Nätaggregat i lyxklassen

Permalänk
Medlem

Nöjd över att Cougar fick lite utrymme i en recension

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Är det bara jag som saknar ett test där man kollar vad de olika nätaggen drar i standby.

Permalänk
Skrivet av Pragmatiker:

Är det bara jag som saknar ett test där man kollar vad de olika nätaggen drar i standby.

Saknar också det. Var det inte något företag på mässan för att tag sen då ett nätagg som drog typ 1w i standby?

Bra test men, ni har en dB mätare varför inte använda den?

Visa signatur

2600K @ 4.5 Ghz , Asrock extreme 6, 16GB 1600mhz Kingston, XFX R9 290X@1100/1300 (Arctic cooler 3) ,Corsair 550D ,
Noctua D14, 1TB WD Black, Samsung 830 RAID0, Windows 7.

Permalänk
Skrivet av GarfieldPower:

Varför testar ni inte de bättre märkena som t.ex Enermax och Seasonic ?

Saknade också några av toppmärkena.

Visa signatur

Why? I was bored.

Permalänk
Skrivet av Parkerman:

Beror nog på att Corsair måste vinna testerna.

Ah, konspirationer alltid lika kul
Tror nog mer det beror på att Enermax är ovanliga på Svenska marknaden och att Seasonic tillverkar andras agg och är därför aningen ointresasnta tyvärr.... bara spekulationer självklart

Permalänk
Skrivet av scoorch:

på NZXT säger rubriken 850w och lådan och enheten 750w, how come?

+1
den har på något sätt fått 100w extra ibland, prisjakt säger dock 750w

Visa signatur

Pappy :"Backup: Skyddar mot datafel när du på fyllan raderar 200GB pr0n och laddar hem två säsonger teletubbies istället."
Jocke1100 :"Det är väl en mekanisk kylavledning... Typ analog kylpasta..."

Permalänk
Medlem

Skillnaden på Corsair & Seasonics X serie är ljudnivån på fläkten.
Seasonic är semiaktiv mot Corsair relativt ljudliga fläkt.

Så hade inte saknat Seasonics agg trots att det är i stort samma som Corsair.
Men visst, det går att läsa mellan raderna på Corsair AX mot ett Seasonic X ändå. Seasonic vinner egentligen hela testet med tanke på minuset för Corsair AX´s fläkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikatataku:

VAr är Seasonic och Be quiet?

Håller med. Sweclockers har väl aldrig recenserat Be Quiet´s nät agg. vilket jag tycker är tråkigt.

Visa signatur

Dator 1: CPU i7 5820K@4.6Ghz|GIGABYTE X99 Gaming 5|Crucial ballistic 2x4GB 2400MHz, 2x8GB Crucial ballistic 2400MHz|Corsair AX750|ASUS Strix GTX 1070 |Intel 520 120GB|Intel 330 180GB |Intel 335 180GB |Seagate 1000GB | Phanteks Enthoo Primo |Kingston V300 240GB | Creative SB X-Fi

Permalänk
Medlem

Saknade också ett dB test, men mycket bra test swecl!

Visa signatur

Asus p6t deluxe V2 | Intel core I7 920 | Ocz 6gb | Asus GTX 285 | Ocz vertex 2 120gb | Wd 500gb | Fractal design R2

Permalänk
Avstängd

alltid kul att läsa de här testerna som får mitt corsair TX 650 W att framstå som budget. tycker ändå att man inte bör lägga över 1 000 kr på nätagregatet dock.

Visa signatur

dator: amd phenom 965 C3 3616mhz. gigabyte 5850 @ 826MHZ. 4 GB xms3 ram 9-7-7-20. Gigabyte GA-790XTA-UD4. corsair TX 650W 80+. benq 2222hdl. logitech s220 speakers. 640GB Western Digital Caviar Blue SATA II. logitech. Logitech Deluxe 250 Keyboard Svart OEM.
os: genuine windows 7 ULTIMATE 64 bit + alla viktiga updateringar
Mobil: htc desire HD + telia max 25

Permalänk
Medlem

Vad spelar det egentligen för roll vilket agg som har högst verkningsgrad? Jag tycker det är vad man får för effekt/watt för priset som är intressant. Tex så tror inte att corsair AX 750 guld eller TX 850 kommer så nära FD Newton R2 1000W i pris/watt trots högre verkningsgrad... Jmfr - Inet.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gris:

Vad spelar det egentligen för roll vilket agg som har högst verkningsgrad? Jag tycker det är vad man får för effekt/watt för priset som är intressant. Tex så tror inte att corsair AX 750 guld eller TX 850 kommer så nära FD Newton R2 1000W i pris/watt trots högre verkningsgrad... Jmfr - Inet.se

Visst är verkningsgrad inget att stirra sig blind på, men vad det säger är att agget är relativt svalt då det ger mindre värme t.v verkningsgraden, vilket borgar för lång livslängd & tyst drift (om de lyckats installera en tyst fläkt).

Dock är rippel-värdena något att ta i beaktning, Corsair AX kontra FD Newton, t.ex...

Permalänk
Avstängd

Somliga av de nya cpuerna och grafikkorten kräver mindre ström än tidigare. Jag vill inte ha något strömslukande monster, utan tänker bygga en Sandybridge eller Bulldozer server. Såna har inget grafikkort och drar mindre ström än vanligt. Då är det dumt att sätta in en 800watt nätagg i en sån server, eftersom nätagg är som effektivast kring kanske 50% av sin toppbelastning. Detta betyder att de är effektivast kring 400 watt. En server jag är intressserad av drar kanske 100-150 watt. Då behöver jag ett 300w nätagg så den blir effektivast kring 150watt. Finns några 300 watt nätagg med hög verkningsgrad?

Strömsnåla datorer bör inte ha 800w nätagg, det blir ineffektivt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mercy1:

Skillnaden på Corsair & Seasonics X serie är ljudnivån på fläkten.
Seasonic är semiaktiv mot Corsair relativt ljudliga fläkt.

Nja, även Corsair är semiaktiv, och fläkten är väldigt likartad, förutom att den är spänningskontrollerad istället för via PWM. Det är alltså mest fläktkontrollern som skiljer.
Se här:
Corsair Gold: AX850 Power Supply | silentpcreview.com

Kollar man sista sidan i SPCRtestet ser man förvissa att "Seasonic-orginalet" är tystare vid maxbelastning, men upp till ca 400W är de väldigt lika i beteendet. Förutom det är de ju så gott som identiska, så tycker det är helt OK att inte Seasonic var med i Swectestet - infon finns redan.

Dock är det helt klart lite synd att inte Enermax och Bequiet var med i testet!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av saddam:

Somliga av de nya cpuerna och grafikkorten kräver mindre ström än tidigare. Jag vill inte ha något strömslukande monster, utan tänker bygga en Sandybridge eller Bulldozer server. Såna har inget grafikkort och drar mindre ström än vanligt. Då är det dumt att sätta in en 800watt nätagg i en sån server, eftersom nätagg är som effektivast kring kanske 50% av sin toppbelastning. Detta betyder att de är effektivast kring 400 watt. En server jag är intressserad av drar kanske 100-150 watt. Då behöver jag ett 300w nätagg så den blir effektivast kring 150watt. Finns några 300 watt nätagg med hög verkningsgrad?

Strömsnåla datorer bör inte ha 800w nätagg, det blir ineffektivt.

Nja men det finns ganska effektivt 450W nätagg http://www.sweclockers.com/nyhet/12551-fsp-forst-till-80-plus... Dessutom så lägger inte tillverkarna ner så mkt pengar på lågwatts nätagg eftersom det kostar mindre för de att tillverka ett t:ex 450W än 350W nätagg.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem

tycker dom borde ha testat fractal design också...

Visa signatur

FRACTAL DESIGN R3|| GIGABYTE GA- Z68X-UD3H|| INTEL 2500K ||GIGABYTE R9 290 WF||OCZ PRO 700W|| CORSAIR H60|| CORSAIR 8GB VENGEANCE 1600MHZ || SAMSUNG spintpoint f3 || CORSAIR SSD 120gb || SAMSUNG dvd || OS win7|| DELL U2311H"
MEDIADATOR:INTEL I3 540|| ASUS P7H55-M LX P55 || HD5450 || DDR3 2GB || FINLUX 47"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av evulme:

tycker dom borde ha testat fractal design också...

Det är inte direkt lyxklass. 80plus standard på hela serien.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Bra test! Men jag håller med... Seasonic X-650/750! För att jämföra om det är värt de extra pengarna mot corsair.

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mercy1:

Skillnaden på Corsair & Seasonics X serie är ljudnivån på fläkten.
Seasonic är semiaktiv mot Corsair relativt ljudliga fläkt.

Så hade inte saknat Seasonics agg trots att det är i stort samma som Corsair.
Men visst, det går att läsa mellan raderna på Corsair AX mot ett Seasonic X ändå. Seasonic vinner egentligen hela testet med tanke på minuset för Corsair AX´s fläkt.

Ja hur stort problem är fläkten i en normal dator. Jag sitter med ett överklockat i7 930 system med GTX470 SLI och jag kan lova att nätaggregatet är tvär tyst. Ljudnivån från Corsair aggregatet är betydligt överdrivet i många inlägg i den här tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freedee:

Saknade också ett dB test, men mycket bra test swecl!

