Ska jag köpa Mac eller PC? (enda tråden)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av eXale:

Asus P8Z68-V Pro (Moderkort)
Intel Core i7 2600K 3,4GHz Socket 1155 Box (Processorer)
Corsair XMS3 DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x4GB (DDR3-minnen)
Gigabyte GeForce GTX 460 OC Mini HDMI Dual-DVI 1GB (Grafikkort (PCI Express))
Dell UltraSharp U2711 (Bildskärmar)

Corsair CMPSU-750AX 750W (Nätaggregat)
Corsair Graphite 600T (Vit/Svart/Transparent) (Miditower-chassin)
Linksys by Cisco WMP600N (Trådlösa nätverkskort)
Asus USB-BT211 (Bluetooth-adaptrar)
Logitech HD Webcam C510 (Webbkameror)
Samsung SH-S223C (3,5 tums S-ATA)
Western Digital Caviar Black WD1002FAEX 64MB 1TB (3,5 tums S-ATA-hårddiskar)

Summa på ~17,000kr. Lägg till 1000kr på kringrustning om du vill. Och därefter 800kr för Windows. Chassit i åvan kostar 1300kr, moderkortet 1500kr, innan du frågar, så det finns optimerings potential.

Samma 27'' iMac kostar 21,500 (20,000 med 4gb RAM) - men med detta får du en lägre kvalitets HDD, en lägre kvalitets skärm, lägre kvalitets Nätaggregat (den komponenten som många anser en av de viktigaste), ingen förmåga att byta ut / upgradera grafik-enheten (Harware Acceleration babeh!), ingen förmåga att kunna lägga till fler lagrings enheter. (För om du ska jobba med mycket RAW-data, behöver du flera terabyte lagring)

PC'n e mycket bättre. Grafikdelen på en Imac är 6970M (mobile) dvs det chippet som normalt sitter i laptops. ett gtx 460 oc spöar skiten ur det kortet.

Den där bilden som visade cable management med Imac'en va ju oxå rätt överdrivet, jag har en pc och jag kan knappast påstå att det ser ut så på baksidan av min dator, snarare tvärtom.

Det finns ju egentligen bara 2 kablar man slipper med Imac'en. Strömkabeln till datorn ( eller skärmen om du så vill ) samt VGA kabeln.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dr.Mabuse:

Nu svarar jag i Exales ställe, vilket kanske är dumt? Men om man följer diskussionen så framgår det att Apple låter sina unibody-maskiner använda höljet för värmeavledning, något man inte gör på datorer med plasthölje. Så frågan om plast är det bättre eller sämre materialet är ovidkommande. Dessutom finns det en rad olika polymer som tål högre värme.
Det som är intressant är om det ligger någon sanning i att höljen av aluminium deformeras eller inte. Någon smältpunkt behöver man inte uppnå, men hur varmt behöver det bli, och kan det bli så varmt?

Jag tror knappast att grejjerna börjar deformeras men med tanke på att apples produkter nästan alltid är väldigt tunna som macbooken eller Imac'en som innehåller en hel PC plus en skärm så känns det som att dom var tvungna att välja aluminium pga att det är en bra värmeledare, dvs ett krav för att saker och ting inte ska brinna upp.

Att dom valde 6970M (mobile) modellen till Imac'en är ju ett tydligt exempel på att dom haft värmeproblem i sina produkter, annars hade dom ju kört med ett riktigt stationärt kort som t.ex den vanliga 6970 modellen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av tivook:

Jag tror knappast att grejjerna börjar deformeras men med tanke på att apples produkter nästan alltid är väldigt tunna som macbooken eller Imac'en som innehåller en hel PC plus en skärm så känns det som att dom var tvungna att välja aluminium pga att det är en bra värmeledare, dvs ett krav för att saker och ting inte ska brinna upp.

Att dom valde 6970M (mobile) modellen till Imac'en är ju ett tydligt exempel på att dom haft värmeproblem i sina produkter, annars hade dom ju kört med ett riktigt stationärt kort som t.ex den vanliga 6970 modellen.

Nej, det tror inte jag heller. Men jag fick för mig att jag läste det i något inlägg tidigare, och hoppades att någon kunde dementera eller bekräfta så vi får det argumentet utrett och ur världen. Dessutom tror jag andra saker tar stryk före höljet

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperA:

Angående imac, ta samma komponenter som i en iMac 27" och köp dom löst, glöm inte av en 27" LED skärm med upplösningen 2560x1440, ta med precis allting så ser du att den datorn kommer vara i ungefär samma pris som en iMac, så även om iMac skulle kosta några kr mer, vad tror du dom flesta väljer:

http://assets.theedigers.com/images/posts/2007/08/imacvsdell_...

