4pin ATX till 8pin ATX12v/EPS12v?

Permalänk
Medlem

4pin ATX till 8pin ATX12v/EPS12v?

Hej!

Precis byggt ihop HTPCn, tyvärr märke jag att FSP nätagget bara gav ut 4pin ATX. Moderkortet "GA-MA785GMT-UD2H" kräver en 8pin ATX.

Efter att ha läst och jämfört bilder så verkar kontakten på moderkortet vara EPS12v?

http://www.dansdata.com/images/io096/newplugs1280.jpg -> EPS 12v

http://i38.tinypic.com/ilc2ud.jpg -> Moderkortets kontakt

Alltså bör det vara denna jag skall inhandla? WEBHALLEN.com - Deltaco 4-Pin ATX12V till 8-Pin EPS12V Adapter

Mvh

Permalänk
Medlem

Funkar ändå med en 4-pin, bara sätta i någon av kontakterna som passar.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Funkar ändå med en 4-pin, bara sätta i någon av kontakterna som passar.

Är du helt 100% på det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pontakoj:

Är du helt 100% på det?

Eh? Ja, den extra 4-pinnaren lämpar sig bara vid överklockning där CPUn behöver mer ström.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Eh? Ja, den extra 4-pinnaren lämpar sig bara vid överklockning där CPUn behöver mer ström.

Såpass alltså, trodde det var ett krav med alla 8a pinnarna, särskilt då kortet har integrerad GPU.

Antar att man vågar pröva utan att riskera något?

Permalänk
Medlem

Har sagt det flera gånger nu, det SKA fungera. =/

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

Har funderat på att köpa detta chassi ANTEC MIDTOWER SONATA III 500 ATX BLACK 500W - Lättarbetad med bra ventilation, tyst nätagg, pianolack. Ny version!
samt detta moderkort ASUS P7P55D LE P55 S-1156 ATX .

Moderkortsanslutningen på chassit är ATX12V v2.2 (24-pin + 4-pin) medan strömanslutningen på moderkortet är ATX12V (24-pin + 8-pin).

Är det någon idé att köpa en 4-pin till 8-pin strömadaper, eller "tappar" jag ingen effekt, prestanda osv hos moderkortet genom att bara använda mig av 4 pin?

Tacksam för svar.

Mvh

Permalänk
Medlem

Riktigt så enkelt att det bara fungerar är det inte. Finns en anledning att de extra pinnarna är där, ialla fall enligt Compatibility issues for ATX power supplies and motherboards. Jag sitter sälv med samma problem. Har ett nätagg med 20-pin och 4pin sladdar och ett moderkort som vill ha 24 + 8. Enligt sidan jag länkade till så fungerar 20-i-24 och 4-i-8 så länge som delarna i datorn inte drar för mycket ström. Så vad jag skulle vilja veta är hur man uppskattar om en konfiguration kommer fungera eller brinna up. Har själv AMD X6 1055T, GTX 460 OC + 8600, samt en packe diskar, DVD-läsare och annat som brukar sitta i en dator.