Nätaggregat i lyxklassen

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MulleEng:

Nja men det finns ganska effektivt 450W nätagg http://www.sweclockers.com/nyhet/12551-fsp-forst-till-80-plus... Dessutom så lägger inte tillverkarna ner så mkt pengar på lågwatts nätagg eftersom det kostar mindre för de att tillverka ett t:ex 450W än 350W nätagg.

Tack för tipset. Jag har kollat in den nu, men den verkar vara högljudd. Finns det inget tyst nätagg, hög kvalitet, högpresterande kring 3-400Watt? Jag skiter i priset bara det är bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stabilt:

Du har missat hela grejjen. Vi vill att nätagget ska vara så lite belastat som möjligt för att inte låta. Då är det bra med ett 1200W nätagg till en dator som drar 300W, det blir tyst värre!

När man har tester där tillvärkaren måste visa sina bästa värden vid 50% last så borde alla förstå att det mest optimala är att försöka sikta på denna sweet spot.

Kör du en rigg utan GTX480 eller GTX470 i quad så borde man inte välja att köra ett kärnkraftverk för då missar du hela sweet spotten + att du betalar för mycke både i effektivitet + pris på agget.

Så var lite smarta och planera vad ni behöver så får ni bästa resultat.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KorvMos:

Trevlig läsning!!
Är det nån mer än jag som undrar vart Tagan har tagit vägen? Förr var deras agg riktigt trevliga tycker jag iaf!!

Tyvärr väldigt dålig kvalitet på flera modeller, så jag saknar iaf inte dem. Jag har en mindre hög här av döda 480wattare med sprängda kondensatorer. Lika usla kondensatorer som gamla Antec, Ace, Qtec m fl.

"Fina" märken som Fuhjyyu, AsiaX och Ltec (luminous technology) för att nämna några av skiten de använde.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Trevligt test men skulle uppskatta en "officiell" förklaring till varför Seasonic X-650/750 inte är med. Möjligt att de är närmast identiska med Corsair AX-850 men det är ju inte direkt relevant, speciellt inte när de små skillnaderna faktiskt även kan väga över till Seasonics fördel (Corsair kan mycket väl vara det agg man vill rekommendera ändå, man får givetvis väga eventuella fördelar/nackdelar mot priset på någon extra hundralapp). Jag vill väl inte hävda att testarna på SweC är partiska, men det finns ju tveklöst redan en ganska stor skara Corsair-fanboys som eldas på av detta test...

Permalänk
Medlem

Får börja med att tacka för ett bra test! Äger ett AX850 själv så kan bara säga att detta var extra kul att läsa För er som undrar hur det uppför sig i ett chassie ang ljudnivå så var mitt nätagg knäpptyst under belastning med dubbla 5850, i7 920 @ 4200MHz, 1,27V, 5 HDDs, 9 fläktar, pci-e Ljudkort samt en 8W pump.

Permalänk
Medlem
Skrivet av laggarbacken:

Seasonic är ju med utklädd till Corsair om jag inte har fel.

Seasonic finns väl inte i alla modeller hos Corsair.

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk

Skandal att inte Seasonic är med. Annars är testet mycket uppskattat, har själv funderat på ny nätdel i över ett år nu....

Visa signatur

3700X : Gigabyte Aorus Pro : 4x8 Gb FlareX @ 3600 C16 : 500Gb 970 Evo Plus : Seasonic 760 Platinum : Nitro + 5700 XT: Define R6

Permalänk
Medlem

Som alla andra tycker jag att det är synd att Seasonic inte är med. Corsairs bidrag är dock som andra säger mer eller mindre ett förklätt agg i Seasonics X-serie (SilentPCReview har testat båda och verifierat!). Skillnaden är att Seasonic agget har en bättre fläktkurva och 5 års garanti.

Personligen skulle jag hellre köra Seasonic.

Permalänk
Medlem

Corsair's nätagg är underbara. Mitt HX750 var ett givet köp och uppfyller 80+ Gold med lätthet då Corsair underspecificerar sina agg

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av saddam:

Tack för tipset. Jag har kollat in den nu, men den verkar vara högljudd. Finns det inget tyst nätagg, hög kvalitet, högpresterande kring 3-400Watt? Jag skiter i priset bara det är bra.

Seasonic X-400FL 400W
Seasonic X-400FL 400W - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Nätaggregat

...

Seasonic verkar inte ha någon jättestor marknadsavdelning i Norden precis, så det är inte så konstigt att de inte var med i testet. Lite roande, men även lite frustrerande att så många verkar se det som en stor konspiration.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av emerlu:

Som alla andra tycker jag att det är synd att Seasonic inte är med. Corsairs bidrag är dock som andra säger mer eller mindre ett förklätt agg i Seasonics X-serie (SilentPCReview har testat båda och verifierat!). Skillnaden är att Seasonic agget har en bättre fläktkurva och 5 års garanti.

Personligen skulle jag hellre köra Seasonic.

Förstår mig inte på detta tjat om Seasonics X-serie, Corsairs AX-serie har 7 års garanti (2 år mer än seasonic).
Ett X-750 kostar ~2000, ett AX750 kostar 1400 på misco, det är 600kr billigare!
Vad som är än mer otroligt är att ett AX850 även det är ~410kr billigare!
Att Corsairs sedan låter lite vid full belastning spelar ju ingen roll, hur många har en dator som i övrigt ligger på under 35dB när resten av systemet slukar över 500W? Det är ju som sagt faktisk knäpptyst i idle
SilentPCReview skriver så här om AX850 (det är deras förstaval till system över 650W)

Citat:

80 Plus Gold model made by Seasonic based on the X-series. Same great electrical performance. Only difference from X-series seems to be straight voltage control fan instead of PWM. Totally modular cabling with patented DC/DC converter + output connector PCB offers fanless operation at lower loads and extremely quiet fan-cooled operation at mid-to-high power levels. Dramatically increased quiet power range in thermally advanced case. Sept 26/2010.

Så, 600kr för några fjuttiga dB vid full load? Förstår inte vad vissa tänker med

Visa signatur

• Intel® Core™ i7-4770K • ASUS Z97-A • Noctua NH-D14 • Kingston HyperX 8GB DDR3 1600MHz • Corsair AX850
• PowerColor R9 290X 4GB PCS+ • Intel® SSD 520 240GB • Cooler Master HAF X • Dell U2410 • SteelSeries H Wireless

Permalänk
Medlem

Håller med dej Mikrokiwi:) Hade agget däremot haft samma pris så hade jag tagit ett Seasonic. Men som det är nu ser jag ingen som heslt anledning till att välja det före Corsair´s alternativ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikrokiwi:

Förstår mig inte på detta tjat om Seasonics X-serie, Corsairs AX-serie har 7 års garanti (2 år mer än seasonic).
Ett X-750 kostar ~2000, ett AX750 kostar 1400 på misco, det är 600kr billigare!
Vad som är än mer otroligt är att ett AX850 även det är ~410kr billigare!
Att Corsairs sedan låter lite vid full belastning spelar ju ingen roll, hur många har en dator som i övrigt ligger på under 35dB när resten av systemet slukar över 500W? Det är ju som sagt faktisk knäpptyst i idle
SilentPCReview skriver så här om AX850 (det är deras förstaval till system över 650W)

Så, 600kr för några fjuttiga dB vid full load? Förstår inte vad vissa tänker med

Det finns en anledning varför jag hänger på SPCR så för mig betyder det mycket. Jag planerar att skaffa deras helpassiva 400 wattare dock.

Permalänk
Medlem

Hade lätt blivit ett OCZ agg av dessa för min del, är tyst och generarar lite värme speciellt i jämförelse med Corsair agget, sen att corsair är minimalt bättre kan man bortse ifrån, ljudnivån och värmeutvecklingen är mycket viktigare när prestandan knappt skiljer. I mitt tycke

Dock saknar man ju en del agg..

Visa signatur

- - - - S.T.A.L.K.E.R FAN - - - -

Permalänk
Skrivet av flipstah:

Håller med dej Mikrokiwi:) Hade agget däremot haft samma pris så hade jag tagit ett Seasonic. Men som det är nu ser jag ingen som heslt anledning till att välja det före Corsair´s alternativ...

Men när det handlar om lyxklassen så är det ju de små sakerna som skiljer.

Lyxklassen handlar om vilket som är bäst, inte vilket som är mest prisvärt då kan du lika gärna köpa ett vanligt 80+

Visa signatur

Why? I was bored.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesen:

och man sparar några slantar på elräkningen

Nja, inte om du har direktverkande el som värmesystem...

Visa signatur

MSI K8T Neo2 FIR, AMD 3500+ s939, Corsair Value S. PC3200 2x512MB, Inno3d GF 6800 GT @ Ultra, Western Digital Raptor 74GB, Seagate 200GB, Creative SB Audigy 2 ZS, NEC ND-3500A, Acousticase 6607A, Creative Gigaworks S750

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikrokiwi:

Förstår mig inte på detta tjat om Seasonics X-serie, Corsairs AX-serie har 7 års garanti (2 år mer än seasonic).
Ett X-750 kostar ~2000, ett AX750 kostar 1400 på misco, det är 600kr billigare!
Vad som är än mer otroligt är att ett AX850 även det är ~410kr billigare!
Att Corsairs sedan låter lite vid full belastning spelar ju ingen roll, hur många har en dator som i övrigt ligger på under 35dB när resten av systemet slukar över 500W? Det är ju som sagt faktisk knäpptyst i idle
SilentPCReview skriver så här om AX850 (det är deras förstaval till system över 650W)

Så, 600kr för några fjuttiga dB vid full load? Förstår inte vad vissa tänker med

Nu är det väl snarare så att det skiljer ca 220 kr mellan X-750 och AX-850, samt ca 400 kr mellan X-750 och AX-750 (efter frakt, mindre skillnad annars..). Behöver man inte mer än 650W finns ju X-650 också som inte är mer än 100-150 kr dyrare än AX-750. Finns det då vissa punkter som är snäppet vassare på Seasonics variant är det väl inte helt omöjligt att motivera den dryga hundralappen till en i övrigt 10k+ burk?

Permalänk
Skrivet av Flygfisk:

Nu är det väl snarare så att det skiljer ca 220 kr mellan X-750 och AX-850, samt ca 400 kr mellan X-750 och AX-750 (efter frakt, mindre skillnad annars..). Behöver man inte mer än 650W finns ju X-650 också som inte är mer än 100-150 kr dyrare än AX-750. Finns det då vissa punkter som är snäppet vassare på Seasonics variant är det väl inte helt omöjligt att motivera den dryga hundralappen till en i övrigt 10k+ burk?

Hur räknar du egentligen? Jo jag ser även jag att ett X-650 kostar lika mycket som ett AX850, var vill du komma med det? En marginellt tystare fläkt vid full load (kom ihåg nu att du jämför ett 650 med 850) är fortfarande enda fördelen med Seasonics. Du kan alltså tänka dig att gå ner 200W och betala mer för samma nätagg?

Glömde jag nämna att AX850 har helsvarta kablar, det är lyx

Visa signatur

• Intel® Core™ i7-4770K • ASUS Z97-A • Noctua NH-D14 • Kingston HyperX 8GB DDR3 1600MHz • Corsair AX850
• PowerColor R9 290X 4GB PCS+ • Intel® SSD 520 240GB • Cooler Master HAF X • Dell U2410 • SteelSeries H Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av olmeri:

Nja, inte om du har direktverkande el som värmesystem...

Haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pinguulol:

Funkar nog inte alltid så, Corsair TX 950W tex är uppe i 900rpm redan vid 25% belastning medans AX 850W ligger på 540rpm vid 50% belastning (om vi pratar om nätagg som ligger runt samma pris)

Ska du jämföra nätagg i mellanklassen med nätagg i lyxklassen?
Om den kostar lika mycket, varför skulle nån köpa den? Den har inte ens modulära kablar.

Visa signatur

/ Q9550 / HD5870 Vapor-X / 2x80GB SSD / 4GB Corsair 800MHz / Gigabyte EP45-DS3L / Cougar CM 700W modular / Compucase 6A21 / HP L2245w / Logitech Illuminated / Logitech G5 v2 /

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP_Swede:

När man har tester där tillvärkaren måste visa sina bästa värden vid 50% last så borde alla förstå att det mest optimala är att försöka sikta på denna sweet spot.