Nu är ju den bilden lite överdriven men tror många vanliga användare hellre tar den nätta lilla iMacen än en separat datorlåda + skärm + krimskrams..

Alla som resonerar som dig verkar inte förstå att alla inte använder datorerna till samma ändamål som du gör, alla tycker inte speccar är det absolut viktigaste, många tycker formfaktorn är 100ggr viktiga, med all rätt då komponenterna i en iMac inte gör den direkt slö.....

Du glömde en sak, när det väl är dags och köpa en ny dator så behöver man inte byta skärmen i ett plocke-pin system, däremot måste du göra det med en iMac. Vilket sparar några tusen till vid nästa inköp.

Personligen tycker jag att även om en iMac har högre andrahandsvärde så skulle jag aldrig köpa en begagnat utan garanti. Mycket pengar på något som kan gå sönder och om det gör det så kommer det med största sannolikhet slutsumman bli nästan lika mycket som nypriset av en iMac.
Plus, att det fortfarande bara är en dator, som vilken annan dator, ser ingen logik i att betala mer (speciellt beg.) för en dator som ska utföra ett jobb. Men det är nog där många av våra åsikter går i sär...

Skrivet av Tony-Avesta:

Vilka andra laptop hade chassie HELT i Aluminium, eller Magnesium, före Apples MacBook Pro? MacBook Pro Unibody har det utskuret ur ett enda stycke solid aluminium? Vilka andra 15" laptops var lika tunna och lätta och hade samma prestanda och batteritid när Apple släppte MacBook Pro Unibody?

Hört talas om Thinkpad?
Förvisso inte helt i magnesium men magnesium rollcage och kolfbierförstärkt plast på utsidan. Datorer som tål och spillas på, tryckas, släppas från höga höjder bla bla bla.
Sök gärna på youtube efter Thinkpad torture test.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Skrivet av eXale:

Plast, när det är ordentligt byggt - är ett extremt kapabelt material. Exemplet 'stekpanna' för Aluminium gavs innan. Tänk efter lite på denna punkten varför detta kan vara ett problem i ett system som genererar mycket värme och när du, användaren, ska vara i fysisk kontakt med systemet.

Självklart; det finns en massa saker som kan hända med plast system, specielt när de (som oftast) byggs tunt och billigt.

Så du menar att Aluminium "när det är ordentligt byggt" inte är ett kapabelt material?

Tror du inte jag kan nåt om detta alls? Jag har haft ett antal bärbara Windows-PC genom åren, i hederlig plast fulla med luftintag både här och där. Nu har jag haft en 15" MacBook Pro helt i Aluminium i snart två år. Den senare är trots vad du än försöker påstå den som varit den klart svalare av dessa olika bärbara, samt överlägset tystast med. Även om processorn kan bli drygt 100 grader ibland vid tungt arbete, så blir datorn sällan ens obehagligt varm på någon av de ställen där man normal håller händerna. Ljumen ja, men inte het så man störs av det. Därför att det är hårddisk och batteri som ligger där man har händerna. Processorn och annat som blir varmt liggen närmast skärmen och där håller man inga händer.

Det kan hända att den blir ganska het på undersidan, så det ibland kan vara lite obehagligt om man har den på nakna ben i knät t ex. Men det är sällan, och har man byxor på sig så är är det sällan nåt problem. Mina tidigare Windows-laptops var kanske lite svalare på undersidan i dessa fall, men å andra sidan så var istället ofta problem med att ha dem i knät för då täpptes för mycket av luftintagen på undersidan till så själva datorn blev för het. Folk skaffar ju för sjutton kylplattor hit och dit till sina Windows-laptops för de tycker de går för varmt. Detta har aldrig varit nåt problem med min MBP, trots att jag ofta har den på täcket i sängen och surfar m.m. Då täcks ofta hela luftutblåset vid skärmen på undersidan, ändå blir inte MBP varm utan liggen på ca 45-60 grader i processorn. Bara ljummen.

