som vispar omkring luften) så tror inte det blir värre i allefall (hade ju varit gött om det lät liiiite mindre iofs ; ) )

Precis läst några recentioner på Zotac kortet och vissa säger att det är "svala och tysta" medans andra säger att de är "högljudda och varma". Vem betalar vem liksom? ; )
Blir nog två Zotacs ändå, ser najs ut. Som sagt, eftermarknaskylningen bör la komma ganska snart, typiskt att det inte är referensdesign bara, brukar alltid vara problem då =(

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Medlem
Skrivet av anemic:

Mina Palit 260 kort låter som fejn enligt mig (2 fläktar på varje kort som vispar omkring luften) så tror inte det blir värre i allefall (hade ju varit gött om det lät liiiite mindre iofs ; ) )

Precis läst några recentioner på Zotac kortet och vissa säger att det är "svala och tysta" medans andra säger att de är "högljudda och varma". Vem betalar vem liksom? ; )
Blir nog två Zotacs ändå, ser najs ut. Som sagt, eftermarknaskylningen bör la komma ganska snart, typiskt att det inte är referensdesign bara, brukar alltid vara problem då =(

Jag tror Zotacs PCB är referensdesign. Kylaren är ej.

Permalänk
Medlem

Du menar att hålen är samma som på referensdesignen? Då är det ju skitsamma

Edit:

Föressten, är det någon som provat köra Nvidias "Surround technology" (nFinity)? Fungerar det? ; )

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Medlem

Vad ligger era orginal "core voltage" på i 3D
På mitt ena kort ligger det på 0.987 i och på mitt andra 1.000v. Båda korten klockar ner sig fint till 0.875 idel.
Det konstiga är om jag har kortet med 0.987 som "Master" så ligger det andra kortet också på 0.987 men om jag har kortet med 1.000v som "Master" så ökas spänningen på det andra kortet till 1.000v också.
Frågan blir vilket kort bör man ha som "Master" kort. Få kanske ta varje kort för sig och kolla hur varma det blir och ha det svalaste kortet övest i SLI configen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Widde:

Vad ligger era orginal "core voltage" på i 3D
På mitt ena kort ligger det på 0.987 i och på mitt andra 1.000v. Båda korten klockar ner sig fint till 0.875 idel.
Det konstiga är om jag har kortet med 0.987 som "Master" så ligger det andra kortet också på 0.987 men om jag har kortet med 1.000v som "Master" så ökas spänningen på det andra kortet till 1.000v också.
Frågan blir vilket kort bör man ha som "Master" kort. Få kanske ta varje kort för sig och kolla hur varma det blir och ha det svalaste kortet övest i SLI configen?

0.965v och 1.025v. Tänk på att direkt efter du startat afterburner kan du inte längre se skillnaden i volt för den synkar kortens "inställningar". Man måste starta om datorn för att båda ska få sina normala värden igen, eller bara lägga på dom manuellt.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

0.965v och 1.025v. Tänk på att direkt efter du startat afterburner kan du inte längre se skillnaden i volt för den synkar kortens "inställningar". Man måste starta om datorn för att båda ska få sina normala värden igen, eller bara lägga på dom manuellt.

Provade att starta om och det stämmer som du säger att de återställer sig.
Få ta och sätta dem på 1.000v och se om de klarar 800/1600/2000, det verkar vara ett mål att uppnå och 1.000v är väl vad Gainward GLH korten ligger på om jag inte minnet sviker mig.

Permalänk
Skrivet av anemic:

Mina Palit 260 kort låter som fejn enligt mig (2 fläktar på varje kort som vispar omkring luften) så tror inte det blir värre i allefall (hade ju varit gött om det lät liiiite mindre iofs ; ) )

Precis läst några recentioner på Zotac kortet och vissa säger att det är "svala och tysta" medans andra säger att de är "högljudda och varma". Vem betalar vem liksom? ; )
Blir nog två Zotacs ändå, ser najs ut. Som sagt, eftermarknaskylningen bör la komma ganska snart, typiskt att det inte är referensdesign bara, brukar alltid vara problem då =(

Jag väljer själv mellan Zotac och Gainward, men blir nog ett Zotac eftersom jag läst lite för många skräckhistorier om Gainward och garantiärenden.

Permalänk
Medlem

Idag dyker mina Sparkle-kort upp! Borde ha datorn färdigbyggd imorrn, måste repa ikväll...

Visa signatur

NZXT H6 · NZXT C850 · STRIX B650E-F · 7800X3D · ASRock 7900XT · G.Skill 32GB DDR5-6000 · WD Black 2TB