AMD häcklar Fermi i ny reklamfilm

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Det är dessutom bara en liten del i allt annat. Det är inte speciellt långsökt tänka sig att de personer som skiter i 50-100W extra förbrukning för ett grafikkort, bryr sig lika lite om att spara energi på andra områden.

Kan ju lägga till att dom där W blir något högre vid väggen då nätaggen inte har 100% verkningsgrad.
(bara ett litet inlägg ^^ )

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Rolig reklamfilm, hoppas bara den inte biter dem i arslet bara..

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Ja vi kan säga så här. Om du spelar i 7h varje dag (vilket tyder på allvarliga problem btw) så kostar ett 480 ungefär 1kr mer per dag än ett 5870. 30kr per månad alltså, och ett 470 kostar dig ungefär 10kr mer i månaden. Förstår du nu hur patetiskt de är att lipa över dom höjda elräkningarna? Dom som klagar har säkert inte ens sett en elräkning.

Har man då datorn på 24/7 vilket inte är helt ovanligt när folk vill ha igång en FTP-server bara för att nån stackare kanske måste dra en låt när man är på jobbet så har du mer än 50 öre extra pga att kortet drar 40w mer idle. Ta alltså 45-50kr i månaden, eller 550-600kr per år ungefär.

Eller om man säger så här som en annan jämförelse, brukar du lämna skärmen på när du inte sitter vid datorn? Utan skärmsläckare eller nåt utan synlig bild och max bakgrundsbelysning? Där har du mellanskillnaden i idle. Mellanskillnaden i spel är snarare som en hyfsat strömsnål 40" TV, brukar du ha den stående på när ingen kollar? Bara för att du har råd med elräkningen? Klart som fan folk har råd med 30kr extra elräkning i månaden, sitter inte alls i det. Sitter i slöseriet det medför att ha 100-140w högre förbrukning utan att man får ut något av det.

Precis som MultiMan säger, handlar om utvecklingen. Varför göra TV-apparater mer effektiva med LED och smart strömbesparing när folk ändå köper helt meningslöst strömtörstiga grafikkort? Som sagt 20-30w hit och dit, köper ju inte AMD's betydligt dyrare e-processorer för att spara 20-30w och samtidigt få sämre prestanda men nu är det ju annars...

Angående filmen, inte så väldans kul och kändes lite långsökt, särskilt när GTX460 inte drar så värst mycket ström...

Permalänk
Medlem

Humor på nördig nivå

Visa signatur

Dator: Fractal Design XL || Windows 10 || i5 750 || 8 GB RAM || HD 7970 || 120 GB SSD
Server: Fractal Design Core 3000 || ESXi 5.1 || AMD FX-6100 || 20 GB RAM
Foto: 7D || 17-50mm f/2.8 || 50mm f/1.8 || 70mm f/2.8 || 70-200mm f/2.8
Citera för svar!

Permalänk
Avstängd

haha, ATi är inga dåliga förlorare snarare dåliga vinnare.!
sen att nVIDA har failat den senaste tiden är både underhållande och dåligt för oss konsumenter.

Visa signatur

dator: amd phenom 965 C3 3616mhz. gigabyte 5850 @ 826MHZ. 4 GB xms3 ram 9-7-7-20. Gigabyte GA-790XTA-UD4. corsair TX 650W 80+. benq 2222hdl. logitech s220 speakers. 640GB Western Digital Caviar Blue SATA II. logitech. Logitech Deluxe 250 Keyboard Svart OEM.
os: genuine windows 7 ULTIMATE 64 bit + alla viktiga updateringar
Mobil: htc desire HD + telia max 25

Permalänk
Medlem

Lustig film

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robeliboban:

Tyckte det där var skit kul!

HAHA din fermi med hitler är inte så dålig heller
Har du gjort den själv?

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Avstängd

Will Smith

Will Smith @ 1:48 ??????????? Bytte de ut mörkhudingen plötsligt, för jag kan satsa min vänstra nöt på att det där är The Wild from the West.

Visa signatur

Asus PT6 Deluxe v2 | i7 920 @ 3,2GHz | Corsair Dominator DDR3 6GB @ 1600MHz | Intel X25-M 80GB SSD | 2x Gigabyte GTX470 1GB @ 850/2100 - 1.050v | Alienware OptX AW2310 23" 120Hz | nVidia 3D Vision

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

På vilket sätt svarar det på ditt påstående, att ström och elräkningar skulle ha något ovanligt samband som ingen redan vet? Du bekräftar ju bara hur det är, att högre förbrukning ger dyrare räkningar. Vad ville du ha sagt med dina nedlåtande inlägg?

Vem "lipar"? Vem har inte "ens sett en elräkning"? Det måste ju vara omfattande eftersom det stör dig något oerhört och ger dig anledning till märkliga inlägg.