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

Nu svarar jag i Exales ställe, vilket kanske är dumt? Men om man följer diskussionen så framgår det att Apple låter sina unibody-maskiner använda höljet för värmeavledning, något man inte gör på datorer med plasthölje. Så frågan om plast är det bättre eller sämre materialet är ovidkommande. Dessutom finns det en rad olika polymer som tål högre värme.
Det som är intressant är om det ligger någon sanning i att höljen av aluminium deformeras eller inte. Någon smältpunkt behöver man inte uppnå, men hur varmt behöver det bli, och kan det bli så varmt?

Har aldrig hört eller sett något om att MBP skulle bli deformerad av bara värme på något sätt, enbart att det skett av rent fysiskt våld.

Permalänk
Skrivet av Pnorberg:

Du glömde en sak, när det väl är dags och köpa en ny dator så behöver man inte byta skärmen i ett plocke-pin system, däremot måste du göra det med en iMac. Vilket sparar några tusen till vid nästa inköp.

Personligen tycker jag att även om en iMac har högre andrahandsvärde så skulle jag aldrig köpa en begagnat utan garanti. Mycket pengar på något som kan gå sönder och om det gör det så kommer det med största sannolikhet slutsumman bli nästan lika mycket som nypriset av en iMac.
Plus, att det fortfarande bara är en dator, som vilken annan dator, ser ingen logik i att betala mer (speciellt beg.) för en dator som ska utföra ett jobb. Men det är nog där många av våra åsikter går i sär...

Hört talas om Thinkpad?
Förvisso inte helt i magnesium men magnesium rollcage och kolfbierförstärkt plast på utsidan. Datorer som tål och spillas på, tryckas, släppas från höga höjder bla bla bla.
Sök gärna på youtube efter Thinkpad torture test.

Ok, jodå jag känner till dessa Thinkpad, och de är väl då också dubbelt så bra i prestanda för halva priset, och tunnare lättare än en MBP med samma skärmstorlek?

Jag har aldrig påstått att MBP eller Apple som helhet alltid skulle vara bäst, bara att de faktiskt är bra grejor på många sätt, kanske bäst på vissa saker men inte på andra. De flesta som klagar på Apples grejor verkar å andra sidan hela tiden vilja påstå att det bara är skit och värdelöst vad det än handlar om bara för att det är just Apple. Då tycker jag det blir rätt fånigt.

Apple skulle aldrig ha kunnat nå den enorma framgång de gjort på senare år på många områden om allt de gjort bara är värdelöst skit som bara köps av lättlurade hjärntvättade idioter, vilket är vad belackarna hela tiden verkar påstå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tony-Avesta:

Ok, jodå jag känner till dessa Thinkpad, och de är väl då också dubbelt så bra i prestanda för halva priset, och tunnare lättare än en MBP med samma skärmstorlek?

Jag har aldrig påstått att MBP eller Apple som helhet alltid skulle vara bäst, bara att de faktiskt är bra grejor på många sätt, kanske bäst på vissa saker men inte på andra. De flesta som klagar på Apples grejor verkar å andra sidan hela tiden vilja påstå att det bara är skit och värdelöst vad det än handlar om bara för att det är just Apple. Då tycker jag det blir rätt fånigt.

Apple skulle aldrig ha kunnat nå den enorma framgång de gjort på senare år på många områden om allt de gjort bara är värdelöst skit som bara köps av lättlurade hjärntvättade idioter, vilket är vad belackarna hela tiden verkar påstå.

Måste dem kosta halva priset av en MBP?
Thinkpad ligger i samma prisklass som MBP, vissa modeller aningen billigare, vissa aningen dyrare. Men här skiljer sig inte oftast inte många hundralappar när man jämför thinkpads och MBP.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Avstängd

Något jag själv undrar är om Imac har en DVI eller HDMI kontakt så att man kan fortsätta använda skärmen ifall datorn skulle gå sönder? Dvs använda Imac'ens skärm till ett PC system eller dylikt.

Eller måste man slänga skärmen om säg processorn går sönder och det inte är värt att reparera. Rent hypotetiskt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Min iMac 27" har en DP (displayport) ingång, dock är jag osäker om den går att använda om datorn i sig havererar, tvekar faktiskt.

Skrivet av tivook:

Något jag själv undrar är om Imac har en DVI eller HDMI kontakt så att man kan fortsätta använda skärmen ifall datorn skulle gå sönder? Dvs använda Imac'ens skärm till ett PC system eller dylikt.

