Apple börjar sälja tolvkärnig Mac Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av moridn:

Sitter på dubbla quad cores xeon processesorer, men jag tror att intel har 8 kärnig ute nu? iaf för server applikationer?

Hur får du dubbla quad core till 16 kärnor? Man räknar ju inte riktigt HT som en extra kärna direkt....

Stämmer, tror dock det bara är Nehalem-EX modellerna som har 8 kärnor (Xeon 7500)..

Permalänk
Medlem

Smakar det så kostar det, iof är denna dator nog den enda macen jag skulle kunna acceptera med min moraliska pc tankesätt den är ju ganska grym.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacEnkronan:

Ingenting för mig:): skulle jag skaffa stationär skulle det bli en iMac.:)^^ Tunnare och smidigare!:)

& klockbarare!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av POMAH:

Hade tid över och ville testa, så jag plockade ihop en liknande arbetsstation 12 kärnar, 32GB ram, 2 SSD på 120GB, 2 st 2TB diskar, 2st 5870, plus lite annat skoj.

Allt hamnade på 53K, En Windows licens går på lite till, förutsatt att man vill köra Windows på denna.

Den dyraste mac'n skulle då kosta 60? Och ändå inte ha allt det här...

Inte så att jag hatar mac och älskar PC, men jag vill bara vidhålla att det är fortfarande billigare, mycket billigare att bygga själv, inte sagt att HP's eller Lenovo's alternativ skulle vara billigare än mac'n.

http://img717.imageshack.us/img717/7113/capturezr.png

i7 970 är ingen Xeon processor och kan väl inte köras i ett dual socket system.

På EVGA:s hemsida så anger man ju:

Citat:

CPU Support Intel Socket 1366 (Xeon 5600/5500)

Permalänk
Medlem

När fan fick apple nyare teknik

Permalänk
Medlem

Om du läser i tråden så är det ingen som påstår att det inte är billigare att bygga eget..MEN du får tänka på att ett företag är inte intresserad av ett hemmabygge då de vill ha support på grejer som de köper. Då måste du jämföra med HP, Lenovo osv. Priset då är ungefär samma dvs inte dyrt alls för en WS.

Skrivet av POMAH:

Hade tid över och ville testa, så jag plockade ihop en liknande arbetsstation 12 kärnar, 32GB ram, 2 SSD på 120GB, 2 st 2TB diskar, 2st 5870, plus lite annat skoj.

Allt hamnade på 53K, En Windows licens går på lite till, förutsatt att man vill köra Windows på denna.

Den dyraste mac'n skulle då kosta 60? Och ändå inte ha allt det här...

Inte så att jag hatar mac och älskar PC, men jag vill bara vidhålla att det är fortfarande billigare, mycket billigare att bygga själv, inte sagt att HP's eller Lenovo's alternativ skulle vara billigare än mac'n.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Hedersmedlem

Processorerna passar inte, du måste ha Xeons.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Kan ni lägga av med era flamewars? Måste ni verkligen pajja alla apple-trådar med hur mycket billigare det är med en windows/linux-dator?
Visst, ni får tycka vad ni vill, men respektera att andra också får det. Ni kommer inte att övertyga någon som vill köpa den här datorn för att de trivs med OS X lika dant som de inte kommer att övertyga er. Vi har fattat nu att det är billigare med hemmabyggen, men folk har olika behov och smak. För trots allt erat tjat så ser jag en mac pro i 90% av fallen när jag går in i en fotoateljé eller musikstudio.

Vad sägs om att starta en tråd som heter "Jag hatar också mac, jag vill skriva av mig" där alla anti-mac-fanboys kan skriva vad de vill och sedan sluta skräpa ner VARENDA mac-tråd på sweclockers forum? För ni drar ju samma visa i varje tråd som finns.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Förstår inte, förutom 2 CPU är det hela ganska medioker hårdvara, särskilt för det otroliga överpriset, ännu mer märkligt är att det finns en kundgrupp för det.
Har inget emot apple, men skaffar man sånt här till dubbelt så mycket pengar emot vad det är värt är det nått som är väldigt fel någonstans.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av furuliden:

Jag tycker det är grymt roligt att Apple använder ATI grafik i sina datorer nu!

Jag med
Det verkar dessutom som om de på Apple har blivit lite smartare, de använder den senaste tekniken från AMD istället för förra som de gjort innan. Men inte så konstigt, 6000 serien kommer ju ut snart.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk

Vilka är kundgruppen?

Visa signatur

Eclipse G500A | ASUS ROG Strix X670E-F | Ryzen 9 7950X3D w/ Arctic Liquid Freezer II 360 | RTX 4090 | Samsung Oddysey G95SC OLED | Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 4TB | 128GB Kingston DDR5 6000MHz CL36 FURY |

Permalänk
Medlem
Skrivet av calleking:

Vilka är kundgruppen?