Dom kan inte, för själva testlasten inte är ljudlös.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil_AnAnAs:

Även om jag håller med måste jag ändå inflika följande. Folk har av någon anledning fått för sig att överdriva med nätagg, så länge det är kvalitet behöver man inte 1kw för en vanlig 920 och 460 sli rigg.

Jag har kört 980x kring 6ghz och fyra 5870 på ETT 1kw agg. Om det funkade kommer alla någorlunda vettiga riggar här kunna drivas av mindre agg.

Du har missat hela grejjen. Vi vill att nätagget ska vara så lite belastat som möjligt för att inte låta. Då är det bra med ett 1200W nätagg till en dator som drar 300W, det blir tyst värre!

EDIT: Tycker det är lite väl mycket corsairgrejjer som vinner tester bara av att vara diskutabelt marginellt bättre. Jag tycker det luktar som att SC är sponsrade av Corsair.

Visa signatur

/ Q9550 / HD5870 Vapor-X / 2x80GB SSD / 4GB Corsair 800MHz / Gigabyte EP45-DS3L / Cougar CM 700W modular / Compucase 6A21 / HP L2245w / Logitech Illuminated / Logitech G5 v2 /

Permalänk
Medlem
Skrivet av stabilt:

Du har missat hela grejjen. Vi vill att nätagget ska vara så lite belastat som möjligt för att inte låta. Då är det bra med ett 1200W nätagg till en dator som drar 300W, det blir tyst värre!

EDIT: Tycker det är lite väl mycket corsairgrejjer som vinner tester bara av att vara diskutabelt marginellt bättre. Jag tycker det luktar som att SC är sponsrade av Corsair.

För att ett företag har insett att det lönar sig att tillverka kavlitets komponenter till datorer??

Permalänk
Medlem

Som många andra så tycker jag Seasonic X-650 eller X-750 saknas i "Recension: Nätaggregat i lyxklassen".

Permalänk
Medlem

Mycket bra recension, i klass med hardware.no som också gör mycket bra recensioner på nätdelar. Däremot vill även jag att ni kompletterar recensionen med Seasonic X-750 eller X-650.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Skrivet av stabilt:

Du har missat hela grejjen. Vi vill att nätagget ska vara så lite belastat som möjligt för att inte låta. Då är det bra med ett 1200W nätagg till en dator som drar 300W, det blir tyst värre!

Funkar nog inte alltid så, Corsair TX 950W tex är uppe i 900rpm redan vid 25% belastning medans AX 850W ligger på 540rpm vid 50% belastning (om vi pratar om nätagg som ligger runt samma pris)

Visa signatur

i7 3930k | Rampage IV Gene | 32GB RAM | HD7950 | Silverstone SG10
Retina 15" | Sennheiser RS180 | Audioengine A5+ | Sound Blaster X-Fi HD

Permalänk
Medlem

Snälla sweclockers, när ska ni göra ett test som är brukligt för oss användare vad gäller fläkthastighet. Jag är ytterst tacksam över RPM-mätningar vid olika effektuttag, men för guds skull. Gör dessa mätningar vid realistiska temperaturer, det är inte så svårt att bygga en hotbox för testning.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sukero:

Håller med. Sweclockers har väl aldrig recenserat Be Quiet´s nät agg. vilket jag tycker är tråkigt.

Be-Quiets nätagg testas väldigt sällan överlag men att kasta iväg ett mail eller två till dom är ju aldrig fel eftersom Sweclockers köper nog inte in dessa nätagg utan dom kommer från distributörer.

Skrivet av Gris:

Vad spelar det egentligen för roll vilket agg som har högst verkningsgrad? Jag tycker det är vad man får för effekt/watt för priset som är intressant. Tex så tror inte att corsair AX 750 guld eller TX 850 kommer så nära FD Newton R2 1000W i pris/watt trots högre verkningsgrad... Jmfr - Inet.se

Inget fel på Newton 1kw förutom lite hög rippel eller det kanske var 800w modellen (same shit).
Högre effektivitet = mindre värme = lägre ljud från fläkten och man sparar några slantar på elräkningen annars spelar det ingen roll.

Skrivet av roxkz:

Snälla sweclockers, när ska ni göra ett test som är brukligt för oss användare vad gäller fläkthastighet. Jag är ytterst tacksam över RPM-mätningar vid olika effektuttag, men för guds skull. Gör dessa mätningar vid realistiska temperaturer, det är inte så svårt att bygga en hotbox för testning.

+1, snickra ihop en nu!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Man börjar bli bortskämd med grymma tester här. Det bästa är när ni förmedlar era känslor och subjektiva intryck av produkterna. Tack.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem

Trevlig läsning!!
Är det nån mer än jag som undrar vart Tagan har tagit vägen? Förr var deras agg riktigt trevliga tycker jag iaf!!

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X