Eller måste man slänga skärmen om säg processorn går sönder och det inte är värt att reparera. Rent hypotetiskt.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem

även om jag är en pc-människa går det inte att komma undan att 27"-arn är relativt prisvärd!
tar inte så mycket plats och är rätt så snygg.

skulle nog göra som redaktionen, köpa en och dra in windows 7!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wally:

även om jag är en pc-människa går det inte att komma undan att 27"-arn är relativt prisvärd!
tar inte så mycket plats och är rätt så snygg.

skulle nog göra som redaktionen, köpa en och dra in windows 7!

Ja det stämmer.. det enda jag som pc användare stör mig på är att Apple endast lämnar ett års garanti.

Är det även så som KiXeR säger att man inte kan använda Imac skärmen till en annan dator så måste man ju köpa en ny skärm ifall Imacen skulle gå sönder.

Surt att behöva köpa en ny skärm varje gång man köper ny dator.

Prisvärt initialt men riktigt dyrt om man ska behöva köpa en komplett dator varje gång.

Riktigt omiljövänligt av Apple att inte tillåta återanvändning av skärmdelen också.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

fast det kan man ju inte göra om man köper en allt i ett dator ifrån tex asus eller msi, vet dock inte vad dom lämnar för garantier men dom flesta tillverkare lämnar minst 2 år nu för tiden.

synd att apple är så snåla, om det inte märks om man öppnar imacen och kopierar all viktigt info så kan man välta ner den i golvet och ta det på hemförsäkringen

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiXeR:

Min iMac 27" har en DP (displayport) ingång, dock är jag osäker om den går att använda om datorn i sig havererar, tvekar faktiskt.

Skulle vara interessant att veta. IOFS, det ska nog fungera om det inte är själva chippet som kontrolerar skärmen som havererar?

Skrivet av Tony-Avesta:

Den senare är trots vad du än försöker påstå den som varit den klart svalare av dessa olika bärbara, samt överlägset tystast med.

Det faktum att du skippat att inkludera komponenterna i systemen gör att jag måste fundera på denna fråga:

Skrivet av Tony-Avesta:

Tror du inte jag kan nåt om detta alls?

Citat:

Även om processorn kan bli drygt 100 grader ibland vid tungt arbete, så blir datorn sällan ens obehagligt varm på någon av de ställen där man normal håller händerna.

Grattis, min är 'alldrig' - trots en förra generationens 45W processor. Behöver inte alls ha den på ett bord för att den ska vara bekväm att använda. (blir det lite obehaglit i skrevet efter någon timme om man spelar, men gör man inte det är det lungt)

Skrivet av Tony-Avesta:

Folk skaffar ju för sjutton kylplattor hit och dit till sina Windows-laptops för de tycker de går för varmt.

Detta görs normalt när de ska spelas med. Och jag ser regelbundet att detta görs även för MBPs. Du kanske ska följa den marknaden lite bättre. Det är även vanligt att dessa MBPs saknar kraften för att överhuvud taget göra detta på samma vettiga nivå som de laptops du jämför med. De systemen skryter med mycket kraftigare grafik kretsar, och ofta något kraftigare processorer.

Citat:

Detta har aldrig varit nåt problem med min MBP, trots att jag ofta har den på täcket i sängen och surfar m.m.

Och detta har alldrig varit ett problem med min Studio 15 (Knappast en perfekt dator), trots att jag ofta har den på täcket i sängen och spelar m.m.

Fläkten är helt avstängd när jag surfar, och då systemet har en Intel 320 monterad är systemet 100% ljudlöst när datorn inte kör processorn i högre varv.

Permalänk

Vart vill ni komma?

Visa signatur

Jag kör både Mac och PC. Ja det är sant, man kan faktiskt göra det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ollebacken:

Vart vill ni komma?

Det är väl pajkastning som vanligt, ingen kan erkänna någonting.

Personligen tycker jag att en Appleprodukt normalt sett är snygg men där slutar listan över intressanta punkter.

Det finns inget en PC gör sämre än en mac.

PC'n är billigare, enklare att reparera, bättre garantier, man kan spela spel på den om man vill och det finns en uppsjö av tillbehör.

Det finns ju faktiskt snygga PC maskiner oxå när allt kommer omkring.

http://www.sweclockers.com/nyhet/14046-asus-siktar-pa-macbook...

Jag kan förstå tjejer som köper mac's, dom é snygga, dom e dyra och det är idiotsäkert. De tre främsta punkterna om man e tjej eller gay.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Så fort någon nämner "snygg PC" så menar de alltid ett plagiat av en Mac.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jonasy:

Så fort någon nämner "snygg PC" så menar de alltid ett plagiat av en Mac.