Du inser kanske att (även om du är 100% egoist) att energin ska produceras? Ju fler som väljer bakåtsträvande, energiineffektiv teknik desto mindre blir det till andra viktiga saker i samhället? Resurserna är inte oändliga, och nej, jag är ingen miljöpartist. Du förstår kanske också att det handlar inte om ett kort utan tiotusentals, kanske hundratusentals, då har helt plötsligt de där extra watten stor inverkan.
För att inte tala om länder som måste köra AC för att överleva i hettan, där blir effekten ännu större.

Det är dessutom bara en liten del i allt annat. Det är inte speciellt långsökt tänka sig att de personer som skiter i 50-100W extra förbrukning för ett grafikkort, bryr sig lika lite om att spara energi på andra områden.

Men varför skulle du bry dig om det, i din lilla ankdamm?

Jag kommer nog ägna min resterande tid här på forumet åt korståg mot idioti, egoism, grundlösa påståenden, "tuff" ansvarslöshet, insinuationer om lägre grad av intelligens pga en speciell åsikt och ad hominen.

Det finns en helt egen grupp här på forumet som gör just detta regelbundet, så sweclockers är relativt målrikt. Tragiskt egentligen, år 2010.

Det är många som tror att bara för att de drar mer så får man en mycke högre elräkning, och det är framföralllt små kids och tonåringar som klagar mest, men det finns andra saker i ett hem som drar betydligt mer ström.

Och fast jag har ett 470 så hindrar de mig inte att vara mån om miljön. Mitt elbolag producerar bara miljövänlig el, jag har bara energilampor, jag har bara energisnåla vitvaror och jag tar sällan bilen.

Sen är ju inte 5970 de energisnålaste kortet på marknaden heller. Och de spelar ingen roll om de är 2in1, det finns även där hundratusentals kort, tänk på miljön.

Seriöst alltså, grafikkort har ingen större påverkan på miljön. Men man kanske känner sig som en riktig miljövän när man har ett 5800-kort?

Det här är hur en som har ett 5800-kort är.
Southpark Hybrid Video

§1
Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Har man då datorn på 24/7 vilket inte är helt ovanligt när folk vill ha igång en FTP-server bara för att nån stackare kanske måste dra en låt när man är på jobbet så har du mer än 50 öre extra pga att kortet drar 40w mer idle. Ta alltså 45-50kr i månaden, eller 550-600kr per år ungefär.

Jag vill inte verka elak, men om du planerar att sätta ett GTX480 i din FTP-server så tycker jag det mest är ditt eget problem.. Vi andra har gamla Pentium II-maskiner med 64mb ram och inbyggda grafikkort som ftpservrar idag, de drar knappt mer ström än en ordentlig router gör plus att de kan göra annat samtidigt.. Men lycka till med ditt serverbyggande i framtiden, jag är säker på att många beslutsfattare kommer undra varför dina anbud är så mycket dyrare än alla andras och varför du sätter högpresterande grafikkort i domänkontrollanter och ftp-servrar..

Permalänk
Medlem

haha, så rätt. så rätt.

Permalänk

Haha, höll på att ramla av stolen av skratt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Det är inget bullshit. Det här är taget från Thermalrights sida

Jag vet att en del kort inte följer referens designen, men att 85% av alla ATis kort inte skulle följa referens är bullshit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweRMW:

Will Smith @ 1:48 ??????????? Bytte de ut mörkhudingen plötsligt, för jag kan satsa min vänstra nöt på att det där är The Wild from the West.

Får nog tyvärr säga att du är en nöt fattigare då.
Ser inga likheter annat än toningen på hyn som jag tror är lite för mörk i detta fallet.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Hedersmedlem

Allt går från ett energitillstånd till ett annat, det är universums grund. E=mc^2. Du tycker inte att man bör sätta en gräns för vad man jämför om diskussionen ska ha något som helst värde?

§1
Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Allt går från ett energitillstånd till ett annat, det är universums grund. E=mc^2. Du tycker inte att man bör sätta en gräns för vad man jämför om diskussionen ska ha något som helst värde?

Ju. Men i detta fall var det ett ifrågasättande av hur stor denna påverkan är. Som du påstår är stor när man använder tiotusentals grafikkort som använde några extra watt. Men gemförelse med vad? Tiotusentals grafikkort med lite extra wattanvändning är en obetydlig summa av den energi som samhället använder totalt, även flygtrafik och flyplan.

§1
Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Skrivet av Valiumballong:

HD5970 har hållit prestandakronan sedan det släpptes. Det går inte att vara bättre än bäst.

Haha, men då slänger jag in fyra stycken 480 gtx i mitt system och jämför det mot 5970 då, för enligt dig verkar ju antalet grafikprocessorer i ett system inte ha någon som helst betydelse för vad som räknas som prestandatronen (:

I övrigt tyckte jag faktiskt att reklamen var riktigt rolig. Man får inte ta sånt på för stort allvar och Nvidia kan slå tillbaka med flertalet argument som sätter AMD på plats om de nu skulle vilja det. Jag skrattade ordentligt i alla fall!