I USA är denna antagligen mer populär hos företag än här i Sverige. Annars för musik produktion och foto.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av calleking:

Vilka är kundgruppen?

Till 90% är det folk som jobbar med musik, bild -och filmredigering.

Permalänk
Medlem

Sjukt jäkla billig om man jämför med dells maskiner.
Nice med drivrutiner till 5000 serien så det går att uppgradera

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem

HP, Quad-core 2.8GHz med 24GB minne (inget grafikkort). 70.000:- ex. moms.
HP Z800 arbetsstation (KK629EA) specifikationer produkter - HP Små och medelstora företag

Apple, 12-Core 2.66Ghz med 24GB minne (med grafikkort). 59.596:- ex moms.
Mac Pro - Apple Store (Sverige)

Inte svårt att hitta datorer med samma typ utav workstation-komponenter som Mac Pro. Att jämför hemmabyggda speldatorer med riktiga maskiner som är gjorda för riktigt arbete är stor skillnad. Man kan också undra varför t.ex. en bladservrar som företag använder i t.ex. simuleringar (med 128GB minne) kostar en halv miljon och sen kan de inte ens spela senaste CoD...

Folk har ett riktigt härligt tunnelseende när det kommer till FPS per krona.

Skrivet av Piece of Cake:

Kan ni lägga av med era flamewars? Måste ni verkligen pajja alla apple-trådar med hur mycket billigare det är med en windows/linux-dator?
Visst, ni får tycka vad ni vill, men respektera att andra också får det. Ni kommer inte att övertyga någon som vill köpa den här datorn för att de trivs med OS X lika dant som de inte kommer att övertyga er. Vi har fattat nu att det är billigare med hemmabyggen, men folk har olika behov och smak. För trots allt erat tjat så ser jag en mac pro i 90% av fallen när jag går in i en fotoateljé eller musikstudio.

Vad sägs om att starta en tråd som heter "Jag hatar också mac, jag vill skriva av mig" där alla anti-mac-fanboys kan skriva vad de vill och sedan sluta skräpa ner VARENDA mac-tråd på sweclockers forum? För ni drar ju samma visa i varje tråd som finns.

Bra sagt.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Till 90% är det folk som jobbar med musik, bild -och filmredigering.

Även de mesta tidningar skapas i Mac-miljö, och då används Mac Pro oftast.

Var på studiebesök med samhällskunskapen här om året hos våran lokaltidning i min stad och då en större marginal med mac pro's resten hade en imac eller mac mini. Ljudnivån där det var som mest mac pro's (kanske var 5-7 st ) var nästan äckligt hög och då var det ett ganska stor lokal med ljuddämpande arkitektur (eller vad man ska kallat).

lite trololo får det bli också!

Skrivet av b0bzor!:

HP, Quad-core 2.8GHz med 24GB minne (inget grafikkort). 70.000:- ex. moms.
HP Z800 arbetsstation (KK629EA) specifikationer produkter - HP Små och medelstora företag

Apple, 12-Core 2.66Ghz med 24GB minne (med grafikkort). 59.596:- ex moms.
Mac Pro - Apple Store (Sverige)

Kan ni lägga av med era flamewars? Måste ni verkligen pajja alla hp-workstations-trådar med hur mycket billigare det är med en mac-dator? Vi har fattat nu att det är billigare med stil och klass, men folk har olika behov och smak. För trots allt erat tjat så ser jag en hp z800 i 90% av fallen när jag går in i en fotoateljé eller musikstudio som prydnad!.

haha, nä. Skämtåsido, så kan jag nog hålla med om att den där arbetstationen var extremt överprisad.. undrar vad det var som drog upp priset? är det några diskar med, raid kort? xP

Permalänk
Medlem

Kan även säga att inom finansbranschen används macar ganska flitigt

Visa signatur

Moderkort: ASUS Maximus III Formula | Processor: Intel i7 860 @ 3.82GHz | Minnen: 8GB Corsair Vengeance 1600Mhz | Grafikkort: XFX 5870 1GB | Kylare: Noctua NH-D14 | Nätagg: Corsair HX850W
Moderkort: MSI 880GMA-E45 | Processor: AMD Athlon II x2 245e | Minnen: 4GB Dominator GT 1600MHz | Kylare: Scythe BIG Shuriken | Nätagg: Seasonic X-Fanless 400W | 12TB

Permalänk
Skrivet av b0bzor!:

Folk har ett riktigt härligt tunnelseende när det kommer till FPS per krona.

Hehe. Bra skrivet.

Va!? Kan man inte överklocka och spela spel med 10000000 FPS!? Då är det ju en skitdator! Vem köper en sådan? Alla är ju som jag och mitt sätt att se på världen måste vara det enda rätta. Det känner jag väldigt tydligt i mitt huvud.