Haha ja.. Apple uppfann ju metallen aluminium eller hur?

Att dom använder den på ett snyggt sätt är väl en poäng men att påstå att allt är ett plagiat av mac är ju bara efterblivet.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tivook:

Att dom använder den på ett snyggt sätt är väl en poäng men att påstå att allt är ett plagiat av mac är ju bara efterblivet.

Datorn du länkade till är ju ett skolboksexempel på ett plagiat, precis som det brukar vara nära en PC-tillverkare kommer med en designdator.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jonasy:

Datorn du länkade till är ju ett skolboksexempel på ett plagiat, precis som det brukar vara nära en PC-tillverkare kommer med en designdator.

Precis men du sa:

Skrivet av jonasy:

Så fort någon nämner "snygg PC" så menar de alltid ett plagiat av en Mac.

Vilket tyder på att så fort en PC ser bra ut så är det en mac kopia.

Hur många bilder på snygga pc's vill du ha som inte ser ut som mac's?

Var det härifrån mac tog sin inspiration då menar du eller?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

1. den där datorn var inte snygg
2. den är inte serietillverkad som plagiaten är

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Skrivet av Pnorberg:

Måste dem kosta halva priset av en MBP?
Thinkpad ligger i samma prisklass som MBP, vissa modeller aningen billigare, vissa aningen dyrare. Men här skiljer sig inte oftast inte många hundralappar när man jämför thinkpads och MBP.

Nej det måste de inte, men jag refererade till det eviga tjatet från Apple-haters/PC-lovers (välj vad ni önskar) att man lätt får en lika bra eller mycket bättre PC för halva priset mot en Mac.

Det du skriver bekräftar ju istället att ska man ha en på alla vis och i alla avseenden likvärdig PC-konkurrent till en bärbar MBP så blir det inte heller någon billig dator utan landar på ungefär liknande slantar. Det visar då att Apple inte alltid är bara överprisat skit som så många påstår.

Permalänk
Skrivet av tivook:

Ja det stämmer.. det enda jag som pc användare stör mig på är att Apple endast lämnar ett års garanti.

Är det även så som KiXeR säger att man inte kan använda Imac skärmen till en annan dator så måste man ju köpa en ny skärm ifall Imacen skulle gå sönder.

Surt att behöva köpa en ny skärm varje gång man köper ny dator.

Prisvärt initialt men riktigt dyrt om man ska behöva köpa en komplett dator varje gång.

Riktigt omiljövänligt av Apple att inte tillåta återanvändning av skärmdelen också.

Apple kan inte skriva sig fria från svensk konsumentköplag och de garantier som gäller i Sverige, och de är mer än bara ett enda år. Det handlar om 3 års garanti om jag minns rätt nu. Men att man efter första året måste kunna styrka att felet är ett tillverkningsfel eller har funnits sen den var ny.

Jag haft denna diskussion med Apple själv där det först nämndes 1 år och jag sa att det är väl 3 år som gäller. Jo blev svaret men då ville de ha möjlighet att få felet kontrollerat och var det klart att det inte var orsakat av rent slitage eller ovarsamt bruk så skulle jag få det på garantin upp till 3 år från inköp.

Permalänk
SpelClockers

på Xfx grafik kort har du livstids garanti
intel har 3
corsair 2-7 år så garantierna är bättre för pc

Visa signatur

Ryzen 5 1600 @ 3,2 Ghz 16 Gb ram b300 prime+ Ssd samsung 250 Gb,Hdd 2x500 Hdd 2x 250 wd Gpu Nevida 1060 6Gb vram Os Windows 10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Satakarnak:

på Xfx grafik kort har du livstids garanti
intel har 3
corsair 2-7 år så garantierna är bättre för pc

Corsair minnesmoduler har också livstids garanti.

AMD processorer har 5 år om man registrerar på deras hemsida ( om jag minns rätt )

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Tony-Avesta:

Nej det måste de inte, men jag refererade till det eviga tjatet från Apple-haters/PC-lovers (välj vad ni önskar) att man lätt får en lika bra eller mycket bättre PC för halva priset mot en Mac.

Det du skriver bekräftar ju istället att ska man ha en på alla vis och i alla avseenden likvärdig PC-konkurrent till en bärbar MBP så blir det inte heller någon billig dator utan landar på ungefär liknande slantar. Det visar då att Apple inte alltid är bara överprisat skit som så många påstår.

