Permalänk
Medlem

Tryckluft på burk

Tjena, jag har sedan många år använt tryckluft från biltema och det funkar kanon. Nu har jag letat och letat på ett par ställen som har mängdrabatt men hittar inte. Jag vill köpa kanske 50st i kartong då jag vet att jag kommer använda dom under åren som går.

Kanske man kan beställa online ?

Permalänk

Övervägt att köpa en kompressor?

En burk kostar ~100 kr, 50 är 5 000. Kanske hälften så mycket med mängd rabatt, en kompressor från biltema går på runt 1 000.

Visa signatur

i7-6700K 4,8 GHz @ 1,350 V | ASUS Maximus VIII Ranger | Corsair LPX 4x8GB | Gigabyte 3070 Eagle | P2 850 W | Silverstone FT02 |

Permalänk
Medlem

Kanske lika bra och köpa en kompressor...
hmm

Permalänk
Medlem

Jupp, det får bli en sån här imorgon
Kompressor OL 15-6 - Biltema

En burk har ca 6bar tryck, kompressorn har 8bar.

Permalänk

Vill påpeka att en kompressor samlar vatten från luften och olja från maskineriet i den i tanken så skulle inte rekomendera att spreja datorn med en sådan.

Permalänk
Medlem

Går det att tömma ur vattnet innan man ska blåsa ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GoMeR:

Går det att tömma ur vattnet innan man ska blåsa ?

Man kan köpa en billig tillsats för att filtrera ut sådant, borde finnas på biltema.

Visa signatur

4690k 1.25V 4.8 ghz |16 gb Corsair Plat|Slitmoddat 780TI 1250 mhz|Z97x SOC force|Seasonic plat 750W|Evo 850 250 gb.

Permalänk
Medlem

Nu är jag ingen höjdare på sånt här men jag hittade 2 st vattenavskiljare, vilken ska jag välja tro ?

Vattenavskiljare - Biltema
Vattenavskiljare - Biltema

Permalänk
Medlem

HARALD NYBORG - vi vill vara billigast!

Bra mycket smidigare om man nu inte har hus och garage och ställa undan en jädra klump i
Finns ett par andra smidiga kompressor.

Sprayburkar är rejält överprisade.
En burk räcker max 2 gånger eller 1 större rengöring, snordyr luft helt enkelt, sen blir det oftast rejält kallt ifrån tryckluftsburkarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

HARALD NYBORG - vi vill vara billigast!

Bra mycket smidigare om man nu inte har hus och garage och ställa undan en jädra klump i
Finns ett par andra smidiga kompressor.

Den verkar ju bra mycket smidigare.
Nu till vattenavskiljaren, vilken ska jag ha ?

Permalänk
Medlem

Eller rättare sagt, då behöver jag väl ingen vattenavkiljare när den inte går på tank ?

Permalänk
Medlem

Hmm, verkar inte som man kan beställa från dom så som skickar. Så det får bli en från biltema i alla fall om jag inte hittar någon liknande här i Göteborg

Permalänk
Medlem

Du ska garanterat ha en vattenavskiljare innan du blåser i datorn, Och om jag hade blivit tvungen att välja mellan dessa 2 så hade det blivit den första du länkade till.

Visa signatur

Just playing for fun ‾\o.0/‾

Permalänk
Medlem

Japp den första. Helt klart.

Eller ett sånt här: Tryckluftfilter - byggserie Futura - 5 µm - 16 bar - 3500 l/min - med handavtappning

Men funkar säkert med de på biltema.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Nu fick jag hem en sån kompressor från Harald. Dom skickar mot postförskott om man mailar till dom. Mycket bra service och snabb leverans.

Nackdelarna med maskinen är
X Den vibrerar som satan
X Den låter som satan 95db

inga munstycken följer med så jag fick komplettera med följande från biltema
Hörselskydd
Spiralslang
Tryckluftspistol

Allt var bolt on.

Än så länge är jag nöjd med maskinen och den fungerar lika bra som luft på burk. Om man släpper handtaget 1 sekund och trycker så blåser den i 8bar i 1 sekund sedan 6bar känns det som. Så om man vill ha högre tryck på vissa platser så kan man använda sig utav denna 8bar på speciella punkter som CPU fläkten osv.

Permalänk
Medlem

Sätt en bit gummislang på blåsmunstycket så du minimerar du risken för statisk elektrisitet om du råkar komma för nära nått i datorn

MVH Peter

Permalänk
Medlem

Ska du inte ha vattenfilter? En kompressor är inte ljudlös, långt ifrån.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mike.a:

Ska du inte ha vattenfilter? En kompressor är inte ljudlös, långt ifrån.

Eftersom jag har den liggande i lägenheten så tror jag inte det bildas fukt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GoMeR:

Eftersom jag har den liggande i lägenheten så tror jag inte det bildas fukt.

jo i för sig. men de finns ju en vis luftfuktighet i luften alltid. och den sugs med in i kompressorn.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar