SSD eller mekanisk Raid0?

Permalänk

SSD eller mekanisk Raid0?

Jag ska uppgradera datorn och funderar då givetvis på SSD, men är då också sugen på RAID0.

Vilket är att föredra, SSD eller mekanisk?

Jag hittar dels 150GB Western Digital VelociRaptor ICE för ca: 1250kr
och OCZ Vertex 2 SSD 60GB 2.5" för 1480kr

Skillnaden i pris är överkomligt för mig, så det spelar inte så stor roll.

Visa signatur

Sök på WipeClean för att hitta tidigare inlägg...
Dator? Ja!

Permalänk
Medlem

Jag hade 2st Seagate 7200rpm diskar i RAID0 och har precis bytt till en Corsair Reactor 120gb SSD. Skillnaden är enorm! Datorn blir även mkt tystare.

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk
Medlem

Beror vad du skall ha datorn till. Med en 60 Gb SSD räcker utrymmet i princip bara till OS'et. Uppstart av OS'et snabbas upp men du blir tvungen att lägga in de flesta programmen på en vanlig HD.
Du kan iofs köpa en SSD för OS och lägga in programmen på 2 st RAID'ade HD. 2 st 500 Gb diskar kostar inte mycket.

Sedan kan man ju fråga sig om det är värt kostnaden att windows startar några sek snabbare.

Permalänk
Medlem

2ssd raid 0 ofc!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JMicke:

Sedan kan man ju fråga sig om det är värt kostnaden att windows startar några sek snabbare.

alla program på en SSD startar snabbare, systemet i sig blir enormt mycket mer responsiv så till skillnad från tex en GPU som endast ger prestandavinsten till en viss del av applikationer är en SSD en uppgradering som alla drar nytta av.
TS. En bra SSD fullkomligt krossar vilken mekanisk RAID 0 som helst.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem

SSD - snabbare, tystare, mindre värmeutveckling. Bara fördelar.

Visa signatur

MCP and CCNA

Permalänk
Medlem

JMicke, W7 Home tar 16 GB iirc... Det lämnar 44 gig till annat. De flesta får nog plats med majoriteten av sina program på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jux2:

JMicke, W7 Home tar 16 GB iirc... Det lämnar 44 gig till annat. De flesta får nog plats med majoriteten av sina program på det.

är tillochmed inte 16 gb lite och ta i?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jux2:

JMicke, W7 Home tar 16 GB iirc... Det lämnar 44 gig till annat. De flesta får nog plats med majoriteten av sina program på det.

Vet inte hur mycket en minimal win 7 installation tar upp, men min 80 Gb Intel SSD har ca 12 Gb ledigt utrymme (win 7 64 bit home premium), och jag har inte så mycket mer än windows där. Jag har en del mindre program installerade på SSD, som drivrutiner, Firefox och Thunderbird.

Sedan installerar ju också många andra program en del i användar katalogen

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JMicke:

Vet inte hur mycket en minimal win 7 installation tar upp, men min 80 Gb Intel SSD har ca 12 Gb ledigt utrymme (win 7 64 bit home premium), och jag har inte så mycket mer än windows där. Jag har en del mindre program installerade på SSD, som drivrutiner, Firefox och Thunderbird.

Sedan installerar ju också många andra program en del i användar katalogen

Du får nog dra ner "system restore" till det minsta.
det kan frigöra MASSOR med utrymme (beroende hur länge skiten var på) samt minska storleken på "papperskorgen" till det minsta, där har du också ett par gig (minst) frigjort.

Win7 64bit ultimate som jag kör tar 15GB och nej det är ingen "minimal installation" utan en vanlig en. Så nåt är riktigt fel på din installation om den är drygt 300% större än andras.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem
Skrivet av JMicke:

Vet inte hur mycket en minimal win 7 installation tar upp, men min 80 Gb Intel SSD har ca 12 Gb ledigt utrymme (win 7 64 bit home premium), och jag har inte så mycket mer än windows där. Jag har en del mindre program installerade på SSD, som drivrutiner, Firefox och Thunderbird.

Sedan installerar ju också många andra program en del i användar katalogen

Jag har kört med en 30 GB SSD i 1½ år, och på den får Windows 7 plats utan svårigheter, tillsammans med alla applikationer jag behöver, såsom Office, Photoshop osv. Sluta lägga filmer på skrivbordet så är det ingen fara. Uppgraderade nyligen till en Vertex 2 på 60 GB, och har mer än hälften av utrymmet ledigt.

Visa signatur

R7 5800X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 16 GB RAM | RTX 3080 | 2 TB SSD | CM NF200P | Corsair SF600

Permalänk
Skrivet av Redzo:

alla program på en SSD startar snabbare, systemet i sig blir enormt mycket mer responsiv så till skillnad från tex en GPU som endast ger prestandavinsten till en viss del av applikationer är en SSD en uppgradering som alla drar nytta av.
TS. En bra SSD fullkomligt krossar vilken mekanisk RAID 0 som helst.

Jag ska nog förtydliga mig och vill veta om SSD RAID0 är bättre och snabbare än en mekanisk RAID0?

Visa signatur

Sök på WipeClean för att hitta tidigare inlägg...
Dator? Ja!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr. Blonde:

Jag ska nog förtydliga mig och vill veta om SSD RAID0 är bättre och snabbare än en mekanisk RAID0?

Om en SSD utan RAID0 är snabbare än två mekaniskar diskar i RAID0 så är svaret ganska givet.
Fördel - mycket snabbare
Nackdel - något dyrare

Visa signatur

MCP and CCNA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr. Blonde:

Jag ska nog förtydliga mig och vill veta om SSD RAID0 är bättre och snabbare än en mekanisk RAID0?