Dr Tinnitus

Fast, med en Lenovo Thinkpad får du en extremt robust dator som tål mycket stryk, så den är aningen mer prisvärd. Samma sak är det med HP elitebook som ligger i samma prisklass, dessa datorer är tillför att tas till ställen vars inga andra datorer skulle klara länge. Du kan ju bara börja med att testa spilla vatten på din MBP och se hur det går

Sen så är man per automatik en Apple-hatare för att man kritiserar något? Förvisso så är jag inte ett dugg förtjust i Apple som företag med Herr Jobs i toppen, det är dock en annan visa. Men har inget emot deras datorer, tycker bara dem kostar för mycket för ett fint utseende. Men det är för att jag hellre sparar så mycket pengar jag kan för att köpa mer saker än bara dator, inte lätt och ha flera olika intressen.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Skrivet av eXale:

Det faktum att du skippat att inkludera komponenterna i systemen gör att jag måste fundera på denna fråga:

Den 15" laptop jag hade före min MBP 15" hade det kraftigaste grafikkortet som fick plats i någon normal 15" laptop när den kom nämligen M8600GT. Den hade näst vassaste processorn som fanns för bärbara 2007-2008 och 3GB ram. När denna dator var drygt 1 år gammal så köpte jag sommaren 2009 den nya MBP som släpptes då, på 15".

Denna hade bättre processor, 4GB RAM, större hårddisk, 9400GT grafik, var ett halvt kilo lättare, hälften så tjock, hade LED-skärm, 7 timmars batteritid (mot ca 2,5 på den gamla) belyst tangentbord, chassie helt i Alu och en helt underbar Multi Touch touchpad som ännu ingen PC-platta kan matcha vad jag vet eller ens är nära.

Denna MBP kostade 3000 kr mer än vad min förra PC-laptop kostade, vilket jag personligen tyckte var väl värt för alla de fördelar jag faktiskt fick och ändå en mycket smidigare och lättare dator.

Min förra PC-laptop gick mycket varmare än min nuvarande MBP, och då snackar jag alltså om värmen i hela datorn och den jag som användare upplever, samt delvis även processorns värme. Trots fullt med luftintag/utsläpp mest överallt så gick fläktarna mycket med oftare och ljudligare på den vad man än gjorde än de någonsin gör på min MBP. Även med fläktarna på 6000 rpm så låter den inte mycket mer än den andra gjorde som minst.

Skrivet av eXale:

Grattis, min är 'alldrig' - trots en förra generationens 45W processor. Behöver inte alls ha den på ett bord för att den ska vara bekväm att använda. (blir det lite obehaglit i skrevet efter någon timme om man spelar, men gör man inte det är det lungt)

Det är väl bra för dig då, men den jag hade var i alla fall mer kinkig på detta än vad min MBP är. Sannolikt för att man då spärrade mycket av luftintagen vilket man inte gör på en MBP då de inte har några alls på sin undersida.

Skrivet av eXale:

Detta görs normalt när de ska spelas med. Och jag ser regelbundet att detta görs även för MBPs. Du kanske ska följa den marknaden lite bättre. Det är även vanligt att dessa MBPs saknar kraften för att överhuvud taget göra detta på samma vettiga nivå som de laptops du jämför med. De systemen skryter med mycket kraftigare grafik kretsar, och ofta något kraftigare processorer.

Folk skaffar en massa skit även helt i onödan. Jag vet många trådar där folk sitter och är nojiga för deras dator är så helvetes het och de tror den ska explodera eller nåt. Man frågar då vad det handlar om för temperaturer och de säger att den är ända uppe i 60-70 grader i processorn ibland, huga.... Man svarar då stilla att det är väl över huvud taget ingen temp att en fundera över.

Min egen MBP kan ligga på ca 40-45 grader i processorn vid lättare saker som surfande. Går sällan över 55-65 grader vid annat mer sansat normalt jobb. Kan vid tunga grafikjobb och donande med stora mängder foton i RAW-format gå upp till 90-105 grader och ligga där i timmavis medan man jobbar utan minsta antydan till problem. Grejorna är ju gjorda för att tåla detta och Apple säger att de tål en bra bit över 100 grader utan att det är någon risk.

Att några sen trots det verkligen behöver en kylplatta kan så vara men jag tror många köper dessa mer eller mindre i onödan.