-.-

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ant3:

Kan sätta pengar på att Mac OSX kommer dra nytta av 12 kärnor innan Windows.

Tyvärr.

Men Win7 kan ju utnyttja över 1000 trådar. Fanns en artikel om det på Swec :S

Permalänk
Medlem

finns också gått med företag som gärna sparar pegnar och bygger eget. En bekant är driftchef på ett större företag, de flesta kunder de gör jobb åt brukar de bygga egna system, billigare för kunden och supporten får de från detta företag. Så dra inte alla över en kam...

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hund:

Tolv kärnor kan ju behövas till det operativsystemet. höhö.

Haha, klockrent

Permalänk
Medlem
Skrivet av POMAH:

finns också gått med företag som gärna sparar pegnar och bygger eget. En bekant är driftchef på ett större företag, de flesta kunder de gör jobb åt brukar de bygga egna system, billigare för kunden och supporten får de från detta företag. Så dra inte alla över en kam...

Grejen är ju - att de då betalar det företaget för att bygga datorn, och det företaget ger support.

De snackar om att företaget skulle beställa delar själva, och bygga själva. Och alltså inte få en garanti på datorn som helhet, utan enbart på delar om något går sönder. Så felsökning och allt arbete det tar får de betala för.

Permalänk
Skrivet av POMAH:

finns också gått med företag som gärna sparar pegnar och bygger eget. En bekant är driftchef på ett större företag, de flesta kunder de gör jobb åt brukar de bygga egna system, billigare för kunden och supporten får de från detta företag. Så dra inte alla över en kam...

Visst finns de, men de är en minoritet.

Permalänk
Medlem

Ang. Foto/musik/Film -branchen:
Jag känner en del människor i alla dessa brancher, varpå någon av dem jobbar inom alla tre brancherna. Visserligen så känner jag självklart inte alla i hela världen, men enbart EN(1) av dessa personer jag känner, en som jobbar med VFX och postproduktion, har ägt en Apple produkt för sitt arbetes ändamål. Han använde en Mac Book Pro i ett år ungefär och köppte den enbart för utséendets skull. Han var väl medveten om hårdvaruskillnaderna mot en dator för samma pris.

Just saying.

Visa signatur

The most ULF of them all.

Permalänk
Avstängd

ojojoj nu blir kompisen min glad, han har väntat nu i 2veckor på att 12kärninga ska releasas

Tycker det är förbannat mycket overkill o köpa den men han har bestämmt sig.

Visa signatur

laptop*asus g73jw med F120 disk*

pc * Motherboard: Gigabyte GA-X79-UD5 * CPU: i7 3930K * GPU: Radeon HD7970* Samsung S27A950D 120hz + 32tv * Corsair Vengeance 16gb * Antec p280 * PSU: Corsair HX 850W * Windows 7 Ultimate* Ssd f120 *

Permalänk
Medlem

Det håller ju på att ändra sig en hel del inom musik och film, dock är det många som vill använda sig av Logic, då är det mac som gäller.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Skrivet av MegaULF:

Ang. Foto/musik/Film -branchen:
Jag känner en del människor i alla dessa brancher, varpå någon av dem jobbar inom alla tre brancherna. Visserligen så känner jag självklart inte alla i hela världen, men enbart EN(1) av dessa personer jag känner, en som jobbar med VFX och postproduktion, har ägt en Apple produkt för sitt arbetes ändamål. Han använde en Mac Book Pro i ett år ungefär och köppte den enbart för utséendets skull. Han var väl medveten om hårdvaruskillnaderna mot en dator för samma pris.

Just saying.

Jag antar att de inte kör Logic Pro och/eller Final Cut Pro eller Motion osv.
Det måste man så klart inte, men många gör.

Just saying.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Avstängd

Räcker de inte med en ARTIKEL när apple lanserar datorn ?

Ska det vara nödvändigt med en artikel till, de har ju redan presenterat den.

Lägger man till alla artiklar om rykten innan den kommer och sen när de presenterar den och lansering och sen när den sålt slut. Så kommer ju varje apple produkt ha 10 talet artiklar medan konkurrenter får en.

Sen är det ytterst sällan man får någon opartisk när det gäller apple eftersom det är så populärt på tidningar. Det enda tidning som jag tycker gör en rättvis bild av både positiva och negativa saker med apple's produkter är "datormagazin".

Permalänk
Medlem

Jäklar, 50papp?
Vad är det i den som berättigar den prislappen?
Visst att apple produkter är dyra, men 50 000kr?

Visa signatur

"Ah vi kör mest omkring i vår bil å så." - Polisen, den så kallade tredje statsmakten. (Varan-TV)

Permalänk
Medlem
Skrivet av bbx8:

Ja har man inte SSD i den där har man fan felprioriterat...

Köper man en såndär maskin är det nog HD-material som lockar, och då kör man något externt kabinett eller har sitt data på ett SAN.