Kör du en rigg utan GTX480 eller GTX470 i quad så borde man inte välja att köra ett kärnkraftverk för då missar du hela sweet spotten + att du betalar för mycke både i effektivitet + pris på agget.

Så var lite smarta och planera vad ni behöver så får ni bästa resultat.

Om man prioriterar effektivitet framför ljudvolym så vill man pricka in 50% ja.

Visa signatur

/ Q9550 / HD5870 Vapor-X / 2x80GB SSD / 4GB Corsair 800MHz / Gigabyte EP45-DS3L / Cougar CM 700W modular / Compucase 6A21 / HP L2245w / Logitech Illuminated / Logitech G5 v2 /

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikrokiwi:

Så, 600kr för några fjuttiga dB vid full load? Förstår inte vad vissa tänker med

Några fjuttiga dB hit och några fjuttiga dit blir många dB ihop. Många bäckar små som man brukar säga.
Även om sak A låter 30dB och sak B låter 3dB så ökar sak B på totala ljudvolymen.

Visa signatur

/ Q9550 / HD5870 Vapor-X / 2x80GB SSD / 4GB Corsair 800MHz / Gigabyte EP45-DS3L / Cougar CM 700W modular / Compucase 6A21 / HP L2245w / Logitech Illuminated / Logitech G5 v2 /

Permalänk
Skrivet av stabilt:

Några fjuttiga dB hit och några fjuttiga dit blir många dB ihop. Många bäckar små som man brukar säga.
Även om sak A låter 30dB och sak B låter 3dB så ökar sak B på totala ljudvolymen.

30dB + 3dB = 30dB. Har du däremot en sak A på 30dB och en sak B på 31dB så kommer den totala ljudvolymen bli 33,5dB. Adderar du "några fjuttiga dB", dvs decibel på under 10 så kommer det inte påverka ljudnivån alls

Visa signatur

• Intel® Core™ i7-4770K • ASUS Z97-A • Noctua NH-D14 • Kingston HyperX 8GB DDR3 1600MHz • Corsair AX850
• PowerColor R9 290X 4GB PCS+ • Intel® SSD 520 240GB • Cooler Master HAF X • Dell U2410 • SteelSeries H Wireless

Permalänk
Skrivet av stabilt:

Ska du jämföra nätagg i mellanklassen med nätagg i lyxklassen?
Om den kostar lika mycket, varför skulle nån köpa den? Den har inte ens modulära kablar.

Jämnförde i samma prisklass, så du säger att man ska gå upp från AX 850W till typ AX 1200W som kostar 2500kr till en dator som brukar 300W för att få tyst på den?

Visa signatur

i7 3930k | Rampage IV Gene | 32GB RAM | HD7950 | Silverstone SG10
Retina 15" | Sennheiser RS180 | Audioengine A5+ | Sound Blaster X-Fi HD

Permalänk
Medlem

Är supernöjd med mitt SeaSonic X-750, så precis som många andra så blev jag lite besviken att det saknades i testet. Totalt sett ett trevligt test som alltid dock! Lägg gärna till SeaSonic, Enermax, BeQuiet längre fram dock om möjlighet ges.

Även kul att se Cougar i testet, men de hör mer hemma i mellansegmentet tillsammans med Fractal Designs nätagg tycker jag.

Skrivet av KorvMos:

Är det nån mer än jag som undrar vart Tagan har tagit vägen? Förr var deras agg riktigt trevliga tycker jag iaf!!

Verkligen! Tagan bara försvann ut i periferin känns det som. Runt 2005-2006 kändes Tagan riktigt seriösa, de kanske fick för mycket konkurrens när 80plus-märkningen drog igång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikrokiwi:

30dB + 3dB = 30dB. Har du däremot en sak A på 30dB och en sak B på 31dB så kommer den totala ljudvolymen bli 33,5dB. Adderar du "några fjuttiga dB", dvs decibel på under 10 så kommer det inte påverka ljudnivån alls

Fast nu låter inte ett nätagg 3dB utan kanske 15dB för det ena och 12dB för det andra (kanske ännu mer?), 3dB skillnad värda 12dB i just det fallet.
Men det var en bra poäng. 3dB är nått man överröstar genom att bara använda tangentbord och mus.