Skrivet av eXale:

Och detta har alldrig varit ett problem med min Studio 15 (Knappast en perfekt dator), trots att jag ofta har den på täcket i sängen och spelar m.m.

Det betyder ju inte att alla andra laptops därmed aldrig heller kan få problem med värme om de läggs i en fluffig säng...?

Skrivet av eXale:

Fläkten är helt avstängd när jag surfar, och då systemet har en Intel 320 monterad är systemet 100% ljudlöst när datorn inte kör processorn i högre varv.

Normalt snurrar väl inte processorn....

Men det är väl bra att din dator beter så, men det betyder inte att den är ensam referens för alla andra datorer. Det är bara att läsa i manualerna så avråds det ofta från att ha datorn i t ex sängen då det riskerar att blockera viktiga luftintag/utblås och datorn kan få värmeproblem.

Permalänk
Skrivet av Pnorberg:

Fast, med en Lenovo Thinkpad får du en extremt robust dator som tål mycket stryk, så den är aningen mer prisvärd. Samma sak är det med HP elitebook som ligger i samma prisklass, dessa datorer är tillför att tas till ställen vars inga andra datorer skulle klara länge. Du kan ju bara börja med att testa spilla vatten på din MBP och se hur det går

Sen så är man per automatik en Apple-hatare för att man kritiserar något? Förvisso så är jag inte ett dugg förtjust i Apple som företag med Herr Jobs i toppen, det är dock en annan visa. Men har inget emot deras datorer, tycker bara dem kostar för mycket för ett fint utseende. Men det är för att jag hellre sparar så mycket pengar jag kan för att köpa mer saker än bara dator, inte lätt och ha flera olika intressen.

Nej man är inte alls per automatik Apple-hatare för man kritiserar något, Apple eller annat, och det var inte just DIG jag syftade på med det stycket utan det var menat till de amöbor som verkar ha som livskall att alltid klaga på allt Apple gör. Och de menar jag klaga aktivt på det sätt att de kastar sig in i nästan varenda tråd där Apple nämns och ska börja sprida skit och glåpord helt opovocerat. Typer som inte kan låta andra vara glada över sina produkter och diskutera dessa utan att kasta in "köp en PC Mac suger" one-liner i en tråd där någon frågar om råd om nåt litet problem med sin Mac. Sådant är bara förbannat barnsligt och det finns dessa typer och tilltag på nästan vartenda jäkla forum på hela förbannade nätet, möjligen är PRO's forum för husdjur undantaget.....

Jag personligen har inget emot PC, använder det dagligen i mitt jobb och haft egna PC i många fler varianter och år än jag haft Mac. Men jag upplever Mac som bättre än PC för min egen del, smidigare smartare omtänksammare på mycket, samt snyggare i många fall, när man väl vågat släppa PC-staketet och de vanor det kan ha med sig.

Men jag hatar inget, och vill inte påstå att Mac är bäst, bäst på allt, för alla, alltid, för det är det inte då inget egentligen kan vara det. Bättre/bäst på vissa saker ja, sämre på annat, precis som PC eller vad som helst.

Det jag ogillar är de typer som hela tiden ska klanka ner på allt Apple gör och alla deras produkter och påstår att det bara är överprisat värdelöst skit. Det är fruktansvärt fel och överdrivet, och barnsligt beteende.

Den oerhörda framgång Apple haft på många områden de senaste åren, i tester, i försäljning, bland kunder m.m. Kan man OMÖJLIGT uppnå enbart på skitprodukter och att de som köper dessa bara är hjärntvättade lättledda idioter (jo många påstår ju det). Utan det handlar om att man lyckat få fram bra produkter som tilltalar många, och som visat sig ligga mycket bra till i konkurrensen om än kanske lite i en egen nisch. Inte billigast, kanske lite dyrare ja, inte alltid bäst men bra på mycket.

Det finns helt enkelt inte så många lättledda idioter i världen inom alla åldrar och kundgrupper så det räcker att bygga Apples framgång enbart på det och skräpprodukter.

Nä, nu tar jag mig en onsdagsöl till, man är ju ledig för fanken...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tony-Avesta:

Den 15" laptop jag hade före min MBP 15" hade det kraftigaste grafikkortet som fick plats i någon normal 15" laptop när den kom nämligen M8600GT. Den hade näst vassaste processorn som fanns för bärbara 2007-2008 och 3GB ram. När denna dator var drygt 1 år gammal så köpte jag sommaren 2009 den nya MBP som släpptes då, på 15".