Visa signatur

Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johnny Calibanio:

Haha, men då slänger jag in fyra stycken 480 gtx i mitt system och jämför det mot 5970 då, för enligt dig verkar ju antalet grafikprocessorer i ett system inte ha någon som helst betydelse för vad som räknas som prestandatronen (:

GTX480 är 1 kort, 5970 är 1 kort.
4 GTX480 är 4 kort, 5970 är 1 kort.

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klimpen2:

GTX480 är 1 kort, 5970 är 1 kort.
4 GTX480 är 4 kort, 5970 är 1 kort.

Dock så borde väl 5970 räknas som två kort, då den har två gpu's

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johnny Calibanio:

Haha, men då slänger jag in fyra stycken 480 gtx i mitt system och jämför det mot 5970 då, för enligt dig verkar ju antalet grafikprocessorer i ett system inte ha någon som helst betydelse för vad som räknas som prestandatronen (:

I övrigt tyckte jag faktiskt att reklamen var riktigt rolig. Man får inte ta sånt på för stort allvar och Nvidia kan slå tillbaka med flertalet argument som sätter AMD på plats om de nu skulle vilja det. Jag skrattade ordentligt i alla fall!

Lycka till att trycka ner 4 grafikkort i en PCIe-slot. Det en ambitiös mod som jag gärna vill se resultatet av.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Dock så borde väl 5970 räknas som två kort, då den har två gpu's

Joo, den har ju visserligen 2 GPUer men det är ju fortfarande bara ett kort.

Enligt mej är att säga att GTX480 har prestandatronen som att säga att världens snabbaste 1-kärniga processor har prestandatronen. Men det är ju bara jag.

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Dock så borde väl 5970 räknas som två kort, då den har två gpu's

Skulle mer vilja säga 1.5 kort då det bara är extra minne och gpu som drar den extra strömmen.
Rent fysiskt är det ju 1.5kort (min syn på det)

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Dock så borde väl 5970 räknas som två kort, då den har två gpu's

Måste faktist hålla med dig till viss del. Det jag inte förstår är relevant är hur många kärnor eller kort man har. En entusiast bygger väl inte en dator med ett kort? :S

(Kanske ett Ares eller GTX495 om det nu kommer ^^)

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klimpen2:

Joo, den har ju visserligen 2 GPUer men det är ju fortfarande bara ett kort.

Enligt mej är att säga att GTX480 har prestandatronen som att säga att världens snabbaste 1-kärniga processor har prestandatronen. Men det är ju bara jag.

Det har du rätt i, 5970, ARES osv är i en egen liga då dom inte har 1 kärna

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd rensad*

Nu får det räcka, kan ni inte diskutera utan att vara otrevliga mot varandra så skriv inte alls.

Visa signatur

Don't drink and drive, you might spill your drink.

Permalänk

5970 ett grafik kort
480 ett grafik kort

5970 2 kärnor en pcb
480 1 kärna en pcb
svårare en så är det inte...
är dock lite kluven på nv dubbelmackor det är ju trots alt 2x pcb...men skulle nog säga ett kort ändå, men det är ett thigh case.

hade filmen varit gjord av ett gång "skolpojkar" på fritiden så hade jag nog fnissat igång men av ett företag så tycker jag bara det är paj kastning..

för övrigt så går det inte att steka ägg på en 480

och sen ska det bli kul att se hur mycket dom lyckas att optimera 6000serien

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fluffmajster:

5970 ett grafik kort
480 ett grafik kort

5970 2 kärnor en pcb
480 1 kärna en pcb
svårare en så är det inte...
är dock lite kluven på nv dubbelmackor det är ju trots alt 2x pcb...men skulle nog säga ett kort ändå, men det är ett thigh case.

GTX295 behöver ju bara en PCI-E och det sitter ihop, så jag skulle kalla även det för ett grafikkort.

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem
Skrivet av cat_fish_1:

lite kul att ATI måste hitta något sätt dom är bättre på,, för prestanda är de ju inte:P

tycker att ATI är dåliga förlorare här faktiskt.

Kan inte annat än hålla med faktiskt. Rolig reklamfilm dock ^^

Visa signatur

Intel i9 10850k | NZXT Kraken x72 | Asus z490-A Prime | Asus Rog Strix GTX 1080ti 11gb OC | Samsung 970 Evo 1Tb m.2| Corsair HX750i | Corsair Vengeance 32gb @ 3600Mhz | Lian Li PC-011 Dynamic |

Permalänk
Avstängd

Hemglass gör reklam: YouTube - ‪La Cucaracha‬‎ (kolla hela och lyssna på vad de säger i bakgrunden):D^^

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Haha det här skämtet har jag aldrig hört förrut, måste komma ihåg det

Visa signatur

R7 5800X - RTX 3080