Visa signatur

/ Q9550 / HD5870 Vapor-X / 2x80GB SSD / 4GB Corsair 800MHz / Gigabyte EP45-DS3L / Cougar CM 700W modular / Compucase 6A21 / HP L2245w / Logitech Illuminated / Logitech G5 v2 /

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pinguulol:

Jämnförde i samma prisklass, så du säger att man ska gå upp från AX 850W till typ AX 1200W som kostar 2500kr till en dator som brukar 300W för att få tyst på den?

Corsair CMPSU-950TX 950W - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Nätaggregat
Corsair CMPSU-850AX 850W - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Nätaggregat
De två jämförde du. Den ena kostar 20% mer än den andra just nu, det kanske inte är värt 300kr för alla?

Det är väl helt upp till var och en om de tycker det är värt 900kr extra för att få stopp på nätaggsfläkten?

Visa signatur

/ Q9550 / HD5870 Vapor-X / 2x80GB SSD / 4GB Corsair 800MHz / Gigabyte EP45-DS3L / Cougar CM 700W modular / Compucase 6A21 / HP L2245w / Logitech Illuminated / Logitech G5 v2 /

Permalänk
Skrivet av stabilt:

Du har missat hela grejjen. Vi vill att nätagget ska vara så lite belastat som möjligt för att inte låta. Då är det bra med ett 1200W nätagg till en dator som drar 300W, det blir tyst värre!

EDIT: Tycker det är lite väl mycket corsairgrejjer som vinner tester bara av att vara diskutabelt marginellt bättre. Jag tycker det luktar som att SC är sponsrade av Corsair.

Även du har missat en del av grejen. Nätagg har en punkt där de arbetar bäst med minst förluster. Jag har förträngt exakt % men det ligger klart högre än 300w av 1200w. Så har du en dator som drar 300w kommer ett 450-500w agg arbeta vettigare än ett 1200w.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Citat:

Verkningsgrad

Högre verkningsgrad medför inte bara att strömförbrukningen sänks. Eftersom mindre effekt går förlorad och blir värme inuti nätdelen krävs inte lika kraftfull kylning vilket gör att ljudnivån kan sänkas.

All nätagg som Sweclockers testade hade högst verkningsgrad vid 50% belastning så för AX 850W är det bäst att ligga vid 425W belastning, går du då upp till ett 1200W nätagg så ligger den optimala belastningen på 600W

När du använder ett 1200W nätagg till en dator som förbrukar 300W så förlorar du effektiviteten när verkningsgraden sänks, alltså så alstrar nätagget mer värme än tex ett 600W nätagg som har högre verkningsgrad vid den belastningen.

Så ditt påstående om att du får en tystare dator med ett grovt överdimensionerat nätagg är helt fel.
Fläkt, Fläktstyrning etc är viktigare.

Visa signatur

i7 3930k | Rampage IV Gene | 32GB RAM | HD7950 | Silverstone SG10
Retina 15" | Sennheiser RS180 | Audioengine A5+ | Sound Blaster X-Fi HD

Permalänk
Skrivet av stabilt:

Fast nu låter inte ett nätagg 3dB utan kanske 15dB för det ena och 12dB för det andra (kanske ännu mer?), 3dB skillnad värda 12dB i just det fallet.
Men det var en bra poäng. 3dB är nått man överröstar genom att bara använda tangentbord och mus.

3dB är trots allt en 50%-ig ökning av ljudnivån... 15dB låter 50% mer än 12dB (även om man inte skulle kunna höra någon av dem) Tänk på det nästa gång ni kollar på fläktars ljudnivå, skillnaden från 20dB till 30dB är 100%, inte 50%.

Visa signatur

Pappy :"Backup: Skyddar mot datafel när du på fyllan raderar 200GB pr0n och laddar hem två säsonger teletubbies istället."
Jocke1100 :"Det är väl en mekanisk kylavledning... Typ analog kylpasta..."