Ja och med väldigt mycket också.

Visa signatur

Har ett moderkort men vart fan köper man ett pappakort!?
Dator som moddas för fullt: SilverStone Raven RV02 White| i7 2600k @ 4,6GHz | ASUS P8P67 WS Revolution| Tri SLI Asus GTX580 DCII| 16Gb Corsair Vengence 1600MHz | Corsair AX 1200i| 2st OCZ Vertex 3 MI 120GB | Skärmar: 3x Dell U2311

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mr. Blonde:

Jag ska nog förtydliga mig och vill veta om SSD RAID0 är bättre och snabbare än en mekanisk RAID0?

vilken del av "fullkomligt krossar" behöver förtydligas ?

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem

Mitt Windows drar 15.2 Gb, och en SSD intel 80gb är snart i min ägo, så jag hoppas på att lite spel får plats ändå

Permalänk
Medlem

Jag har en 80GB Intel X25, ångar att jag inte köpte en tidigare. Det är så enormt mycket bättre respons på alla program. Allting startar direkt, kvittar hur mycket man har i autostarten så tar det inte många sekunder. Kan aldrig tänka mig en dator utan SSD idag.

Visa signatur

Ryzen 3600 | RX6800

Permalänk

Tack för alla svar!

Visa signatur

Sök på WipeClean för att hitta tidigare inlägg...
Dator? Ja!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Redzo:

Du får nog dra ner "system restore" till det minsta.
det kan frigöra MASSOR med utrymme (beroende hur länge skiten var på) samt minska storleken på "papperskorgen" till det minsta, där har du också ett par gig (minst) frigjort.

Win7 64bit ultimate som jag kör tar 15GB och nej det är ingen "minimal installation" utan en vanlig en. Så nåt är riktigt fel på din installation om den är drygt 300% större än andras.

Var ändrar man det du beskrev?
MVH

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Redzo:

Du får nog dra ner "system restore" till det minsta.
det kan frigöra MASSOR med utrymme (beroende hur länge skiten var på) samt minska storleken på "papperskorgen" till det minsta, där har du också ett par gig (minst) frigjort.

Win7 64bit ultimate som jag kör tar 15GB och nej det är ingen "minimal installation" utan en vanlig en. Så nåt är riktigt fel på din installation om den är drygt 300% större än andras.

Jag har kört min installation i princip sedan win 7 släpptes, så det kanske finns lite utrymme att frisläppas...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr. Blonde:

Jag ska nog förtydliga mig och vill veta om SSD RAID0 är bättre och snabbare än en mekanisk RAID0?

Jag kör 2x1 Tb F1 diskar, 7200 rpm och 2x32 Mb cache.
Överföringshastigheten når 270 mb/sek vilket är najs, man märker att den skyfflar stora filer snabbare
men responsen och uppstart av program är bara något snabbare. Där är SSD betydligt snabbare.
Söktiderna på SSD är kortare än vad mekaniska diskar kan uppnå.

Vill skaffa 2x80 ssd intel i raid0, ska tydligen va fett, kollegan har.

Visa signatur

Grimmer (CAD/CAM ingenjör).

Permalänk
Medlem
Skrivet av jux2:

JMicke, W7 Home tar 16 GB iirc... Det lämnar 44 gig till annat. De flesta får nog plats med majoriteten av sina program på det.

Skulle vara tajt för min del, har cirka 50 GB spel installerade ;P

Tänker dra en SSD i nästa burk, men jag klarar mig nog inte under 80, antagligen blir det 120 GB.

Visa signatur

Vem orkar uppdatera den här signaturen egentligen? Kommer ju ny teknik hela tiden :(

Permalänk
Medlem

Måste man ha så många spel installerade samtidigt?

Visa signatur

MCP and CCNA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trexpsy:

Måste man ha så många spel installerade samtidigt?

Nej defintivt inte, men jag har alltid gjort så, håller på med flera spel samtidigt.

Just nu spelar jag Dragon Age, Battlefield 2 BC2, KOTOR2 och Prototype aktivt på datorn ;P

Visa signatur

Vem orkar uppdatera den här signaturen egentligen? Kommer ju ny teknik hela tiden :(

Permalänk
Medlem
Skrivet av JMicke:

Beror vad du skall ha datorn till. Med en 60 Gb SSD räcker utrymmet i princip bara till OS'et. Uppstart av OS'et snabbas upp men du blir tvungen att lägga in de flesta programmen på en vanlig HD.
Du kan iofs köpa en SSD för OS och lägga in programmen på 2 st RAID'ade HD. 2 st 500 Gb diskar kostar inte mycket.

Sedan kan man ju fråga sig om det är värt kostnaden att windows startar några sek snabbare.

Windows 7 Ultimate tar upp ca. 15 GB på min F60. Så 55,5 - 15: 40,5GB är vad som är kvar på min disk. Räcker till en del program och nåt enstaka spel, hurvida det är värt det eller ej? Tja, ca. 40sek med gamla datorn och 14 sek med nya är uppstartstiderna. Tycker det är värt det

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sergeant44:

Windows 7 Ultimate tar upp ca. 15 GB på min F60. Så 55,5 - 15: 40,5GB är vad som är kvar på min disk. Räcker till en del program och nåt enstaka spel, hurvida det är värt det eller ej? Tja, ca. 40sek med gamla datorn och 14 sek med nya är uppstartstiderna. Tycker det är värt det

Om det är så viktigt med att datorn startar snabbt, varför stänger du av dator istället för att låta datorn gå ner i ström spar läge. Har du datorn på i ström spar läge så tar det < 5 sek att starta datorn. Datorn drar inte så mycket ström och det är klart värt det