Med andra ord, ett högprestanda system som därefter kräver en hel del kraft och därmed ström.

Citat:

Denna hade bättre processor, 4GB RAM, större hårddisk, 9400GT grafik, var ett halvt kilo lättare, hälften så tjock, hade LED-skärm, 7 timmars batteritid (mot ca 2,5 på den gamla) belyst tangentbord, chassie helt i Alu och en helt underbar Multi Touch touchpad som ännu ingen PC-platta kan matcha vad jag vet eller ens är nära.

Så ett generations byte. Prestanda därmed blir bättre med minskat ström krav (mindre värme) - är det verkligen så förvånande då när du hoppar från ett high-end till mid-end att systemet inte blir lika varmt? Detta är hur datorer fungerar; jag vet inte varför folk konstant tror att nyare datorer kräver mer och mer ström. (mer och mer värme)
Hurr, är 850W tillräckligt för att driva en HD5770...

Citat:

Denna MBP kostade 3000 kr mer än vad min förra PC-laptop kostade, vilket jag personligen tyckte var väl värt för alla de fördelar jag faktiskt fick och ändå en mycket smidigare och lättare dator.

Njo, jag gillar inte riktigt heller over-the-top system till 100%.

Citat:

Min egen MBP kan ligga på ca 40-45 grader i processorn vid lättare saker som surfande. Går sällan över 55-65 grader vid annat mer sansat normalt jobb. Kan vid tunga grafikjobb och donande med stora mängder foton i RAW-format gå upp till 90-105 grader och ligga där i timmavis medan man jobbar utan minsta antydan till problem. Grejorna är ju gjorda för att tåla detta och Apple säger att de tål en bra bit över 100 grader utan att det är någon risk.

Jovisst, Intels processorer är byggda för att tåla rejält med värma - så de ska klara det. Samma med AMD och NVIDIA grafik kretsar - även om de senare har haft lite av en historia att smälta sig själva.

Citat:

Det betyder ju inte att alla andra laptops därmed aldrig heller kan få problem med värme om de läggs i en fluffig säng...?

Kraftigare system klarar det defentivt inte lika bra, om alls.

Citat:

Normalt snurrar väl inte processorn....

Du vet vad jag menar!

Citat:

Men det är väl bra att din dator beter så, men det betyder inte att den är ensam referens för alla andra datorer. Det är bara att läsa i manualerna så avråds det ofta från att ha datorn i t ex sängen då det riskerar att blockera viktiga luftintag/utblås och datorn kan få värmeproblem.

Ja, att ha datorn i sängen rekomnderas inte då de vid tung belastning kan få svårt att ventliera som de ska. Aluminium hjälper att ventilera systemet (som sagt, stekpanna), men bekostnaden är att du, användaren, är en del av systemets 'heatsink'.

Permalänk
Skrivet av eXale:

Med andra ord, ett högprestanda system som därefter kräver en hel del kraft och därmed ström.

Både min tidigare PC-laptop OCH den nya MBP jag bytte till är högprestandasystem.

Skrivet av eXale:

Så ett generations byte. Prestanda därmed blir bättre med minskat ström krav (mindre värme) - är det verkligen så förvånande då när du hoppar från ett high-end till mid-end att systemet inte blir lika varmt? Detta är hur datorer fungerar; jag vet inte varför folk konstant tror att nyare datorer kräver mer och mer ström. (mer och mer värme)

Generationsskifte eller inte. När jag köpte min MBP så fanns det INGA vad jag vet andra normala 15" laptops med kraftigare grafikkort än det den hade. Fanns det så var det antagligen rena speldatorer av specialmodell, tjock tunga fula.

Dessutom så fanns det då inga andra PC-laptops som kunde matcha denna MBP's prestanda och samtidigt ha lika bra eller bättre batteritid, lika eller lägre vikt, lika tunn, lika tyst m.m. Det betyder att den i princip inte hade någon konkurrens om man ser till helheten. Fanns säkert de som hade vassare rena prestanda, men då kom de inte i närheten på de andra sakerna.

Både den PC-laptop och denna MBP är i samma klass, om du sen vill kalla det mid-end eller high-end är upp till dig. Dessutom så smiskade ju MBP den andra på nästan alla punkter, det enda som var en gnutta bättre på PC-laptoppen var skärmens upplösning.

T o m den uppgraderade modell som kom efter den PC-laptop jag hade kunde inte matcha min MBP, och då handlade det alltså om samma generation som MBP.